Winter Discussietopic 2020/2021

Topic gezien door 145061 bezoekers
Gestart door Armand, do 03 dec 2020 - 11:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Romigo

Aan de exacte hoeveelheden sneeuw, houd ik mij voorlopig nog niet vast, maar naar het schijnt, zal het midden van het land (voorlopig) de meeste sneeuw krijgen.

Vanaf zaterdag komt er een neerslag-/(sneeuw)gebied over het land, waarvan de precieze ligging nog niet helemaal duidelijk is. De dagen daarna zullen er nog fronten en buien enkele centimeters sneeuw opleveren, en die kunnen ook plaatselijk anders uitpakken.

berichten samengevoegd

Extremissimorum

Straks gaan er mensen nog teleurgesteld zijn dat ze 'maar' 10 cm krijgen.
Die wind man, poeh poeh. Ik ben wel wat gewend, maar windkracht 8 heb ik nog niet vaak in huis gehoord. We gaan het nu eens meemaken.


Het laagje voor volgende week donderdag krijgt ook steeds meer gestalte. Kan voor heel Nederland een mooie sneeuwsituatie opleveren, wel een gevaarlijke want deze vindt overdag plaats. Een paar weken geleden zouden we helemaal gehypet zijn om een dergelijk scenario, maar nu is dat peanuts vergeleken met wat daarvoor al heeft plaatsgevonden (en wat nu nog steeds meteofictie is natuurlijk).

Koen-IJM

GFS is wel een stuk slechter voor donderdag, maargoed dat veranderd nog maar zo'n 28 keer  ::)

TMCThomas

GEM ook iets noordelijker maar maakt voor nederland weinig uit. Hoeveelheden GEM lager vergeleken met andere modellen. Maar dat was tot nu toe steeds zo. Zou er niet te veel waarde aan hechten.




Murk

Heerlijk, die drukte weer eens op het forum.

Hier in Delft e.o. lijkt toch wel 10-15 cm te gaan vallen. Of de zone uiteindelijk noordelijker of zuiderlijker uitvalt maakt voor hier niet zo gek veel uit. Gelukkig maar, hier is al veel te lang geen sneeuw van betekenis gevallen 😀

Lothiriel

Citaat van: TMCThomas op do 04 feb 2021 - 17:30GEM ook iets noordelijker maar maakt voor nederland weinig uit. Hoeveelheden GEM lager vergeleken met andere modellen. Maar dat was tot nu toe steeds zo. Zou er niet te veel waarde aan hechten.

Waar komt de sneeuw vandaan die GEM berekent voor o.a. België dan? Want 5-10 cm accumulatie zie ik in geen enkel ander model.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

jasper-k

Krijgen we komende week weer de temperaturen zoals 9 jaar geleden na sneeuwval?
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

TMCThomas

Citaat van: Lothiriel op do 04 feb 2021 - 17:55Waar komt de sneeuw vandaan die GEM berekent voor o.a. België dan? Want 5-10 cm accumulatie zie ik in geen enkel ander model.



GEM laat het laagje later wat meer indraaien waardoor vooral west België ook wat sneeuwval krijgt, bij arpege zien we dit in mindere mate ook, vooralsnog niet het meest waarschijnlijke maar iets om in de gaten te houden



EDIT:
Opvallend UKMO zit wel heel zuidelijk met zijn sneeuw in de laatste run, vrij groot contrast met gfs, hierbij zou vlaanderen/zuid limburg ook in de prijzen vallen. Echter zouden ze in het uiterste noorden niet blij zijn.



UKMO is naar mijn mening toch een van de betere modellen, vertrouw er over het algemeen meer op dan gfs. Al lijkt dit toch een beetje op een uitbijter. Heel benieuwd waar EC zo mee komt

zwoof

Als we dan toch nostalgisch bezig zijn...
De eerste vooraf waarschuwingen staan alweer genoteerd bij de noodweercentrale 



Waarschuwing vooraf vanwege zware sneeuwval,
waarschuwingsniveau rood mogelijk


geldig van: zaterdag, 6. feb 2021, 17:00 uur
geldig tot: zondag, 7. feb 2021, 23:00 uur
geldig voor: alle hoogtes


http://alarm.noodweercentrale.nl/

MauritsKuil

Citaat van: Lothiriel op do 04 feb 2021 - 17:01Helaas, terug noordelijker  :'(
Excuses, maar net een kleine juich hier in Assen.
Maar we zijn er nog niet....

X-treme

UKMO lijkt mij inderdaad wat onrealistisch.

Alle andere modellen kwamen deze middag/avond juist met een iets noordelijkere koers en UKMO gaat ineens een heel stuk zuidelijker.

Ik ben heel erg benieuwd naar EC  :)
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Roan

Ik zou wel heel sip worden als de GFS voorspelling uitkomt, dagenlang bakken met sneeuw op de kaarten voor ons en nu ineens amper een 1cm  :'( ik snap dat zuid limburgers ook balen maar die werd geen dikke worst voorgehouden

Hopen dat EC zometeen weer wat moois uitspuugt

flyineddy

Het is al eerder gevraagd, maar komt er een Winter Discussietopic Deel 2? :)
Aangezien deze al op 64 pagina's zit is dat misschien een goed idee. ;D

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

X-treme

EC verwacht het laag nu ook wat zuidelijker.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

TMCThomas

EC is heel ietsje zuidelijker, wat mij betreft is dit het beste scenario, ja het noorden heeft wat minder maar zo zit het grootste deel van nederland, en een stukje van België in de sneeuw. lokaal 20-30cm



ijzel is bij EC een relatief dunne strook en gaat uiteindelijk over in sneeuw:



Zeer benieuwd naar vanavond dan zien we waarschijnlijk de eerste korte termijn modellen (harmonie)  de sneeuw berkenen.

Mrkos

Citaat van: TMCThomas op do 04 feb 2021 - 19:19EC is heel ietsje zuidelijker, wat mij betreft is dit het beste scenario, ja het noorden heeft wat minder maar zo zit het grootste deel van nederland, en een stukje van België in de sneeuw. lokaal 20-30cm


Waar mag ik tekenen? Prima kaart voor ons allemaal lijkt me zo.

Armand

Citaat van: TMCThomas op do 04 feb 2021 - 19:19EC is heel ietsje zuidelijker, wat mij betreft is dit het beste scenario, ja het noorden heeft wat minder maar zo zit het grootste deel van nederland, en een stukje van België in de sneeuw. lokaal 20-30cm

Dit zou toch wel heel erg zuur zijn voor Zuid-Limburg, krijg je een soort ''sneeuwloze heuvel'' ;D Ik stel voor om dit begrip maar toe te voegen aan het Winterwoordenboek...  8)  ;D  ;) We gaan het zien of er misschien toch nog wat mogelijk is hier, anders komen de Zuid-Limburgers ditmaal naar de rest van Nederland, draaien we het plaatje van afgelopen tijd even om haha ;)

vossejongk

Mensen wat een historische kaarten krijgen we voorgeschoteld. Hier gaan we het nog héél lang over hebben :). Dat, naast het feit dat vrijwel het gehele land (maar vooral in mijn omgeving  ;D  ;D) er een gigantische bak sneeuw gaat vallen maakt héél veel goed van de afgelopen baggerwinters.

En ja, het is natuurlijk ook heel leuk om weer alle oude gezichten terug te zien ;)

martijn

Volgens mij zitten we op de Veluwe nog steeds perfect

TMCThomas

Citaat van: flyineddy op do 04 feb 2021 - 19:04Het is al eerder gevraagd, maar komt er een Winter Discussietopic Deel 2? :)
Aangezien deze al op 64 pagina's zit is dat misschien een goed idee. ;D

Eddy.

Die komt eraan,  later vanavond of morgen!

Powered by EzPortal