Lentediscussie deel 2

Topic gezien door 139647 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 05 apr 2012 - 11:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Pageworker

Als deze trend door zet belooft dat wat voor koninginnen dag! Lekker HOOR!

densta

Eindelijk ziet de pluim er positief uit. We gaan rustig afwachten.

Cdtj3

Toch zie ik hier weer wat lekkere buitjes ontstaan, zou ik dan toch nog geluk hebben?? :P
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Gerard1995

idd, ook voor deze omgeving nog een paar buien erbij :P 8)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Gerard1995

yeaHHHHHH  onweer!!! :D  8)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

X-treme

Ik zie dat iedereen wacht op het "mooie" weer, maar het is hier al 3 dagen achter elkaar prachtig weer  :)
De temp mag dan wel nog iets omhoog, maar zat vanmiddag heerlijk in me t-shirt buiten in me pauze.
Ik heb niks te klagen  8)
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Eifel

Citaat van: X-treme op vr 13 apr 2012 - 19:17
Ik zie dat iedereen wacht op het "mooie" weer, maar het is hier al 3 dagen achter elkaar prachtig weer  :)
De temp mag dan wel nog iets omhoog, maar zat vanmiddag heerlijk in me t-shirt buiten in me pauze.
Ik heb niks te klagen  8)
Ja dat had ik ook al door. Ze roepen steeds kouder maar in werkelijkheid... Voelt het warmer aan.

klimascepie

Als de zon schijnt is het mooi.
Wel vreemd dat ik gister in Huissen bij Arnhem in tshirt liep te zweten terwijl collega's langs de A15 bij knp Ewijk zijden sneeuw gehad te hebben.

Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

X-treme

Heeft iemand toevallig een link waar ik de actuele stand van het aantal zonuren kan zien?
En dan het liefst per plaats.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Jan van Ooijen

De pluim, niets op aan te merken en ook blijft de temperatuurverhoging aan het eind erin zitten

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Citaat van: X-treme op za 14 apr 2012 - 11:04
Heeft iemand toevallig een link waar ik de actuele stand van het aantal zonuren kan zien?
En dan het liefst per plaats.

Voor welke plaats wil je het hebben dan?
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Voorlopig weinig kans op stabiel en zacht  lenteweer.

Niet alleen in West Europa is het weer de komende dagen koel en onbestendig. Ook de landen rond de Middellandse Zee hebben te maken met zeer onbestendig weer en lokaal veel neerslag. Oorzaak voor het slechte weer aldaar is laag Lucia (kerndruk vandaag 990 hPa) welke via een vrij ongebruikelijke route in slakkentempo vanaf Noord Afrika via de Middellandse Zee via Oost Europa naar het noordoosten koerst.

Satellietbeeld van vanmorgen, ingetekend laag Lucia en laag Klara (Scandinavië)



In de afgelopen dagen viel er vooral in het noordwesten van Afrika al ongebruikelijk veel neerslag, zo kreeg bv Ad-Dakha (west Sahara) al 16 mm regen voor de kiezen en in Tindouf (west Algerije) viel 14 mm. Dat lijkt in onze ogen niet veel maar voor die contreien werd daarmee al bijna de helft van de jaarlijkse neerslag bereikt. ook veel neerslag viel er in oa Marokko, het noorden van Algerije en het zuiden van het Atlas gebergte. Nog meer neerslag werd er geregistreerd in de gebieden (bergen) grenzend aan de Middellandse Zee met lokaal 20 tot 40mm. Spitzenreiter was het Algerijnse Jijel-Achouat met 45 mm regen.

De komende dagen zal Lucia zich  via het zuiden van Italië (vanmiddag) naar Servië trekken en volgende week zijn koers verder over het oosten van Europa voortzetten. Daarbij zien we rond dinsdag een aparte kern boven opnieuw het zuiden van Italië en een andere boven de Baltische Staten. In het weekend en begin van de week gaat er in grote delen van zuid Europa dan ook behoorlijk wat neerslag vallen (50mm) en lokaal is in de bergachtige gebieden (Apennijnen) tot 100 waarschijnlijk.

Lucia morgen boven oost Europa, stroming draait bij ons naar noord tot noordoost


Het weer in Nederland en de Benelux wordt slechts indirect door laag Lucia beïnvloed. Hier gaan we door haar toedoen vooral de naar noord tot noordoost draaiende hoogtestroming bemerken welke koude en vrij vochtige polaire gaat aanvoeren. Dinsdag krijgen we dan in het voortraject van een opstomende depressie richting de Britse eilanden te maken met een tussenhoog. Vanaf het midden van de volgende zullen depressie met hun frontale storingen vanuit het westen voor opnieuw onbestendig weer gaan zorgen.

Verloop zuidelijke jet medio volgende week



Met een vrij zuidelijke verlopende jetstream (noordelijke Iberische Schiereiland- Middellandse Zee) blijft het ook dan aan de koele kant (zie ensembles hieronder). De lente is en blijft voorlopig nog ver weg en we zullen het moeten hebben van de goede momenten (trekruggen).

Ensembles 50 members T850 hPA (T 1400-1500m) voor de komende 10 dagen (prikpunt Amsterdam)



Bronnen: wetterzentrale.de, sat24.com, meteomedia.ch


TaL

Citaat van: X-treme op za 14 apr 2012 - 11:04
Heeft iemand toevallig een link waar ik de actuele stand van het aantal zonuren kan zien?
En dan het liefst per plaats.

Yowindow ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

SniperEye

Heldere uitleg. Eerlijk gezegd treur ik niet. De vorige jaren leerden ons dat een (te warme) april zorgde voor een tamelijk natte en koude zomer.

Stephanie

De hogere temps  schuiven idd toch steeds een stukje op in de pluim, toch jammer.
Gelukkig schijnt hier nu het zonnetje wel lekker

Jan van Ooijen

De hogere temperaturen laat GFS steeds weer terugkomen rond de 26ste, ook kansen op onweer neemt dan toe

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Ramon Oost

KNMI:

zaterdag 21 april tot en met zaterdag 28 april

Aanvankelijk grote kans (70-80%) op het aanhouden van het wisselvallige en iets te koele weertype. Later in de periode minder wisselvallig en geleidelijk zachter.

Marcel1976

Ook ik heb de indruk dat de verzachting steeds vooruit wordt geschoven. Pas ná volgende week weer temps boven de 15 graden. Op zich helemaal niet zo erg, want als je een warm en zonnig voorjaar hebt wordt dat in de zomer immers afgestrafd in de vorm van wisselvalligheid en koelte.

Tyshane

Het wordt wel ietsjes opgeschoven maar veel scheelt het niet. Ik vind het ook niet zo erg, het komt vanzelf allemaal wel. We waren in maart nogal verwend en dan is het altijd even wennen als het weer een paar flinke stappen terug doet. Het komt allemaal vanzelf wel goed.

Citaat van: Marcel1976 op za 14 apr 2012 - 16:21
Op zich helemaal niet zo erg, want als je een warm en zonnig voorjaar hebt wordt dat in de zomer immers afgestrafd in de vorm van wisselvalligheid en koelte.

Ik lees vaak dat mensen denken dat er zo'n direct verband hiertussen bestaat. Toch blijkt dat niet zo te zijn. Als dat zo is heb ik ook liever maar een slecht voorjaar en een betere zomer, maar het liefst heb ik beide gewoon mooi toch. Maar goed; wat voor de één goed is, is voor de ander slecht. Wij genieten van onweer en storm, velen gruwen daarvan! :)

X-treme

Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Powered by EzPortal