Lentediscussie deel 2

Topic gezien door 139628 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 05 apr 2012 - 11:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Eifel

Ik ben nu wel klaar met dit bagger weer zeg. Afgelopen nacht matige vorst gehad -6.  En nu is het ook maar 4 graden en bewolkt. :'(

Marsel

Hoe conceptueel willen we het hebben vandaag?
Op dit moment is het frontale systeem boven de UK geoccludeerd, duidelijk te zien op satbeelden. De warme sector komt daardoor tijdens passage ver zuid van NL te liggen. Aan de voorzijde bevindt zich aan de grond een fractie koudere polaire lucht dan aan de achterzijde en vindt er vooruit op hoogte forse WA plaats. Als gevolg van dit laatste zien we de onstabiliteitsdiepte van oost naar west afnemen en neemt de Ac/Ci toe, hetgeen duidelijk te zien is op de visuele plaat hieronder. Mooi is ook om te zien hoe de Cu's richting het frontale systeem verdwijnen als gevolg van de aanvoer van drogere continentale lucht (zuidelijke stroming) en de stabilisatie op hoogte.
Achter het frontale systeem bevindt zich ook polaire lucht, echter deze is een fractie minder koud tov de luchtsoort waar we nu in zitten (zie oa Theta-E's voor en achter het front).
De onderste plaat is een RGB plaat van 06Z waarop de verschillende luchtsoorten te zien zijn. Bovendien heb ik er even de TA700 en 500hPa hoogte overheen gelegd. Rood staat voor WA (optilling) en blauw voor KA op 700hPa.

GHkstra

Inmiddels al een windkracht 7 (13,9 m/s) in Harlingen.

GHkstra

Nu windstoten tot 66 km/u.
Gemiddeld nog een 7 bft (14,2 m/s).

miekemeike21

Hebben gisteren bij mijn moeder buiten de boel overhoop gehaald, maar brrr wat was het ijskoud :( (vooral als je boven in een boom bent geklommen voor vlaggetjes!)

Marsel

Citaat van: Ben47 op di 17 apr 2012 - 15:19
Grote temperatuurverschillen tussen (zuid)west en oost Nederland. 6,0 graden in Hoek van Holland en bijna 12 (11,7) graden in Twente. Volgens gegevens Rijkswaterstaat zelfs 5,5 graden in Cadzand.
Met de neerslag zag ik het hier ook kelderen. Hier nu 6,1 graden.

Inderdaad Ben, dat viel mij ook op. Daling wordt ingezet vlak voor/op het moment dat de neerslag begint te vallen.
Overigens niet gek als je de T's en Td's van de luchtsoort voor het front uit bekijkt. Op sommige plekken Rv's van minder dan 45% met dauwpuntsdepressies van 12-14 graden! Gortdroge en koele lucht dus, hetgeen ook mooi in de vorm van lage theta-E's te zien is. Door verdamping van regen daalt de temperatuur in het gebied met neerslag (en vlak ervoor) dus flink.

glenn

ja is ook zo heb net de gegegevens ees bekeken van het weesratation beerse dauwpunt ligt hier nog steeds onder 0°c !

trouwens ? hebben jullie iets vernomen dat het terkramerenbos gesloten zou zijn omwille van de zware windrukken ?

Jan van Ooijen

GFS zet de zomerse temperaturen weer terug op de kaarten, maar ook het onweer is terug  8)



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marcel

Dat ziet er weer heel zomers uit op lange termijn! 8)
Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

Pascal Soomers

Lekkere kaarten inderdaad! Nu mag het werkelijkheid worden.
When a supercell arrives, you must be prepared.

Wilfred Janssen

Mij hoor je niet klagen bij dergelijke kaarten! Afwachten, en de situatie over 5 dagen eens nader bekijken :)
Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Weerfreak 1337

Wat een heerlijke zomer en onweerkaarten op de lange termijn, laat het maar uitkomen  8)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

EAJ

Citaat van: Marsel op di 17 apr 2012 - 13:47
Hoe conceptueel willen we het hebben vandaag?
Op dit moment is het frontale systeem boven de UK geoccludeerd, duidelijk te zien op satbeelden. De warme sector komt daardoor tijdens passage ver zuid van NL te liggen. Aan de voorzijde bevindt zich aan de grond een fractie koudere polaire lucht dan aan de achterzijde en vindt er vooruit op hoogte forse WA plaats. Als gevolg van dit laatste zien we de onstabiliteitsdiepte van oost naar west afnemen en neemt de Ac/Ci toe, hetgeen duidelijk te zien is op de visuele plaat hieronder. Mooi is ook om te zien hoe de Cu's richting het frontale systeem verdwijnen als gevolg van de aanvoer van drogere continentale lucht (zuidelijke stroming) en de stabilisatie op hoogte.
Achter het frontale systeem bevindt zich ook polaire lucht, echter deze is een fractie minder koud tov de luchtsoort waar we nu in zitten (zie oa Theta-E's voor en achter het front).
De onderste plaat is een RGB plaat van 06Z waarop de verschillende luchtsoorten te zien zijn. Bovendien heb ik er even de TA700 en 500hPa hoogte overheen gelegd. Rood staat voor WA (optilling) en blauw voor KA op 700hPa.

Hoi Marsel,
Op de sondering van 12Z van De Bilt is inversielaag te zien vanaf 850 hpa die ook nog eens behoorlijk vochtig is. Dit is de warmere lucht die door de koude achteropkomende laag is opgetild en vooruit wordt geschoven ?
De radiosonde werd opgelaten kort voordat de eerste druppels in De Bilt vielen.

Marsel

Citaat van: EAJ op di 17 apr 2012 - 20:39
Hoi Marsel,
Op de sondering van 12Z van De Bilt is inversielaag te zien vanaf 850 hpa die ook nog eens behoorlijk vochtig is. Dit is de warmere lucht die door de koude achteropkomende laag is opgetild en vooruit wordt geschoven ?

Ha EAJ ;),

Klopt grofweg. De warme laag op hoogte is inderdaad het gevolg van de WA (en dus stabilisatie) voor het frontale systeem uit. Om 12Z zat De Bilt nog inderdaad vlak voor het frontale systeem en in deze temp is dan ook mooi de steeds dikker wordende laag (gelaagde) Sc/Ac/Ci te zien. De laag was dik genoeg voor neerslag maar een groot deel bereikte in eerste instantie de grond nog niet als gevolg van de eerder beschreven droge onderliggende lagen.
Deze frontale bewolking laag staat echter compleet los van de KA achter de occlusie.

Jan van Ooijen

Owow wat een kaarten van het Europees weermodel, na GFS komt EC nu ook met 24-26 graden in het oosten volgens deze berekeningen.







Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

vossejongk

Hoe zeker is dit Jan? zit er veel spreiding in de leden ?

Jan van Ooijen

Citaat van: vossejongk op di 17 apr 2012 - 22:07
Hoe zeker is dit Jan? zit er veel spreiding in de leden ?

Weet ik niet, krijg zo de pluim binnen (eerder dan weerplaza)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

glenn

ach ja even kort samengevat!

na enkel weken van warmte en droogte kregen we te maken met enkele felle regen,hagel,en zelfs (natte)sneeuw buien.
het ging precies zo we kregen warmte enkel weken terug bijna zomers toen voor de tijd van het jaar
nu hebben we koud en guur weer eigenlijk pure herfst
en nu gaan we tegen het einde van de maand richting de 25°c klimmen ! zomer dus !

de lente komt niet achja ineens een goeie hete zomer is ook wel eens leuk maar volgens mij krijgen we ook deze zomer nog te maken met droogte zgewoo,n mijn instinkt dat er zo over denkt .

hoffies

Ik ben benieuwd, goed voor de handel..
Twitter: @hoffnar2911

Jan van Ooijen

Oper aan de warme kant, maar goed het begin is er

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal