Lentediscussie deel 2

Topic gezien door 139652 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 05 apr 2012 - 11:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

TaL

Citaat van: X-treme op za 14 apr 2012 - 17:13
Haarlem  :)

http://yowindow.com/weather.php#location_id=gn:2755003&ln=Haarlem

Muis op de zon houden en je weet het (fullscreen). Als je het wilt zien staan zonder op de zon te moeten kijken moet je het programma downloaden. (gratis)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

GHkstra

Satellietfoto van 12:30 uur vanmiddag.


©NASA Lance-Modis

En van 14:30 uur.


©Nasa Lance-Modis

Marcel1976

Citaat van: Tyshane op za 14 apr 2012 - 16:46
Ik lees vaak dat mensen denken dat er zo'n direct verband hiertussen bestaat. Toch blijkt dat niet zo te zijn. Als dat zo is heb ik ook liever maar een slecht voorjaar en een betere zomer, maar het liefst heb ik beide gewoon mooi toch. Maar goed; wat voor de één goed is, is voor de ander slecht. Wij genieten van onweer en storm, velen gruwen daarvan! :)
We waren indd een beetje verwend. Maar de ervaring leert dat een goed voorjaar vaak wordt gevolgd door een matige zomer. Kijk maar nar de voorbije jaren. Allebei goed was uiteraard het beste. Voordeel wel is dat een wisselvallige zomer vaak gepaard gaat met onweer en dat is dan weer smullen voor ons... :)

X-treme

Citaat van: TaL op za 14 apr 2012 - 17:30
http://yowindow.com/weather.php#location_id=gn:2755003&ln=Haarlem

Muis op de zon houden en je weet het (fullscreen). Als je het wilt zien staan zonder op de zon te moeten kijken moet je het programma downloaden. (gratis)

Bedankt :)

Maar dan zie ik de tijd van zons opkomst en ondergang.
Wat ik bedoel is hoeveel uren de zon al heeft geschenen sinds 1 april bijvoorbeeld :)
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Johann

Regen, buien en van het noordwesten het instromen van nog wat koudere lucht bepalen vandaag het weerbeeld. In eerste instantie hebben we te maken met een storing (occlusie) welke via het oosten wegtrekt en aldaar nog voor wat regen zorgt. Elders valt achter de storing nog wat (convectie) neerslag. Vanavond en vannacht nadert vanuit het noorden een hoogtetrog met vooral in de bovenkamer nog koudere lucht (T850hPA -6 a -7 °C en T500Hpa -28 a -30 °C. De lucht is niet alleen kouder maar ook droger dus veel neerslag zal er niet vallen en mogelijk blijft het gewoon droog. Morgenochtend vanuit het noorden (en vooral ook in het noorden) oplevende buienactiviteit. Overigens kan de neerslag ook in de vorm van sneeuw vallen, niet gek opkijken dus. (moet er natuurlijk wel neerslag vallen  :D )

EC00 neerslag en svg. Vooral morgenochtend nat en kans op regen dan wel natte sneeuw






Jan van Ooijen

Pluim weer mooi te noemen, stijgende lijn en zelfs enkele leden naar de 24 graden...

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Ter vergelijking  de 50 afzonderlijke ECMWF (EC00) members T850 hPa en 500 hPa dam voor de komende 15 dagen. Van 6 graden onder het langjarige klim.gemiddelde stijgend naar 6 graden erboven.  :D. Bandbreedte neemt wel aardig toe (22K) maar goed, op die termijn is dat natuurlijk ook logisch.

T850 hPa


500 hPa dam

Tyshane

Dat is een flinke stijging hierboven betreffende de T op 850 en 500 hPa! Ben benieuwd hoe dat verder zal evolueren.

Hier komen behoorlijk donkere wolken langs momenteel, maar het begint steeds meer op te klaren. Aan de radar te zien zijn er veel opklaringen nu vanuit het Noorden van het land en wordt het op de valreep nog even zonnig. :)

Jan van Ooijen

Wat een temperaturen op de lange termijn bij het Amerikaans weermodel GFS



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

TomvanHal

hopen dat dit uitkomt Jan..

Jan van Ooijen

Citaat van: TomvanHal op ma 16 apr 2012 - 08:16
hopen dat dit uitkomt Jan..

Als dit uit gaat komen dan heeft het kijken naar CFS wel degelijk zin. Half maart had ik voor de gein een kaartje in deel 1 gezet om te kijken of we rond de 25ste een overgang zouden krijgen. Het is iedere keer rond die tijd dat de kaarten warmer aangeven. Ook het Europees weermodel ECMWF gaat voor warmere temperaturen, maar voor alles geldt nog... Lange termijn...

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Daisy

Heerlijk, kom maar op met die warme temperaturen.. Kan nu al niet meer wachten.
All glory to the hypnotoad!
www.twitter.com/mrs_sekhmet

Weatherboy

Citaat van: Daisy op ma 16 apr 2012 - 09:24
Heerlijk, kom maar op met die warme temperaturen.. Kan nu al niet meer wachten.

Zou eens tijd worden. Wat een belachelijke vertoning van April! Dat zijn we helemaal niet gewend :P Gewoon koud. Normaal ben ik nooit ziek, maar deze maand nu al voor de 2e keer. Ik ben blij dat ik vanaf woensdag voor 10 dagen op vakantie ben, daar waar het 35 graden is :)

densta

Ziet er goed uit Jan. We moeten nog even geduld hebben maar dan staat ons ook wat moois te verwachten.

Jan van Ooijen

Heerlijke pluim op lange termijn, de Control naar de 25 graden



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 16 apr 2012 - 12:05
Heerlijke pluim op lange termijn, de Control naar de 25 graden

Die control staat echter geheel alleen ! Niet echt overtuigend allemaal met een ensemble gemiddelde van pak hem beet tussen de 14 en 16 graden. Ook de 50 afzonderlijke members minder overtuigend dan gisteren vwb thermische  opwaarts trend.  Afijn, het gaat in ieder geval weer wat omhoog !

Jan van Ooijen

Citaat van: Johann op ma 16 apr 2012 - 12:15
Die control staat echter geheel alleen ! Niet echt overtuigend allemaal met een ensemble gemiddelde van pak hem beet tussen de 14 en 16 graden. Ook de 50 afzonderlijke members minder overtuigend dan gisteren vwb thermische  opwaarts trend.  Afijn, het gaat in ieder geval weer wat omhoog !

Klopt, maar hij geeft het toch maar weer weer, vorige week kwam de control al met warmer weer voor einde april
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Kijk eens aan waar de 06u run mee komt, lekker lente/zomerweer. Wel nog lange termijn, maar Koninginnedag aardig weer met volop potentie op fiks onweer (droommodus uit)





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Haha die Jan! Ook met argusogen het LT gebied af zitten speuren naar lichtpuntjes ;).
Ik moet eerlijk bekennen dat ik, en velen waarschijnlijk met mij, hetzelfde doen momenteel.

De situatie zoals GFS06Z (althans de oper) deze op >216h schetst is interessant te noemen. Hoogtetrog netjes over- of west van de UK met het sturende grondlaag in ieder geval (zuid)west van NL hetgeen in een overheersend zuid(oost)elijke stroming resulteert. Dagen lang zouden we op de wip tussen de koelte in het westen en de warmte in het oosten moeten vertoeven. Langs deze barokliene zone ontwikkelen zich constant kleinschalige verstoringen waardoor onweerskansen van tijd tot tijd vergroot worden.....
Beetje jammer dat op deze termijn het geheel bij de volgende run waarschijnlijk weer verdwenen is ;). Voorlopig is het voor diegene die warm lenteweer appreciëren huilen met de pet op.

Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op ma 16 apr 2012 - 13:20
Haha die Jan! Ook met argusogen het LT gebied af zitten speuren naar lichtpuntjes ;).
Ik moet eerlijk bekennen dat ik, en velen waarschijnlijk met mij, hetzelfde doen momenteel.



Klopt, in maart plaatste ik al een kaartje rond de 25ste april met 25 graden. Ik zeg... Laat maar komen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal