Zomer discussietopic 2018 Deel 1

Topic gezien door 80570 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, vr 01 jun 2018 - 02:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

dennis089

Ik doelde idd op die control van EC gisteravond laat. Maar ik zie net die ie vervangen is door 4 dagen 35+ temperaturen hier in het zuiden. Ik denk dat ik maar alvast 6 plankjes ga sprokkelen ???? ???? dit wordt een helse tijd

zwoof

Tja, dit soort verwachtingen liggen voor de hand in de zomer. Daarbij wordt het gemiddeld ook steeds warmer.  De zomer is  in elk geval tot nu toe nog aardig uit te houden. De nachten zijn behoorlijk fris geweest, maar daar gaat nu een einde aankomen. Plakmaand is in aantocht....   Helaas voor mij  ;)

Armand

De pluim van EC00z is toch wel bijzonder te noemen. Ik heb even een van de warmste gepakt, de pluim voor regio zuid:



Er vallen direct een paar zaken op. Allereerst is de onzekerheid tot en met volgende week vrijdag uiterst klein te noemen. Vrijwel alle leden zitten dicht bij elkaar, we spreken hier toch over een termijn van 1 week. Deze periode kunnen we dan ook kort samenvatten; tot en met volgende week maandag zomerse temperaturen in het land, direct aan de kust waarschijnlijk net wat koeler. Wellicht ergens in het zuiden en oosten al nipt 30 graden deze dagen. Toch vreemd gezien de wind veelal uit het noordwesten tot noordoosten komt. Echter de bovenlucht is redelijk warm en inmiddels zorgt de Noordzee ook niet meer voor een heftig verkoelend effect. Mogelijk dat er later vanavond/vannacht en morgen overdag in het uiterste zuiden een enkele bui valt.

Dan zien we vanaf dinsdag een stijging in de temperatuur. De wind wordt steeds meer aflandig en maakt tropische temperaturen mogelijk in een groot deel van het land. De bovenlucht warmt ook verder op, met als gevolg dat de nachten steeds warmer gaan worden. Veel koeler dan 20 graden lijkt het volgende week niet te gaan worden in de nachten. Overdag zien we dus een stijging van de temperatuur, met een climax op volgende week vrijdag. Hoe warm het precies wordt ligt aan meerdere factoren, maar vrijdag neigt het gemiddelde in zuid Nederland naar 35 graden, zonder al te veel onzekerheid in de pluim. Als alle factoren meezitten kan het dus nog wat warmer worden, zie de Control. De Control tipt de 38 graden zelfs aan. Mocht er bijvoorbeeld meer bewolking zijn, of draait de wind net iets te veel naar het noorden, dan zijn de temperaturen wat ''gematigder'' en liggen ze onder de 35 graden. Wellicht een dag om in de gaten te gaan houden!

Na vrijdag zien we de onzekerheid toenemen en valt er tot grote opluchting een daling op te merken in de pluim. Kijken we naar de absolute getallen dan zien we dat het gaat om een daling van gemiddeld 35 graden naar 28 graden.. Nog steeds behoorlijk warm op dergelijke termijn. Mogelijk krijgt in deze periode een lagedrukgebied iets meer invloed op onze omgeving, of vindt er een wisseling van het standvastige hogedrukgebied boven Oost-Europa/Scandinavië plaats. Dan zouden storingen wat invloed op ons kunnen uitoefenen, met als gevolg enkele (stevige) buien. In deze uitvoer zijn de neerslagkansen echter nog steeds laag, het lijkt dan te gaan om enkele plaatselijke buien. De termijn is natuurlijk nog veel te groot om daar met zekerheid iets over te zeggen.

Dan het einde van de pluim, als je het mij vraagt zeer opmerkelijk en ik kan me niet herinneren dat ik ooit zo'n hoge temperaturen heb gezien in dit deel van de pluim. We zien na de eerder besproken daling opeens weer een stijging in de pluim terug, van 28 graden naar 32 graden gemiddeld. Precies, 32 graden gemiddeld voor over 14 dagen...  :o Ook de oplossingen voor 35+ zijn dan weer volop aanwezig. Zoals ik eerder al verteld heb, normaal neigt de pluim op LT meer naar normaalwaardes te gaan. Nu dus een mogelijk tweede verscherping van de hitte. Natuurlijk is ook dit nog veel te ver weg om serieus te nemen, maar het is zeer zeker opmerkelijk te noemen en baart me toch lichtelijk zorgen, zeker gezien GFS ook al enkele runs met een tweede 30+ periode komt begin augustus..

Ik vat even samen met de staafdiagram van EC voor regio zuid, die een mooi overzicht geeft:


Komende dagen zomers tot lokaal tropisch weer, vanaf dinsdag stijgt de kans op 30+ ook landelijk gezien behoorlijk. Volgende week vrijdag en mogelijk ook zaterdag lijkt de climax plaats te vinden, je ziet in het zuiden toch al 50% kans op temperaturen van 35 graden of hoger, zeer warm dus. Daarna een daling zichtbaar, echter ver onder de 25 graden gaat het waarschijnlijk niet echt komen. En tot slot op het einde van de pluim een zeer opmerkelijke stijging van de kans op tropische temperaturen. Natuurlijk nog te ver om over te oordelen, maar ik hou het zeker in het achterhoofd. We gaan het meemaken!

X-treme

Vanaf 15-7 is het in de Bilt elke dag 25 graden of meer geweest.
Als de verwachtingen uitkomen zou dit wel eens de langste hittegolf ooit kunnen worden.
Het record stamt uit 1975 en duurde 18 dagen (29 juli tot en met 15 aug).

Als we de pluim van EC nemen blijft de temperatuur tot het einde boven de 25 graden (waarvan 5 dagen op of boven de 30 graden) en zou de landelijke hittegolf dus al 20 dagen duren.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Tam

Misschien kunnen we volgende week weer een warmtedagrecord verbreken. Aangezien de laatste eind mei waren kunnen we zeggen dat we al een tijdje droogstaan ondanks het zomerweer.

Extremissimorum

Citaat van: X-treme op vr 20 jul 2018 - 12:11
Vanaf 15-7 is het in de Bilt elke dag 25 graden of meer geweest.
Als de verwachtingen uitkomen zou dit wel eens de langste hittegolf ooit kunnen worden.
Het record stamt uit 1975 en duurde 18 dagen (29 juli tot en met 15 aug).

Als we de pluim van EC nemen blijft de temperatuur tot het einde boven de 25 graden (waarvan 5 dagen op of boven de 30 graden) en zou de landelijke hittegolf dus al 20 dagen duren.

Precies, daar zat ik ook al aan te denken. Door die tropische dagen wordt het ineens een hittegolf. Behalve bij ons aan de kust dan, lekker wat frisser, al wordt het hier volgende week waarschijnlijk ook 30 graden. Ook in Engeland zitten ze te speculeren over hitterecords. Dat moet ik nog maar eens zien, maar niets zou mij nu verbazen.

Citaat van: Armand op vr 20 jul 2018 - 11:55
De pluim van EC00z is toch wel bijzonder te noemen. Ik heb even een van de warmste gepakt, de pluim voor regio zuid:

(pluim des deauds)

Er vallen direct een paar zaken op. (et al.)

De bovenlucht warmt ook verder op, met als gevolg dat de nachten steeds warmer gaan worden. Veel koeler dan 20 graden lijkt het volgende week niet te gaan worden in de nachten.

(etc.)

Bedenk ook dat die 'plaknachten' met minima van ronde de 20 graden voor volgende week ook inhouden dat het rond middernacht zomaar nog 30 graden kan zijn, en dat pas aan het eind van de nacht, net voor zonsopkomst, de verwachte minima bereikt kunnen worden.

En de droogte duurt ook maar voort... Nog steeds extreem weinig neerslag in de verwachting. Zo'n 70-80% kans op minder dan 10mm de komende twee weken.

Armand

Citaat van: Extremissimorum op vr 20 jul 2018 - 12:55
Precies, daar zat ik ook al aan te denken. Door die tropische dagen wordt het ineens een hittegolf. Behalve bij ons aan de kust dan, lekker wat frisser, al wordt het hier volgende week waarschijnlijk ook 30 graden. Ook in Engeland zitten ze te speculeren over hitterecords. Dat moet ik nog maar eens zien, maar niets zou mij nu verbazen.

Bedenk ook dat die 'plaknachten' met minima van ronde de 20 graden voor volgende week ook inhouden dat het rond middernacht zomaar nog 30 graden kan zijn, en dat pas aan het eind van de nacht, net voor zonsopkomst, de verwachte minima bereikt kunnen worden.

En de droogte duurt ook maar voort... Nog steeds extreem weinig neerslag in de verwachting. Zo'n 70-80% kans op minder dan 10mm de komende twee weken.

Precies, onder de juiste omstandigheden kunnen de nachten wel eens zeer warm worden. Zeker in de steden kon het wel eens boven de 25 graden blijven, onmogelijk om dan het huis nog koel te krijgen, iets wat sowieso al steeds moeilijker wordt momenteel. Blijft natuurlijk wel nog afwachten of de soep inderdaad zo warm gegeten gaat worden.

JerryL

Citaat van: Armand op vr 20 jul 2018 - 13:01
Precies, onder de juiste omstandigheden kunnen de nachten wel eens zeer warm worden. Zeker in de steden kon het wel eens boven de 25 graden blijven, onmogelijk om dan het huis nog koel te krijgen, iets wat sowieso al steeds moeilijker wordt momenteel. Blijft natuurlijk wel nog afwachten of de soep inderdaad zo warm gegeten gaat worden.

Bleeeh ik ben er echt klaar mee nu. Waar zit de escape knop? Abort-summer.

Nou ik ga maar m'n drankvoorraad opzuipen de komende week, dan merk ik er tenminste weinig van. Wordt wel weer nuchter als de zomer om is.

Extremissimorum

Citaat van: JerryL op vr 20 jul 2018 - 13:08
Bleeeh ik ben er echt klaar mee nu. Waar zit de escape knop? Abort-summer.

Nou ik ga maar m'n drankvoorraad opzuipen de komende week, dan merk ik er tenminste weinig van. Wordt wel weer nuchter als de zomer om is.

Gaan we volgende week de 40 graden halen in Nederland? U kunt nu inzetten!  ;D

Maar even serieus, ik ben er ook al een tijdje klaar mee. Ik verlang terug naar maart 2018. Toen brak de polar vortex af. Klopt het nou dat dit weer wat we nu hebben (indirect) te danken/wijten is aan de SSW van afgelopen winter?

Ploeps

Citaat van: JerryL op vr 20 jul 2018 - 13:08
Bleeeh ik ben er echt klaar mee nu. Waar zit de escape knop? Abort-summer.

Nou ik ga maar m'n drankvoorraad opzuipen de komende week, dan merk ik er tenminste weinig van. Wordt wel weer nuchter als de zomer om is.

Lijkt me geen goed plan, daar wordt het alleen maar moeilijker door  ::) Alcohol en hitte gaan moeilijk samen, uitdroging ligt op de loer...
Tot nu toe vond ik het eerlijk gezegd nog meevallen en ik kan echt niet goed tegen de warmte. De nachten waren tot nu toe naar verhouding redelijk koel te noemen, maar als die nachttemperaturen boven de 20 gaan komen dan begin ik het ook minder leuk te vinden...
Liefhebber van weer-uitersten.

Bubba

Citaat van: JerryL op vr 20 jul 2018 - 13:08
Bleeeh ik ben er echt klaar mee nu. Waar zit de escape knop? Abort-summer.

Nou ik ga maar m'n drankvoorraad opzuipen de komende week, dan merk ik er tenminste weinig van. Wordt wel weer nuchter als de zomer om is.

Ik hoop dat je genoeg drank in huis hebt dan. :o :o
Heerlijk dit weer 8), we hebben met ze allen een beetje aan de warmte kunnen wennen, dus schakelen we nu door naar de volgende versnelling. ;D
Kan mij niet lang genoeg duren ;)

X-treme

Ik ben een beetje bang dat de Bilt vandaag geen 25 graden gaat halen.
De hoogste temperatuur tot nu toe gemeten is 23,6.
Dit is veel lager dan verwacht en zal denk ik komen door bewolking.
Hopelijk word het nog helder daar.

Edit:24,1 hoogste, maar actueel 23,9
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

JerryL

Citaat van: Bubba op vr 20 jul 2018 - 15:05
Ik hoop dat je genoeg drank in huis hebt dan. :o :o
Heerlijk dit weer 8), we hebben met ze allen een beetje aan de warmte kunnen wennen, dus schakelen we nu door naar de volgende versnelling. ;D
Kan mij niet lang genoeg duren ;)
Hahaha no worries. Maar realistisch genomen; het is nog een volle week. Er kan nog zat veranderen. Hoe vaak hebben we in de winter dergelijke scenario's, maar dan contra, niet zien omvallen. In de kustgebieden zal het wel meevallen. Schat dat 28 met moeite wordt gehaald. Na wat wind zitten we dan in de nacht gewoon weer op 16

@Xtreme, whats in the name. Niet zo extreem :P 23,6 is zat hoor. ;D

X-treme

Citaat van: JerryL op vr 20 jul 2018 - 15:28

@Xtreme, whats in the name. Niet zo extreem :P 23,6 is zat hoor. ;D

Ja maar als de 25 niet gehaald word beginnen we weer opnieuw met tellen voor de hittegolf.
Als het toch zo warm is, dan maar gelijk een nieuw record zetten  8)
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Extremissimorum

Citaat van: X-treme op vr 20 jul 2018 - 15:40
Ja maar als de 25 niet gehaald word beginnen we weer opnieuw met tellen voor de hittegolf.
Als het toch zo warm is, dan maar gelijk een nieuw record zetten  8)

Gelukt! Max temperatuur in de Bilt is toch nog boven de 25°C gekomen! Dat was kantje boord. Morgen en daarna zeker zal het een stuk makkelijker worden om de 25 te halen.

X-treme

 Toch nog. ;D
Ik had het eigenlijk al opgegeven maar om 18:40 Toch nog 25 graden gehaald  8)
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Neochamp

Ik vertrek morgen naar Zuid Frankrijk. Maar gaat het weer hier elke dag nauwlettend In de gaten houden.
Ben zo benieuwd hoe dit afloopt, of waar het schip strand.
Zijn ze gestrand op droge rivierbedden. Of kom.ik terug in een bak regen rond 20 augustus?
Stiekum hoop ik dat dit aanhoudt.
Wel een aantal buien in de nacht..voor de natuur.
En aanhoudend zoals het was. Warm. Maar uit te houden..
Schroeitemperaturen gaan doden opleveren. Natuur, mens en dier. Vooral zieke en/of oudere mensen. Dit geld ook voor dieren.

devil-strike

Citaat van: JerryL op vr 20 jul 2018 - 13:08
Bleeeh ik ben er echt klaar mee nu. Waar zit de escape knop? Abort-summer.

Nou ik ga maar m'n drankvoorraad opzuipen de komende week, dan merk ik er tenminste weinig van. Wordt wel weer nuchter als de zomer om is.

Al geprobeert onder Linux rm summer-end, maar dat helpt niet, krijg een error met summer-end not found.
Locatie: regio Haarlem

RealDeal

Vallen zowaar wat spetters hier maar het verdampt voor het de grond raakt  :'(

Roy85

Help het regent zowaar in eindhoven noord

Powered by EzPortal