Lentediscussie deel 2

Topic gezien door 138053 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 05 apr 2012 - 11:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Lentediscussie deel 2

Alweer het tweede topic wat betreft de lentediscussie. Terwijl maart droog, zonnig en uitzonderlijk zacht was verlopen zo droevig lijkt de maand april te gaan verlopen. Echter weten we ook dat het zo om kan slaan. Voorlopig is daar nog niets van te zien, vooral aankomende week zal in het teken van regen staan. Nu zal iedereen denken dat de regen welkom is. Aan de ene kant is dat zo, maar aan de andere kant moet er ook weer niet teveel in één keer gaan vallen. Ik heb me laten vertellen door een moderator op het Hulpverleningsforum dat als er teveel neerslag in één keer valt dat de natuur ook een groeispurt gaat maken en dat komt de bos en heidebranden niet ten goede.



De maandgemiddelde van de maand april ligt op 9,2 graden Celsius, momenteel ligt het gemiddelde op 7,4 graden. Wat betreft de neerslag komen we uit op een maangemiddelde van 42 millimeter (normaal). Momenteel is er al 1mm gevallen (De Bilt). Het record uit 2007, waar over de gehele maand maar 1mm gevallen is zullen we dan ook niet meer gaan verbreken. April 2007 was de droogste kalendermaand in tenminste 100 jaar. Hierboven ziet u de recente neerslagpluim, daarop kunnen we zien dat er iedere dag wel kans op neerslag is. De neerslagpluim is van de regio De Bilt.



Ook de temperaturen zijn niet erg lente-achtig te noemen. Natuurlijk zitten er wel enkele lekkere dagen tussen, maar zoals we de afgelopen maand hebben gehad zit er voorlopig nog niet in. Maar goed, het is en blijft het weer, het kan zomaar ineens omslaan. Hierboven ziet u de recente pluim, het gemiddelde ligt ongeveer rond de 12 graden. Dit is frisjes te noemen vergeleken met vorige maand en met de maand maart van 2011. Toen noteerde we 4 zomerse dagen met temperaturen boven de 25 graden.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

JorisK

Duidelijk stukje Jan. Voorlopig dus nog het wisselvallige weertype. Ik hoop in ieder geval dat de zomermaanden wat beter verlopen dan vorig jaar. Valt er ook al iets te zeggen over de maand mei?

André

Ook bij die droogte als het dan teveel regend in een keer dan kan het niet in de grond door de harde bodem en stroomd het water weg die dan terug errosie geeft . dat is dan puur verlis aan water voor de bodem .
Demeulemeester André

Jan van Ooijen

Citaat van: JorisK op do 05 apr 2012 - 11:27
Duidelijk stukje Jan. Voorlopig dus nog het wisselvallige weertype. Ik hoop in ieder geval dat de zomermaanden wat beter verlopen dan vorig jaar. Valt er ook al iets te zeggen over de maand mei?

Voorlopig, maar dan beoordeel ik het alleen maar op de eerste dagen van april zit dit weerbureau nog goed
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Zo, dan ook nog maar meteen even de 35 dagentemperatuur trend erbij pakken (voor wat het waard is).  ;D




André

Ziet er niet naar uit dat we te warm zullen hebben als het uitkomt .
Demeulemeester André

Johann

Citaat van: André op do 05 apr 2012 - 11:46
Ziet er niet naar uit dat we te warm zullen hebben als het uitkomt .

Oeps, was nog een oude trend.
Bovenstaand dan die van vandaag, voorlopig echter ook nog "frisjes" !

Weatherboy

Ik vind de nieuwe pluim van EC en de nieuwe run van EC ander veel belovend. Later oostelijke tot zuidelijke stroming met een warmere droge lucht in de aanvoer. Allemaal dankzij dat UK-Laag. Ik wordt er blij van gelukkig. Nieuwe GFS is bezig, maar naar verwachting gaat ie dezelfde kant op als EC.

Tyshane

Tja best goede trend in de pluim!

Vorige week liet de pluim voor deze week erg lage temps zien, dat is behoorlijk meegevallen allemaal, best nog aardig weer geweest. Dat kleine dipje in de pluim nu voor komende dagen zal hopelijk ook weer recht getrokken worden.

Jan van Ooijen

Ook GFS is drama ten top, neerslag wat we in maart niet hebben gehad krijgen we nu
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tyshane

Ja ik zag het, temps stijgen wel iets maar de neerslagkansen enorm, zaterdag zal het nog meevallen maar daarna elke dag regen.

Jan van Ooijen

Hier even een animated gifje tot en met donderdag 06u/12u UTC. Ook zien we sneeuwkansje op zaterdag, echter dit zal alleen om natte flatsen gaan. Ronduit droevig te noemen.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jones

Hopelijk krijgen we dan dit jaar een echte zomer in de plaats, vorig jaar heeft de warme, zonnige en droge lente de zomer verbrot :)

Shadow112

Citaat van: jones op do 05 apr 2012 - 13:22
Hopelijk krijgen we dan dit jaar een echte zomer in de plaats, vorig jaar heeft de warme, zonnige en droge lente de zomer verbrot :)

Inderdaad. Laat die blokkade's maar mooi even wachten tot eind Mei!  ;D

Tyshane

Citaat van: jones op do 05 apr 2012 - 13:22
Hopelijk krijgen we dan dit jaar een echte zomer in de plaats, vorig jaar heeft de warme, zonnige en droge lente de zomer verbrot :)
Ik denk niet dat dat zo werkt. Op die manier zijn seizoenen niet verbonden. Eigenlijk wil je dus een slechte lente omdat dan de zomer goed wordt? Ik hoop op beide! :)

pyro

Wel mooi dat de kansen op vorst voorlopig van de baan lijken te zijn

GHkstra

Uit de wind, in de zon is het best aangenaam ook al is het maar 6,8°C.

zorba

Wat een contrast met April 2011 ;-)
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Weatherboy

De nieuwe run van GFS is zoals verwacht redelijk overeengekomen met EC. Overigens ziet GFS de eerste onweersbuien ineens voor woensdag en donderdag. Interessant, nu vasthouden graag. Temperaturen lijken ook in de lift te gaan ná de Pasen. Vanaf dinsdag. Weetje wat ook zo appart is; de laatste weken zijn de dips precies in het weekend.

Dennis

Nog pittige nachtvorst dit weekend

Powered by EzPortal