Winter discussietopic 2022/2023

Topic gezien door 227199 bezoekers
Gestart door Armand, do 01 dec 2022 - 16:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

dennis089

Volgende week tshirt weer. Waar blijft dat lente topic : p
Over 2 weken gaan we (water)skiën ^^

flyineddy

Voor wie vannacht/komende ochtend de weg op moet, het kan plaatselijk glad zijn. Het KNMI heeft code geel afgegeven voor een groot deel van het land, met uitzondering van het zuiden (Zeeland, Noord-Brabant, Limburg).

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Der RoX

Meteorologen op de socials hebben het er steeds meer eensgezind over dat er nu wel echt een SSW gaat komen. De vorige wilde niet echt doordrukken, maar op 16/17 februari zou het dan moeten gaan gebeuren...

Verwacht wordt  dat het dan minimaal 2 weken duurt voordat de effecten zichtbaar zullen zijn. Ook hier geldt dat het maar net goed moet vallen.

Eigenlijk net als het enorme hogedruk gebied wat nu over Europa ligt, maar in eerdere modellen over Scandinavië werd voorspeld...

Een Maart 2018 scenario lijkt dus om de hoek te gluren. Dit zullen we voorlopig nog niet in de pluimen zien, die pakken dit meestal laat op. Tenminste, dat is mijn ervaring.
WiNtEr!!11!1!@

Mdelaat97

Kan iemand al een voorzichtige verwachting maken voor Carnaval volgend weekend?

Ik hoop op voortzetting van het huidige weer met carnaval°

Wittekerst

Citaat van: Mdelaat97 op vr 10 feb 2023 - 18:57Kan iemand al een voorzichtige verwachting maken voor Carnaval volgend weekend?

Ik hoop op voortzetting van het huidige weer met carnaval°

Ik ben geen expert maar ivm het lopen van onze optochten ook erg benieuwd naar het weer.

Zoals ik het nu interpreteer droog maar bewolkt, graadje of 10 en weinig wind.

TMCThomas

Citaat van: Mdelaat97 op vr 10 feb 2023 - 18:57Kan iemand al een voorzichtige verwachting maken voor Carnaval volgend weekend?

Ik hoop op voortzetting van het huidige weer met carnaval°
Citaat van: Wittekerst op za 11 feb 2023 - 12:41Ik ben geen expert maar ivm het lopen van onze optochten ook erg benieuwd naar het weer.

Zoals ik het nu interpreteer droog maar bewolkt, graadje of 10 en weinig wind.

Net rond carnaval zien we weer wat meer onzekerheid in de kaarten sluipen, bij de temperatuur valt dit wel mee, op hoogte gaat de temperatuur wat naar beneden maar aan de grond merken we daar niet zo veel van. Mede door bewolking kan het 's avonds en 's nachts juist wat warmer blijven. Daarbij is wel op te merken dat de wind juist wat toe neemt. Niks schokkends maar wel duidelijk meer dan de komende dagen.



De komende dagen zitten we pal onder een hogedrukgebied oftewel relatief rustig weer, rond carnaval zitten we een beetje op de grens, op de donderdag en vrijdag komt deze grens dichtbij genoeg dat we ook wat neerslag krijgen. Zaterdag en zondag lijkt het vooralsnog droog te blijven maar ook dan is deze grens dichtbij, de oper run van EC houdt het momenteel relatief droog voor het weekend maar GFS, icon en GEM bereken zaterdag/zondag toch ook regen. Ook de andere leden van EC hinten erop dat het niet zoveel scheelt. Echt iets om de komende dagen in de gaten te houden, op maandag nemen de kansen al weer af en dinsdag lijkt droog te gaan verlopen. Ik durf nog geen zekere uitspraken te doen, er is geen duidelijk hoge of lagedruk regime, dingen zijn daarom nog lastig zeker te zeggen en komen op de details aan.


Armand

De zuidelijke helft van het land zit momenteel al lekker in de zon. Plaatselijk komt er nog dichte mist voor. In het noorden blijft de bewolking overheersen. Tot en met woensdag op veel plekken in het land rustig weer met veel ruimte voor de zon en lenteachtige temperaturen. De combinatie van zon, relatief warme temperaturen en weinig wind zal als onvervalst lenteweer aanvoelen.

Helaas voor de carnavalsvierders trekt dit aangename weertype zich niet verder door, al lijkt het nog enigszins mee te vallen met een eerder licht wisselvallig weertype en vooral op vrijdag meer wind.

dennis089

Vandaag, en morgen zeker ook onvervalst lenteweer.
Ik zie alweer kleine vliegjes boven het warme gras in de tuin cirkelen.

Ik heb van 1400u tot 1645 heerlijk in de tuin in de hangmat in het zonnetje genoten. Met t shirt zo warm was het.

Morgen weer. Heerlijk. Weg met de winter hoewel we zaterdag nog gaan skiën ^^

TMCThomas

Nog even een update voor carnaval:

Van vrijdag tot zondag lijkt het toch vrij wisselvallig weer te gaan worden. De nadruk van de neerslag kijkt toch wel op zaterdag te liggen, dat is in de meeste modellen toch wel een vrij druilerige dag in de huidige verwachting. Vrijdag en zondag wisselvallig met geregeld kans op buien. De onzekerheid op al deze 3 dagen is nog steeds erg groot. Zowel binnen de ensemble als de verschillende modellen is nog veel variatie. Het gaat over het algemeen niet om enorme hoeveelheden maar het is wel goed om er op voorbereid te zijn. De maandag en dinsdag zijn wat dat betreft een stuk zekerder. Hogedruk schuift weer over Nederland en brengt rustig en droog weer met geregeld ook zon.



Dan de wat langere termijn, gaan we januari koud afsluiten? Bij GFS lijkt het effect van de SSW al een beetje door te druppelen in de recente runs. Vooralsnog heeft het weinig waarde maar er zijn wel wat hints dat we de winter wel eens koud zouden kunnen gaan afsluiten.



Vooralsnog maar even aan kijken het word immers steeds lastiger met de rap stijgende zonkracht. Die momenteel overigens hoog zit voor de tijd van het jaar. Morgen kan het met een graad of 10 en vrijwel geen wind wederom al best eens aangenaam zijn in de zon.


flyineddy

Citaat van: TMCThomas op di 14 feb 2023 - 00:04gaan we januari koud afsluiten?

Aangezien het al half februari is, denk ik van niet.  ;)  ;D

Ik ben benieuwd of we tegen het einde van de maand misschien toch nog weer wat meer winters weer krijgen. Voorlopig op de korte tot middellange termijn lijkt er nog niet zoveel te gebeuren, dus ik kijk momenteel vooral naar de laatste week van de maand, wat daar gebeurd. Hoe eerder het eventuele effect van de SSW zich meldt, hoe beter voor winter(s) weer bij ons.

Weer heel erg bedankt voor de uiteenzetting, Thomas!  :D

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

dennis089

ben benieuwd.. die ssw kan ook zomaar een blokkade veroorzaken die lekker aangenaam lenteweer veroorzaakt.. heeft toch mijn voorkeur ^^
over 2 weken begint de lente Yahoowoo : >

Der RoX



Interessante pluim. Eigenlijk zie je vanaf donderdag al wat onzekerheid erin sluipen. Lange termijn...tja wordt het +17 of +1
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

Citaat van: flyineddy op di 14 feb 2023 - 01:35Aangezien het al half februari is, denk ik van niet.  ;)  ;D


oeps ;D

EC & GEM zijn tegen het einde van de run op zijn minst interessant te noemen.



GFS gaat op de lange termijn wederom voor winters.


Armand

Citaat van: TMCThomas op di 14 feb 2023 - 11:52oeps ;D

EC & GEM zijn tegen het einde van de run op zijn minst interessant te noemen.

GFS gaat op de lange termijn wederom voor winters.


Vooral voor Scandinavië, Midden-, Oost- en Zuidoost-Europa kan de winter zich inderdaad nog een flink gaan herpakken. West Europa lijkt voorlopig nog te dichtbij de as van hogedrukgebieden te blijven, al laat bijvoorbeeld GEM hierboven wel zien dat de blokkade ook wat westelijker boven de oceaan kan plaatsvinden.

Dit soort kansen levert bij mij altijd zo'n ''mosterd na de maaltijd'' gevoel op  :P Na zulke aangename voorjaarsdagen als momenteel groeit het lentegevoel wel langzaam. Echter een leuke winterse verrassing met sneeuw in maart kan ik zeker waarderen. ;D

TMCThomas

Citaat van: Armand op di 14 feb 2023 - 13:55Dit soort kansen levert bij mij altijd zo'n ''mosterd na de maaltijd'' gevoel op  :P Na zulke aangename voorjaarsdagen als momenteel groeit het lentegevoel wel langzaam. Echter een leuke winterse verrassing met sneeuw in maart kan ik zeker waarderen. ;D

Dat heb ik ook wel een beetje ja, zeker in maart hoeft het van mij niet meer zo. Al zou ik een pak sneeuw voor het einde van de maand nog wel kunnen waarderen.

Der RoX

Lekker hoor, 12 graden en strakblauw. Doe dan maar een paar dagen zo...

Citaat van: TMCThomas op di 14 feb 2023 - 15:01Dat heb ik ook wel een beetje ja, zeker in maart hoeft het van mij niet meer zo. Al zou ik een pak sneeuw voor het einde van de maand nog wel kunnen waarderen.

Voor mij mag het maart 2018 scenario hoor, behalve die  ene nacht met horizontale sneeuw en diepvries gevoelstemperatuur 🥶
WiNtEr!!11!1!@

flyineddy

Citaat van: dennis089 op di 14 feb 2023 - 09:16ben benieuwd.. die ssw kan ook zomaar een blokkade veroorzaken die lekker aangenaam lenteweer veroorzaakt.. heeft toch mijn voorkeur ^^
over 2 weken begint de lente Yahoowoo : >

Ik ben de eerste muggen alweer tegen gekomen.
Dus laat er ALSJEBLIEFT nog even een paar dagen stevige vorst komen!
Ik ben er nu wel een beetje klaar mee dat we inmiddels vrijwel het hele jaar last hebben van die rotbeesten...  >:(

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Der RoX



Broeit daar iets op LT?

Komende nachten lijken ook warmer uit te gaan vallen...Hieronder een pluim van 2 dagen geleden...





Update vr 10:24


De SSW is een feit en nu gaat er van alles gebeuren boven ons hoofd. Het is maar afwachten of alles goed gaat vallen en er dan voor ons wat leuks bij zit óf dat het weer lekker Hollands op zijn gat gaat.

Gemiddeld is de uitwerking van de SSW na 2 weken zichtbaar, maar het kan ook iets korter duren en soms is zelfs 6 weken niet uitgesloten. In dat laatste geval zit je in april en dan gaan er zich ook wel andere krachten mee bemoeien.



Sommige meteorologen beweren nu dat er zelfs een tweede SSW achter aan KAN klappen. Nu lijkt mij dat vergezocht en modellenhysterie, maar je weet het nooit.

Wel kijken we met argusogen naar een GFS, na de flater van vorige keer

WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

Interessante situatie gfs, maar





EC doet iets in dezelfde trant, maar met een ander niet zo koud resultaat.


Der RoX

Tja GFS...




Modellen modellen modellen
WiNtEr!!11!1!@

Powered by EzPortal