Lentediscussie deel 2

Topic gezien door 139694 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 05 apr 2012 - 11:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

dondertje127

Citaat van: frankaloe op di 15 mei 2012 - 11:13
het zal ook tijd worden.. gewoon tegek dat je in mei je cv nog aanhebt

Ik zal je wat vertellen: Hier is het momenteel maar 7.4°c graden, nadat de temperatuur na een regenbui met een beetje hagel ( dit al ná 12.00 uur) naar 6.0°c graden is gedaald. De maximumtemperatuur tot nu toe vandaag is 10.0°c graden, maar dat was nog vlak voor die bui. Dit is toch niet meer normaal?  :-\

Ook hier staat de verwarming weer aan. Het lijkt wel tussen herfst en winter. En als ik zo die pluimen weer zie, blijft de zomer nog erg ver weg :(
Ik loop me al weken te verbijten en te ergeren op die pluimen (op her en der even wat piekjes na), het blijft grotendeels en in de verste verte veel te koud. Bah!  :-\
Straks gaat het nog sneeuwen.

Als we nu weer een waardeloze zomer erachteraan krijgen, ga ik verhuizen naar de de tropen. Eerst nog effe 27 miljoen (w)innen zonder staatslot.

frankaloe

dan wil ik met je delen en ga ook zuidelijker wonen..
dit is niet leuk meer,ondanks al die onweersbuien waar de meeste hier dan wel weer van houden.

http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

Eifel

Wat een Lente zeg 8). Hier gewoon +3 in de Eifel en pittige sneeuw buien :P.


André

Citaat van: Eifel op di 15 mei 2012 - 16:03
Wat een Lente zeg 8). Hier gewoon +3 in de Eifel en pittige sneeuw buien :P.

*plaatje*
Waar is de lente rarara
Demeulemeester André

Marco_Goes

Dus,  ik kan het vlees gaan marineren?  ;D

André

Citaat van: Marco_Goes op di 15 mei 2012 - 18:44
Dus,  ik kan het vlees gaan marineren?  ;D
Doe maar een winter bbq kan ook smaken .
Demeulemeester André

knarf

Het aankomende weekend ziet er ook niet slecht uit!

jones

Toch een opmerkelijke configuratie volgens ECMWF12z volgende week waarbij we zowaar zomerse warmte krijgen vanuit het noordoosten! Het is denk ik al vrij lang geleden dat we echt zomerweer vanuit die hoek kregen voor zover ik me herinner :P

Marcel1976

Als dat hogedruk gebied maar niet te ver westelijk komt te liggen...

Johann

Citaat van: jones op di 15 mei 2012 - 21:58
Toch een opmerkelijke configuratie volgens ECMWF12z volgende week waarbij we zowaar zomerse warmte krijgen vanuit het noordoosten! Het is denk ik al vrij lang geleden dat we echt zomerweer vanuit die hoek kregen voor zover ik me herinner :P

Min of meer in lijn met het geen ik hier vandaag al eerder beschreef. De cut-off wordt ietwat anders benaderd maar grosso modo blijft de trend gelijk. Ook GFS komt vanavond wederom met een min of meer gelijke trend. Stabiel zomerweer zal het vooralsnog niet gaan opleveren maar iig gaan de temperaturen een heel stuk omhoog (20 tot 25 °C)  8)

Peter

Een beetje mooi weer zou niet gek zijn. Ik heb nog een schilderklus buiten die ligt te wachten op mooi weer. :-X
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

Marcel1976

En ik nog een zwembad dat schoongemaakt dient te worden.  Hoop dat alles eindelijk eens op de schop gaat, en vooral dat die lage druk in de Golf van Biskaye eens gaat oprotten. Des te vaker hebben we weer eens kans dat er zo'n hogedrukzone onze kant op schuift.

Tyshane

Komende dagen gaat het wel steeds wat warmer worden ja, gelukkig! Wel gelijk minder kans op zon en meer regen, zou toch fraai zijn als al die dingen samen eens positief zouden zijn. Maar goed het winterdekbed kan weer in de kast voorlopig en nu maar hopen op een setting met meer zon voor een langere periode. Wat wel leuk is, zijn de regelmatige onweerskansen, dat maakt het goed. ;)

André

Voor volgende week zouden de temperaturen toch tussen de 18° en de 20° evolueren dat is toch leuk meegenomen na een belaberde lente .
Demeulemeester André

Eifel

De temperaturen mogen dan wel weer wat omhoog gaan. Maar vanaf zaterdag nemen de neerslag kansen weer behoorlijk toe.

Johann

Geleidelijk warmer, dinsdag en woensdag thermisch dipje

Gisteren liet ik al doorschemeren adhv de ECMWF kaarten dat we te maken gaan krijgen met een flinke thermische opleving welke vanaf morgen zal worden ingezet. Kijken we naar de operationele uitdraai van het ECMWF van vanmorgen dan zien we in grote lijnen een soortgelijke ontwikkeling. Toch zien we vandaag wel wat verschil mbt de koers van het complexe laag boven west en centraal Europa welke vanaf dinsdag (mogelijk) voor een (tijdelijke) terugval van de temperatuur zal zorgen.

Tot maandag is alles in kannen en kruiken. De cut-off  van een bel koudere lucht vanaf de Atlantische hoogtetrog wordt in het weekend afgerond en aan de voorzijde van het systeem wordt "in tempi" steeds warmere lucht vanuit het zuiden aangetapt (brongebied Noord Afrika - Middellandse Zee). Vooral zondag en maandag beloven zomers warm te gaan worden met temperaturen tussen de 20 en 25 °C. Tot zover dus niets aan de hand.

Warme lucht in het weekend via oost Europa over Polen en Duitsland naar Nederland getransporteerd



Vanaf dinsdag dan wat verschillen tov gisteren. Het laag trekt nu iets noordelijker en ook sneller door. Hierdoor wordt de meest warme lucht welke via het  bodemlaag boven Duitland vanuit het oosten wordt aangevoerd naar het noorden toe weggedrukt en kan aan de achterzijde van het  laag opnieuw koudere lucht vanuit het noorden over Nederland uitstromen. In de loop van dinsdag en vooral ook op woensdag krijgen we dan te maken met opnieuw een stuk koeler weer. Deze oplossing is echter nog allerminst zeker en ook de ensembles laten mooi de onzekerheden doorschemeren. Goed mogelijk dus dat we bij een zuidelijkere koers (de EC en GFS oplossing van gisteren) gewoon een warme zuid tot zuidoostelijke stroming zullen houden (zomers)

Aan de achterzijde van het doortrekkende systeem wordt vanaf dinsdag opnieuw koudere lucht aangetapt


Vervolgens zien we donderdag op de Atlantische Oceaan een volgende depressie liggen. Aan de voorzijde van dit systeem wordt door WLA boven west Europa een hogedrukgebied in de steigers gezet. Aan de westflank van dit systeem wordt opnieuw steeds warmere lucht vanuit het zuiden dan wel zuidwesten richting de Benelux op transport gezet met een volgende thermische opleving. Vanaf donderdag zal het kwik opnieuw tussen de 22 en 25 gaan uitkomen en wellicht lokaal 26 tot  28 °C. 

Vanaf donderdag dan opnieuw thermische opleving en zomers warm





Nogmaals moet benadrukt worden dat de situatie  vanaf maandag toch wel met enige onzekerheden gepaard gaat.  Veel zal gaan afhangen van de precieze koers van het complexe laag boven centraal en west Europa. Vwb details mbt neerslag (onweer) dan wel zon is het nu dan ook nog veel te vroeg. To be continued..................






Nizinny

Mooi , er zit iig geval beweging in de situatie!
Laat maar komen die zomer  8)

André

Het is terug wat vriendelijker dan gisteren ,een begin van het betere weer ?
Demeulemeester André

Jan van Ooijen

Eindelijk hogere temperaturen, vanaf half volgende week langzaam richting zomerse temperaturen!

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Koen-IJM


Powered by EzPortal