Lentediscussie deel 2

Topic gezien door 139688 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 05 apr 2012 - 11:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

SniperEye

Betekend een thermisch LD niet vaak onweer?

Jan van Ooijen

Citaat van: SniperEye op za 05 mei 2012 - 11:04
Betekend een thermisch LD niet vaak onweer?

Klopt, zijn meestal erg spectaculair, maar tegelijk ook erg onzeker. Zie ook deze pluim

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

SniperEye

Komt dus overeen met deze kaarten.

Arend

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

TaL

De nieuwe GFS lijkt voor donderdag al voor een warme dag te gaan :)

We wachten af

Edit: voor vrijdag opnieuw grote verschillen tussen noord en zuid.
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Jan van Ooijen

Temperatuurverwachting van donderdag tot en met zaterdag door het weermodel GFS

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Stephanie

Ik zit dan in Frankrijk, dus dat ziet er veelbelovend uit!

Tyshane

Wat een verschillen in Nederland zeg op de vrijdag, echt een verschil van winter (noorden) en zomer (zuiden) aan dat gfs-kaartje te zien.

Ik vind het maar koud vandaag en een beetje troosteloos. Mag nu toch wel een keer gaan verbeteren en voor langere tijd, krijg een beetje november-gevoelens hiervan.  :( Dus niet af en toe een beter dagje, maar nu echt even een lenteperiode! We need it!

Weatherboy

Ziet er goed uit. Ik hoop dat het zo blijft, eindelijk wat warmer. Ik liep vandaag met sjaal en dikke winterjas, hallo; het is 5 mei??

SniperEye

15 mei zijn de ijsheiligen.

aloa

GFS komt met mooie temperaturen voor donderdag, maar vrijdag wordt het alweer minder en het weekend is weer aan de frisse kant.
Was hier vandaag ook behoorlijk fris met een graad of 9  ???

Shadow112


Jan van Ooijen

De warmste kaart die momenteel te zien is op het Europees weermodel. Geldig voor aanstaande vrijdag.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

aloa

Ik gok op Juni. Volgens mij moeten we Mei maar vergeten. (wat niets wil zeggen   8))

Kaarten voor juni gaan al snel richting de 30 graden.


Johann

ECMWF  (EC00)

Vanaf donderdag oplopende temperaturen, vooral in zuiden en zuidoosten zomers warm met temperaturen die lokaal tot 24 a 25 graden gaan oplopen. Zaterdag in de late avond en -of nacht op zondag wordt de warmte afgestraft. Tijdens frontpassage regen en vooral over zuiden van het land ook kans op stevige onweersbuien.

Temps vrijdag

©meteo-service

Cape-LI zaterdagnacht

©meteo-service




Arend

Citaat van: Johann op zo 06 mei 2012 - 10:03
ECMWF  (EC00)

Jan had dat kaartje ook al gepost, maar dan van Meteoconsult. Toch kleine verschillen in de geproduceerde plaatjes. Zoals de 24 graden grens boven het oosten van België. Zelfde data?, toch afwijkend plaatje  :-\.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Johann

Citaat van: Arend op zo 06 mei 2012 - 10:16
Jan had dat kaartje ook al gepost, maar dan van Meteoconsult. Toch kleine verschillen in de geproduceerde plaatjes. Zoals de 24 graden grens boven het oosten van België. Zelfde data?, toch afwijkend plaatje  :-\.

Komt doordat ik ook ander ECMWF modelkaarten gebruik zoals bv ECMWF 1.5° Reading, ECMWF Super-Hi-Res, en voor de korte termijn ook nog ECMWF Hi-Res 3stg (72h). Onderling verschillen de bovenstaande modellen altijd wel iets.


Arend

Citaat van: Johann op zo 06 mei 2012 - 10:33
Komt doordat ik ook ander ECMWF modelkaarten gebruik zoals bv ECMWF 1.5° Reading, ECMWF Super-Hi-Res, en voor de korte termijn ook nog ECMWF Hi-Res 3stg (72h). Onderling verschillen de bovenstaande modellen altijd wel iets.

Maakt het allemaal weer een stuk duidelijker, Johann bedankt voor je reactie!
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Diem

Bijna strakblauwe lucht hier, heerlijk. Ik had er niet meer op durven hopen.
De vraag is alleen hoe snel er weer bewolking komt, want het ziet er behoorlijk bewolkt uit op de satelliet.

Arend

Aardig stukje over het weer op dit moment op weer.nl.

http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/f509d38d01dd8641344082cf8b94db20/article/wat_een_kou_in_europa.html

Grote verschillen tussen EC en GFS voor aanstaande vrijdag. Bijna geen warme oplossingen meer bij GFS. Opvallend dat het gemiddelde van GFS voor vrijdag overeenkomt met de kluwen members onderin de pluim van EC voor dezelfde dag.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Powered by EzPortal