Zomer discussietopic 2020

Topic gezien door 48799 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, ma 01 jun 2020 - 12:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joep

Nieuwe EC (oper) gewoon wederom heet
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Afbeelding via Ed Aldus

Extremissimorum

Waarom zo blind staren op de ooer? De pluimen van EC en GFS zijn niet eens zo verschillend. De oper van EC zit alleen helemaal bovenin.

Ik denk dat GFS wat realistischer is.
Ja, dat hoop ik ook. :x

Ik zeg vooral dat de scenario's die GFS wél berekent en EC niet, niet betekent dat de koelere scenario'a van GFS niet kunnen uitkomen. Ook al heb je 52 scenario's van EC, het kan zo zijn dat net die ene die werkelijkheid wordt die niet berekend is. Dat gebeurt in mijn ervaring best vaak. Vorig jaar ook met die 40 graden. Lange tijd is de pluim niet eens warmer geweest dan 35 graden, maar we weten hoe dat afgelopen is.

Hou er maar 'gewoon' rekening mee dat er afkoeling komt vanaf de zondag/maandag.

X-treme

Citaat van: Extremissimorum op di 04 aug 2020 - 09:59Waarom zo blind staren op de ooer? De pluimen van EC en GFS zijn niet eens zo verschillend. De oper van EC zit alleen helemaal bovenin.

Ik denk dat GFS wat realistischer is.
Ja, dat hoop ik ook. :x

Hou er maar 'gewoon' rekening mee dat er afkoeling komt vanaf de zondag/maandag.

GFS realistischer, ben ik het niet mee eens.
GFS staat er om bekend de temperaturen wat te laag in te schatten.

Als je naar de pluim van GFS kijkt, zie je dat het gemiddelde eigenlijk alleen op zaterdag de 30 graden bereikt.
Maar ik ben er van overtuigd, dat zeker ook op vrijdag de 30 graden gehaald word in het midden van Nederland.

Zeker hier in het noord westen van Nederland, zit GFS altijd 2 a 3 graden te laag.
Dat is al jaren zo.

Wat betreft zonneschijn zit GFS er wel bijna altijd beter bij.

Overigens hoeven die 30+ temperaturen van mij nu ook even niet, 25 graden vind ik warm genoeg.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Armand

GFS zit inderdaad wel vaker wat lager met de temperatuur, EC aanhouden in dit soort situaties is beter, maar aanhouden betekent niet dat we GFS volledig moeten negeren. Tot en met zaterdag is er in elk geval weinig onzekerheid. Morgen wordt het zomers, donderdag tot en met zaterdag wordt het in een groot deel van het land tropisch. Vanaf zondag neemt de onzekerheid toe en dat heeft alles te maken met de positionering van de hogedrukgebieden en de invloed van thermische lagedrukgebieden. Een noordelijke tot noordoostelijke wind kan enige verkoeling brengen, maar zeker is dit nog niet. Dat deze verkoeling gepaard zou kunnen gaan met onweer op de zondag is vrijwel nihil te noemen. Na het weekend neemt de onstabiliteit meer toe op nadering van thermische lagedrukgebieden en dan is een onweersbui zeker mogelijk. Gezien de termijn kunnen we daar momenteel echt nog geen uitspraken over doen.

De KNMI Guidance schetst de situatie voor komende periode overigens in detail. Wellicht geeft dit een mooi overzicht van de ontwikkelingen en waar de onzekerheden zitten:

''Synoptische ontwikkeling:
Op donderdag en vrijdag bouwt boven Europa een hoogterug op die een ZW-NO oriëntatie krijgt van het Iberisch Schiereiland tot over Noordoost-Europa. Aan de grond komt het centrum van het hoog aan de grond boven de Baltische Staten en de Oostzee te liggen. Met een naar zuidoost draaiende stroming wordt dan steeds droge en steeds warmere lucht aangevoerd. In het weekeinde beweegt een volgend hogedrukgebied via de Britse Eilanden naar Scandinavië, alwaar deze na het weekeinde komt te liggen. Tussen beide genoemde hogedrukgebieden in ontstaat vanuit een thermisch laag boven Frankrijk een vore die zich tijdelijk uitstrekt tot over de Noordzee. Hierdoor wordt de stroming op zondag tijdelijk noord tot noordoost en kan in de onderste niveaus koelere lucht vanaf zee het land binnenstromen. Dit zal vooral merkbaar zijn in het noorden en noordwesten van het land, het zuidoosten is hier beduidend minder gevoelig voor en blijft dan zeer waarschijnlijk in de zeer warme lucht zitten. Wanneer het hoog boven Scandinavië verder oostwaarts beweegt draait de stroming dinsdag weer naar oost en breidt de zeer warme lucht zich weer uit over het hele land. Tegelijkertijd blijft het thermische laag boven Frankrijk aanwezig. Deze situatie lijkt in ieder geval tot en met volgende week woensdag stand te houden.

Modelbeoordeling en onzekerheden:
Tot en met zaterdag 8 augustus is de spreiding in de pluim m.b.t. de verschillende parameters betrekkelijk klein. Vanaf donderdag een grote kans op tropische temperaturen, vooral in het zuiden en oosten van het land. In het zuidoosten zien we in het weekeinde zelfs een aanzienlijke kans op maximumtemperaturen van 35°C of hoger. Zaterdag lijkt voorlopig de warmste dag te worden en tot dan is droog en is er veel ruimte voor de zon. Vanaf zondag zien onzekerheid in de temperatuur, dit heeft alles te maken hoe sterk de stroming vanaf de Noordzee wordt en wat de precieze windrichting wordt, de kans op zomerse temperaturen loopt in het noorden terug naar ca. 40%. De verschillen tussen noord en zuid zullen groot zijn, de kans op tropische temperaturen in het zuidoosten blijft met 80% hoog. T.o.v. de EC12-run van zondag is de kans op het aanhouden van de hitte weer groter geworden, de warme opties zijn in een ruime meerderheid. Ook hierbij dienst opgemerkt te worden dat de temperatuurverschillen tussen noord en zuid aanwezig blijven, in het zuiden en zuidoosten blijft de kans op 35°C of iets daarboven met ca. 40% aanzienlijk. Na het weekeinde zien we ook pas weer de eerste neerslagsignalen. Gezien de aanwezigheid van warme lucht en hoge CAPE-waardes gaat dit vrijwel zeker om convectieve neerslag in de vorm van onweersbuien, de kans hierop loopt richting woensdag geleidelijk op richting 30-40%. Na volgende week woensdag wordt het stromingspatroon onzekerder, we zien in de windrichtingpluim geleidelijk steeds meer EPS-leden die voor een zonaal stromingspatroon gaan met een windrichting die meer west of zuidwest wordt. Daarentegen zou de warmte/hitte ook nog enkele dagen langer kunnen aanhouden, de kans daarop neemt wel steeds verder af. De neerslagkansen nemen geleidelijk toe naar ca. 50%.''

Een vrij grote zekerheid dus op (extreem) warm weer met mogelijk een landelijke hittegolf, afhankelijk van de eventuele afkoeling op de zondag. Het binnenland maakt de meeste kans op een hittegolf die ook behoorlijk stevig kan worden. Mogelijk in het binnenland ook een zogenaamde 'superhittegolf'. Deze term is tot leven gebracht door Weeronline in 2018: Er kan gesproken worden van een superhittegolf als de temperatuur gedurende vijf dagen de 30 graden overschrijdt, waarvan drie dagen boven de 35 graden. Superhittegolven zijn slechts 4 keer eerder voorgekomen op regionaal niveau, in 2003, 2015, 2018 en 2019 en zijn dus duidelijk iets van de laatste jaren.

Joep

Citaat van: Extremissimorum op di 04 aug 2020 - 09:59Waarom zo blind staren op de ooer? De pluimen van EC en GFS zijn niet eens zo verschillend. De oper van EC zit alleen helemaal bovenin.

Ik staar me niet blind op de oper de pluim was op dat moment nog niet helemaal binnen :)

Joep

GFS aardig bijgetrokkenJe hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Extremissimorum

Beste mensen, ik doelde op de trend, niet op de absolute temperaturen. Die afkoeling voor zondag en maandag. Dat lijkt niet veel voor te stellen, maar zal met name in het noorden en midden  wel voelbaar zijn. En idd, daarbij onderschat GFS de temperaturen een beetje.

En ja, GFS moet je voor NW-Nederland sowieso met een korreltje zout nemen. Dat is oud nieuws ;). Volgens mij denken die Amerikanen dat Noord-Holland in de Noordzee ligt o.i.d. Ik kijk daarom naar midden voor vergelijkingen tussen EC en GFS.

Wat betreft die scenario's die niet geschetst zijn: zie hier de pluim van 11 juli 2019. Zien jullie hier bijzondere scenario's die wijzen op 40 graden, opdoemen?  ::)
Mijn punt: kennis = macht. Maar kennis = vergelijken.

TMCThomas

Wat betreft EC oper/control eigenlijk geen dip voor het grootste deel van het land, enkel het noorden lijkt daar mee te maken te gaan krijgen. GFS is het er nog niet helemaal mee eens maar trekt al wel meer naar EC toe. Onzekerheid nog steeds aanwezig.



Ik moet zeggen dat ik het vandaag in de zon al weer best heet. Dat wordt nog wat de komende dagen!

X-treme

Van een dip is (met uitzondering van het noorden)
Weinig sprake meer.
GFS laat het wel iets meer afkoelen dan EC.
Sterker nog, de warmte lijkt verlengt te worden tot en met donderdag.
De sprijding is wel nog erg groot.
Ik hoop op een knallende finale, na deze hitte  ;D

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Extremissimorum

Voor het overzicht: de EC pluimen voor De Bilt van vandaag 00 en gisteren 12.

Inderdaad, vandaag kan het begin zijn van een hittegolf die minimaal 8 dagen duurt.

Er wordt trouwens ook gesproken over een regionale superhittegolf. Dat is een nieuwe, door Weeronline in 2018 geïntroduceerde term voor een zeer warme periode met ten minste 5 aangesloten tropische dagen (30+), waarvan 3 dagen boven de 35. Dat is zeker goed mogelijk in de zuidelijke provincies. Dat zou pas de 5e superhittegolf in de Nederlandse weergeschiedenis worden na 2003, 2015, 2018 en 2019. Ja, de 4e in 6 jaar.

X-treme

EC komt in de laatste run voor zondag, met temperaturen van 34 graden in het zuidoosten tot 30 graden in het noordwesten.
De zelfde temperaturen worden ook verwacht voor volgende week donderdag.
Dit is natuurlijk nog ver weg, maar we hebben dit vorig jaar ook mee gemaakt.
Toen werd de afkoeling ook telkens uitgesteld.
We blijven het volgen :)
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

JerryL

Citaat van: X-treme op wo 05 aug 2020 - 11:41EC komt in de laatste run voor zondag, met temperaturen van 34 graden in het zuidoosten tot 30 graden in het noordwesten.
De zelfde temperaturen worden ook verwacht voor volgende week donderdag.
Dit is natuurlijk nog ver weg, maar we hebben dit vorig jaar ook mee gemaakt.
Toen werd de afkoeling ook telkens uitgesteld.
We blijven het volgen :)

Laten we hopen dat de - relatieve - afkoeling niet wordt uitgesteld. Die nachttemperaturen jagen mij de meeste schrik aan. Het koelt in de avond/nacht dus gewoon onvoldoende af. Je verwacht met die 35/40graden toch wel flinke onweersbuien, maar ja die kregen we vorig jaar ook niet.

X-treme

Citaat van: JerryL op wo 05 aug 2020 - 13:49Laten we hopen dat de - relatieve - afkoeling niet wordt uitgesteld. Die nachttemperaturen jagen mij de meeste schrik aan. Het koelt in de avond/nacht dus gewoon onvoldoende af. Je verwacht met die 35/40graden toch wel flinke onweersbuien, maar ja die kregen we vorig jaar ook niet.

Met die nacht temperaturen ben ik het zeker eens.
1 a 2 dagen kan ik het nog wel hebben, maar daarna ben ik het wel zat.
Er komen minimun temperaturen voorbij van 22 tot 25 graden!
Zeker in de grote steden, zijn deze temperaturen mogelijk.

GFS laat volgende week wel een aantal keer onweersbuien zien, maar komt de volgende dag gewoon weer met 30 graden.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Armand

Het moge duidelijk zijn, het wordt heet de komende dagen! Zeer warme luchtmassa's op hoogte geven de zon de kans om de onderste laag flink op te warmen, terwijl de nachten over het algemeen ook erg zacht blijven helaas. Het kan simpelweg niet veel afkoelen door de warme bovenlucht. De hittegolf gaat vandaag van start met in een groot deel van het land ook al zomerse temperaturen op dit moment. In het zuidoosten komt de temperatuur uiteindelijk al tegen de 30 graden uit, heel misschien zelfs al meteen net even boven de 30 graden. Donderdag tot en met zaterdag wordt het alleen maar warmer met op uitgebreide schaal ruim 30 graden en hete nachten ook. Daarbij is het overwegend zonnig en blijft het droog. Gek genoeg heeft het KNMI nog helemaal niets van waarschuwingen uitgegeven op het moment van schrijven, wat gezien de grote zekerheid en de hevigheid van deze hittegolf naar mijn mening best laat is. Het Belgische KMI komt wel al met een code geel en oranje overigens.

Vanaf zondag neemt de onzekerheid iets meer toe. De eerder besproken afkoeling blijft vooral beperkt tot noord en noordwestelijk Nederland, maar vanaf zondag wordt de lucht instabieler door nadering van thermische lagedrukgebiedjes boven Frankrijk. Veel mensen hebben zich hier al eerder afgevraagd of dit ook daadwerkelijk tot onweer zou kunnen leiden, maar dat ligt vrij complex. Even een korte uitleg:

Onweer ontstaat bijna altijd door een vorm van forcering, bijvoorbeeld door een vore, koufront, of mechanische forcering zoals een gebergte. Energierijke luchtdeeltjes worden omhooggevoerd en vormen grote onweerswolken. In ons land is mechanische forcering eigenlijk niet mogelijk op grote schaal, dus moet het vooral komen van vore's en koufronten. Echter verblijven we ook na zondag nog steeds in de warme lucht (op hoogte), waardoor duidelijke forcering in de vorm van een koufront ontbreekt. Er komt namelijk geen overgang naar een koeler weertype na zondag, we blijven zitten in de warme sector. Mogelijk kunnen de thermische lagedrukgebieden wel zorgen voor enkele subtiele vore's, maar dit brengt altijd veel onzekerheid met zich mee over de precieze koers en locatie. Deze situaties kunnen vaak pas opgepikt worden door de fijnmazige modellen en kunnen momenteel nog lastig inschat worden. Samengevat is er met name vanaf zondag genoeg energie en warmte aanwezig om tot onweer te komen, maar ontbreekt het in duidelijke forcering waardoor stijgende luchtbewegingen moeizaam in gang gezet worden. Dat neemt zeker niet weg dat er toch enkele vore's kunnen ontstaan waarop buien mogelijk zijn, maar dat is moeilijk voorspelbaar op het moment. Echt afwachten tot in het weekend.

Vanwege het feit dat we in de warme sector blijven zitten, kan het ook in het geval van een onweersbui weer snel boven de 30 graden komen als de zon eenmaal weer de kans krijgt om het oppervlakte op te warmen. In de klassieke situaties wordt het onweer gevolgd door koelere lucht, maar dat is nu niet het geval.

GFS is overigens ook weer vrijwel volledig bijgedraaid in de 06z run:



Je ziet heel weinig onzekerheid in de temperatuur tot en met volgende week woensdag/donderdag. GFS zit qua maximumtemperaturen op kortere termijn vrijwel altijd te laag, daar kunnen dus nog enkele graden bij worden opgeteld en dan kom je wel rond EC uit. Zoals hierboven besproken zie je enkele neerslagsignalen die wijzen op onweersbuien, maar geen onzekerheid in de temperatuur. Mooi voorbeeld dus dat deze onweersbuien geen voorbode zijn van koelere lucht. Het is echter niet zo'n fijn gegeven vind ik persoonlijk. Een eventuele onweersbui zorgt natuurlijk wel tijdelijk voor (flinke) afkoeling, maar daarna kan het dus weer opnieuw flink opwarmen. Nog een opmerkelijk gegeven; je ziet dat GFS op langere termijn ook wat warmer geworden is. Met name de Control (blauwe lijn) komt na volgende week donderdag opnieuw met temperaturen tegen de 30 graden. Het gemiddelde ligt met 25 graden nu ook niet bepaald koud...

We kunnen concluderen dat we gestart zijn vandaag aan een flinke hittegolf voor een groot deel van het land. Komende dagen steeds verder opwarmend, met alleen in het noordwesten en noorden van Nederland wat koeler weer en mogelijk een beetje afkoeling op de zondag en maandag. Vanaf zondag blijft de luchtsoort warm, maar wordt wel onstabiel. Dat kan leiden tot onweersbuien, maar nog niet tot permanente verkoeling. Daarvoor moeten we minstens wachten tot na volgende week woensdag.

Vermijd de zon in de middaguren als u niet goed tegen warmte kan, drink meer water dan normaal en zorg voor luchtende, beschermde kleding/zonnebrandcrème als u wel naar buiten gaat. Let bovendien ook goed op anderen en ook voor de mensen die wat minder graag warm weer hebben; probeer toch een beetje te genieten van het mooie weer, al is het 's ochtends vroeg of 's avonds! ;)

Energizer85

Heldere uiteenzetting, dank!! Ben benieuwd of er wat warmte onweer inzit. Zou het plaatje wel compleet maken!

Extremissimorum

Mooie update! Inderdaad vreemd, nationaal Hitteplan mag nu wel afgekondigd worden. Gaat misschien vanavond komen.

Groetjes uit het 'koele' noordwesten!

vlerk

Ach, als ik het volgende lees bij Jan Visser dan valt het allemaal wel mee hier.. :)

"Eén van de heetste steden ter wereld, het Amerikaanse Phoenix, breekt diverse hitterecords

De Amerikaanse woestijnstad Phoenix is één van de heetste steden ter wereld en de lat wordt steeds hoger gelegd. Met een gemiddelde temperatuur van 37,2º tegen normaal 34,9º werd juli de warmste maand uit de vanaf eind 19de eeuw daterende meetreeks. Het record stond op gemiddeld 36,8º in 2009 en 2011. De gemiddelde maximum- en minimumtemperatuur over de afgelopen maand zijn uitgekomen op 43,2 (normaal 41,2) en 31,1º (normaal 28,6º). Ook dit zijn records!
Het aantal dagen met een maximumtemperatuur van 110º Fahrenheit, overeenkomend met 43,3º Celsius, staat voor wat betreft 2020 nu op 31. Gisteren werd 43,9º geregistreerd. Daar gaan tot eind september nog best veel dagen bijkomen en dus ligt een all-time record voor hand. Dat staat nu nog op 33 in 2011; 2007 telde 32 dagen met 43,3º of hoger.
Phoenix heeft de hitte voor een deel aan zichzelf te wijten. Het aantal inwoners is de afgelopen decennia geëxplodeerd namelijk van 439.000 in 1960 naar ruim 1,5 miljoen in 2017. De agglomeratie Phoenix herbergt zelfs ruim 4 miljoen mensen. Zo'n mensenmassa en uiteraard heel veel asfalt en beton creëert een 'urban heat island'. De inwonersexplosie is overigens mede te danken aan de vooruitgang op het gebied van airconditioning."

JerryL

 ;D Ja zo valt er altijd wel een plek te vinden waar het erger is natuurlijk.

Ik hoop dat de onweersliefhebber beloond wordt na het doorstaan van deze aangekondigde helse nachten. Overdag kun je nog wel in de airco van je werkgever kruipen of met je poten in een teil.... maar dat kan niet als je in bed ligt. En slapen in een stoel..... ik zou het je toch niet adviseren.

Armand

Citaat van: Extremissimorum op wo 05 aug 2020 - 15:56Mooie update! Inderdaad vreemd, nationaal Hitteplan mag nu wel afgekondigd worden. Gaat misschien vanavond komen.

Groetjes uit het 'koele' noordwesten!

Inderdaad nog 'relatief' koel in het uiterste noordwesten met op 4 stations net geen zomerse dag. Elders werd het al behoorlijk warm met een zomerse 28.3 in De Bilt. Eindhoven, Arcen en Maastricht konden echt net op het nippertje een tropische dag bijschrijven. Ik heb het nog even nagezocht, maar ook de precieze 30.0 van Maastricht wordt gerekend als tropische dag volgens het KNMI ;) Elders in het zuidoosten en zuiden werd het net geen 30 graden.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Nog wel redelijk aangename temperaturen gezien de lage luchtvochtigheid. Morgen wordt het al een stuk warmer met op meerdere plekken tropische temperaturen.


X-treme

Om GFS nog even aan te kaarten, wat betreft de verwachtte temperatuur.

Hier een kaart van de laatste run van vandaag.

GFS kwam voor regio Utrecht niet hoger dan een graad of 26.
De maximum temperatuur werd uiteindelijk 28,3
En voor het zuidoosten werd 28 verwacht en dat werd uiteindelijk 30 graden.
We kunnen dus zeggen, dat we 2 graden bij GFS op kunnen tellen.
Dat belooft nog wat voor de komende dagen.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Powered by EzPortal