Lentediscussie deel 2

Topic gezien door 139692 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 05 apr 2012 - 11:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marlieke

Hebben jullie de voorspelling op buienradar al gezien? Althans bij mijn woonplaats (Rijssen)
5 dagen per 3 uur op zondag om 10.00 uur  :o :o

Oeps, sorry. Is al gezegd door anderen hier...

Maar het blijft apart als dat uitkomt. Sneeuw om 10 uur 's morgens op 5 mei. Nog niet eerder meegemaakt in de toch al 36 jaar dat ik leef.

Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

frankaloe

sjemig..
juist die dag moeten we daar in de buurt zijn,bij Epe...misschien maar weer de winterbanden opleggen?
zaterdag ervoor gaan we naar Den Helder..effe uitwaaien... :-X :-X
dat word dikke winterjas meenemen vrees ik
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

Arend

Foutje in de GFS run van Wetterzentrale? (vergelijk met wetter3 en weatheronline.co.uk)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Johann

Citaat van: Arend op di 01 mei 2012 - 11:17
Foutje in de GFS run van Wetterzentrale? (vergelijk met wetter3 en weatheronline.co.uk)

Wat zou daar fout aan moeten zijn ?    :)

mauriceb

Citaat van: Johann op di 01 mei 2012 - 12:04
Wat zou daar fout aan moeten zijn ?    :)

Lijkt mij dat het 3 kaarten zijn uit 1 en dezelfde run (00Z GFS) met in alledrie de kaarten aanzienlijke verschillen.

Lijkt mij ook niet te kloppen zo op het eerste gezicht.

mauriceb

Nou de GFS 06Z kan ook de prullenbak in. 8 graden op as. Zaterdag. De winterjas uit de kast maar weer :)

Johann

Citaat van: mauriceb op di 01 mei 2012 - 12:09
Lijkt mij dat het 3 kaarten zijn uit 1 en dezelfde run (00Z GFS) met in alledrie de kaarten aanzienlijke verschillen.
Lijkt mij ook niet te kloppen zo op het eerste gezicht.

Probleem zit hem in de precieze tijden, deze lopen per 24 uur dus zeer grof en je "mist" zomaar 12 tot 24 uur aan neerslag. GFS00 berekent vooral veel neerslag in de periode vanaf 108 tot 120h als ik het zo snel goed zie. Zou dus eigenlijk ook de andere weerdiensten (modellen van GFS00 tot 120H) er nu eens naast moeten leggen.







alfons

ik heb weleens sneeuw [ natte ] meegemaakt op de deventer kermis.
Eerste weekend van juni.
Dat was begin jaren tachtig, dus het kan wel degelijk.

Johann

MCS

Net ten zuiden van Zwitserland ontwikkelt zich onder invloed van een vlak hoogtelaag een mooi MCS. Het systeem zal in de loop van de avond verder activeren en vannacht via het westen van Zwitserland naar het noorden van Frankrijk trekken alwaar het morgenochtend net ten zuiden van Belgie wordt berekend.  Lokaal kan er in korte tijd veel water gaan vallen ! Morgen in de loop van de dag (wrs namiddag  -avond. modellen verschillen over koers en timing) krijgt dan ook het zuiden van Nederland te maken met de overblijfselen van het systeem en kunnen zich stevige regen en onweersbuien gaan ontwikkelen.

Overigens wordt aan de noordkant van het systeem nogmaals warme lucht vanuit het (noord)oosten tot over Nederland aangevoerd en zijn morgen overdag in het oosten en zuidoosten nogmaals temperaturen van 20 tot 24 graden mogelijk.


Sat



GFS morgenvroeg



Radar actueel CH



GFS Theta-E's 18h00






Marsel

Inderdaad Johann, mooi om te zien!
Op het onderstaande RGB satbeeld heb ik de 500hPa contouring (groene lijnen) aangezet. Duidelijk zichtbaar is inderdaad de hoogtetrog met aan de voorzijde optilling door PVA op 500 en 300hPa (oranje+rood).
Wat ook aardig is om te zien is dat deze storing zich langs een barokliene zone vormt (blauw is de thermische front parameter TFP) met aan de oostelijke zijde van deze zone duidelijk warmere en onstabiele luchtmassa's met hoge Thata-E's. Langs deze grens diept de komende 24 uur het Duitse laag uit en trekt het met de heersende zuidoostelijke hoogtewinden  richting NL. Door deze evolutie komt de bijbehorende onstabiliteit tot in ons land.
Ik ben benieuwd morgen :).

Johann

Citaat van: Marsel op di 01 mei 2012 - 20:22
Inderdaad Johann, mooi om te zien!
Op het onderstaande RGB satbeeld heb ik de 500hPa contouring (groene lijnen) aangezet. Duidelijk zichtbaar is inderdaad de hoogtetrog met aan de voorzijde optilling door PVA op 500 en 300hPa (oranje+rood).
Wat ook aardig is om te zien is dat deze storing zich langs een barokliene zone vormt (blauw is de thermische front parameter TFP) met aan de oostelijke zijde van deze zone duidelijk warmere en onstabiele luchtmassa's met hoge Thata-E's. Langs deze grens diept de komende 24 uur het Duitse laag uit en trekt het met de heersende zuidoostelijke hoogtewinden  richting NL. Door deze evolutie komt de bijbehorende onstabiliteit tot in ons land.
Ik ben benieuwd morgen :).

Dank je voor de toevoegingen Marsel.  :)
Ben ook benieuwd hoe het één en ander zal gaan uitpakken, ben op het werk en helaas geen tijd voor andere modellen en nadere analyses. Wellicht vanavond later nog wanneer ik thuis ben. Hoe dan ook een zeer interessante constellatie waarover het laatste woord nog niet gesproken is.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

De lange termijn van GFS laat mogelijk de eerste dertiger zien in het oosten, benieuwd hoelang dit stand zal gaan houden

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

X-treme

Niet lang  ;)
De 06Z run laat temps zien van 13 tot 15 graden.
Kijken wat de 12z gaat doen  :)
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

GHkstra

10°C verschil tussen de Wadden en Limburg.

Johann

EC00 oper van de koude naar de warme oplossing vanaf vrijdag

Zomerse warmte nadert tegen einde van de week  (incl. thermisch laagje)  8)

Zaterdag

Bodemdruk


T2m

©meteo-service

Cape-LI

©meteo-service






Jan van Ooijen

Inderdaad Johann, ik denk dat vele mensen wel op deze temperaturen staan te springen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op za 05 mei 2012 - 08:58
Inderdaad Johann, ik denk dat vele mensen wel op deze temperaturen staan te springen

Niet alleen hoge temperaturen.  ;)
In het weekend gaat er vlgs het ECMWF (EC00) een hevige strijd plaatsvinden tussen de vochtige warmte lucht vanuit het zuiden en veel koudere lucht welke vanuit het noorden probeert op te dringen. Zoals het er nu naar uitziet zal uiteindelijke de koude lucht maandag Nederland gaan veroveren.  Het strijdtoneel tussen beide luchtmassa's met zware (onweers-)buien) lijkt vooralsnog  ten zuiden van Nederland  te gaan plaatsvinden (zuiden van Belgie - Luxemburg en mn Noord Frankrijk en zuid Dld) !

Zondag


©meteo-service


©meteo-service








Johann

Mooi te zien ook de bifurcatie in de GFS00 ensembles. Een deel van de leden gaat voor warm, een andere deel (incl. de oper) voor de koelere oplossing. EC gaat vooralsnog voor circa 25 % warme oplossingen en 75 % koelere. De EC00 ensembles volgen later op de ochtend. Gezien de grote omslag bij de operationele uitdraai zou het me niet verbazen als ook bij EC00 een bifurcatie te zien zal zijn. Ik tip op 50-50   :)



De sterke opwarming vanaf donderdag lijkt bij beide modellen vrij zeker met temperaturen die gaan oplopen tot 22 a 24 graden en wellicht lokaal nog warmer in het weekend. Vwb de details zal veel gaan afhangen van precieze koers en timing van het thermische laagje welke vrijdag boven Frankrijk tot ontwikkeling komt. 





Peter

Ik zeg, zet het bier koud, en korte broeken uit de kast!!!!! 8) ;D ;D
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

Powered by EzPortal