Zomer discussietopic 2020

Topic gezien door 47581 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, ma 01 jun 2020 - 12:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Armand

Citaat van: X-treme op za 20 jun 2020 - 10:34Pluim EC is iets minder geworden, maar nog steeds warm.
Als ik eerlijk ben, vind ik het niet zo erg.
Werken in de tuin met 30 graden, is niet zo fijn.


Het ziet er nog prima uit inderdaad. Iets minder warm dus dan gistermorgen, maar nog steeds wordt het vanaf dinsdag zomers tot tropisch warm met kansen op een (regionale) hittegolf. Daarbij blijft het overwegend zonnig en droog. Heerlijk zomerweer dus  8) Richting volgend weekend zit er wel een omslag aan te komen, waarbij er volgens het KNMI 3 scenario's mogelijk zijn:
- Warm en onstabiel
- Warm en droog
- Terug naar normale temperaturen en licht wisselvallig

Dat is natuurlijk pas zaak voor later. Volgende week wordt het gewoon zomers weer tot en met vrijdag met veel ruimte voor de zon en warme temperaturen. Ook dit weekend en komende maandag wordt het al aangenaam weer buiten, met meer zon en gematigde temperaturen. Morgen (Vaderdag) kan het met name in het binnenland al net aan zomers warm worden met 25 graden. Vanuit het westen trekt er in de loop van de middag en avond nog een front over het land met slechts een beetje lichte regen.

flyineddy

Citaat van: Armand op za 20 jun 2020 - 11:50Richting volgend weekend zit er wel een omslag aan te komen, waarbij er volgens het KNMI 3 scenario's mogelijk zijn:
- Warm en onstabiel
- Warm en droog
- Terug naar normale temperaturen en licht wisselvallig
Ik stem Warm en onstabiel! ;D
Waar kan ik mijn stem uitbrengen? :P

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

GeneralDuke

Citaat van: flyineddy op za 20 jun 2020 - 20:30Ik stem Warm en onstabiel! ;D
Waar kan ik mijn stem uitbrengen? :P

Eddy.

Ik stem mee!
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Armand

Citaat van: flyineddy op za 20 jun 2020 - 20:30Ik stem Warm en onstabiel! ;D
Waar kan ik mijn stem uitbrengen? :P

Eddy.

Helaas stemmen de leden van het EC voor het scenario met normale temperaturen en licht wisselvallig weer :P
Dat neemt natuurlijk niet weg dat we nog steeds een zomerse periode krijgen vanaf dinsdag tot en met vrijdag. Het weekend blijft voorlopig onzeker. Het kan dan nog warm blijven, maar dan neemt ook de onstabiliteit weer toe  ;)

GeneralDuke

Citaat van: Armand op zo 21 jun 2020 - 10:43Helaas stemmen de leden van het EC voor het scenario met normale temperaturen en licht wisselvallig weer :P

Kan ik ook lid worden van het EC?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

TMCThomas

Morgen is het zover en beginnen we aan een week met op en top zomerweer. De zon is veelvuldig te zien en de temperaturen stijgen de komende dagen flink, lokaal kan in het oosten volgens harmonie morgen al de 25+ graden worden. Later in de week 30+



Samen met vooral op vrijdag een aardig hoge zonkracht wordt het zeker een zomerse week. Geniet ervan!  8)


X-treme

Tot en met vrijdag zijn GFS en EC het wel redelijk eens, wat betreft de temperatuur.
Maar zaterdag komen de verschillen.

Waar het gemiddelde van EC nog steeds tegen de 30 graden aan zit, komt GFS al een aantal dagen niet veel hoger dan 25 graden.
Ik ben toch wel benieuwd hoe het gaat verlopen de komende dagen.

Ook op de zondag is nog veel spreiding te zien.

Vaak valt de temperatuur tegen door restanten van buien vanuit Frankrijk.
Of dat nu ook het geval zal zijn, word afwachten en is soms pas zeker op de dag zelf.
Of krijgen we zelf een knallende finale?

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Akito

Het is hier weer fantastisch!
Opname van 9:30:


Zwemwater rondom de mediterraanse kust begint ook al heerlijk te worden!
Opname van 9:10:

flyineddy

Citaat van: Akito op ma 22 jun 2020 - 11:02Het is hier weer fantastisch!
Opname van 9:30:

Mooie platen weer. :)
Daar boven de Oostzee, bij Zweden, is dat mist?

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Akito

Citaat van: flyineddy op ma 22 jun 2020 - 11:08Mooie platen weer. :)
Daar boven de Oostzee, bij Zweden, is dat mist?

Eddy.

Dat heb ik even voor je moeten opzoeken want ik wist het ook niet.
Ik heb gezocht naar webcam in die buurt en kwam er een tegen naar zee gericht in Ulvöhamn.
Daar stond dit op de webcam:


Hele dikke mist, dus je had gelijk! :D

flyineddy

Citaat van: Akito op ma 22 jun 2020 - 11:26Dat heb ik even voor je moeten opzoeken want ik wist het ook niet.
Ik heb gezocht naar webcam in die buurt en kwam er een tegen naar zee gericht in Ulvöhamn.
Daar stond dit op de webcam:
(knip)

Hele dikke mist, dus je had gelijk! :D

Top! Bedankt! ;D
Ik vond het er ook al "mistig" uit zien op de satellietfoto. :)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Armand

Nog even een blik op de extreme droogte die we ontwikkeld hebben in het voorjaar. Je zou misschien verwachten dat deze flink gekelderd is door de hevige plensbuien met wateroverlast. Toch valt dat beeld mij enigszins tegen:

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Het neerslagtekort is zeker enige mate gedaald, maar we zitten nu terug op niveau vergelijkbaar met 1976. Er is dus nog steeds sprake van een erg hoog neerslagtekort. De natuur kan echter weer even vooruit met een buffer. Komende week zien we het tekort door het warme en droge weer weer toenemen, vrijwel gelijk met 1976. Daarna lijkt het weer even wat wisselvalliger te gaan worden, waardoor we gelukkig ruim afstand lijken te nemen van recordjaar 1976 en eerder in de buurt gaan komen van 2018. De problemen zijn dus zeker nog niet verholpen, maar de dramatische stijging van het voorjaar is wel een halt toegeroepen ;)

flyineddy

De temperatuur begint alweer aardig op te lopen. Nu al in bijna het hele land boven de 20 graden.
Heerlijk dit weer. :)
Jammer dat er ook nog gewerkt moet worden, zodat ik er nauwelijks van kan genieten. :(

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

TMCThomas

Code geel voor het zuiden en midden van het land vanwege hitte


Akito

Lekkere temperaturen!

Opname van 12u:

flyineddy

Citaat van: Akito op wo 24 jun 2020 - 12:20Lekkere temperaturen!

Opname van 12u:
(knip)

Interessante plaat.
Het westen van NL lijkt hierop veel koeler dan het oosten (terwijl het daar minstens net zo warm is).
Toevallig zie ik op de satellietbeelden precies over deze omgeving een band met sluierbewolking.
Heeft dat zo'n grote invloed op de temperatuur van de satelliet?

Laatste satellietbeeld van sat24.com:
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Akito

Citaat van: flyineddy op wo 24 jun 2020 - 12:31Interessante plaat.
Het westen van NL lijkt hierop veel koeler dan het oosten (terwijl het daar minstens net zo warm is).
Toevallig zie ik op de satellietbeelden precies over deze omgeving een band met sluierbewolking.
Heeft dat zo'n grote invloed op de temperatuur van de satelliet?

knip

Eddy.

Jij hebt een heel scherp oog! Maar je hebt gelijk. Het was mij niet opgevallen. Waarschijnlijk om dat de 2 oranje bolletjes van Amsterdam en Rotterdam een relatief groot stuk bedekken en daarom de wolken minder goed zichtbaar zijn daar. Echter, de sensoren die gebruikt worden door de satelliet komen niet (of in mindere mate) goed door de wolken heen. Dat geeft het verschil van een grove 5 graden Celsius.

Ik zal er eens over nadenken of ik de steden van de plaatjes af zal halen. Ik vond het altijd wel leuk, maar zoals nu blijkt mist er daardoor toch wel wat detail.

4seasons

Citaat van: flyineddy op wo 24 jun 2020 - 12:31Interessante plaat.
Het westen van NL lijkt hierop veel koeler dan het oosten (terwijl het daar minstens net zo warm is).
Toevallig zie ik op de satellietbeelden precies over deze omgeving een band met sluierbewolking.
Heeft dat zo'n grote invloed op de temperatuur van de satelliet?

Eddy.

Toevallig zie ik op de satellietbeelden precies over deze omgeving een band met sluierbewolking.
Dat klopt. Vanmorgen al inderdaad sluierbewolking te zien.



Akito;

Tot hoever kan jij opnames maken?
Alleen in Europa en gedeeltelijk Atlantisch Oceaan bijvoorbeeld?

Ik plaats straks een item bij:
Weerfoto's en filmpjes > Overige weerfilmpjes

Misschien kan jij daar ook nog een eigen opname plaatsen, indien mogelijk.



4seasons


Armand

Citaat van: 4seasons op wo 24 jun 2020 - 15:17Temperatuur op dit moment warmer bij Den Haag / Hoek van Holland dan in het oosten bij Twente bijvoorbeeld. 8)

Vaker andersom :)


Dat klopt inderdaad! Dat komt doordat de warmste lucht op hoogte zich in het zuidwesten bevindt:



Op grondniveau staat een doorstaande oostelijke wind, waardoor de zee geen invloed heeft op de temperaturen aan de westkust. In Duitsland bevindt zich net iets koelere lucht, vandaar dat het oosten en noorden gemiddeld gezien iets lagere temperaturen hebben vandaag. Zeker op de zandgronden (duinen) nabij Hoek van Holland kan de temperatuur nog net iets hoger oplopen.

Morgen zien we de lucht op hoogte in het zuidwesten een fractie koeler worden en in het oosten juist een fractie warmer. Dat levert desondanks toch ongeveer dezelfde temperaturen op. Mogelijk wordt het ditmaal dan net iets warmer in het oosten. Vrijdag draait de wind meer richting het zuidoosten en kan het op meer plekken 30 graden worden.

Momenteel zien we in de Bilt een 29.4 graden als maximum. Het zal er dus om spannen of we daar ook de 30 graden gaan halen. Voor een landelijke hittegolf moet het vandaag, morgen en vrijdag in de Bilt 30 graden of meer worden, en zaterdag nog minimaal 25 graden. Dat lijkt een moeilijke opgave geworden, maar niet geheel onmogelijk. In het zuiden lijkt de kans hierop wel iets groter.

Powered by EzPortal