Vreemde wolk - wie heeft een verklaring voor Spaceweather ?

Topic gezien door 2148 bezoekers
Gestart door 4seasons, vr 30 mei 2014 - 14:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

4seasons

Spaceweather vraagt medewerking voor een verklaring van een vreemde wolk.


Een piloot heeft vanuit de cockpit van een Airbus op het vliegveld van Bangkok (Thailand) een vreemde wolk op video vastgelegd.
CLOUDTOP PHENOMENON:
For years, researchers have been studying red sprites and blue jets--strange forms of lightning that come out of the tops of clouds.

On May 27th, a new form appeared.
Pilot Cherdphong Visarathanonth was in the cockpit of an A320 at the airport in Bangkok, Thailand, when he saw a white tornado-like beam dancing atop this cumulonimbus cloud:

"We could see the same phenomenon through both windshields even after the aircraft has pushing back in a different direction," says Visarathanonth. "I made a 4 minute video in which we can see the phenomenon quickly moving and disappearing from time to time."
Brian Whittaker, another pilot with extensive sky watching experience, says, "I have seen Blue Jets and Sprites, but this is something totally different. Good luck figuring out what it is."

One reader suggests that it is a "jumping sundog." Lightning discharges in thunderclouds can temporarily change the electric field above the clouds where charged ice crystals were reflecting sunlight. The new electric field quickly re-orients the geometric crystals to a new orientation that reflects sunlight differently. Videos of the phenomenon show that it might be related to what Visarathanonth saw.
Other ideas are welcomed. If you have one, post it in the comments section of Visarathanonth's Space Weather Gallery page.



Als je een antwoord weet graag doorgeven op:
http://spaceweathergallery.com/indiv_upload.php?upload_id=97819



Oxize

Het bovenste gedeelte van een CB in dit geval zijn altijd ijskristallen (zie de ijskap). Het lijkt net of er een soort ijstornado bovenop is onstaan door luchtdruk/rotatie/updraft/magnetisch velden.

Misschien dat Marsel of Johann hier een theorie voor heeft.

@edit: Een sundog is het zeker weten niet. Het heeft alle karakterstieken van een Tornado (vloeiende beweging) of een UFO die de wolk leegzuigt!  ;) 8)
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Shadow112

Een wolk onder het gat in de ozonlaag waardoor de atmosfeer ontsnapt de ruimte in :D
.

Even serieus, mogelijk heeft de Jetstream hier iets mee te maken. Er moet een soort van lagere druk boven die wolk aanwezig zijn geweest waardoor er een opwaartse beweging geforceerd werd.


arjanbruggink

" Lightning discharges in thunderclouds can temporarily change the electric field above the clouds where charged ice crystals were reflecting sunlight. The new electric field quickly re-orients the geometric crystals to a new orientation that reflects sunlight differently."

Vind ik een zeer plausibele verklaring. Je ziet de ijskristallen ineens van richting veranderen. En dit fenomeen is wel vaker waargenomen en vastgelegd waarbij er in pileus rare "schitteringen" te zien waren.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Jelte

Een paar dingen die me opvallen;

Hoewel de wolk flink aan het groeien is lijkt hij geen aambeeld te vormen. Aan de wolk erachter te zien is hij wel door een laag gebroken met fikse hoogtewind en je zou verwachten dat hij groeit tot hij tegen het plafond aanloopt en vervolgens uitspreidt. Dit gebeurt alleen maar niet. Tenminste, niet zichtbaar.
Je kunt aan de randjes van de wolk zien dat de top bestaat uit ijskristallen.
Al met al, gezien de toch gezond uitziende voeding van onder wordt het een beetje de vraag waar al die waterdamp blijft bovenin de wolk. Ik heb in NL nog nooit zo een wolk zien ontwikkelen in ieder geval. En ik kijk toch al een jaartje of 20 naar boven nu.
Is er sprake van een inversie op grote hoogte? Of zeer droge lucht? Of iets wat kan verklaren waar de wolk bovenin de gecondenseerde waterdamp weet te verbergen?
Hoe dan ook, er is iets vreemds aan de hand in de top van die wolk, afgezien van de voor de hand liggende visuele verschijning.
Die rare omstandigheid kan bijvoorbeeld zorgen voor minuscule ijskristallen die door een magnetisch veld kunnen worden beïnvloed, zoals eerder geopperd, of het kan ook zorgen voor gespannen situatie waarbij waterdamp onder hoge druk door een soort van cap heen moet breken en de meest geschikte manier om dat te doen is een roterende kolom met lucht, zoals we weten.

Maar het lijkt me dat eerst het raadsel moet worden opgelost wat daar bovenin de wolk nou precies het mechanisme is van de ontwikkeling van de bui (of het gebrek daaraan), en daarna zal het makkelijker zijn te bepalen wat dan de bijkomstige zichtbare gevolgen veroorzaakt. Is er geen thermodynamisch diagram van die dag op die plek? Al was het alleen maar een modeloutput?

Overigens vind ik het wel erg lijken qua beweging op Noorderlicht, oftewel: bewegingen van deeltjes in het aardmagnetisch veld. Dus ik zou ook wat neigen naar een magnetische verklaring. De rare ontwikkeling van de bui zou dan verklaren hoe een zeldzaam soort ijskristal zich vormt waardoor dit zichtbaar wordt.


Oxize

Ah, ik had het toch deels goed (zie onder). Het blijken IJs partikels te zijn die door de eletrische/magnetisch golven in de wolk in beweging worden gebracht. Net zoals bij Filamenten van de zon.

http://blogs.discovermagazine.com/badastronomy/2011/10/25/amazing-video-of-a-bizarre-twisting-dancing-cloud/#.U4mqnCgQM41

Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Powered by EzPortal