Lentediscussie deel 2

Topic gezien door 139685 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 05 apr 2012 - 11:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fren

Koninginnedag moet toch minstens 20-25 graden worden  :-[
The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Mojo260303

Dat mag van mij de 25ste mooi weer! Dan is me zoontje jarig, kunnen we lekker buiten zitten! :)
Onweersdagen: 7

Weatherboy

GFS pakt uit! Een warme golf met vanaf de 28e iedere avond kneiter hard onweer! Jammer dat het in het ugkb, maar man; als dat uitkomt pink ik even een traantje weg. Wie weet starten we dan wel met een een 25 mei 09 setting. Maar voorlopig het enige echt; afwachten :-[

Goede trend, ook EC die gaat duidelijke voor een zuidelijke storming, alleen in wat mindere mate. Maar de noorden wind lijkt pasé.

Tyshane

Donders wat een frisse wind, het is dat het zonnetje af en toe tussendoor schijnt en het iets minder onaangenaam maakt, maar erg frisjes hoor.

Citaat van: Weatherboy op ma 16 apr 2012 - 15:34
GFS pakt uit! Een warme golf met vanaf de 28e iedere avond kneiter hard onweer! Jammer dat het in het ugkb, maar man; als dat uitkomt pink ik even een traantje weg. Wie weet starten we dan wel met een een 25 mei 09 setting. Maar voorlopig het enige echt; afwachten :-[

Jaja ziet er goed uit inderdaad, hopen dat het allemaal uit gaat komen, dus het warme weer inclusief onweer en randverschijnselen, zou toch een mooie afsluiter van april zijn. Want tot nu toe is het inderdaad een beetje huilen met een muts op.

TaL

Die periode is het verlengd weekend dus zou ideaal zijn gewoon :D
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

GHkstra

Satellietfoto van rond 14:00 uur vanmiddag.


©NASA Lance-Modis

Ramon Oost

GFS12z is minder dan 06z maar alsnog genoeg mogelijkheden. Het lijkt er in elk geval wel op dat de temperatuur een stap(je) omhoog gaat. Het is LT dus alles kan nog veranderen. Ben benieuwd waar EC straks mee komt.

Jan van Ooijen

Citaat van: Ben47 op ma 16 apr 2012 - 19:30
WSI toch gelijk gekregen? Tja, op deze wijze verwachtingen maken maakt de kans van slagen dat je gelijk krijgt wel erg groot.



Uitgaande van hun eerste update, wat ook hier op de site staat hebben ze gewoon gelijk. Heb zelf ook zitten lezen, jammer dat ze niet bij hun standpunt blijven want daarmee vergallen ze het voor zich zelf
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Wouter Pringels

Zo te zien aardig wat wind voor de kust en het binnenland morgen zowel voor Belgie en Nederland (kust).


Dennis

Onze weer-motor komende dagen.


Weatherboy

Jammer genoeg is GFS niet goed. Gewoon weer een vuile noord tot noordoostelijke stroming. EC een fractie beter . Ik ben terug van vakantie de 27e april, en dan verwacht ik wel een lekkere 20 graden ;D Maar even serieus, dit weer moet stoppen want er is echt niks aan. Veels te koud en absoluut geen zonnig weer. Het is voor mij echt genoeg nu.

mauriceb

Ja idd, het is wel genoeg geweest met dat zeikweer. volop zon graag en 25 graden! tis echt al drama sinds vorig voor jaar. Dat voorjaar was mooi, misschien wel te mooi maar daarna is het alleen maar drama geweest.

Jan van Ooijen

EC laat nog wel mooie temps zien einde van de maand

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Roan

Citaat van: Jan van Ooijen op di 17 apr 2012 - 09:07
EC laat nog wel mooie temps zien einde van de maand
als dat is met een zonnetje en windstil.. dan vind ik het ook mooie temps ;)

Marsel

Voorlopig nog geen rede tot euforie voor hen die van warmte en zon houden. Wellicht dat op de LT er enkele lichtpuntjes aan de horizon gloren, maar voorlopig lijkt dat ook geen houvast te bieden.
Wat wel weer aardig is zijn de komende dagen als gaat om convectiviteit.
Na passage van een geoccludeerd systeem (later vandaag) blijft ons land de rest van de week onder invloed van een uitgesproken hoogte trog, waarbij Nederland in de opgaande tak (dus oost van de as) komt te liggen. Aan de grond vinden we een laag terug boven de UK en de Noordzee.
Het geheel resulteert is vrij koude bovenluchten met T500 rond grofweg -28C met vanaf morgen vrij gemakkelijk de vorming van buien, mogelijk met onweer en hagel. Overdag vooral landinwaarts. Kortgolvige hoogte troggetjes (of oude occlusies) kunnen hierbij op verscheidene momenten de neerslagactiviteit wat aanwakkeren.
Hoewel het buiigheid in de koude lucht betreft en de onstabiliteit maar gering is zouden de komende dagen op sommige plekken nog wel eens mooie buienluchten voorbij kunnen komen.

EDIT: ik had nog niet gezien dat er een onweerskansen topic voor 18 en 19 april was opgezet. Wellicht dat bovenstaande dan dubbelop is ;).

GHkstra

Er staat een stevige bries hier in Harlingen.
Zuid 6 bft (11,8 m/s) en windstoten van 50 km/u (14 m/s).

jones

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 16 apr 2012 - 13:46
Om deze kaart ging het dus: http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,25.msg4968.html#msg4968
Wel laten we hetzelfde nog eens proberen!  :P Zitten enkele zeer mooie kaarten in de run van CFS voor mei

Tyshane

Komende dagen alles behalve lente, maar zoals Marsel al aangaf wel veel convectiviteit en dat kan mooie en fotogenieke situaties opleveren, alles sowieso beter dan koud, grijs en guur weer, want daar ben ik ook wel klaar mee.  :-X

Komende dagen gaat de temp wel langzaam omhoog met gemiddelden tussen de 11 en 14 graden, in ieder geval weer wat beter dan de 9 graden van gisteren, bah. ;) Wel een grote kans op neerslag de rest van de week, 80 a 90 % kans, behoorlijk dus en een weinig zon. Maar goed, als dat attractieve buitjes oplevert ipv egaal grijze luchten dan is het prima!

Arend

GFS 06z met behoorlijke neerslagsommen voor een groot deel van een Europa. Lijkt bij ons nog relatief mee te vallen:

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Powered by EzPortal