Zomer discussietopic 2016

Topic gezien door 74491 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 29 mei 2016 - 22:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Armand

KNMI spreekt ook over een zogenaamde Low-level Temperature Inversion voor komende nacht en ochtend, zie citaat uit guidance:

Komende nacht en ochtend een scherpe grondinversie, mogelijk een Low-level Temperature Inversion (LLTI) met (ruim) 28°C op 500-1000 vt.

Heeft dit niet tot gevolg dat het hier op de heuvels van Z-Limburg wel eens flink warm kan worden aangezien sommige 'toppen' van de heuvels tussen deze hoogte liggen? Ik heb er weinig verstand van, maar kan me vaag herinneren dat zoiets al eerder is gebeurd, dat het vroeg in de ochtend opeens hier een graad of 26-28 was uit het niets. Was dat ook een LLTI of toch iets anders?

Overigens zitten we hier al ruim boven de 30, tact 33 graden. Beetje te warm wat mij betreft, gelukkig wel droge lucht.

Edwin

Zie ik het goed dat er in de loop van zaterdagavond ook al wat over zou kunnen trekken? In de vorm van buien of is dat iets anders? Ik zie verwachte neerslag...
Never Stop Exploring

ThaGhostNL

Citaat van: Armand op wo 24 aug 2016 - 10:37
We zitten hier nu al weer op een dikke 25 graden. Gisteren net een tropische dag gehaald: Tmax was 30.2 graden. Het lijkt er dus op dat we hier 6 dagen op rij 30+ gaan halen. Wie had dat gedacht begin augustus  :P

Enige jammere is dat het onweer het waarschijnlijk laat afweten, op grote schaal in elk geval.

Van onweer is voorlopig geen sprake. Er is zat onstabieliteit in de omgeving, maar zoals marsel al zegt de aanvoer is kurk droog en dat is nou net niet wat je wilt als onweerliefhebber. GFS en EC ondersteunen dit ook. Ben wel erg benieuwd hoe de aankomende week eruit zal gaan zien.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

vossejongk

Nou wat dat betreft heb ik deze warmte liever "droog". Mocht het ook nog vochtig worden drijf je zowat je bed uit..

ron12

Morgen wordt warmer dan eerst werd verwacht, komt door fohn effect Eifel en de Ardennen, morgen 36 graden mogelijk Duis/Ned grens gebied. Fohn wind komt morgen rechstreeks uit dat gebied.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Edwin

Citaat van: ThaGhostNL op wo 24 aug 2016 - 19:16
Van onweer is voorlopig geen sprake. Er is zat onstabieliteit in de omgeving, maar zoals marsel al zegt de aanvoer is kurk droog en dat is nou net niet wat je wilt als onweerliefhebber. GFS en EC ondersteunen dit ook. Ben wel erg benieuwd hoe de aankomende week eruit zal gaan zien.

Zaterdag blijft het dus droog? Geen invloed van onderstaande?

Never Stop Exploring

jornonweer

Citaat van: ThaGhostNL op wo 24 aug 2016 - 19:16
Van onweer is voorlopig geen sprake. Er is zat onstabieliteit in de omgeving, maar zoals marsel al zegt de aanvoer is kurk droog en dat is nou net niet wat je wilt als onweerliefhebber. GFS en EC ondersteunen dit ook. Ben wel erg benieuwd hoe de aankomende week eruit zal gaan zien.

gfs toch serieus neerslag signaal zaterdag avond/nacht voor het noordwesten en in mindere mate het midden of zie ik iets over het hoofd? in de pluim van ec ook nerslagsignaal zaterdagnacht
Danger is real, fear is a choice.

kurt76

Nog niet nat genoeg geweest voor vele hier,dit is echt zomerweer,eindeloze sterrenhemel,nachtelijke wandelingen,lekkere frisdrank of biertje drinken.
Nee dank je,geen onweer in een land dat bekend staat om z'n nattigheid.

lander22

ik denk dat W/NW nederland toch even moeten gaan opletten voor hevig onweer zaterdagavond! sommige waarden zijn vrij hoog!

AFTH14

Dit is toch heerlijk en zelfs vannacht nog prima kunnen slapen :)

Armand

Opnieuw zonnig, heet en een zacht briesje. Temperatuur zal zometeen weer boven de 30 graden komen.

Ook tijdens de overgang naar de meteorologische herfst krijgen we opnieuw met zomerweer te maken. Waar het eerst leek dat we terug gingen naar 20 graden eind augustus/begin september is dit nu bijgedraaid tot een mooie 25 graden, in het binnenland mogelijk nog wat warmer. Bovendien blijven de neerslagkansen dan klein.



Wat wil je nog meer? ;) Alleen jammer voor sommigen dat deze zomerse episode net buiten de vakantie valt.

ThaGhostNL

Citaat van: Edwin op wo 24 aug 2016 - 20:00
Zaterdag blijft het dus droog? Geen invloed van onderstaande?

Citaat van: jornonweer op wo 24 aug 2016 - 20:24
gfs toch serieus neerslag signaal zaterdag avond/nacht voor het noordwesten en in mindere mate het midden of zie ik iets over het hoofd? in de pluim van ec ook nerslagsignaal zaterdagnacht

Op dit moment inderdaad wel een flink neerslag signaal in de operationele run. Dit wordt echter door niet al te veel leden opgepakt. Ook WRF laat dit op het moment zien. De kans op regen en elevated onweer op de Noordzee en kustprovincies is mijn inziens daar het grootst, landinwaarts zal het een en ander veel moeite hebben om te stijgen, mede omdat het ook op hoogte erg droog is. Al met al een leuke situatie om in de gaten te houden. Een en ander heeft ook nog te maken met het ex PL die de komende dagen noordwestelijk doortrekt naar Scandinavië, positionering van dit laag is bepalend.

My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

lander22

Citaat van: ThaGhostNL op do 25 aug 2016 - 13:19
Op dit moment inderdaad wel een flink neerslag signaal in de operationele run. Dit wordt echter door niet al te veel leden opgepakt. Ook WRF laat dit op het moment zien. De kans op regen en elevated onweer op de Noordzee en kustprovincies is mijn inziens daar het grootst, landinwaarts zal het een en ander veel moeite hebben om te stijgen, mede omdat het ook op hoogte erg droog is. Al met al een leuke situatie om in de gaten te houden. Een en ander heeft ook nog te maken met het ex PL die de komende dagen noordwestelijk doortrekt naar Scandinavië, positionering van dit laag is bepalend.

neerslagsignaal van ecmwf is nog groter ;) word nog spannend!

TaL

Niet dat ik als spelbederver wil overkomen maar horen de onweerskansen niet in het daarvoor betreffende topic?

Hier even een zeewind gehad met temp die stagneerden rond 25gr rond 12u. Nu is de wind terug ZZO en daarmee is het direct 6 graden warmer geworden in quasi een uur. 31 graden nu, aangezien de kansen op onweer toch nihil zijn vandaag mag de zeewind hier wel zijn intrede doen zodat het wat aangenamer wordt voor de meeste mensen.

Zonnige groeten 8)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Armand

Vind het wel frappant, ook al was het gisteren geheel onbewolkt, toch hebben we niet de langst mogelijke duur qua zonneschijn gehad:


Vraag me eigenlijk wel af of dat überhaupt wel mogelijk is dan?

ron12

Citaat van: Armand op do 25 aug 2016 - 16:41
Vind het wel frappant, ook al was het gisteren geheel onbewolkt, toch hebben we niet de langst mogelijke duur qua zonneschijn gehad:

Vraag me eigenlijk wel af of dat überhaupt wel mogelijk is dan?
Hebben daar last van bebouwing en bomen ;D.

Edit: Gelieve geen plaatjes mee te quoten, dank!
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Armand

Citaat van: ron12 op do 25 aug 2016 - 17:05
Hebben daar last van bebouwing en bomen ;D.

Haha, maar dan zou je toch zeggen dat ze dat blauwe balkje op locatie aanpassen, vind het maar vaag zo.

Marsel

Mensen, kinderen wat was het heet vandaag  :D. De hele dag lekker actief buiten bezig geweest en ontzettend genoten van de droge warmte, staalblauwe luchten en mediterrane sfeer. Zo hoort de zomer te zijn! Geweldig dit zo vlak voor de herfst.

TaL

Citaat van: Marsel op do 25 aug 2016 - 20:19
Mensen, kinderen wat was het heet vandaag  :D. De hele dag lekker actief buiten bezig geweest en ontzettend genoten van de droge warmte, staalblauwe luchten en mediterrane sfeer. Zo hoort de zomer te zijn! Geweldig dit zo vlak voor de herfst.

Hier viel de zeewind binnen om 14 u, de temps kelderen van uw mediterrane sfeer (31 gr) terug naar 24 in minder dan 10 min!
Vooral voor de mensen die er minder goed tegen kunnen was dit wss de aangenaamste verrassing van de dag.

Nu begint het overigens nevelig te worden bij zo'n 20 graden, je voelt nu echt de vochtigere lucht door de zeer lichte NW bries waardoor het stabiel zomerweer toch langzaam aan zijn einde komt voor het westen. Morgen even wat koeler met nog zo'n 23 graden die later zelf terugvallen tot 19 a 20 graden. Dit zal toch echt wel veel minder aanvoelen dan de voorbije dagen.

Zaterdag dan weer een fractie warmer maar of de dag nog uitermate zonnig zal verlopen zoals de voorbije dagen, horen we straks hopelijk van jou of iemand anders die de boel toelicht. :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

matroesjka-world

Citaat van: lander22 op wo 24 aug 2016 - 23:06
ik denk dat W/NW nederland toch even moeten gaan opletten voor hevig onweer zaterdagavond! sommige waarden zijn vrij hoog!

Ik zie het nog niet gebeuren hoor, zal wel weer met een sisser aflopen..
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Powered by EzPortal