Zomer discussietopic 2018 Deel 1

Topic gezien door 80612 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, vr 01 jun 2018 - 02:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Neochamp

Bedankt voor je uitgebreide update. Ben heel benieuwd. Baal er bijna van dat ik op vakantie ga volgend weekend.
Maar zal het op de voet volgen.
Ik hou van extremen. Dus zou het prachtig vinden als de warmste opties uitkomen.

Iedereen prachtig mooie dagen toegewenst.

htoutenh

Citaat van: Marsel op zo 15 jul 2018 - 16:11
De vraag die je je daarbij tegelijkertijd moet stellen is in hoeverre we dit signaal voor waar aan moeten nemen. Het is opvallend dat beide modellen het in hun laatste runs doen, maar meer dan dat moeten we er nu nog niet van maken. Bovendien is de oostwaartse progressie van een trog als deze nogal van belang. De grootschaligheid ervan kan een zomer maken of breken. Dat laatste vooral als het systeem niet genoeg amplitude krijgt, langzaam doorloopt en ons in een latere fase passeert (dan grootschalige afkoeling). We hebben in ieder geval weer wat om te volgen ;). Fijne dag, en probeer ondanks het droogteprobleem toch van deze periode te genieten. Zo vaak maak je dit in een mensenleven immers niet mee!

De extremen in het weer gaan we, denk ik, steeds vaker meemaken Marsel, dankzij de klimaatverandering waaraan we als mensheid helaas geen einde kunnen maken! Bedankt weer voor je uitvoerige analyse voor de komende tijd. Zo te zien wordt het dinsdag weer niets (hooguit in het uiterste zuiden zoals we de afgelopen tijd wel vaker hebben gezien). En de aanvankelijke dip in het volgende weekeinde verdwijnt ook langzaam maar zeker van de kaarten. Ik ben echt bezorgd over de consequenties die dit gaat hebben, alsmede voor de toename van dit soort extreme weersituaties!

Marsel

Citaat van: htoutenh op zo 15 jul 2018 - 21:02
De extremen in het weer gaan we, denk ik, steeds vaker meemaken Marsel, dankzij de klimaatverandering waaraan we als mensheid helaas geen einde kunnen maken! Bedankt weer voor je uitvoerige analyse voor de komende tijd. Zo te zien wordt het dinsdag weer niets (hooguit in het uiterste zuiden zoals we de afgelopen tijd wel vaker hebben gezien). En de aanvankelijke dip in het volgende weekeinde verdwijnt ook langzaam maar zeker van de kaarten. Ik ben echt bezorgd over de consequenties die dit gaat hebben, alsmede voor de toename van dit soort extreme weersituaties!

Mwa, die buienkans is op dinsdag notabene bij jou nog best aanwezig. Timing van de vore is alles. Zoals het er nu naar uit ziet is het voor de (noord)oostelijke gebieden niet onmogelijk dat er een forse bui losbarst langs de windsprong icm dagelijkse gang. Zie EC, Hirlam en Harmonie. Maar dat moeten we even afwachten.

En vwb de potentiële dip vrijdag en/of zaterdag, ik zie die met wat mazzel (of pech, het is maar net wat je wil) nog wel lukken ook. Wind dan naar west tot noordwest en dus verkoeling en als de hoogtetrog genoeg invloed heeft nog kans op regen ook! Maar goed, nog ver weg. Zoals gezegd onmogelijk is het zeker nog niet. Zie ook de forse spreiding in temperatuur op die dagen.

Armand

Zo, afgelopen tijd even eruit geweest op vakantie in Zeeland. Mooi weer gehad, we zijn natuurlijk niet anders gewend dit seizoen, het lijkt bijna vanzelfsprekend.. ;)

Ik heb een aardige tijd even niet al te veel in de pluimen en weerkaarten gekeken, maar toen ik vanavond even weer "het gebruikelijke rondje" deed, kreeg ik ironisch gezien bijna kippenvel. ;D De pluim lijkt gewoon niets veranderd t.o.v. een week geleden, lijkt zelfs nog warmer en droger geworden. Ik persoonlijk vind het qua weer prima zo, maar je ziet de natuur overal toch wel aanzienlijker verslechteren, zeker als deze verwachtingen ook echt uit gaan komen. Een verfrissende bui of wat regen (liefst in de avond/nacht voor de natuur) zou erg helpen plaatselijk. Landelijk gezien lijkt het probleem voorlopig nog lang niet opgelost.

dennis089

Ik heb zo'n droogte in ieder geval nog niet meegemaakt in mijn leven. Althans niet zover ik me kan herinneren. Ik vind het behoorlijk op Spanje lijken dit jaar. In ieder geval hebben we dit jaar meer dan genoeg zonneschijn  :o :D

htoutenh

Citaat van: Marsel op zo 15 jul 2018 - 21:22
Mwa, die buienkans is op dinsdag notabene bij jou nog best aanwezig. Timing van de vore is alles. Zoals het er nu naar uit ziet is het voor de (noord)oostelijke gebieden niet onmogelijk dat er een forse bui losbarst langs de windsprong icm dagelijkse gang. Zie EC, Hirlam en Harmonie. Maar dat moeten we even afwachten.

En vwb de potentiële dip vrijdag en/of zaterdag, ik zie die met wat mazzel (of pech, het is maar net wat je wil) nog wel lukken ook. Wind dan naar west tot noordwest en dus verkoeling en als de hoogtetrog genoeg invloed heeft nog kans op regen ook! Maar goed, nog ver weg. Zoals gezegd onmogelijk is het zeker nog niet. Zie ook de forse spreiding in temperatuur op die dagen.

Bedankt Marsel! Ik ben heel benieuwd of het morgen en eind van de week gaat lukken om er wat water uit te persen. Zou mooi zijn, hoewel het natuurlijk nauwelijks bij zal dragen aan een verlichting van de droogte. En zo te zien gaat die volgende week bij een verzengende hitte alleen maar fors toenemen..........!

NitroGenetics

kan er niks anders van maken, deze zomer is echt gewoon lekker zomer, laatste jaren zomers veel kwakkelweer gehad waar deze zomer nu juist wat stabieler lijkt te zijn, ben benieuwd wat augustus gaat brengen want qua dynamiek en extremen is dit tot dusver een erg saai jaar geweest

TMCThomas

Het moet niet veel gekker worden. Wat een pluim zeg, er is nu geen enkele dag meer met een maximumtemperatuur onder de 25 graden. Sterker nog we gaan volgens oper, control en enkele leden zelfs naar de dagelijks 35 graden. Slaap nu al minder door de warmte maar met minimumtemperaturen van boven de 20 graden word dat helemaal een ramp. Het is echter nog een week vooruit dus laten we hopen dat het niet zo heet gaat uitpakken.

JerryL

Citaat van: TMCThomas op ma 16 jul 2018 - 10:30
Het moet niet veel gekker worden. Wat een pluim zeg, er is nu geen enkele dag meer met een maximumtemperatuur onder de 25 graden. Sterker nog we gaan volgens oper, control en enkele leden zelfs naar de dagelijks 35 graden. Slaap nu al minder door de warmte maar met minimumtemperaturen van boven de 20 graden word dat helemaal een ramp. Het is echter nog een week vooruit dus laten we hopen dat het niet zo heet gaat uitpakken.

Las dat de oogsten van boeren dusdanig tegenvallen dat we binnenkort flinke prijsverhogingen kunnen verwachten. Wordt gezellig in de supermarkt als mensen het driedubbele moeten betalen voor aardbeien, aardappelen, sla maar ook wellicht voor melk. Gras verdord dus de koeien moeten nu al aan de wintervoorraden.

https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/extreme-hitte-in-nederland

Het KNMI gaat dit echter weer uitmelken ten behoeve van de klimaatverandering. Onzin. Als het kouder is dan gemiddeld hoor je ze ook niet. Er was zelfs een reclame spot met Peter Timofeef; ''het regent vaker en langer'' nou zie jij het? Onzin.

Jenkie

Het verhaal is juist dat we steeds meer extreem weer krijgen. Dus zoals nu, maar ook juist ectreem koude dagen. Tot nu toe heeft de KNMI alleen maar gelijk. Kijk naar de bijzonder koude dagen deze winter.

JerryL

Citaat van: Jenkie op ma 16 jul 2018 - 11:03
Het verhaal is juist dat we steeds meer extreem weer krijgen. Dus zoals nu, maar ook juist ectreem koude dagen. Tot nu toe heeft de KNMI alleen maar gelijk. Kijk naar de bijzonder koude dagen deze winter.

Winter :o misschien wat gemist. Maar deze winter weliswaar een week kouder dan gemiddeld en twee dagen sneeuw voor de Kerst, maar verder toch niets van winter gehad?

Laten we dan duimen dat deze kaarten zo tot het eind van de winter zo blijven, dan pas krijgen we een echte winter.

Jenkie

Citaat van: JerryL op ma 16 jul 2018 - 11:10
Winter :o misschien wat gemist. Maar deze winter weliswaar een week kouder dan gemiddeld en twee dagen sneeuw voor de Kerst, maar verder toch niets van winter gehad?

Laten we dan duimen dat deze kaarten zo tot het eind van de winter zo blijven, dan pas krijgen we een echte winter.

We hebben ergens in februari/maart (weet de exacte data niet meer) toch een paar extreem koude dagen gehad? Verder inderdaad niets noemenswaardig, maar juist die extremen krijgen we meer. Doordat we een meer meanderende straalstroom krijgen. Maar goed, heb geen zin om klimaatsceptici te overtuigen terwijl het recht onder onze neus gebeurt. En er inmiddels geen wetenschapper meer te vinden is die het nog ontkent. 

daan197611


Jenkie

Citaat van: daan197611 op ma 16 jul 2018 - 11:17
Stelletje Paniekzaaiers!!!

https://www.ad.nl/binnenland/weermannen-schrikken-eind-volgende-week-kan-het-40-graden-worden~a7477ad0/

Lees bij de bron (Weerplaza) helemaal niets over 40 graden!

Zie Weerplaza op Twitter. Het is ook maar 1 lid die dit aangeeft in de pluim. Dus ben het wel met je eens: paniekzaaien. Neemt niet weg dat het warm gaat worden.

JerryL

Citaat van: Jenkie op ma 16 jul 2018 - 11:16
We hebben ergens in februari/maart (weet de exacte data niet meer) toch een paar extreem koude dagen gehad? Verder inderdaad niets noemenswaardig, maar juist die extremen krijgen we meer. Doordat we een meer meanderende straalstroom krijgen. Maar goed, heb geen zin om klimaatsceptici te overtuigen terwijl het recht onder onze neus gebeurt. En er inmiddels geen wetenschapper meer te vinden is die het nog ontkent.

Als het echt zo een probleem is, dan waren ze allang begonnen met echte oplossingen; de aarde weer afkoelen door klimaatbeïnvloeding. Afkoelen is makkelijker dan opwarmen. Opties te over, geld zat. Als het echt een probleem was, was het allang opgelost.

Johannes96

Citaat van: JerryL op ma 16 jul 2018 - 11:10
Winter :o misschien wat gemist. Maar deze winter weliswaar een week kouder dan gemiddeld en twee dagen sneeuw voor de Kerst, maar verder toch niets van winter gehad?

Laten we dan duimen dat deze kaarten zo tot het eind van de winter zo blijven, dan pas krijgen we een echte winter.

Zal aan de locatie liggen waar wel en waar geen winter is. Hier in het noorden zeker 2 weken kunnen schaatsen met een week ijsdagen. -7.5 midden op de dag en -10 in de nachten. Aan zee en dicht aan zee @Jerry zal dat heel anders zijn geweest.

Zelfde met zomer, dan hebben we hier juist gematigdere temperaturen. Zuiden al 2-3 weken in de hitte, wij zo nu en dan een warme dag maar vaak rond de 20-22.

Der RoX

2% gaat voor 42 graden op een te lange termijn. Kan ik eindelijk een kameel kopen ????
WiNtEr!!11!1!@

dennis089

Wat een hitte zeg..  ::) vandaag nog tegen de 30 graden. Van de vooraf voorspelde afkoeling is nauwelijks sprake, waarbij het elke dag nog tussen de 25 en 30 graden wordt. Alle neerslag is verdampt en vanaf komende week gaan we gewoon weer verder met de volgende hittegolf met temperaturen van 30+

Eigenlijk voelt het alsof hier in Limburg al vanaf begin juni alleen nog maar één lange hittegolf aan de gang is  ::) :o :-[ :-X :-\ Ik ga platttttt...

edit; en het ergste van dit alles... niks, nooit geen onweer.. al vanaf eind mei niet : (

Armand

Citaat van: dennis089 op ma 16 jul 2018 - 13:05
Wat een hitte zeg..  ::) vandaag nog tegen de 30 graden. Van de vooraf voorspelde afkoeling is nauwelijks sprake, waarbij het elke dag nog tussen de 25 en 30 graden wordt. Alle neerslag is verdampt en vanaf komende week gaan we gewoon weer verder met de volgende hittegolf met temperaturen van 30+

Eigenlijk voelt het alsof hier in Limburg al vanaf begin juni alleen nog maar één lange hittegolf aan de gang is  ::) :o :-[ :-X :-\ Ik ga platttttt...

edit; en het ergste van dit alles... niks, nooit geen onweer.. al vanaf eind mei niet : (

Precies! Ik heb ook het gevoel dat we (in Limburg) vanaf juni in een extreem lange zomerse periode zitten, waarbij het slechts enkele dagen ''wat minder'' is. Als we de cijfers erbij pakken voor het weerstation in de stad van Maastricht, dan zien we ook 2 langere periodes met warm tot zelfs tropisch weer:
- 2 tot en met 11 juni: 10 dagen 20+, waarvan 6 dagen 25+
- 27 juni tot en met gisteren: 17 dagen 25+, waarvan 3 dagen 30+. Er zaten in deze periode 2 dagen met temperaturen onder de 25 graden, anders hadden we een lokale hittegolf van ten minste 19 dagen gehad  :o

De laatste periode lopend vanaf eind juni is dus echt een stevige zomerse periode met vrijwel dagelijks 25 graden of hoger. Aan de pluim te zien, lijkt deze periode voorlopig nog lang niet over. Kans is groot dat we er minimaal 2 weken bij op kunnen tellen met vrijwel dagelijks 25+. Dan kom je al snel uit op meer dan een maand lang zomerse temperaturen, iets wat je in Nederland slechts zelden tot misschien wel bijna niet tegenkomt. Echt meer een Middellands Zee klimaat, geeft maar aan hoe bijzonder deze periode is die we nu meemaken ;)


Arend

Citaat van: der rox op ma 16 jul 2018 - 12:39
2% gaat voor 42 graden op een te lange termijn. Kan ik eindelijk een kameel kopen ????

Heb ze hier deze week in de aanbieding: 3 halen 2 betalen.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Powered by EzPortal