Winter discussietopic 2022/2023

Topic gezien door 227090 bezoekers
Gestart door Armand, do 01 dec 2022 - 16:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Adrie

Citaat van: dennis089 op vr 20 jan 2023 - 14:30Sneeuw is voorbij.. nu weer 10 jaar wachten  ???  ::)  :o  :(  :-\  ::)
Hier niet sneeuwt lekker door,en ook nog eens zonder omweer,gokje wagen dat het geen 10 jaar duurt.En het is nog steeds Winter en geen Lente ,dus hup je mandje in.

Armand

Hier in Zuid-Limburg zo vanaf 10 uur matige tot soms zelfs zware sneeuwval. Verspreid ligt er zo'n 5 tot plaatselijk wat meer dan 10cm op de hoogste toppen. Het sneeuwt nog lichtjes door, maar de temperatuur is wel wat boven 0 gekomen. De laatste pluk met neerslag ligt nu boven het zuiden van het land en trekt langzaam richting België. Ik ben benieuwd of we hier in Zuid-Limburg daar nog wat van meepikken, of dat het vooral Belgisch Limburg wordt. We hebben in elk geval hier genoeg sneeuw al gezien vandaag.

De neerslag trok uiteindelijk toch een vrij westelijke koers. ICON zat er best goed op. Dat leverde dus vooral in Noord-Brabant en Limburg weer (flink) wat sneeuw op. Omliggende gebieden hebben zeker ook wat sneeuw gehad, meestal wat kleinere hoeveelheden. De gehele noordoostelijke helft van het land bleef zo goed als gespaard, wat voor de sneeuwliefhebbers hier natuurlijk erg jammer is. Zoals op voorhand gezegd is het een kleinschalige situatie, waarbij er slechts een relatief klein gebied is wat in de prijzen valt.

4seasons

Citaat van: dennis089 op vr 20 jan 2023 - 14:30Sneeuw is voorbij.. nu weer 10 jaar wachten  ???  ::)  :o  :(  :-\  ::)
Zou het niet beter voor je zijn om virtueel beelden van de sneeuw te gaan bekijken? 
Dan kan je er ook geen trauma aan overhouden :-X 


Voor de sneeuwliefhebbers:
Hier een paar voorbeelden;

https://www.skylinewebcams.com/en/webcam/italia/trentino-alto-adige.html

https://www.skylinewebcams.com/en/webcam/france/auvergne-rhone-alpes/besse-et-saint-anastaise/super-besse.html

https://www.skylinewebcams.com/en/webcam/schweiz.html


Hier op de categorie ski-pistes:
https://www.skylinewebcams.com/en/live-cams-category/ski-cams.html




Beetje off-topic;
In diverse wintersportgebieden in Europa werd (nog een paar weken geleden??) geklaagd over weinig tot geen sneeuw.

Zo zie je maar:
Niets zo veranderlijk als het weer.




Stephanie

Toch een bijzondere dag hoor! Ik reed vanmorgen rond 7 uur vanuit regio Tilburg naar regio Eindhoven, nèt voor de sneeuw uit.
Rond half 9 begon het ontzettend hard te sneeuwen op locatie bij Eindhoven, en dat ging maar door! Er lag ongeveer 8cm. Tussendoor ook wel wat dooi, maar in de middag kwam er weer verse sneeuw bij. Prachtige landschappen gezien op de terugweg naar huis.

Wat mij betreft mag nu de lente beginnen, ik heb m'n portie weer gehad ;)

grizzrh

Wat een heerlijke dag vandaag. Lekker in de files kunnen genieten van de sneeuw in het mooie zuid limburg  ;D  ;D
Doenrade, Limburg

Joep

Helaas geen beste pluim vanaf woensdag

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Der RoX

Voor de invloed door SSW, komt een warme week of twee.

Net bedacht  8)


Oh en in de Alpen is de vriezer eindelijk aangeslagen en in Ijsland dichtgegaan 🤔 Daar wordt de wind aardig raar rondgepompt, evenals naast de Balkan/ Oekraine🤔



23:49u

Het is gewoon glad hier
WiNtEr!!11!1!@

grizzrh

Waarschijnlijk een ijsdag hier in het zuiden! Benieuwd of dat sneeuwgebied wat over Duitsland naar het westen trekt ons nog kan bereiken..

Edit: momenteel zeeeeer lichte sneeuwval
Doenrade, Limburg

Armand

Wat een dagje gisteren, ik heb genoten! Het is lang geleden dat er zulk sneeuwdek hier gelegen heeft. Ook de periodes met zware sneeuwval waren indrukwekkend om te zien. Rondom de Vaalserberg is gisteren 14 centimeter gemeten! Momenteel ligt er hier in Zuid-Limburg overal nog voldoende sneeuw, al heeft het sneeuwdek hier in het Maasdal wel wat geleden door korte periodes van dooi. De sneeuw is behoorlijk ijzig geworden.

Citaat van: grizzrh op za 21 jan 2023 - 12:51Waarschijnlijk een ijsdag hier in het zuiden! Benieuwd of dat sneeuwgebied wat over Duitsland naar het westen trekt ons nog kan bereiken..

Ik ben benieuwd of de temperatuur nog onder het vriespunt blijft, kan zomaar net even boven 0 uitpiepen. Dat neerslaggebied is toch wel een belangrijk aandachtspunt. Het gaat waarschijnlijk alleen Zuid-Limburg aandoen, maar het uiterste oosten van het land is wel een aandachtspunt.

Het betreft een occlusie die westwaarts over Duitsland richting de Benelux trekt, maar stukloopt tegen de uitloper van het hogedrukgebied. De activiteit zal dus minimaal zijn en gedurende de dag verder afzwakken. Bij temperaturen rondom of net wat onder het vriespunt zal het in eerste instantie voornamelijk om droge sneeuw gaan. Het KNMI verwacht in Zuid-Limburg 2-5cm verse sneeuw. Vind ik persoonlijk wat hoog ingeschat, ik denk eerder 1 à 2 centimeter, maar we gaan het zien.

Later in de middag en in de avond wordt de bewolking steeds dunner en dunner, waardoor de wolken mogelijk niet hoog genoeg geraken voor de vorming van sneeuwkristallen. In dat geval gaat de neerslag over in onderkoelde motregen. Ook al gaat het hier om (zeer) kleine hoeveelheden, het kan wel degelijk verraderlijk glad worden.

Samenvattend in Zuid-Limburg dus opnieuw sneeuwval morgen, ditmaal licht van aard. Resulterende in een paar centimeter extra sneeuw, vooral in de heuvels. Later op de dag mogelijk ook onderkoelde motregen, dus de hele dag in elk geval gladde omstandigheden!

grizzrh

Citaat van: Armand op za 21 jan 2023 - 13:36Knip
Klopt gisteren nog in Vaals gewerkt omstreeks 15u lag een mooie hoeveelheid
Doenrade, Limburg

Der RoX

Al een tijdje mistig, verwacht je niet op dit tijdstip. Ook nog een soort van zonnig...🤔

17:09u

En nu ook glad en -1. Was dit voorspeld?
WiNtEr!!11!1!@

Extremissimorum

Citaat van: Der RoX op za 21 jan 2023 - 15:52Al een tijdje mistig, verwacht je niet op dit tijdstip. Ook nog een soort van zonnig...🤔

17:09u

En nu ook glad en -1. Was dit voorspeld?

Ligt eraan of je een glazen bol hebt.  :-X
En anders zou ik zeggen: zat wel in de lijn der verwachting ja. Felle opklaringen, weinig wind, vochtig, ideaal voor mist en als het dan gaat vriezen, ja dan wordt het glad. Hier weinig spannends overigens. Heerlijk rustig weertje, dat wel. Mag ook wel eens, en met die thundersnow heb ik mijn portie ook weer gehad  ::)


Ook zeer interessant om te volgen: hoog in de stratosfeer gaat er maandag een SSW plaatsvinden. En vlak daarna waarschijnlijk opnieuw een flinke opwarming. Heel benieuwd of dit tot een reversal kan leiden. Vooralsnog zijn de aanwijzingen daarvoor beperkt, maar wie weet? Midden/eind-februari winterweer is dan zeker nog mogelijk.
Iemand hier die beter zicht heeft op de situatie?

Der RoX

Er zijn er wel een paar meteorologen op Twitter die de Polar Vortex in de gaten houden, maar ook daar is het kijken wat de modellen en kaarten doen en of ze stand houden.

Dat zijn overigens kaarten waar ik iig echt geen kaas van heb gegeten 🤣
WiNtEr!!11!1!@


zwoof

Gisteren was het weer een echte winterse dag in Nederland. 
Op alle weerstations in Nederland is het dan ook weer eens tot een vorstdag gekomen.




Januari telt tot nu toe in de Bilt 6 vorstdagen. Er zijn deze winter tot nu toe 21 vorstdagen geweest.
In een gemiddelde winter ligt het totaal op 38 vorstdagen.




Station Cabauw en Lelystad zijn een etmaal onder het vriespunt gebleven en scoorden daarmee een ijsdag.
Aantal Ijsdagen tot nu toe deze winter:



Ook zijn er weer hellmannpunten gescoord. Deze en meer statistieken zijn te bekijken in mijn grafieken op de link hieronder, of (straks) in het daarvoor bestemde topic van dit forum.

grizzrh

Sneeuwval in zuid limburg  ;D straten worden weer bijgevuld haha
Doenrade, Limburg

Der RoX

Limburg valt goed in de prijzen hoor. Als je dat tandenknarsen hoort, dat komt hier uit de regio 😑



De afgelopen koudere dagen hebben iig wat van de gemiddelde temp in januari gesnoept (dat was vorige week nog 9.4'c) maar het is nog steeds erg hoog...



Komende tijd lijkt de pluim ook weer wat naar warmere opties te schieten...we gaan het zien

WiNtEr!!11!1!@

zwoof

Citaat van: Der RoX op zo 22 jan 2023 - 11:51Limburg valt goed in de prijzen hoor.

De afgelopen koudere dagen hebben iig wat van de gemiddelde temp in januari gesnoept (dat was vorige week nog 9.4'c) maar het is nog steeds erg hoog...
Tja, die eerste 'lente week' van Januari heeft er best in gehakt.

Met de laatste verwachting van EC (oper 00Z) erbij geteld, zal de gemiddelde temperatuur van Januari op 5.8 graden uitkomen. Met de laatste verwachting van GFS erbij zou het maandgemiddelde met 5,4 graden ietsje lager zijn. Maar nog steeds erg hoog tegen het langjarig gemiddelde van 3,6 graden.

Romigo

Komende week of weken zeer gemiddelde temperaturen in Nederland.

Armand

Behoorlijk saai weer komende dagen. Bewolkt, nevelig, fris... Momenteel ligt er hier nog wel wat sneeuw, maar echt van die natte drab. Plaatselijk ligt er nog wel een flink pak, vooral in het heuvelland.

De nacht naar woensdag zouden er wel wat opklaringen kunnen ontstaan, dan kan het direct ook gaan vriezen maar kan er ook snel (dichte) mist ontstaan. In de nacht van woensdag naar donderdag trekt er een neerslagfront al deactiverend van noordwest naar zuidoost. Dat kan met name in het zuidoosten voor een periode met ijzel/sneeuw zorgen. Daar volgt eventueel in de loop van de week wel een update over, mocht dit zich verder ontwikkelen. Donderdag wordt het dan even wat zachter, maar in het weekend keert het saaie, frisse weertype weer terug.

Na het weekend lijkt er meer stroming in de atmosfeer te komen, wel vanuit meest westelijke richtingen. Dat levert dan waarschijnlijk een wisselvallig weertype op met temperaturen die weer iets lijken te stijgen, maar echt zacht lijkt het niet te worden. Echt winters tevens ook niet. Even kijken hoe zich dat verder gaat ontwikkelen.

Powered by EzPortal