Herfst discussietopic 2020

Topic gezien door 35024 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, di 01 sep 2020 - 12:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

flyineddy

Hoe is het trouwens in Noord-Holland?
Houd iedereen daar nog een beetje het hoofd boven water? ;D

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

X-treme

Citaat van: flyineddy op di 06 okt 2020 - 21:36Hoe is het trouwens in Noord-Holland?
Houd iedereen daar nog een beetje het hoofd boven water? ;D

Eddy.

Dat is het enige dat nog boven water is  :P

Me tuin is al anderhalve dag een zwembad.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

TMCThomas

Kan het niet laten om deze even te posten, dit zou pas echt een merry christmas zijn.





TMCThomas

Goed nieuws! EC heeft zojuist al hun weerkaarten gratis vrijgegeven, iedereen kan naar https://apps.ecmwf.int/webapps/opencharts om zelf de kaarten te bekijken inclusief dingen zoals de seizoensverwachting.

EDIT:
Nieuwste GFS heeft de eerste "winterinval" in de kaarten staan voor eind oktober. Je kunt er vanuit gaan dat deze de volgende run weer weg is. Maar toch mooi om weer te zien, zo'n scenario zou niet onmogelijk zijn met de huidige negatieve NAO.







TMCThomas

EC laat in zijn laatste run flink koudere bovenluchten binnenstromen dan normaal voor de tijd van het jaar. tot wel 8 graden te koud. En dat is dan te merken in de temperatuur aan de grond. Als het namelijk dankzij het nabije hoog een nachtje opklaart kunnen we op 1.5 meter op nachtvorst rekenen. En dat is wat we nu ook terug zien in de EC pluim, en daar word ik toch wel weer een beetje vrolijk van  ;)





In de winter was zo'n setup best leuk geweest, laten we hopen dat we zoiets vaker kunnen zien!

Voor onze winter is de polar vortex natuurlijn een cruciaal onderdeel, zo'n sterke PV als vorig jaar met constante westerlijke stroming willen we niet meer zien. Vooralsnog gebeurd dat ook niet, de vortex lijkt zelf wat onder druk te staan op het moment waardoor de kracht ervan vooralsnog wat onder normaal lijkt te blijven. Overigens is dat totaal geen garantie voor dat dit ook zo blijft, hij kan zeer snel in kracht toe nemen maar vooralsnog valt het mee, zeker als we kijken naar vorig jaar, toen was de prognose nu al erg slecht voor de winterliefhebbers. zie de 2e afbeelding hieronder.







Akito

Nu toch wel even een leuke post vind ik.
17 September postte ik een opname van Europa waarop toen nét een stukje medicane te zien was:


Maar als we de foto hierboven nu vergelijken met de foto die ik vanochtend heb ontvangen:


...dan zien we dat er in de Alpen t/m de Pyreneeën in de afgelopen tijd een lekkere bult sneeuw is gevallen en ik meen te zien dat er ook in Noorwegen wat is gevallen.


flyineddy

Citaat van: Akito op ma 12 okt 2020 - 10:48Nu toch wel even een leuke post vind ik.
17 September postte ik een opname van Europa waarop toen nét een stukje medicane te zien was:
(knip)

Maar als we de foto hierboven nu vergelijken met de foto die ik vanochtend heb ontvangen:
(knip)

...dan zien we dat er in de Alpen t/m de Pyreneeën in de afgelopen tijd een lekkere bult sneeuw is gevallen en ik meen te zien dat er ook in Noorwegen wat is gevallen.

Mooie satpics. :)
Duidelijke te zien dat er in de hooggebergten en ook in Noorwegen nu flink wat sneeuw ligt in vergelijking met september.

Nu hier nog! ;D

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Akito

Als we dit nu over een paar maandjes hadden... zaten we als het goed is in de vrieskou :)

TMCThomas

Heel veel interessants heb ik momenteel niet te vertellen over de modellen. Pluimen zijn vanaf de 20e wat onzeker, waar ec oper eerder nog met 20 graden kwam is daar nu niks meer van over. Spreiding is nog wel steeds erg groot.



Mogelijk wel interessant voor later:



GFS hint nu al een aantal runs op een opwarming in de stratosfeer, momenteel nog weinig over te zeggen maar het zou mogelijk onze polar vortex gedeisd kunnen houden of zelfs verzwakken. mocht dat lukken zou dat weer positief uit kunnen pakken voor winterweer in december. We houden het in de gaten!

flyineddy

Citaat van: Akito op wo 14 okt 2020 - 10:00Als we dit nu over een paar maandjes hadden... zaten we als het goed is in de vrieskou :)
(knip)

De wind was vandaag anders goed koud.
Ik maak in de middagpauze altijd een wandeling en hoewel ik gisteren bijna in t-shirt buiten kon lopen, had ik vandaag bijna een dichte jas over mijn dikke vest aangetrokken. En dat terwijl de temperatuur niet zoveel verschilde met gisteren.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

TMCThomas

Laten we hopen dat het tijdelijk is


Eric

Citaat van: TMCThomas op do 15 okt 2020 - 18:05Laten we hopen dat het tijdelijk is.

Wat bedoel je?

Svanos

Citaat van: Eric op do 15 okt 2020 - 19:27
Citaat van: TMCThomas op do 15 okt 2020 - 18:05Laten we hopen dat het tijdelijk is.

Wat bedoel je?

De NAO index is positief.. Dit betekent (mogelijk) weinig winterweer.

Bij een positieve NAO-index ligt de straalstroom noordelijker.  Die straalstroom ,een zeer sterke luchtstroom op zo'n 10 km hoogte, stuurt de depressies en fronten. Dan wordt in de wintermaanden relatief veel zachte en vochtige lucht naar Noord-Europa vervoerd. Zuid-Europa is dan relatief droog.
Laagste gemeten temperatuur winter 2017 : -7.1°C
Davis Vantage Pro 2 plus

flyineddy

Citaat van: TMCThomas op wo 14 okt 2020 - 12:11Heel veel interessants heb ik momenteel niet te vertellen over de modellen. Pluimen zijn vanaf de 20e wat onzeker, waar ec oper eerder nog met 20 graden kwam is daar nu niks meer van over. Spreiding is nog wel steeds erg groot.

Temperaturen richting de 20 graden staan nu wel vrij concreet in de EC pluim voor komende woensdag. :)
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Echter rond diezelfde periode ook aanzienlijke kansen op wind en regen, mogelijk buiig, gezien het CAPE signaal.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

TMCThomas

Citaat van: flyineddy op vr 16 okt 2020 - 00:59Temperaturen richting de 20 graden staan nu wel vrij concreet in de EC pluim voor komende woensdag. :)
Lijkt er weer meer op ja! Al zit oper nog wel wat bovenin, ben wel benieuwd, nog een avondje buiten zitten ;)

Vorst aan de grond op het moment trouwens! Als het even helder word kan dat op meer locaties gebeuren





Akito

Ik gooi er nog eens een plaatje van vanochtend tussendoor.
Met een beetje fantasie is die wolkenlijn boven Frankrijk een kopie van de kustlijn :)

TMCThomas

Wie dit jaar nog een laatste keer van 20+ buiten wil genieten, krijgt daar mogelijk aankomende woensdag de kans voor.



Zowel EC als GFS laten twintigers zien dankzij een opstoot van warme lucht, zou ook net even de zon er doorheen kunnen komen, oftewel een na-nazomerdag. Al zit er nog wel aardig wat onzekerheid aan vast. De dagen erna ebt de warmte weer langzaam weg.



Overigens momenteel al weer lokaal vorst aan de grond, dat kan in de loop van de nacht in opklaringen op meerdere locaties gaan gebeuren.



EDIT:
Terwijl winter voor ons nog ver weg is is dat in canada een heel ander verhaal, daar viel vandaag al wat natte sneeuw maar is het nu nog groen. Dat lijkt echter de komende dagen flink te gaan veranderen. De bladeren mogen dan nog aan de bomen zitten, daar gaat gaandeweg de komende dagen steeds meer droge sneeuw vallen! Hieronder een livestream


EDIT2:
Zou leuk zijn als gfs parallel gelijk heeft, dan kunnen we de eerste sneeuw begin november al verwachten, maargoed 384 uur vooruit, dat is dus enkel nog meteo fictie  ;)

TMCThomas

Eerste vorst op 1.5 meter!

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

hesselsjoerd

Ecmwf laat een grote blokkade ontstaan boven scandinavië/rusland. Mooi om te zien.
Kaarten van ecmwf zijn openbaar gemaakt trouwens. Zie link.

https://apps.ecmwf.int/webapps/opencharts/


Gr Hessel

TMCThomas





Woensdag lijkt nog steeds een warme dag te gaan worden, Ec laat in de pluim weer temperaturen van 20+ net zoals bijv WRF. Ook laten enkele het opklaren gedurende de dag dus dat klinkt allemaal erg aangenaam, echter zit er wel een grote maar aan, er word ook een hoop wind voorspelt. EC komt met windstoten van 80km/u Icon durft er lokaal wel 100km/u van te maken. Het laagje dat ons de wind en hoge temperaturen komt brengen moet namelijk nog gaan onstaan. Dat gebeurd pas morgen, dit soort is lastig te voorspellen en timing en koers variëren dus ook nog sterk. Icon laat hem bijvoorbeeld pas 's nachts langstrekken waardoor max temperaturen een stuk lager uitkomen, de wind is echter wel sterker dan bijvoorbeeld EC. Iets om dus in de gaten te houden. Mocht de voorspelling van EC uitkomen dan wordt het datumrecord (de bilt) van 20,1 graden uit 1977 verbroken, maargoed eerst zien dan geloven  ;)  De rest van de week blijven we trouwens een beetje in de warme lucht zitten. Waardoor het relatief warm is. Ook de zon komt waarschijnlijk wat meer tevoorschijn.

Powered by EzPortal