Lentediscussie deel 2

Topic gezien door 139081 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 05 apr 2012 - 11:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Tyshane

Citaat van: aloa op za 07 apr 2012 - 12:47
Ik ga er niet van uit, maar hoop het alleen. Meer het idee van: na regen komt zonneschijn. Maar idd na een slechte lente kan ook een slechte zomer volgen.

Ok, bedoel je het zo! :) Laten we het hopen inderdaad, maar goed; laten we de lente nog niet afschrijven als geheel, maart was goed, april is nog niet voorbij en we hebben mei nog.


Citaat van: Jan van Ooijen op za 07 apr 2012 - 15:54
Neerslagtekort nu 5mm, ik vraag me af of dit vanaf april is of vanaf januari

Ik denk vanaf april omdat het daar met nul begint?


Citaat van: Dennis op zo 08 apr 2012 - 08:39
Een flinke vorst vanochtend op 10 cm

Dat is behoorlijk koud inderdaad Dennis, dat was hier nog redelijk in de buurt. Was ook wel te merken dat het zo koud was want het dikkere dekbedje moest er weer op. Hier trouwens nu ook prachtig blauw. Prima weer om eieren te zoeken. :)

Tyshane

Ijskoude nacht

Groter kunnen de thermische verschillen haast niet zijn: op paaszondag 2011, 24 april, werd in De Bilt 26,0 en in Gilze-Rijen 27,2º gemeten. Vanochtend paaseieren zoeken onder 'vorstige condities'. Uitgezonderd het noordelijk kustgebied, het zuidwesten en Limburg heeft het enkele graden gevroren. In Berkhout bij Hoorn en in Nieuw Beerta werd -2,6 en op Deelen bij Arnhem -4,4º gemeten. Op 'klomphoogte' vroor het zelfs plaatselijk meer dan 5 graden: in Heino werd het -7,6º en zelfs Den Helder bracht het tot -6,1º. De lage temperaturen kwamen tot stand tijdens flinke opklaringen onder een zwakke rug van hogedruk.

Bron: Jan Visser

Jan van Ooijen

Het Europees laat nog totaal geen teken van lente zien...



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Sasha

Vergeet niet te leven!

Isabelle

Wat ik me eigenlijk afvraag is wanneer gaat het regenen? Het wil hier maar niet en het is broodnodig.  :-\

Tyshane

Citaat van: Isabelle op zo 08 apr 2012 - 11:49
Wat ik me eigenlijk afvraag is wanneer gaat het regenen? Het wil hier maar niet en het is broodnodig.  :-\

Ik denk, aan de kaarten te zien, dat het morgen en dinsdag wel eens kan gaan regenen.

Johann

Citaat van: Isabelle op zo 08 apr 2012 - 11:49
Wat ik me eigenlijk afvraag is wanneer gaat het regenen? Het wil hier maar niet en het is broodnodig.  :-\

De komende dagen zou er toch neerslag moeten gaan vallen. Althans vlgs het ECMWF

EC00 neerslag cumulatief voor de komende 7 dagen


Marsel

Gelukkig hebben we in deze tijd van het jaar die steeds sterker wordende zon als rugdekking. Ondanks dat temperaturen niet mee willen werken voelt het toch al vrij snel aangenaam aan als de zon er maar bij is...
Ik krijg sterk de indruk dat we vanaf dinsdagmiddag, wanneer het polaire front naar het oosten is gepasseerd, nog best wel eens een paar dagen met een aardig open weertype te maken kunnen krijgen. De laatste pluimen (EC en GFS) laten dit ook mooi zien in de vorm van een zaagtand vanaf dinsdag.
Door de flink koude bovenluchten en nabijheid van een uitgesproken hoogtetrog zijn er op woensdag en donderdag (en in mindere mate op vrijdag) in de middag landinwaarts (pittige) buien mogelijk met wellicht onweer en hagel. Voordeel is wel dat we dan tussendoor die sterke april zon te zien krijgen. Bovendien zal het me niets verbazen als het in de kustgebieden naarmate de dag vordert alleen maar verder opklaart. Maar goed, dat zijn details.
Het lijkt in ieder geval wel vrij zeker dat we na een natte en grauwe tweede paasdag in de loop van dinsdag weer met opklaringen (en later dus buien) te maken krijgen :).

Dennis

Bewolking uit westen begint NL te naderen

aloa


Dennis

Kan iemand omschrijven wat dit is? Koufront mss? (staat op de KNMI kaarten); is zo abrupte lijn....


Johann

Citaat van: Dennis op zo 08 apr 2012 - 14:53
Kan iemand omschrijven wat dit is? Koufront mss? (staat op de KNMI kaarten); is zo abrupte lijn....

Yep, koufront (KF)!
KF kun je vaak herkennen aan dit soort scherpe lijnen. Daarachter de drogere koudere polaire lucht en mooi ook de vele buien te zien die zich boven het relatief warme water van de Atlantische Oceaan vormen.

Dennis

Citaat van: Johann op zo 08 apr 2012 - 16:07
Yep, koufront (KF)!
KF kun je vaak herkennen aan dit soort scherpe lijnen. Daarachter de drogere koudere polaire lucht en mooi ook de vele buien te zien die zich boven het relatief warme water van de Atlantische Oceaan vormen.

Nu lees ik dat we perioden met regen krijgen en zachtere lucht - ligt dit nog achter het koufront of gaan er buien komen met koelere lucht

MvG Dennis

Ramon Oost

Totaal aantal 15-20mm regen t/m Dinsdag avond.


Johann

Citaat van: Dennis op zo 08 apr 2012 - 16:09
Nu lees ik dat we perioden met regen krijgen en zachtere lucht - ligt dit nog achter het koufront of gaan er buien komen met koelere lucht
MvG Dennis

In het voorveld van de IJslandepressie (Jacqueline) krijgt Nederland morgen eerst nog met het warmtefront (WF) en warme sektor te maken. De bewolking gaat dus vanavond en vannacht verder toenemen en het gaat regenen bij geleidelijk oplopende temperaturen. Het koufront (KF) zal pas dinsdag in de vroege ochtend met nieuwe neerslag Nederland bereiken. Pas daarna komen we weer in de koudere polaire lucht. (zie ook elders stukje van Jan en Marsel over hoogtetrog woensdag-donderdag.

Dennis

Citaat van: Johann op zo 08 apr 2012 - 16:21
In het voorveld van de depressie krijgt Nederland morgen eerst nog met het warmtefront (WF) en warmtefrontsektor te maken. De bewolking gaat dus vanavond en vanancht verder toenemen en het gaat regenen bij geleidelijk oplopende temperaturen. Het koufront (KF) zal pas dinsdag in de vroege ochtend met nieuwe neerslag Nederland bereiken. Pas daarna komen we weer in de koudere polaire lucht. (zie ook elders stukje van Jan en Marsel over hoogtetrog woensdag-donderdag.

ik zie alleen het KF uit het NW op ons af komen - gaat dit Laag een andere positie kiezen om een ZW windstroming te brengen?

aloa

Citaat van: Dennis op zo 08 apr 2012 - 14:53
Kan iemand omschrijven wat dit is? Koufront mss? (staat op de KNMI kaarten); is zo abrupte lijn....
Hier is het nog beter te zien.


Johann

Citaat van: Dennis op zo 08 apr 2012 - 16:22
ik zie alleen het KF uit het NW op ons af komen - gaat dit Laag een andere positie kiezen om een ZW windstroming te brengen?

Kijk maar eens op bv de 850hPa kaarten van bv het GFS. Het gele gebied vanaf de westkust tot over Ierland en tot aan Schotland is de warme sector. Op de Satellietfoto is het  gebied mooi te herkennen aan de bewolking (warmfrontshield)

Geel WF(sector)



idem adhv bewolking (vanaf kust Nederland tot over noorden van Engeland






Impreza

Gezien hoe Maart verliep en hoe april nu is, schieten mij 2 spreuken binnen:
"Maart roert zijn staart."
"April doet wat ie wil."

We hebben een paar prachtige weken in Maart gehad. April tot dusver is treurig in vergelijking met deze 2 weken, maar April is nog maar net begonnen. Zoals al eerder gezegd: "April doet wat ie wil." Er kan nog zoveel gebeuren ;)

Dennis

Citaat van: Johann op zo 08 apr 2012 - 16:34
Kijk maar eens op bv de 850hPa kaarten van bv het GFS. Het gele gebied vanaf de westkust tot over Ierland en tot aan Schotlan is de warmfrontsector. Op de Satellietfoto is het  gebied mooi te herkennen aan de bewolking (warmfrontshield)



Thnx Johann ; idd warme sector
Kijk eens voor N NL morgenochtend

Powered by EzPortal