Winter discussietopic 2022/2023

Topic gezien door 226859 bezoekers
Gestart door Armand, do 01 dec 2022 - 16:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

TMCThomas

Dit mag je toch echt wel een winterse pluim noemen.


zwoof

Hier ook weer de kaart met verwachte ijsdikte:


Joep

Gfs zaterdag sneeuwbuien?

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.   

TMCThomas

harmonie pikt inmiddels ook wat sneeuwbuien op voor zaterdag inderdaad. Trekken relatief ver in het binnenland in. Lokaal zelfs 5cm volgens deze run, andere korte termijn modellen laten echter nog vrij weinig zien. Iets om de gaten te houden.




Der RoX

WiNtEr!!11!1!@

Akito

Okay, ik ontwaak ook uit mijn hele lange zomer- en winterslaap nu  ;D
Zojuist een mooie ijsbloem gespot op ons glas aan de buitenkant!



En alhoewel KNMI in de waarnemingen aangeeft dat het hier zo'n -5 à -6 zou moeten zijn, is de auto zojuist niet onder de -3 gekomen. Kleine nuance dus.
Maar ik zou zeggen: laat die koude maar lekker komen. Houtkachel staat hier al weer aan.

zwoof

Pluim GFS 00Z De Bilt:


Pluim EC 00Z De Bilt:


X-treme

Best wel apart dat GFS de eerste paar dagen een stuk warmer is dan EC.
Maar aan de gemeten temperatuur te zien, zit GFS er gewoon volledig naast.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

zwoof

Citaat van: X-treme op vr 09 dec 2022 - 09:27Best wel apart dat GFS de eerste paar dagen een stuk warmer is dan EC.
Maar aan de gemeten temperatuur te zien, zit GFS er gewoon volledig naast.

Klopt, dat is eigenlijk altijd zo. Het lijkt erop dat het model met de start van een nieuwe run, de eerste dag(en) niet meer berekent. 
Overigens ook een significant verschil in pluimen tussen oost en west deze run.

Dit is de GFS pluim 00Z voor Twente:

Extremissimorum

Fascinerende weersituatie voor morgen wel hoor! Zo veel onzekerheid over mogelijke neerslag, en daaraan gelinkt de vorm van neerslag.

Alles lijkt nog mogelijk, van 0 tot 12 mm regen, of een laagje van een paar cm's, zij het zeer lokaal. Zo berekent HARMONIE een gebied boven Noord-Holland dat lang blijft hangen; in de pluim van EC zie je ook grote verschillen, en GFS berekent vooral regen.

Zelf verwacht ik ook vooral regen, maar als de intensiteit hoog genoeg is, kan neerslagafkoeling lokaal nog voor een wit laagje zorgen vermoed ik.

X-treme

Ik verwacht dat als de neerslag valt die GFS berekend, het gewoon (natte) sneeuw zal zijn.

De temperatuur die GFS berekend is gewoon veel te hoog.

Maar we gaan het zien morgen  :)
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Koen-IJM

Citaat van: X-treme op vr 09 dec 2022 - 09:27Best wel apart dat GFS de eerste paar dagen een stuk warmer is dan EC.
Maar aan de gemeten temperatuur te zien, zit GFS er gewoon volledig naast.

Toch zit GFS er voor vandaag beter op. Verspreid over het land loopt de temp. namelijk al op tot 3 graden. Wellicht wordt de 4 graden aangetikt. De gebieden met mist blijven wat achter.

X-treme

Citaat van: Koen-IJM op vr 09 dec 2022 - 12:39Toch zit GFS er voor vandaag beter op. Verspreid over het land loopt de temp. namelijk al op tot 3 graden. Wellicht wordt de 4 graden aangetikt. De gebieden met mist blijven wat achter.

Ben ik het niet helemaal mee eens.
Het zou vanmorgen om 11:00 al 8 graden moeten zijn op de wadden en 5 graden hier (Heerhugowaard)
De wadden zijn nog niet boven de 4 graden op het moment en het is hier 0.1 graden.
Het is hier ook niet mistig, we hebben een zonnetje.
Dit is gebaseerd op de laatste run van GFS.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

TMCThomas

Ijsdag station eelde? Zou zomaar kunnen.




zwoof

I'm dreaming over white ...   8)

GFS 06 laat een witte kerst zien.   



Kans heel erg klein natuurlijk want 25 december is nog heel ver weg. Hier de pluim van GFS 06




Der RoX

Schansspringen met de Oper  8)
WiNtEr!!11!1!@

Lucas

Mooi te zien dat de oper en control vandaag met +4 aan de hoge kant zaten.
Zie hiervoor het gele lijntje.
Aanhoudende sneeuwval

Bacci

Interessante ontwikkelingen op lange termijn, eerst genieten van komende week met wellicht een (lokale) verassing qua sneeuw.

dorian

Citaat van: TMCThomas op vr 09 dec 2022 - 14:30Ijsdag station eelde? Zou zomaar kunnen.



Maximumtemperatuur Eelde voorlopig op -0,2°C. Maar inmiddels is het alweer gedaald tot -0,7°C, dus dat zit er zeker in!

Lothiriel

In Ukkel (Be) net geen ijsdag, op 1 moment tot 0,0 gestegen helaas :P

Groot deel van België wel een ijsdag overigens
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Powered by EzPortal