Zomer discussietopic 2018 Deel 1

Topic gezien door 80752 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, vr 01 jun 2018 - 02:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 14 gasten bekijken dit topic.

vlerk

Citaat van: Roy85 op vr 20 jul 2018 - 22:05
Help het regent zowaar in eindhoven noord

Regen op de kleine Berg!!

hakkenbar

Mijn hemel. Wat een pluim. ik ga de vriezer maar uitruimen.

Govert

Citaat van: Roy85 op vr 20 jul 2018 - 22:05
Help het regent zowaar in eindhoven noord

Tongelre ook!

Der RoX

Paar druppeltjes in Leiden, maar daar gaat mijn tuin niet van opknappen :')
WiNtEr!!11!1!@

Tam

Altijd nemen met een druppeltje BBQsaus.

Maar zoals we een paar keer in de lente al zagen zien we nu wederom hetzelfde.

De opper in de pluim geeft aan dat de minima van volgende week zondag gelijk of hoger zijn dan de maxima van vandaag.

Dat zijn pas warme nachten.. Van 25°+ :o 8)

Der RoX

Dat zijn behoorlijk Griekse taferelen
WiNtEr!!11!1!@

Roy85

Ik kan hier echt van genieten heerlijk die temperatuur en het is gelukkig nog niet benauwd.
Zonnepanelen doen zin werk top nu,geen wasdroger nodig en lekker buiten douchen. Geen vakantie naar Spanje nodig zo

X-treme

Onweersbuitjes in het oosten.
Dat is lang geleden  ;D
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

boxer

Citaat van: X-treme op za 21 jul 2018 - 17:11
Onweersbuitjes in het oosten.
Dat is lang geleden  ;D

Hier op ons vakantie adres in Otterlo dacht ik ook al gerommel/gedonder te horen.

Remy

Het is maar goed dat we zo veel water hebben hier. Er wordt heel wat water gesproeid in tuinen en akkers. Dat is momenteel gelijk aan wat onze gemalen doorgaans moeten weg pompen.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Lothiriel

Net terug van vakantie in Zuid-Frankrijk, alles is dor hier... Hele tuin is er slecht aan toe en m'n gazon is volledig dood. Ach je moet iets over hebben voor het mooie weer :)
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

JerryL

Als het in de nachten ook boven de 25 graden blijft kan je veel ongelukken gaan verwachten. Geen mens die dan voldoende kan slapen.

Vind dat werkend Nederland dan een siësta moet kunnen nemen. Alle bedrijven tussen 13 en 15 uur sluiten.

raymond041

Hoor allemaal berichten over 30+ enzo, ik woon in de kop van Noord-Holland en zie dit. 1e is EC van de kooy(den helder), 2e is GFS Noordwest. Komen niet hoger dan 25 gemiddeld.
Kan iemand mij uitleggen hoe dit kan? Als ik bijvoorbeeld op buienradar de verwachting aanklik voor de kooy, zie ik op vrijdag 29 graden.


devil-strike

Zal wel komen door zee wind denk ik, net als afgelopen 3 weken is het in westen ook 6c kouder dan in oosten en zo.
Locatie: regio Haarlem

X-treme

Zowel de pluimen voor noordwest als de temperaturen die buienradar altijd aan geeft voor het noordwesten kloppen nooit.

Ik denk dat hier gewoon minder tijd aan besteed word.
Ik heb al vaker gezien dat de pluim voor de wadden vaak warmer is, wat natuurlijk onzin is.
Tel bij de pluim voor noordwest 3 a 4 graden er bij op en je zit in de buurt.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

JerryL

Gelukkig maar....alles boven de 30 hoeft hier sowieso niet. Voor arbeiders is het helemaal niets. Wie vakantie heeft kan op zat plekken terecht. Tijd voor afkoeling. En snel ook. Kost me echt m'n humeur.

Armand

Citaat van: raymond041 op za 21 jul 2018 - 20:30
Hoor allemaal berichten over 30+ enzo, ik woon in de kop van Noord-Holland en zie dit. 1e is EC van de kooy(den helder), 2e is GFS Noordwest. Komen niet hoger dan 25 gemiddeld.
Kan iemand mij uitleggen hoe dit kan? Als ik bijvoorbeeld op buienradar de verwachting aanklik voor de kooy, zie ik op vrijdag 29 graden.



Dat komt door twee zaken. Ten eerste is de resolutie van met name GFS soms voor de kust niet hoog genoeg. Ze berekenen de temperatuur aan de hand van een vierkantje van een bepaald aantal vierkante kilometers. Bij met name GFS is dit vierkantje zodanig hoog, dat er een gedeelte van het zeeoppervlakte bij zit. Het model berekent vervolgens de gemiddelde temperatuur voor de oppervlakte van het gehele vierkantje en houdt daarbij niet echt rekening met het verschil tussen zee en land. Daardoor oefent de zee een grotere invloed uit op de temperatuursverwachtingen van deze modellen. Dan komen de temperaturen inderdaad wat lager uit. Wat je kunt doen is kijken naar de zogenoemde fijnmazige weermodellen als Harmonie. Deze kijken vaak slechts enkele dagen vooruit, maar hebben een hogere resolutie met dus meer details. EC en GFS bijvoorbeeld zijn vaak meer bedoeld voor het voorspellen van een patroon of verwachting, maar zijn vaak minder geschikt voor het bepalen van details in bijvoorbeeld temperatuur en neerslag op een bepaalde locatie. Het zijn dus meer lange-termijn modellen.

Ten tweede kan het toch wat gaan afkoelen aan de kust. Er is namelijk dagelijks wel kans op een zeewind. De grootste kans daarop vindt plaats in de tweede helft van de middag. Toch kan de maximumtemperatuur dus wat hoger uitkomen dan in de pluimen staat, maar er bestaat dan een kans dat deze afneemt in de loop van de middag.

KNMI meerdaagse Guidance heeft een behoorlijk uitgebreid en interessant stuk staan over komende periode:

Grootschalig gezien laten de EC-clusterscenario's t/m +360 (5 augustus) slechts blokkades zien boven Europa. Met name boven Noord-Europa is een grote positieve anomalie te zien in de 500 hPa geopotentiaal. Dit is in lijn met de EC-maandverwachting van donderdag j.l., die nog enkele weken positieve temperatuurafwijkingen van 3-6°C voorziet in ons land en voor komende week in het zuidoosten zelfs afwijkingen van 6-10°C berekent. Dat laatste zien we al een aantal runs duidelijk terug. In het oosten van het land is de kans op 34-36°C in de tweede helft van de week circa 40%. De minima komen in de nachten dan niet meer beneden de 20°C en met name de nacht naar vrijdag lijkt de afkoeling z'n betekenis nauwelijks waardig. Het waarschuwingscriterium van 3 dagen op rij Tx>30 en Tn>18 wordt op basis van deze run woensdag, donderdag en vrijdag vrijwel zeker gehaald in het oosten en zuidoosten. Ten opzichte van het zomerweer van de laatste weken/maanden zal komende week in veel opzichten anders aanvoelen. Een manier om het te duiden is door te kijken naar de zogenaamde Wet Bulb Globe Temperature, een van de meest gebruikte hittestressindices. De WBGT is een waarde die probeert in te schatten wat het effect is van temperatuur, luchtvochtigheid, windsnelheid en zonnestraling op mensen. Het blijkt dat ten opzichte van gisteren de WBGT donderdag a.s. een graad of 3 hoger ligt in het oosten van het land. De benaderde waarde van circa 25/26°C ligt nog beneden de voorgeschreven grenzen (die rond 29°C liggen). Dit is voornamelijk toe te schrijven aan een grote dauwpuntsdepressie van circa 20°C. In het westen van het land is deze kleiner, maar wordt het weer minder warm waardoor de WBGT niet veel afwijkt van de waardes in het oosten. Deze run wijkt iets af van de voorgaande runs voor wat betreft het doorkomen van fronten. Niet alleen in de oper gebeurt dat, maar ook in een groter deel van het ensemble. Dat wil echter niet zeggen dat er een einde komt aan de warmte en droogte. De grootste hitte lijkt iets getemperd te worden, maar een echte omslag is nog ver weg. Het hittegolfgetal van Tijm wordt berekend door van de reeks van dagen met een maximumtemperatuur boven de 25 graden alle waarden boven de 25 graden bij elkaar op te tellen. Een temperatuur van 25,6°C draagt 0,6 bij aan het hittegolfgetal, een temperatuur van 31,2°C draagt 6,2 bij. De nummer 1 in de ranglijst is de hittegolf die eindigde op 9 juli 1976 met een hittegolfgetal van 96,3 in De Bilt. In het zuidoosten en oosten lagen die waardes nog flink hoger. Op basis van dit EPS is de kans op een top3-notering voor de Bilt zelfs licht toegenomen (28% bij een gemiddelde bias van 1 graad in Tx). Voor het oosten is die kans iets kleiner geworden, nu 64%.

Eric

Dank je wel Armand! Duidelijke uitleg! Btw gisteravond heerlijk mals buitje gehad!

Armand

Poeh, GFS06z bloedje heet begin augustus met mogelijk weer meerdere dagen dik 30 graden:



Ben benieuwd waar de ENS mee komt dadelijk. Overigens in Twente al een regionale hittegolf zag ik.

JerryL

Zeewater blijft maar opwarmen. 19,7graden. De binnenwateren variëren tot 26,3 aan toe.

Na de droogste zomer, record va 320mm gaat er zeker aan, volgt de natste herfst ooit. Natste herfst dateert van 1998 met 468mm. Dat maakt dan de droogte wel goed.

Powered by EzPortal