Lentediscussie deel 2

Topic gezien door 139702 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 05 apr 2012 - 11:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

GekkeLeo

Dat zou heerlijk zijn, bbq aan op me verjaardag :D

Isabelle

 :o Droom ik nu? Dit is gewoon geweldig, ik kijk er naar uit.

aloa

De lange termijn ziet er ook een stuk beter uit. temperaturen ver boven de 20 in Mei  :)
Blijft LT natuurlijk  8)

Ramon Oost

Het is dan wel niet op koninginnedag maar EC komt nog steeds met heerlijke temperaturen aanzetten.


Johann

Inmiddels hebben we al weer heel wat "hoopvolle" kaartjes de revue zien passeren.  In aanvulling daarop wil ik wat dieper ingaan op de verwachtingen zoals die het ECMWF  voor de middellange termijn berekent.

Synopstische ontwikkelingen middellange termijn

Alkgemeen: Wisselvallig met af en toe neerslag. Vanaf de tweede helft van de week markant stijgende temperaturen met in het vervolg kans op lokaal krachtige onweders

Synoptisch overzicht  tot zaterdag 28 april 2012

Dinsdag zien we op de kaarten een grootschalige lange golf trog met daarin 2 opvallende golfstructuren. Het eerste bevindt zich boven West Europa en het Iberische Schiereiland, het tweede ten zuidwesten van IJsland. Corresponderende met deze 2 golf structuren zien we op de bodemdrukkaarten 2 lagedrukgebieden. Het eerste ligt met kern boven de Britse Eilanden, dit laag heeft zijn hoogtepunt (of beter gezegd zijn dieptepunt) dan al bereikt en is daarbij zo goed als stationair geworden en vult verder op. Het tweede lagedrukgebied diept verder uit en trekt richting de Golf van Biskaje. Door deze ontwikkelingen zien we een krachtig drukverval op de oostelijke Atlantische  Oceaan. Op woensdag -dan wel donderdag, bereikt het bodemlaag als storm depressie zijn maximale sterkte (985 hPa). Tegelijkertijd vormt het met het met de resten van een nog oud aanwezig laag een langgerekte gordel van lagedruk vanaf de Britse Eilanden tot over zuid Scandinavië. De daaraan verbonden zuidelijke (hoogte)trog vorming loopt door tot het zeegebied ten noorden van de Azoren en dus daarmee tot in de subtropische wateren. Hierdoor zien we aan de voorzijde van de hoogtetrog massieve advectie van warme lucht (WLA).

ECMWF voor vrijdag 27 april met WLA >> zomers warm !



Vanaf vrijdag zien we vervolgens (althans volgens de ECMWF Operationele uitdraai) op de noordelijke Atlantische oceaan (Schotland-Faeröer) nieuwe afsnoering (cut-off) tot stand komen welke zaterdag al tot een volledig afsnoeren van het zuidelijke deel van de lange golf trog zal leiden. Deze ontwikkeling zal een anti-cyclonale hoogtestroming in de steigers gaan zetten. Vergelijken we de laatste ECMWF hoofrun (EC00-oper) met de voorgaande ECMWF model output dan zien we vooral verschillen in de snelheid waarmee de cut-off boven de noordelijke Atlantische Oceaan tot stand komt. Deze wordt vandaag duidelijk sneller gesimuleerd en is reeds op zaterdag afgesloten. Bij de vorige model output duurde dit proces nog tot in de zondag. In het vervolg zien we een dus een anti-cyclonale hoogtestroming(en) tot stand komen waarmee tevens de onweerskansen in de vochtige subtropische lucht worden onderdrukt. (dalende luchtbewegingen)

Vergelijken we de bovenstaande ontwikkelingen zoals het ECMWF die ziet met de andere modellen (GME, GFS, UKMO) dan zien we tot donderdag min of meer een gelijke ontwikkelingen. Pas vanaf vrijdag en in de periode daaropvolgend tot zondag gaat het model een eigen weg. De andere modellen laten het afsnoeren langzamer tot stand komen en daarmee krijgen we geen anti-cyclonale hoogtestroming. Tevens berekenen de andere modellen duidelijk sterkere opstijgende lucht bewegingen oftewel meer convectie met daaraan verbonden (onweers)buien waarbij de verwachte maximum temperaturen op een wat lager niveau zullen uitkomen. De ensemble berekeningen van het ECMWF worden voor de periode van 4 dagen als ook voor de periode van 5 tot 7 dagen  in 3 clusters (extremen) onderverdeeld. Los van de indeling van de clusters zien we dat tot de periode van 7 dagen alle clusters de hoogtetrog boven west Europa laten zien. Interessant word het dan vanaf dag 7. De operationele en ook control uitdraai van het ECMWF vinden we terug in cluster 1. Deze simuleert dus de variant van de "snelle cut-off" van de West Europese dan wel oost Atlantische lange golf trog. De alternatieve modellen (GME, GFS, UKMO) lijken meer in cluster 3 te passen (langzame variant van de cut-off). Kortom de ontwikkelingen vanaf donderdag gaan nog met de nodige onzekerheden gepaard.

Vanaf het begin van de middellange verwachtingstermijn (dinsdag) moeten we op nadering en passage van een storing (occlusie) rekening houden met enkele (onweers)buien welke vooral aan de Noordzee kust met veel wind gepaard kunnen gaan. Vanaf ongeveer vrijdag moet opnieuw met deels krachtige regen en onweersbuien rekening worden gehouden

Wordt de warmte zaterdag afgestraft met door regen en onweer ? ECMWF Cape-LI zaterdagmiddag



Temperaturen
Tot slot nog even een blik op de temperaturen vanaf de middellange termijn. Vanaf het midden van de week krijgen we met een flinke thermische opleving te maken. EC-MOS berekent voor donderdag voor het midden en zuiden van het land een Tx van 18 graden, vrijdag 21 graden en zaterdag 23 graden. Het oosten mag er nog één of twee graadjes bij doen. Het zou met overigens niet verbazen wanneer zaterdag mn in het (zuid)oosten lokaal de 25+ gaat vallen. Wie het overigens nog warmer wil hebben die moet naar de Alpen of het zuiden van Duitsland reizen. Daar kan het kwik lokaal tot 28 a 30 °c stijgen !

Zaterdag 28 april temperaturen 12h00   8)


Temperatuursverwachting adhv EC-MOS (prikpunt Eindhoven), Tx wordt aangegeven met  rode punt



Discussie, vragen aan en of opmerkingen van harte welkom

©Meteo-Service

Bronnen: DWD, MeteoMedia. Wetterzentrale


glenn

Zeer mooie uitleg Johan!

Maar ik vraag me af de temperaturen laten momenteel een serieuze opleving zien maar is dit het begin van een lange warme periode of lijkt het maar weer voor even te zijn om daarna weer met koude luchtaanvoer te krijgen ?

Johann

Citaat van: glenn op za 21 apr 2012 - 17:12
Zeer mooie uitleg Johan!

Maar ik vraag me af de temperaturen laten momenteel een serieuze opleving zien maar is dit het begin van een lange warme periode of lijkt het maar weer voor even te zijn om daarna weer met koude luchtaanvoer te krijgen ?

Alles hangt af van wat de Atlantische hoogtetrog gaat doen. Blijft de hoogteas westelijke van Nederland dan onverminderd aanvoer van warme lucht uit het zuiden, schuift het systeem door richting het oosten dan komen we geleidelijk weer aan de koude kant te liggen. Over deze ontwikkelingen bestaat dus nog onzekerheid. Wel is het waarschijnlijk dat we ook op de langere termijn de geblokkeerde meridionale circulatie zullen houden. Of koel of warm  staat nog volledig open !

JorisK

Nice Johan! Mooi stukje! Zou het ook kunnen dat het geheel iets opschuift en de warmte en kansen op onweer iets westelijker komen te liggen, en heeft de temperatuur van het zeewater daar nog invloed op?

Onno_D

Citaat van: Johann op za 21 apr 2012 - 17:02
Wie het overigens nog warmer wil hebben die moet naar de Alpen of het zuiden van Duitsland reizen. Daar kan het kwik lokaal tot 28 a 30 °c stijgen !


Laat ik dan net in Zuid-Duitsland (Füssen) zitten. Heerlijk...  8)

Een vraagje @Johann: Zullen de föhnwinden de temperatuur nog een paar graadjes hoger brengen dan de modellen nu suggereren? (GFS en EC komen met 25 graden, ook lekker :))

Johann

Citaat van: JorisK op za 21 apr 2012 - 17:33
Nice Johan! Mooi stukje! Zou het ook kunnen dat het geheel iets opschuift en de warmte en kansen op onweer iets westelijker komen te liggen, en heeft de temperatuur van het zeewater daar nog invloed op?

Zoals ik al schreef, vanaf donderdag wordt de onzekerheid (timing en positie hoogtetrog, cyclonaal, anti-cyclonaal) alleen maar groter.  Vanaf vrijdag is alles mogelijk en in  hoeverre het al dan niet tot stevige buien zal komen (convectie) is ook nog zeer onzeker. Eerst maar eens zien dat de boel eindelijk eens gaat opwarmen !

Tyshane

Mooie uitleg en een heerlijke verwachting natuurlijk! Ik zit dan ook in een mooi stukje Duitsland, heb er al helemaal zin in!

Johann

Citaat van: Onno_D op za 21 apr 2012 - 17:49
Laat ik dan net in Zuid-Duitsland (Füssen) zitten. Heerlijk...  8)

Een vraagje @Johann: Zullen de föhnwinden de temperatuur nog een paar graadjes hoger brengen dan de modellen nu suggereren? (GFS en EC komen met 25 graden, ook lekker :))

Bofferd !  :)
Juist de droge zuidföhn gaat aan de noordkant van het Alpenmassief (en tot in het zuiden van Duitsland) voor een extra thermische opleving zorgen. Vandaar in die gebieden ook de hoogste temperaturen. Ik ben er vrijwel zeker van dat mn in de klassieke föhn dalen de 30 graden zullen worden gehaald. Overigens kunnen ook elders lokale föhn-effecten voor een extra push zorgen. Denk mn aan het Limburgse heuvelland en de Ardennen !


JorisK

Citaat van: Johann op za 21 apr 2012 - 17:53
Zoals ik al schreef, vanaf donderdag wordt de onzekerheid (timing en positie hoogtetrog, cyclonaal, anti-cyclonaal) alleen maar groter.  Vanaf vrijdag is alles mogelijk en in  hoeverre het al dan niet tot stevige buien zal komen (convectie) is ook nog zeer onzeker. Eerst maar eens zien de boel eindelijk eens gaat opwarmen !
Oké, duidelijk! Bedankt voor je antwoord.

Onno_D

Citaat van: Johann op za 21 apr 2012 - 18:02
Bofferd !  :)
Juist de droge zuidföhn gaat aan de noordkant van het Alpenmassief (en tot in het zuiden van Duitsland) voor een extra thermische opleving zorgen. Vandaar in die gebieden ook de hoogste temperaturen. Ik ben er vrijwel zeker van dat mn in de klassieke föhn dalen de 30 graden zullen worden gehaald. Overigens kunnen ook elders lokale föhn-effecten voor een extra push zorgen. Denk mn aan het Limburgse heuvelland en de Ardennen !

Thanks, duidelijk. Zal wel even wennen zijn...  ;D

Arend

Nu maar hopen dat de 12z oper van EC straks onderin de pluim zit, want deze is voor het volgende weekend in deze vorm ronduit bagger.  :'(
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Arend

EC en GFS lijken het eens. Geen warme start aan het begin van mei?
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Johann

EC00 laat de hoogtetrog vanaf vrijdag nog sneller doorlopen dan gisteren met als gevolg dat de opwarming slechts een tijdelijk iets zal zijn. Reeds in de loop van zaterdag nadert de hoogteas en stroomt alweer koelere lucht vanuit het westen binnen. Een volgend laag volgt al snel en trekt vanaf  maandag via Denemarken naar Polen alwaar het dinsdag wordt verwacht. Met de 552 DAM ten zuiden van de Benelux verblijven we dus in de duidelijk koelere luchtmassa's.  (552 DAM is ongeveer gelijk aan positie van de polaire-jet, zie kaart)

EC00, koudere lucht rukt zaterdag alweer op vanuit het westen


.....zondag alweer vol aan de koude kant van het systeem


....een volgend laag volgt maandag, we blijven aan de noorkant van de jet in de koelere lucht



Vertalen we dit nog even naar de temperatuur kaarten:

Vrijdag al duidelijk minder warm dan gisteren nog



eveneens voor de zaterdag duidelijk koeler



en ook van de mooie CAPES voor zaterdag is bij ons weinig meer over



Kijken we dan ook nog even naar de 50 afzonderlijke EC members dan zien we dat deze in vergelijking met gisteren over de hele bandbreedte van de ensembles lager uitkomen. Vanaf 29 april komt de "mean"  T850 hPa gewoon weer onder het langjarige klimatologisch (1 °C) gemiddelde te liggen. Daarmee lijkt de thermische opleving slechts van tijdelijke aard. Helaas  :(

©Meteo-Service
Bron: MeteoMedia

Tyshane

Dat is wel een flinke teleurstelling Johann, als dat zo zal uitkomen als jij nu beschrijft. Ik twijfel niet aan je verwachting, maar hoop dat het de komende dagen weer terug in de kaarten komt. Al is het maar het gemiddelde ertussen. Het verschil is nu erg groot.

TaL

En toch zal de zomer ons doen verschieten ik zit al heel de tijd met dat gevoel :p

Nee serieus, jammer dat het minder lijkt te worden dan het er eerst uitzag maar gelukkig als het even wat minder wind is en zonnig voel je de warmte van de zon en daarmee maakt het toch al veel goed. En de neerslag, tjah, erbij nemen zeker. Geniet van de zonnige droge momenten :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Powered by EzPortal