Zomer discussietopic 2018 Deel 1

Topic gezien door 80969 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, vr 01 jun 2018 - 02:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

flyineddy

Citaat van: Eveline op ma 23 jul 2018 - 11:36
Ja werkt dat zo? Hoe warmer de Noordzee in de zomer, hoe natter het najaar?

Gaat dat straks iedereen weer over klagen ????

Het is in ieder geval zo dat een warme Noordzee in de herfst een grotere kans op onweersbuien aan de kust geeft.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

JerryL

Citaat van: Eveline op ma 23 jul 2018 - 11:36
Ja werkt dat zo? Hoe warmer de Noordzee in de zomer, hoe natter het najaar?

Gaat dat straks iedereen weer over klagen ????

hahaha het is toch nooit goed. Nou ja het ''werkt'' zo mits de wind vanaf zee komt. Warm zeewater verdampt sneller. Daarom tetter ik in de winter altijd, wanneer het zeewater onvoldoende afkoelt, dat er veel regen komt in het opvolgende seizoen. Maar ik ben geen meteoroloog, benader het puur vanuit fysica

Citaat van: flyineddy op ma 23 jul 2018 - 11:40
Het is in ieder geval zo dat een warme Noordzee in de herfst een grotere kans op onweersbuien aan de kust geeft.

Eddy.

Dus dat.

Armand

Inderdaad komend weekend mogelijk wat neerslag. Vrijdag zitten we nog onder invloed van het sterke hogedrukgebied boven Scandinavië. Komende dagen wordt er steeds warmere lucht op enige hoogte aangevoerd (T850hPa tussen 16 en 20 graden). Vuistregel is dat je onder ideale omstandigheden 15 graden mag optellen bij deze temperatuur op 850hPa. Dan kom je inderdaad uit op maximaal een graad of 35. Lokaal kan het door zeer droge bodem of stadseffect nog iets warmer worden.

Zaterdag verliest het hogedrukgebied langzaam haar invloed op de Benelux. Het patroon blijft echter geblokkeerd, want er komt dan alweer een nieuwe uitloper van het krachtige Azorenhoog. De wind draait hierbij wel even naar westelijke richtingen, onder invloed van een koufront:


De temperatuur op 850hPa daalt hierbij ook enkele graden, maar van een echte omslag is eigenlijk geen sprake. Op het koufront kunnen enkele stevige onweersbuien zitten. Hoe en wat precies blijft even afwachten, dat hangt af van verschillende details zoals de energievoorraad (CAPE) en de timing waarop het front en eventuele vore's doortrekken. Daarna, als we langzaam gaan beginnen aan de maand augustus, gaat het nieuwe hogedrukgebied zich weer nestelen boven Europa. Het wordt hierdoor weer wat warmer, waarschijnlijk komen we zeker in het zuidoosten makkelijk aan de 30 graden. Enige onzekerheid zijn kleinschalige lagedrukgebieden boven zuidelijk-Europa, deze kunnen mogelijk zorgen voor een onweersbui en wat lagere maxima.

We kunnen concluderen dat er komende zaterdag zeker enkele stevige onweersbuien mogelijk zijn, met ook daarna een enkele kans op een onweersbui, maar ik verwacht niet dat deze buien de droogte gaan verhelpen. Of het namelijk tot grootschalig, landelijk onweer gaat komen betwijfel ik. Waarschijnlijk zullen de buien regionaal flink kunnen uitpakken (als ze daadwerkelijk komen  :P ), waarbij regionaal gezien natuurlijk wel even wat reserves voor de natuur kunnen worden opgenomen. Landelijk gezien zal de droogte ook de komende 2 weken niet significant minder worden. Sterker nog, de kans is groot dat deze alleen maar verder toeneemt. Naast het ontbreken van neerslag, zal komende dagen de warmte en het overschot aan zonuren de verdamping ook verder verhogen. We tippen overigens momenteel bijna aan het record van 1976..

GeneralDuke

Citaat van: Arend op zo 22 jul 2018 - 23:45
Vraag me toch af welk model Wetteronline gebruikt: absurde maximum temperaturen voor de komende 14 dagen voor Hengelo.

Ik vind ze vrij vaak redelijk accuraat. We'll see...
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Jenkie

Nou ja, het is maar wat je een omslag noemt.... Ik zie in de pluim voor Twente twee dagen rond de 26/27 graden (relatief lekker koel inderdaad) en daarna gewoon weer 30....

Dat dus inderdaad Armand....

zwoof

Citaat van: X-treme op ma 23 jul 2018 - 10:36
Het lijkt er toch op dat er volgend weekend een omslag komt.
Dit betekend niet meteen het einde van de zomer, aangezien de temperatuur dan niet onder de 25 graden komt en er later volgende week weer temperaturen van 30 graden worden verwacht.
Je ziet in de pluim een verval van bijna 10 graden in temperatuur van vrijdag naar zaterdag, maar vergeet niet dat voor vrijdag 35 graden berekend word.

Wat me ook opvalt is dat GFS  al weken lang een lagere temperatuur berekend dan EC, maar voor zaterdag een hogere temperatuur verwacht dan EC.

Inderdaad een omslag  laten de modellen niet echt zien, hooguit een dipje in de tropische reeks.
EC vanochtend: (pluim voor de Bilt)   


dennis089

We gaan ten onder... Aan de hitte.. Ik heb zo te doen met die arme mensen die allemaal in deze ondragelijke warmte moeten werken.

Bubba

Citaat van: dennis089 op ma 23 jul 2018 - 12:12
We gaan ten onder... Aan de hitte.. Ik heb zo te doen met die arme mensen die allemaal in deze ondragelijke warmte moeten werken.


Tjonge Tjonge  ??? Wat is er nu eigenlijk aan de hand? Het is een paar daagjes wat warmer dan normaal :P Als je het maar vaak genoeg zegt ga je er zelf in geloven, hoe doen ze dit dan in de zuidelijke landen :-\
Echt typisch Nederlands dit hoor, alleen maar klagen ;D
Even voor de duidelijkheid, ik werk ook in een magazijn zonder klimaat controle en met een plat dak en koepels, gewoon het tempo aanpassen en wat meer drinken 8) 

Reutel

Laten we bidden tot Thor voor een nachtelijk vuurwerk en een bak regen komend weekend.

Dat zal de boel zeker opfrissen!

Armand

Citaat van: dennis089 op ma 23 jul 2018 - 12:12
We gaan ten onder... Aan de hitte.. Ik heb zo te doen met die arme mensen die allemaal in deze ondragelijke warmte moeten werken.

Over het algemeen kan het lichaam van een gezonde volwassenen zich prima aanpassen aan warm weer. Iedereen heeft echter wel een eigen ''comfort-zone'' wat betreft temperatuur. Als men het werktempo wat verminderd, veel drinkt en voornamelijk het hoofd beschermt tegen de zon dan zal de hitte geen grote problemen veroorzaken. Wel kunnen de hoge temperaturen voor slapeloosheid zorgen en dat zorgt dan wel voor vermoeidheid, concentratieproblemen, enz. Een advies is om 's avonds even kort warm te douchen, dat bevordert de afkoeling van het lichaam.

Onder de ouderen en met name zieke ouderen kan de hitte wel levensgevaarlijk uitpakken. Uitdroging en oververhitting ligt vaak op de loer. (Terminaal) zieke ouderen kunnen in het ergste geval sneller overlijden ten gevolge van de hitte.

Terug naar het weer: GFS 06z loopt binnen en ik blijf me toch verbazen over de oplossingen op LT. Deze verwachting van GFS06z voor begin augustus is toch wel zeer apart te noemen:


Een diepe zuidelijke stroming vult Europa met hete lucht. Je ziet gewoon een gehele gordel van hoge druk lopend vanaf de kust van Noord-Amerika, via IJsland en Scandinavië tot in Rusland. En verder op één lagedrukgebied ten zuidoosten van Turkije na, zie je overal een luchtdruk boven de 1010 hPa. Deze kaart gaat wel echt ver  :o Gelukkig is dit allemaal nog enigszins onzeker hoe de blokkade zich gaat ontwikkelen.

JerryL

Citaat van: Bubba op ma 23 jul 2018 - 12:27

Tjonge Tjonge  ??? Wat is er nu eigenlijk aan de hand? Het is een paar daagjes wat warmer dan normaal :P Als je het maar vaak genoeg zegt ga je er zelf in geloven, hoe doen ze dit dan in de zuidelijke landen :-\


Vind sinds Juni geen paar daagjes meer

Citaat van: Armand op ma 23 jul 2018 - 12:59
Een diepe zuidelijke stroming vult Europa met hete lucht. Je ziet gewoon een gehele gordel van hoge druk lopend vanaf de kust van Noord-Amerika, via IJsland en Scandinavië tot in Rusland. En verder op één lagedrukgebied ten zuidoosten van Turkije na, zie je overal een luchtdruk boven de 1010 hPa. Deze kaart gaat wel echt ver  :o Gelukkig is dit allemaal nog enigszins onzeker hoe de blokkade zich gaat ontwikkelen.

Laat deze kaarten dan tot maart 2019 zo liggen. Hebben we ook eens winter ::)

Bubba

Citaat van: JerryL op ma 23 jul 2018 - 13:13
Vind sinds Juni geen paar daagjes meer
Volgens mij is sinds vandaag pas het nationaal hitteplan actief :o dus de afgelopen periode was er helemaal niets aan de hand 8)

Citaat van: JerryL op ma 23 jul 2018 - 13:13
Laat deze kaarten dan tot maart 2019 zo liggen. Hebben we ook eens winter ::)
Misschien worden je gebeden wel gehoord, zoals al eerder gememoreerd,door een ander, na zo'n fantastische zomer moet toch wel zeker een grandioze winter volgen ;D 

Bubba

Citaat van: Reutel op ma 23 jul 2018 - 12:39
Laten we bidden tot Thor voor een nachtelijk vuurwerk en een bak regen komend weekend.

Van Thor hoef je niks te verwachten, zijn broer (Loki) is pas vermoord en hij heeft de strijd van Thanos verloren ;D ;D ;D

Tam

Hehe eindelijk een weekje wat warmer zonder dat het 's avonds zo fris wordt.

Btw dit zijn de dagen en temperaturen om in de gaten te houden voor de (landelijke) warmte dagrecords:

data - gemiddeld - max - min - hist. max - hist. min - hist. laagste max

jelliiee

Citaat van: Tam op ma 23 jul 2018 - 14:43
Hehe eindelijk een weekje wat warmer zonder dat het 's avonds zo fris wordt.

Btw dit zijn de dagen en temperaturen om in de gaten te houden voor de (landelijke) warmte dagrecords:

data - gemiddeld - max - min - hist. max - hist. min - hist. laagste max

Die van donderdag de 26e gaat er 100% zeker aan.
Woensdag en vrijdag is wat dat betreft een spannende dag.

Zou wat zijn,  3 dagen achtereenvolgens een warmte record.

JerryL

Gelukkig wordt de soep letterlijk niet zo heet gegeten.

GEEN PANIEK, ZIT JULLIE MET DEZE HITTE EVEN IN DE ZEIK TE NEMEN ;D

vlerk

Eindhoven zojuist de eerste dertiger van een lange reeks zoals het er nu ziet.

Eric

Citaat van: JerryL op ma 23 jul 2018 - 15:03
Gelukkig wordt de soep letterlijk niet zo heet gegeten.

GEEN PANIEK, ZIT JULLIE MET DEZE HITTE EVEN IN DE ZEIK TE NEMEN ;D
???? regio Zuid-Oost...????

devil-strike

Citaat van: Armand op ma 23 jul 2018 - 12:59
Een advies is om 's avonds even kort warm te douchen, dat bevordert de afkoeling van het lichaam.


Nou dat helpt niet echt hoor bij mij, krijg het er 10x warmer van na het doucen.
Locatie: regio Haarlem

Armand

Citaat van: devil-strike op ma 23 jul 2018 - 15:32

Nou dat helpt niet echt hoor bij mij, krijg het er 10x warmer van na het doucen.

Over het algemeen zorgt een lauwwarme douche ervoor dat je bloedvaten gaan verwijden en daardoor meer warmte kunnen afgeven. Je moet echter niet met heet water douchen, dan krijg je het misschien wel te warm na het douchen. Koud douchen kan juist averechts werken; je bloedvaten gaan door het koude water vernauwen om warmte vast te houden. Dit zijn natuurlijke processen van het lichaam en kunnen per persoon wat verschillen. Over het algemeen koelen de meeste mensen uiteindelijk wat af na een warme douche. Ik zeg dit gewoon als tip, discussiëren hierover kan men beter op andere (gezondheids)fora doen. ;)

Powered by EzPortal