Lentediscussie deel 2

Topic gezien door 139664 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 05 apr 2012 - 11:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SniperEye

Het begint langzaam wel te deprimeren dit weer. Gelukkig hebben we wel tussendoor flink onweer gehad. De pluim wil nog niet echt weten van echt zomers weer.

André

Ik ga mij op glad ijs begeven ,zie in de langere temijn eind volgende week toch naar meer stabieler weer evolueren met temperaturen van 15 tot 20 ° .
Demeulemeester André

Arend

Temperaturen zijn afgelopen nacht flink onderuit gegaan. Komende week zal er nog wel eens kans op vorst aan de grond zijn. Vooral de verwachtingen van GFS voor de nachten van aanstaande donderdag en vrijdag geven geen lentegevoel.  :(
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jan van Ooijen

Mogelijk warmer vanaf de 20ste, maar ook de kans op onweer neemt dan toe. GFS laat het al telkens zien in de runs.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Een overgang naar stabiel zomerweer is ook vandaag niet uit de kaarten op te maken en we houden onverminderd die al weken durende "abnormale" drukverdeling (lagedruk Azoren) met steeds weer de blokkade neiging boven de Atlantische Oceaan en de cyclonale afsnoering richting zuidwest dan wel centraal Europa. Zolang dit patroon blijft bestaan gaat het onverminderd koel en meest onbestendig verder en maakt de echte zomer weinig kans !

De evt. warmere fases zoals bv rond de 20e mei hebben we te danken aan periodiek warmere lucht  advectie (WLA )welke aan de voorzijde van de lagedrukgebieden (hoogtetrog, cut-off ) vanuit het zuiden naar het noorden wordt getransporteerd. Met het doorschuiven van de systemen leidt dit  onverbiddelijk tot volgende onbestendigheid (onweer) en afkoeling vanuit het noorden.

WLA rond de 20 mei


Afgestraft door afkoeling


EC00 ensembles 50 members 240H, pas vanaf 21 mei zou de T850 eindelijke weer boven het langjarig gemiddelde uitkomen.


©meteo-service

Voor wat het waard is ook nog even de EC00 35 dagen trend 

©meteo-service


André

Ik neem mijn uitspraak van op het glad ijs terug want stabiel weer is terug naar af . Terug wisselvallig met buien maar de temperaturen zullen wel wat stijgen naar een 18° .
Demeulemeester André

jones

Voor de mensen die het eventjes niet meer zien zitten, hier een kaart van het langetermijn model CFS voor 13 juni ( onbetrouwbaar, maar gewoon voor de lol :P

Er zou volgens dat model zelfs een weeklange hittegolf plaatsvinden (op basis van Thu, 00GMT) ::)


Jan van Ooijen

Citaat van: jones op zo 13 mei 2012 - 12:14
Voor de mensen die het eventjes niet meer zien zitten, hier een kaart van het langetermijn model CFS voor 13 juni ( onbetrouwbaar, maar gewoon voor de lol :P

Er zou volgens dat model zelfs een weeklange hittegolf plaatsvinden (op basis van Thu, 00GMT) ::)



Staat genoteerd, kijken of deze weer uitkomt net zoals in maart  ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marlieke

Zou op zich niet zo vreemd zijn. Dat is de geboortedag van mijn zoontje en tot op heden (5e jaar nu) was het die dag of de dagen rond die datum altijd behoorlijk warm. Ik heb het dan over de periode dus vanaf 2007 tot nu. Van daarvoor kan ik het me niet herinneren want toen was het nog geen bijzondere datum...  :D
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Leon Eikenaar

Citaat van: jones op zo 13 mei 2012 - 12:14
Voor de mensen die het eventjes niet meer zien zitten, hier een kaart van het langetermijn model CFS voor 13 juni ( onbetrouwbaar, maar gewoon voor de lol :P

Er zou volgens dat model zelfs een weeklange hittegolf plaatsvinden (op basis van Thu, 00GMT) ::)



Wow lekker hot :)
Als dat uitkomt eet ik mijn spruiten op haha  8) 8)
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

TaL

Citaat van: Team_SSC op zo 13 mei 2012 - 16:56
Wow lekker hot :)
Als dat uitkomt eet ik mijn spruiten op haha  8) 8)

Daar hou ik je aan ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

André

Hopen is een mooie deugd maar vertrouwen ontbreek !!!!
Demeulemeester André

Fren

25 ben ik al tevreden mee hoor in het kikkerlandje... :P
The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

André

Citaat van: Fren op ma 14 mei 2012 - 13:35
25 ben ik al tevreden mee hoor in het kikkerlandje... :P
Wie niet dat is super niet te warm en niet te koud wat wil een mens nog meer .
Demeulemeester André

Jan van Ooijen

Zou het dan toch?? Wel nog lange termijn, maar 24-26 graden meer dan welkom

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Cyclonale afsnoering zet wellicht de zomer in de steigers !

Interessante ontwikkelingen. Zoals ik al eerder schreef is de circulatie al sinds weken behoorlijk consistent met steeds weer die hardnekkige blokkade boven de Atlantische Oceaan en cyclonale afsnoering (cut-off) richting zuidwest en centraal Europa. Toch zien we op de kaarten eindelijk verandering die ons wellicht hoopvol doen stemmen in zake zomerse ontwikkelingen.

Deze week vooreerst nog weinig goeds en in het volgende weekend een volgende cut-off van de Atlantische hoogtetrog richting de Golf van Biskaje resulterend in een hoogtelaag boven de Pyreneeën begin volgende week. Gelijktijdig zien we in het bodemdrukveld lagedruk boven vrijwel geheel west en centraal Europa met aparte kernen boven Duitsland en de Balearen.

Zaterdag afsnoering (cut-off) Atl hoogtetrog richting Iberische Schiereiland



Afsnoering vanaf de Atl hoogtetrog is maandag compleet met hoogtelaag boven de Pyreneeën




Aan de zuidoostflank van het systeem wordt dan zeer hete lucht vanuit Noord Afrika (aldaar T850 hPa 25-30 °C ! ) over zuidoost en oost Europa naar het noorden en retrograd via Polen en Duitland naar het westen getransporteerd. Een deel van deze warme lucht zal ook ons vanaf het weekend gaan bereiken en voor een flinke opwarming gaan zorgen (20-25 °C). Aanvankelijk is de lucht vochtig en hebben we te maken met een hoge buien en onweersneiging.

In het verloop van de week trekt het systeem van lagedruk verder door naar het oosten en wordt de invloed van een uitgestrekt hogedrukgebied lopende vanaf het midden van de Atlantische Oceaan  via Scandinavië tot over west Rusland van het noorden uit steeds sterker. Wellicht dce aanzet tot een eerste zomerse periode !

Met het verder wegtrekken van het lagedruksysteem  "zomers" vanuit Scandinavie



Natuurlijk moeten we nog een flinke slag om de arm  houden gezien de nog lange termijn en het altijd weer "onberekenbare" gedrag van dit soort systemen (HL).  Zonder nu verder op de details in te gaan (veel nog open) mi toch heel positieve ontwikkelingen vwb zomerse ontwikkelingen !
To be continued .........







André

Laat ons nu eindelijk eens hopen dat het zo blijft op de kaarten . iedereen snakt naar warmer en zonnig weer .
Demeulemeester André

Tyshane

Goed nieuws Johann! Ik begrijp de slag om de arm, maar het is al fijn dat er mogelijk iets positiefs staat te gebeuren! :)

frankaloe

het zal ook tijd worden.. gewoon tegek dat je in mei je cv nog aanhebt
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

mauriceb

lang nie gek zou ik zeggen, het is nog LT maargoed dat de setting gaat veranderen is een feit.

Powered by EzPortal