Ik zoek simpele uitleg over hPa op deze Huawei watchface

Topic gezien door 1030 bezoekers
Gestart door eljom, wo 19 feb 2020 - 09:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

eljom

Ik heb een Huawei horloge waar op word aangegeven de hPa in getallen. Mijn weer kennis laat staan hPa en mBar e.d. is NUL. Ik heb meerdere sites bekeken waar over hPa word gesproken, maar ik kan dit niet vertalen naar de getallen op het horloge. Het is iets met druk en mooi of slecht weer maar wanneer is wat en bij welke getallen. Hier onder staat 742 HPA en er boven 2680 m op mijn horloge slingert de HPA tussen de 1009 t\m 1015 en 3 t/m -13 m

Dus hoe lees ik dit specifieke metertje af en hoe vertaal ik dat.


flyineddy

Allereerst welkom! :)

De exacte details ken ik niet, maar hier een globale (hopelijk eenvoudige) uitleg:

Op zeeniveau (dus 0m) is de luchtdruk normaal iets boven de 1000 hPa (1013 hPa volgens Wikipedia).
Is er op zeeniveau een lagere luchtrduk, bijvoorbeeld 990 hPa, dan heb je te maken met lage druk/een lagedrukgebied. Dit is vaak onstuimig weer met wind, regen en bewolking.

Is de luchtdruk hoger, bijvoorbeeld 1020 hPa, dan heb je te maken met een hogedrukgebied. Dit betekent vaak rustig weer met weinig wind en meestal droog. Hoge druk betekent ook vaak zonnig weer, maar ook mist (voor mist is weinig wind noodzakelijk).

Luchtdruk heeft ook te maken met hoogte. Hoe hoger je komt, hoe lager de luchtdruk. Dat verklaart waarom op jouw afbeelding 742 hPa (lage druk) staat met een hoogte van 2680 meter. Nederland ligt (grotendeels) rond zeeniveau, dus hier zul je voornamelijk luchtdruk zien tussen 980 en 1030 hPa (uitschieters daargelaten)

Het huidige weer in Nederland is momenteel (indirect) onder invloed van lage druk ten noord(west)en van ons en hoge druk ten zuiden. Hierdoor hebben wij een westelijke wind (wind rond een lagedrukgebied draait tegen de klok in, rond een hogedrukgebied met de klok mee). Het is dus niet alleen (locale) luchtdruk dat het weer bepaald, maar ook waar de hoge en lage luchtdruk zich bevinden. (zouden we hoge druk ten noorden en lage druk ten zuiden hebben, dan hebben we een oostelijke wind).

Maar om het makkelijk te houden: lage druk (minder dan 1013 hPa) betekend vaak slechter weer, hoge druk (meer dan 1013 hPa) betekend vaak beter weer. :)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

GeneralDuke

De vuistregel is dat de luchtdruk ongeveer met 100 hPa afneemt per kilometer die je de hoogte in gaat. Op een gegeven moment is dit niet meer waar (boven de 10 km is de luchtdruk namelijk niet 0), maar in ieder geval tot de hoogte waar men zich meestal bevindt klopt het redelijk.

Een iets natuurkundigere uitleg: Pascal (Pa) is de eenheid van druk, kracht per oppervlakte. 1 Pa = 1 N / m^2, dus wanneer iets met een kracht van 1 N (Newton) op een oppervlak van 1 m^2 drukt. Om een beeld te geven van wat 1 N is: iets met een massa van 1 kilogram ondervindt een zwaartekracht van 9,81 N.
Het prefix "h" betekent 100 (hecto), dus 1 hPa is 100 Pascal, ofwel ongeveer 10 kg per m^2. De luchtdruk is, zoals eddy hierboven al beschreef, normaliter ongeveer 1000 hPa in Nederland, wat dus betekent dat de atmosfeer hier met ongeveer 10.000 kg per m^2 op het aardoppervlak "drukt".

1 bar is gelijk aan 1000 hPa (precies), millibar is 1/1000 bar, dus een luchtdruk uitgedrukt in hPa is hetzelfde als een luchtdruk uitgedrukt in mbar.
Verder heb je nog de ouderwetse eenheid "atmosfeer" 1 atm = 1013,25 hPa (precies). Dat wordt vaak als "standaarddruk" genomen.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Powered by EzPortal