Herfst discussietopic 2020

Topic gezien door 35065 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, di 01 sep 2020 - 12:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

TMCThomas

Citaat van: Zynex op do 19 nov 2020 - 14:17Heb altijd het gevoel dat als het in Noord-Amerika onwijs koud is, wij het hier wel kunnen vergeten en ook dat lijkt mee te vallen. We will seeeee

Dat is inderdaad ook mijn lichtpuntje, het lijkt daar de komende tijd ook te warm te blijven GFS maakt het op lange termijn helemaal extreem.


flyineddy

EC oper ziet het wel zitten volgende week zondag:
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Armand

Ja het wil allemaal nog niet qua winterweer. Zou ook wel redelijk vroeg zijn en zeker gezien de trend de laatste jaren waar met name november en december met periodes extreem zacht verliepen. Voorlopig ook nog geen enkel signaal op significante kansen op winterweer in de komende twee weken. We moeten het ermee doen, ik merk dat ik er zelf niet meer veel van opkijk...

Als het niet wil lukken qua winterweer, dan maar meer dagen zoals vandaag ;) Heerlijk weer buiten met een zonnetje en lekker frisse temperaturen! Overal (nog) temperaturen beneden de 10 graden, tegenwoordig eerder uitzondering in deze tijd van het jaar  ;D


TMCThomas

Deze kan weer op de stapel "it's something"


AFTH14



Hoop doet leven!

hesselsjoerd

Toch wel flinke afkoeling op komst. Als het paar nachten vriest ben ik al tevreden.


https://www.buienradar.nl/nederland/verwachtingen/de-pluim

Armand

Citaat van: hesselsjoerd op zo 22 nov 2020 - 09:56Toch wel flinke afkoeling op komst. Als het paar nachten vriest ben ik al tevreden.


Inderdaad, de modellen hinten nu al enkele runs op een wat koelere periode vanaf volgend weekend. Een uitloper van het Azorenhoog beweegt zich dan via onze omgeving richting Scandinaviƫ/Rusland en laat de stroming oostelijk worden. Zowel GFS als EC hebben dit nu in de kaarten staan:

GFS:


EC:


Je ziet dat de kern van hogedrukgebied vrij ver van onze omgeving ligt en dat de toevoer van transportkoude uit Rusland dus niet mogelijk is. Toch kan het onder rustige omstandigheden met een aflandige wind goed afkoelen naar een graad of 5 overdag en mogelijk wat nachtvorst. Als het een keer goed opklaart, kan het dan ook gelijk enkele graden gaan vriezen. Je zit dit ook mooi terug in de pluim:

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Geen 'echt' winterweer voorlopig, maar toch een fris en rustig weertype opkomst ;)

Joep


TMCThomas

Zeer lastige situatie momenteel. De modellen gaan zelfs op 144 uur alle kanten op. zie bijvoorbeeld UKMO en GFS hieronder voor hetzelfde tijdstip (144h).





neemt niet weg dat de kansen voor wat vorst en misschien zelfs meer dan dat flink zijn toegenomen vergeleken met eerder. Van groenlandhoog tot scandihoog en alles er tussenin is weer mogelijk voor begin december. Ook de NAO en AO gaan richting de min.



Maar zolang de modellen op korte termijn het nog niet met elkaar eens zijn durf ik er nog weinig over te zeggen. Maar de kansen liggen in elk geval weer open. Al verwacht ik er heel eerlijk niet te veel van met een vortex die flink krachtiger is als normaal.



die vortex is trouwens ook nog een dingetje, we zien de eerste tekenen op gfs verschijnen dat ie volgende maand wel is onder wat meer druk zou komen te staan. Nog zeer weinig over te zeggen maar wilde het toch even melden. Net zoals deze mooie meteo fictie plaatjes van GFS parallel op de niet eens zo erg lange maar wel onzekere termijn




zwoof

Oper EC 00Z liet vanmorgen ook een mogelijk lokale ijsdag zien op 1 december. Kijken of ie dadelijk in de 12Z run nog terugkomt. Oper staat weliswaar aleen, maar de virtuele voorpret is weer begonnen!   8)


flyineddy

Citaat van: zwoof op ma 23 nov 2020 - 17:08Oper EC 00Z liet vanmorgen ook een mogelijk lokale ijsdag zien op 1 december. Kijken of ie dadelijk in de 12Z run nog terugkomt. Oper staat weliswaar aleen, maar de virtuele voorpret is weer begonnen!   8)

Dat zou leuk zijn, want dan kunnen we in ieder geval ook alvast wat Hellmannetjes noteren. ;D
Maar goed, nog even afwachten dus.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

zwoof

EC Pluim 12Z Regio midden.

Oper wederom aan de koude kant op de midden LT.  8) 


TMCThomas

Citaat van: zwoof op ma 23 nov 2020 - 21:42EC Pluim 12Z Regio midden.

Oper wederom aan de koude kant op de midden LT.  8) 



Het lijkt wel of het gewoon niet meer kan. waren de oper/control gister nog een van de koudste zijn ze nu volledig omgedraaid naar een van de warmste. Van nachten met -5 naar nachten van 9 graden. En dat verschil in 1 run.


flyineddy

Citaat van: TMCThomas op di 24 nov 2020 - 10:57Het lijkt wel of het gewoon niet meer kan. waren de oper/control gister nog een van de koudste zijn ze nu volledig omgedraaid naar een van de warmste. Van nachten met -5 naar nachten van 9 graden. En dat verschil in 1 run.


Nou inderdaad. En waar de meeste leden eerst nog onder de 5 graden zaten liggen ze er nu grotendeels allemaal boven.  :(

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

zwoof

Tja, de ons niet onbekende Flip-flap pluimen. Zit ook best onzekerheid in op zo'n termijn. Wie weet, flapt ie vanavond wel weer andersom.  ;)

Zynex

Pluim is idd veel slechter. Wat mij wel opviel was dat 2 dagen terug het in Nederland dan wel koud was maar oost-Europa dan weer niet.

De pluim is nu veel warmer maar de kou is wel veel meer Europa ingetrokken. Lijkt mij positiever voor langere termijn. Anders had het toch maar een prikje geweest.

TMCThomas

Lastig Ukmo is weer verbeterd de NAO & AO gaan nu ook duidelijk de min in, ook gfs is zeker op lange termijn mooi. ben benieuwd wat EC doet.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Armand

Citaat van: Zynex op di 24 nov 2020 - 14:20Pluim is idd veel slechter. Wat mij wel opviel was dat 2 dagen terug het in Nederland dan wel koud was maar oost-Europa dan weer niet.

De pluim is nu veel warmer maar de kou is wel veel meer Europa ingetrokken. Lijkt mij positiever voor langere termijn. Anders had het toch maar een prikje geweest.

Daar zit zeker wat in ja. De situaties waarmee EC bijvoorbeeld eerdere runs mee kwam (muv vanmorgen) liet vooral stralingweer zien. Aflandige wind uit het oosten, maar nog geen directe aanvoer van koelere lucht vanuit Rusland/Scandinaviƫ. We gaan zien hoe het zich gaat ontwikkelen. Vanavond zijn UKMO en GFS inderdaad al goed gestemd ;)

TMCThomas

Pluim is iets verbeterd maar nog niet om over naar huis te schrijven, maar wel klein sneeuwkansje van oper ;)



Verder zien we dat bij gfs de druk op de vortex toeneemt.



De uitgangsituatie van de meeste modellen is trouwens best prima, een westcirculatie zit er in elk geval niet in. Ga er nu nog niet verder op, kans is groot dat het nog flink veranderd, dus laten we hopen dat er binnenkort echte kou op de kaarten staan.

zwoof

Citaat van: TMCThomas op di 24 nov 2020 - 23:39Pluim is iets verbeterd maar nog niet om over naar huis te schrijven, maar wel klein sneeuwkansje van oper ;)



Verder zien we dat bij gfs de druk op de vortex toeneemt.



De uitgangsituatie van de meeste modellen is trouwens best prima, een westcirculatie zit er in elk geval niet in. Ga er nu nog niet verder op, kans is groot dat het nog flink veranderd, dus laten we hopen dat er binnenkort echte kou op de kaarten staan.


Oper EC 00Z komt ook weer met sneeuwopties.






En de pluim:

Powered by EzPortal