Hier berichten over Florence + meer op weg naar de Caraiben en oostkust VS

Topic gezien door 4519 bezoekers
Gestart door 4seasons, zo 09 sep 2018 - 11:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GeneralDuke

Citaat van: Armand op do 13 sep 2018 - 18:48
Mangkhut is echt een zware orkaan. Hij komt echter nog niet zo vaak in het nieuws voorbij, gezien Florence met mindere kracht een grote "impact" heeft om het zo maar te noemen. Helaas verwacht ik ook Mangkhut meer in het nieuws als deze straks aan land komt.
Citaat van: Tam op do 13 sep 2018 - 21:35
Niet alleen qua impact maar vooral ook de locatie waar het gebeurd en wat onze media oppikt natuurlijk.  ;)

Ik zou zeggen dat Mangkhut ook een extreme impact gaat hebben, maar zoals vaker gaat er meer aandacht uit naar natuurrampen in de Westerse wereld. Dat terwijl ik vermoed dat Mangkhut meer slachtoffers gaat maken de komende dagen, aangezien hij vrijdagavond aan land komt in het noordelijke deel van het grote eiland van de Filipijnen (waar ook hoofdstad Manila op gelegen is). Het is echt een monster, met windsnelheden tot 280 km/h. Mangkhut is net een eyewall replacement ondergaan, dus nu kan die weer aan kracht toenemen. Het oog is 60 km groot, orkaanwinden reiken op het moment ruim 90 km ver in alle richtingen. In de forecast zie ik dat dat over 12 uur bijna 185 km moet zijn, ik vraag me af of dat ergens een typefoutje is of dat een typhoon echt zo snel weer kan aansterken. Het zeewater is wel 29-30 graden dus dat is in ieder geval erg gunstig.
Terwijl Mangkhut over het eiland trekt zal hij (zij? Ik spreek geen Filipijns...) afzwakken maar wanneer hij zaterdagochtend weer boven zeewater komt wordt verwacht dat-ie snel weer aanwakkert tot 220 km/h (categorie 4). Na de Filipijnen zet het systeem koers richting de Chinese/Vietnamese kust. Waar precies is onzeker, het zou kunnen dat het Hongkong aandoet, in welk geval de media er toch over moeten gaan rapporteren wat mij betreft, of het trekt zuidelijker en trekt over Hanoi. Hongkong zal sowieso stormwinden gaan ondervinden, dus dat wordt ook wat om in de gaten te houden.

Isaac
Isaac is de eilanden voorbij, alle tropical storm watches en warnings zijn opgeheven. Stormwinden hebben de Nederlandse eilanden niet bereikt, op het vliegveld van St. Maarten is een windstoot van 62 km/h gemeten. Ik kan niet veel vinden in lokale nieuwsmedia over hoe de situatie was/is op de eilanden, maar ik vermoed dat het allemaal wel mee is gevallen.

Florence
Florence is begonnen met knabbelen aan de kust van de Carolina's. Het centrum van de storm ligt ongeveer 145 km uit de kust maar het waait er al behoorlijk, aan de kust is een doorstaande wind van 110 km/h (windkracht 11) en windstoten van 137 km/h gemeten. Het regent er ook al stevig. Florence is aardig afgeremd, hij verplaatst zich met nog maar 5 mph (8 km/h). Het is nu eb, rond middernacht lokale tijd (dus 6 uur 's ochtends onze tijd) is het vloed en dan zullen de overstromingen echt komen.
De verwachting is dat de storm pas echt in kracht afneemt wanneer deze zaterdag het land op trekt, maar aangezien een groot deel nog steeds boven zee hangt kan convectie nog lang in stand blijven en veel neerslag produceren.

Helene
Een tropical storm watch is uitgevaardigd voor de Azoren, waar Helene zaterdagavond of zondag overtrekt. Er verandert weinig aan haar intensiteit: windschering zal toenemen (wat het afzwakt) maar zeewatertemperaturen zullen ook toenemen (wat het versterkt). De verwachting is dat Helene zondagavond begint met de transitie naar extra-tropische storm, en vervolgens in die hoedanigheid richting de Britse eilanden trekt. Dat bezorgt in Nederland halverwege volgende week zomerse temperaturen.

Citaat van: dennis089 op do 13 sep 2018 - 23:51
is het mogelijk dat een orkaan ook het europese land aandoet als zodanig geclassificeerd ? bijv Helene.

Vorig jaar trok Ophelia richting Ierland, en onderging net voor landfall de transitie naar extra-tropische cycloon. Voor zover ik begrijp is het voornaamste verschil tussen een tropische en een extra-tropische cycloon de energiebron: het vrijkomen van latente warmte door convectie (tropische storm) versus dynamiek tussen bovenste en onderste luchtlagen (extra-tropisch / gewone depressies die we in NL hebben). Een tropische storm kenmerkt zich ook door een warme kern op hoogte, in tegenstelling tot de koude kern van een gewone depressie die we hier krijgen.
Ik zou hier graag naar een 'echte' meteoroloog willen verwijzen om dit wat beter te beschrijven, want ik blijf een amateur op dit gebied :)
Overigens is in 2005 een tropische depressie, Vince, in Spanje aan land gekomen terwijl deze tropische kenmerken had.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

GeneralDuke

Kleine getallen-update:
Hoogste windstoot voorlopig 170 km/h in Cape Lookout, NC, en hoogste doorstaande wind 133 km/h ook in die plaats. Windkracht 12 is 117+ dus daar zitten goed boven.
In New Bern is een vloedgolf van 3 meter gemeten, dat ligt aan de noordoostkant van het oog aan een riviermond, dus daar is het water behoorlijk opgestuwd door de trechter.
Meeste neerslag is tot dusver geregistreerd in Atlantic Beach, daar is ruim 50 cm gevallen. En dat gaat nog wel even door.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

GeneralDuke

Om 7:15 lokale tijd (13:15 onze tijd) maakte Florence landfall in North Carolina, in Wrightsville Beach bij Wilmington. De bewegingsrichting is nu gedraaid richting het zuidwesten, waardoor het oog maar even over land zal trekken en waarschijnlijk snel weer boven water zal zijn. De orkaan zal dus nog niet veel afzwakken. Tegelijk wordt er veel regen gedumpt en worden hier en daar wat tornadowaarschuwingen uitgevaardigd.
Het is nu afwachten hoe lang Florence langs de kust zal bewegen, en waar hij mogelijkerwijs een tweede landfall gaat maken. Vloed begint ook weer op te komen, dus het zeewater zal nu ook verder landinwaarts komen.

Mangkhut nadert de Filipijnen en ondergaat opnieuw een eyewall replacement cycle. Landfall wordt voor morgenvroeg 5 uur lokale tijd (vanavond 11 uur onze tijd) verwacht. Inmiddels begint Hong Kong zich ook te roeren, het meteorologische instituut begint binnenkort adviezen uit te brengen.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

GeneralDuke

Zo gauw de activiteit van tropische systemen afneemt, zie je die ook hier afnemen ;D

Florence is boven land gebleven. Het centrum bewoog zich eerst nog een poos langs de kust, en pas boven South Carolina ging het verder landinwaarts. De treksnelheid is inmiddels 10 mph / 17 kmh in noordnoordwestelijke richting. Binnenkort (~24-36h) wordt het systeem opgepakt door de westcirculatie en versnelt het in oostelijke richting.
Doorstaande windsnelheden voldoen niet meer aan het criterium voor tropische storm, dus Florence is nu een tropische depressie. Over 24-36h verdwijnen de tropische karateristieken en is er sprake van een remnant low (overblijvend laag?) dat dus weer koers zet naar het noordoosten, richting Washington D.C., New York en de regio New England. Daar zal het systeem uiteindelijk weer boven de oceaan komen en mogelijk weer aansterken tot een 'gewone' stormdepressie, zoals we die wel vaker de oceaan zien oversteken. Even afwachten wat voor effect Florence vanaf eind volgende week nog gaat hebben op ons weer.
De effecten in met name North Carolina zullen nog wel even aanhouden. Doordat het systeem zo lang blijft hangen en nog redelijk dicht bij de kust blijft, kan convectie aan de zuidkant van het systeem steeds weer opleven om vervolgens aan de oostkant de regen te dumpen. Aan die kant is dan ook behoorlijk veel regen gevallen, het maximum staat nu op 33,9" (ruim 850 mm, dat valt in Nederland in 1 jaar) in Swansboro, NC. Naar verwachting komen daar nog enkele inches bij.
Stormvloed zorgt ook voor een hoop water, voornamelijk in New Bern, aan de Neuse en Trent rivieren, waar mensen van daken worden gehaald.
Wanneer Florence koers zet naar het noordoosten kunnen grote steden als Washington D.C. en New York nog neerslaghoeveelheden van 100+ mm verwachten. Ik vermoed dat we daar in de loop van de week ook nog berichten over gaan zien.

Mangkhut
Deze storm is een totaal ander verhaal. Met windsnelheden tot meer dan 300 km/h trok deze over Filipijnen met daar veel schade tot gevolg. Het dodental staat nu volgens mij op 25, maar mijn gevoel zegt dat dit nog behoorlijk zal gaan oplopen wanneer het contact met plattelandsdorpjes is hersteld en er een beter beeld is van de schade aldaar.
Na de Filipijnen trok Mangkhut de Chinese Zee op en is vanochtend aan land gegaan ten westen van Hongkog, ik gok in de buurt van Yangjiang. Orkaanwinden hebben Hongkong wel bereikt, en ik las al verslagen van mensen over hoe daar vanalles door de straten vloog.
Gezien de hoge treksnelheid verwacht ik dat de problemen van korte duur zullen zijn, in ieder geval korter dan nu in de VS.
Mangkhut zal nu eenmaal boven land gauw afzwakken, maar ik gok dat schadeberichten en dodentallen nog een poos blijven binnenkomen.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Powered by EzPortal