Zomer discussietopic 2018 Deel 1

Topic gezien door 80580 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, vr 01 jun 2018 - 02:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

htoutenh

Citaat van: Marsel op do 12 jul 2018 - 22:29
Nou....ik ben geneigd om te zeggen dat het een significantere omslag wordt dan velen nu voor ogen hebben. Ok, de moesson zal niet meteen starten vanaf dinsdag maar ik krijg toch steeds meer het vermoeden dat we stapsgewijs af gaan zakken naar wisselvallig zomerweer in de laatste decade van juli. Zitten soms best buiige oplossingen tussen in een later stadium. Het zijn scenario's waar ik altijd voor waarschuw. Ben je in Nederland eenmaal het mooie weer kwijt kan het zomaar zijn dat je lang moet wachten alvorens het weer terug te krijgen. Hoewel dat in dit geval natuurlijk speculatief is moeten we weldegelijk een vinger aan de pols houden (klassiekertje zo aan het begin van de zomervakantie :) ). Ivm tijdgebrek geen tijd voor een update nu. Morgenochtend maar weer even kijken hoe de kaarten er dan bij liggen.

Marsel, ik hoop dat je gelijk krijgt! Maar als ik (en ik geef toe als leek!) naar de kaarten kijk, dan lijkt mij de hogedrukblokkade van de Azoren via ons naar Scandinavië toch redelijk stand te houden op enkele speldenprikken na. Een stevige en doorzettende doorbraak zie ik (nog) niet. De aanvankelijk stevige neerslagsignalen in bijv. GFS worden met de dag ook weer minder. De neerslag van dinsdag 17 is bijv. ook al weer naar woensdag doorgeschoven en veel minder dan aanvankelijk berekend. Maar heel goed mogelijk dat ik met mijn lekenblik ontwikkelingen over het hoofd zie. Ik hoop het!

Peter

Citaat van: daan197611 op vr 13 jul 2018 - 07:32
Zat gister ff weerbericht van Meteogroup te kijken op youtube en die komen volgende week met buienkansen en onweer.  Zou het dan einderlijk weer een keer na 5/6 weken.  Alles is hier aardig aan het verkleuren en gras is al een tijdje niet meer groen en veelal geel. Ook de bomen laten al flink blad los hier.

Als ik op WXcharts (div. modellen) kijkt zijn er wat capewaardes en neerslag kansen na het weekend.

Dus zou mooi zijn als dit nu blijft en niet weer opschuift wat er elke keer gebeurt!  Denk dat iedereen wel blij is met een buitje en vooral wat onweer ;D
Alleen hebben we niets aan een bui. Leuk om het stof van de straten en auto,s te spoelen. Maar het gaat niets veranderen aan de droogte. Als het meteen te hard gaat regenen slaat de grond dicht, waardoor het water er zo over heen spoelt. En enkel het bovenste laagje even nat wordt. Even een dag de zon erop, en weg is het vocht. Wil die droogte oplossen moet het bijna  een week gaan motregenen.
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

Marsel

Citaat van: Peter op vr 13 jul 2018 - 19:04
Alleen hebben we niets aan een bui. Leuk om het stof van de straten en auto,s te spoelen. Maar het gaat niets veranderen aan de droogte. Als het meteen te hard gaat regenen slaat de grond dicht, waardoor het water er zo over heen spoelt. En enkel het bovenste laagje even nat wordt. Even een dag de zon erop, en weg is het vocht. Wil die droogte oplossen moet het bijna  een week gaan motregenen.
Mja, maar dat laatste gaat sowieso niet gebeuren ;). Het zullen op dinsdag en woensdag een paar losse regen- en onweersbuien worden. Gezien de drukverdeling (inkomend zwak (noord)westelijk stromingspatroon) zal dat met name richting het binnenland de grootste kans van slagen hebben. Dat zal dus inderdaad niet landelijk de droogte wegdrukken. Daar hebben we een knallende WC met frontale systemen voor nodig (zomer 2011 zou een aardige zijn ;D). Zover gaan we láng niet wegzakken voorlopig. Richting donderdag dan weer even een ruggetje waarna de buienkans eind van de week waarschijnlijk wederom toeneemt (buiig weekend?). Het zet landelijk (nog) geen zode aan de dijk maar het is iets compleet anders tov de afgelopen weken.

Citaat van: htoutenh op vr 13 jul 2018 - 15:41
Marsel, ik hoop dat je gelijk krijgt! Maar als ik (en ik geef toe als leek!) naar de kaarten kijk, dan lijkt mij de hogedrukblokkade van de Azoren via ons naar Scandinavië toch redelijk stand te houden op enkele speldenprikken na. Een stevige en doorzettende doorbraak zie ik (nog) niet. De aanvankelijk stevige neerslagsignalen in bijv. GFS worden met de dag ook weer minder. De neerslag van dinsdag 17 is bijv. ook al weer naar woensdag doorgeschoven en veel minder dan aanvankelijk berekend. Maar heel goed mogelijk dat ik met mijn lekenblik ontwikkelingen over het hoofd zie. Ik hoop het!

Het is allemaal relatief uiteraard. Een WC zit er niet in en heeft er ook nooit in gezeten. De overgang is in dat opzicht bijzonder omdat het een compleet ander weerbeeld gaat geven. Vochtiger, minder steriel en met af en toe een paar regen- en onweersbuien. Landelijke verlichting zit er niet in, althans voorlopig. Maar dat was ook altijd de verwachting. De Europese moesson staat in ieder geval de eerste dagen na de omslag nog niet voor deur. Al had ik het jou en alle beroeps agrariërs graag gegund ;).

TMCThomas

Als ik dan nu toch weer de pluim van bijvoorbeeld het oosten kijk blijf ik het toch wonderbaarlijk vinden, wat een temperaturen zeg.

htoutenh

Citaat van: Marsel op vr 13 jul 2018 - 21:44
Het is allemaal relatief uiteraard. Een WC zit er niet in en heeft er ook nooit in gezeten. De overgang is in dat opzicht bijzonder omdat het een compleet ander weerbeeld gaat geven. Vochtiger, minder steriel en met af en toe een paar regen- en onweersbuien. Landelijke verlichting zit er niet in, althans voorlopig. Maar dat was ook altijd de verwachting. De Europese moesson staat in ieder geval de eerste dagen na de omslag nog niet voor deur. Al had ik het jou en alle beroeps agrariërs graag gegund ;).

Dank je Marsel! We wachten het lijdzaam af! Wellicht worden we dinsdag of woensdag toch verrast door een mooie (onweers)bui!

Peter

Citaat van: htoutenh op za 14 jul 2018 - 12:37
Dank je Marsel! We wachten het lijdzaam af! Wellicht worden we dinsdag of woensdag toch verrast door een mooie (onweers)bui!
ik zou die onweersbui niet erg vinden. 8)
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

htoutenh

Ik vreesde het al en in de laatste run van GFS (12Z) lijkt het ook werkelijkheid te gaan worden. De komende 10 dagen weer geen druppel regen in het grootste deel van Nederland. Geen verandering in het weerbeeld dus.........!

(Ik wilde het betreffende weerkaartje als bijlage toevoegen, maar dat werd niet geaccepteerd......!?)

JerryL

Citaat van: htoutenh op za 14 jul 2018 - 19:00
Ik vreesde het al en in de laatste run van GFS (12Z) lijkt het ook werkelijkheid te gaan worden. De komende 10 dagen weer geen druppel regen in het grootste deel van Nederland. Geen verandering in het weerbeeld dus.........!

(Ik wilde het betreffende weerkaartje als bijlage toevoegen, maar dat werd niet geaccepteerd......!?)

Sproeien, sproeien sproeien. Er is geen andere optie.

Tam

Echt zo'n typisch winter sfeertje.

"...Over 1 of 2 weken wordt het 'misschien' wat koeler met mogelijk zelfs wat seizoensneerslag... "

Alleen is het dan niet vriezen of sneeuw.

Neochamp



Ik schrik hier toch wel van.
Het word met de run droger en warmer.

Habbo

Ja, dat ziet er heel goed uit. Alleen nog een nachtelijke onweersbui mist. Maar goede hoop voor dinsdag/woensdag.

Neochamp

Marcel, misschien een kleine update?
Volgens mij zit er nogal een afwijking in na je laatste update?
Lijkt wel of de warmte wint, en die blokkade nog niet weg wil voorlopig.
Of zie ik dat te optimistisch?
Die Pluim van vanmorgen bijvoorbeeld. Nog iets pittiger dan die van Gister avond.
EC bleef volharden. En lijkt wel of die de gehele zomer al raak schiet.

Marsel

Citaat van: Neochamp op zo 15 jul 2018 - 10:34
Marcel, misschien een kleine update?
Volgens mij zit er nogal een afwijking in na je laatste update?
Lijkt wel of de warmte wint, en die blokkade nog niet weg wil voorlopig.
Of zie ik dat te optimistisch?
Die Pluim van vanmorgen bijvoorbeeld. Nog iets pittiger dan die van Gister avond.
EC bleef volharden. En lijkt wel of die de gehele zomer al raak schiet.

Kom ik later vandaag op terug. Moet eerst even wat andere zaken afhandelen  ;). Waar ik me vooral zorgen om maak is de eensgezindheid op de lange termijn: diepe oceaantrog en hittekanon op het Europese vasteland. Dan zou het grote schroeien pas echt beginnen. Maar goed, meer daarover later vandaag.

Neochamp

Citaat van: Marsel op zo 15 jul 2018 - 10:42
Kom ik later vandaag op terug. Moet eerst even wat andere zaken afhandelen  ;). Waar ik me vooral zorgen om maak is de eensgezindheid op de lange termijn: diepe oceaantrog en hittekanon op het Europese vasteland. Dan zou het grote schroeien pas echt beginnen. Maar goed, meer daarover later vandaag.

Thnx Marcel. Doe je ding. Maar ik voel.al war bevestiging. Haha.
Fijne dag alvast iedereen.. maximaal genieten allemaal.

Eveline

Vanuit zuid frankrijk... het is heerlijk!

Benieuwd naar de update van Marsel :)

JerryL

Ijsblok zakjes gevuld, tuinslang met van die gaatjes gehaald, en kwartaal bedrag van de waterrekening maar verhoogd. Water is relatief goedkoop, maar bij betalen wil niemand. Dan kan de tuin gewoon 24/7 water houden en ik met de poten in het koude water. Eventueel vreemde uberverdamping boven Assendelft en je vind m'n woning ;D

District

Citaat van: Eveline op zo 15 jul 2018 - 13:03
Vanuit zuid frankrijk... het is heerlijk!

Benieuwd naar de update van Marsel :)

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Tis hier in het noorden van het land nu ook eens 25+. Geen noorden wind.

htoutenh

Citaat van: Marsel op zo 15 jul 2018 - 10:42
Kom ik later vandaag op terug. Moet eerst even wat andere zaken afhandelen  ;). Waar ik me vooral zorgen om maak is de eensgezindheid op de lange termijn: diepe oceaantrog en hittekanon op het Europese vasteland. Dan zou het grote schroeien pas echt beginnen. Maar goed, meer daarover later vandaag.

Ben heel benieuwd Marsel. Als ik zo naar de laatste run's kijk, dan kan ik me jouw zorgen goed voorstellen. Voor de vakantieganger aan zee wellicht wel leuk, maar voor de rest van Nederland niet zo! Kun je ook aangeven of je voor dinsdag/woensdag nog wat verwacht, of gaat dat ook geruisloos voorbij?

Marsel

In navolging van de laatste grote update zal ik beginnen met de hand in eigen boezem te steken. Want hoewel in grove lijnen de weerkaarten nauwelijks verschillen
ten opzichte van die update tonen kunnen we wel stellen dat het kwartje waarschijnlijk naar de warmere kant gaat vallen. Iets waarvan ikzelf enkele dagen geleden dacht dat dat juist het minder waarschijnlijke scenario zou worden. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat de drukverdeling vanaf dinsdag enkele dagen vlak zou moeten worden en het uiteindelijk de details waren die het enkele graden warmer of juist koeler konden maken. Ondanks dat dat idee nog steeds staat zal de overgang van dinsdag waarschijnlijk tot licht wisselvallig maar blijvend vrij warm zomerweer leiden.

Maar goed, terug naar het weer van nu en de komende week. Zoals gezegd zijn er synoptisch gezien nauwelijks zaken veranderd ten opzichte van de vorige update. We zien momenteel nog steeds een brede zone met vrij hoge geopotentialen en T850's over onze omgeving. Hoewel van een uitgesproken rug geen sprake meer is zullen we zien dat de komende 24u het zwaartepunt van de blokkade zich in de richting van Scandinavië zal begeven terwijl een Atlantische hoogtetrog onze omgeving op zwaait. De zwakke hogedrukcel die as we speak ter hoogte van de Duitse Bocht aanwezig is zal zich daardoor morgen ook langzaam in noordelijke richting uit de voeten maken. Tegelijkertijd zien we dat met het naderbij komen van de hoogtetrog een frontolyserend KF (incl. zwakke prefrontale vore) vanaf de UK onze richting op wordt 'geduwd'.

Morgen zullen we van de genoemde systemen nog geen last hebben. Oftewel: ook morgen zonnig en heet met Tx op veel plekken tussen 25 en 30C. Daarbij een zwak tot matig ONO'elijk briesje. 's Middags met name op de westkust significante zeewind die als gevolg van synoptische ondersteuning (zeer vlakke drukverdeling icm met langzaam naderende vore) 's avonds ver het land op kan komen. Dit laatste dan met name over BE en ZZW-NL.

Dinsdag is nog steeds de dag waarop de belangrijkste as van de hoogtetrog vanuit het zuidwesten langzaam ons land zal passeren. Uiteraard worden op de voorzijde het zwakke KF en de vore hierin meegenomen. Timing is van groot belang aangezien de bijbehorende windruiming en het binnenstromen van een andere (lees: koelere) luchtsoort op dinsdag de Tx in grote mate beïnvloed. Bovendien zal de buienkans bij een vroege passage minder groot zijn dan bij een middagtimer. Zoals het er nu naar uitziet is de vore 's nachts al tot over het zuidwesten gevorderd en passeert het systeem 's morgens van zuidwest naar noordoost het land. Het KF is tegen die tijd vrijwel inactief geworden en loopt 's avonds pas het land vanuit het westen door.

Dat betekent dus dat de luchtmassa dinsdag overdag tot aan KF passage van oorsprong nog vrij lang warm blijft maar de wind achter de vore al wel naar west tot zuidwest draait, en daarmee in de grenslaag maritieme lucht het land op zal pompen. Aangezien de vore niet gek actief is en meer dan voldoende ruimte voor instraling biedt zal het in het binnenland nog vrij goed op kunnen warmen naar 25-28C alvorens de stijging na het ruimen en toenemen van van de wind ook daar afvlakt of zelfs een daling in wordt gezet. Zeker de kustprovincies zullen dinsdag dus wat lagere maxima optekenen, veelal tussen 19C aan de kust en 24C verder landinwaarts. De buienkans in de nabijheid van de vore (in samenspel met de toenemende zwakke forcering op de kop van de inkomende hoogtetrog) zal met name richting de oostelijke helft van het land het grootst zijn met daar enkele geïsoleerde middagbuien, soms met onweer. Anderzijds is in de nacht naar dinsdag en dinsdagmorgen over het westen en zuidwesten ook een enkele bui vanaf de midlevels niet helemaal uit te sluiten als de cyclonaliteit in de bovenlucht op nadering van de hoogtetrog langzaam iets toeneemt. Onweerskans dan echter klein.

In de achterkamer van de hoogtetrog zien we vervolgens op woensdag al weer vrij snel hernieuwde hogedrukwerking en zwakke WA vanuit het zuiden optreden. Daarmee is de gradiënt in de achterkamer van de trog en het KF dus weer wat geslonken en zullen we zien dat de aanlandige stroming dus ook wat zwakker is dan in de vorige update. Daarmee loopt de temperatuur op waarneemhoogte dus vrij gemakkelijk weer goed op. T850 blijft met 8-10C ook goed op niveau. Met name die wat snellere hogedrukwerking is anders dan in de laatste update alwaar ik uitgegaan was van een iets sterkere westelijke doorstroming (ook op hoogte). Maar goed, daarmee hebben we dus op woensdag landelijk een Tx tussen 20 en 25C te pakken. Richting het oosten waarschijnlijk iets boven de 25C. Het weerbeeld is daarbij vriendelijk met opklaringen afgewisseld met stapelwolken. Het blijft onder regime van een zwakke tot matige westelijke tot noordwestelijke wind op een enkel ondiep buitje na verder droog.

Die zwakke hogedrukwerking zet op donderdag door. Ook nu weer iets enthousiaster dan in vorige uitvoer. Eea is te koppelen aan het wederom uitzakken van een hoogtetrog ter hoogte van de Britse Eilanden. De aan de voorzijde in gang gezette WA werpt daarbij naar alle waarschijnlijkheid in de loop van donderdag een zwak hogedrukgebied ten noord(oost)en van ons op terwijl boven FR de luchtdruk onder toenemend invloed van de naderende trog weer langzaam daalt. Dat zou betekenen dat we dan weer hogere maxima op kunnen tekenen en de wind een grotere aflandige component zou kunnen krijgen (ONO). De vraag is op deze termijn uiteraard waar het vlakke hoog precies komt te liggen en hoe snel de warme lucht ook daadwerkelijk weer bij ons is (zie spreiding temperatuur). Uiteraard blijft het ook donderdag droog.

Daarna wordt het spannend voor hen die op significante regen zitten te wachten. Immers, de zojuist benoemde hoogtetrog verscherpt en zakt agv doorgaande CA aan de achterzijde verder uit ten westen van ons. Uiteindelijk treedt waarschijnlijk afsnoering op. Het ontstane ULL zou vervolgens via de Britse Eilande richting N-FR moeten trekken. Wel nu, aangezien het afnoeringsproces op deze termijn lastig te verwachten is alsook de track van het potentiële ULL zullen we de komende dagen een vinger aan de pols moeten houden. Immers, komen we dichtbij genoeg is aan de oostflank op vrijdag en/of zaterdag bij ons een forse buiensituatie niet uit te sluiten. Gezien het feit dat ULL's nogal notoire leventjes leiden en de neerslag uitvoer in het EPS nog niet eenduidig genoeg is wil ik hierover nog geen bindende uitspraken doen. Wel even in de gaten houden want het zou eind van komende week wel een korte periode met meer neerslag en lagere temperaturen op kunnen leveren. Anderzijds, blijft het geheel te westelijk hebben we gewoon een voortzetting van de droogte (wel met westelijke stroming en dus een mogelijk thermische dip) te pakken.

Om af te sluiten dan nog even een gooi naar iets waar ik vanmorgen behoorlijk van schrok. Het betreft het nogal schokkende LT verloop van onderstaande EC00 uitvoer. Een gemiddelde (!) oplopend van 25 naar bijna 30 graden in de week van 23 juli heb ik op deze termijn nog maar zelden gezien. Meteen ben ik even gaan kijken naar hoe de uitvoer zich verhoudt tot bijvoorbeeld GFS. Wel nu, de synoptische setup waarbij die zeer hoge temperaturen kunnen worden behaald staat uiteraard nog lang niet vast (!) maar komt in beide modellen grofweg neer op een logge Atlantische hoogtetrog die in de week van 23 juli ergens rond 20W uit zou moeten zakken. De grootschaligheid ervan zou een enorm hitte-offensief aan de voorzijde op kunnen wekken waarbij een indrukwekkende rug over het Europese vasteland gevormd zou kunnen worden. Als, met nadruk op als, een dergelijke drukverdeling plaats zou vinden gaat de oven pas echt aan en kan deze zomer zich meteen bij een van de Grotere van de afgelopen honderd jaar scharen.

De vraag die je je daarbij tegelijkertijd moet stellen is in hoeverre we dit signaal voor waar aan moeten nemen. Het is opvallend dat beide modellen het in hun laatste runs doen, maar meer dan dat moeten we er nu nog niet van maken. Bovendien is de oostwaartse progressie van een trog als deze nogal van belang. De grootschaligheid ervan kan een zomer maken of breken. Dat laatste vooral als het systeem niet genoeg amplitude krijgt, langzaam doorloopt en ons in een latere fase passeert (dan grootschalige afkoeling). We hebben in ieder geval weer wat om te volgen ;). Fijne dag, en probeer ondanks het droogteprobleem toch van deze periode te genieten. Zo vaak maak je dit in een mensenleven immers niet mee!

RealDeal

Citaat van: District op zo 15 jul 2018 - 13:36
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Tis hier in het noorden van het land nu ook eens 25+. Geen noorden wind.
Wind vanuit het Noorden was nu juist wat het zo aangenaam maakte de laatste weken. Overdag lekker verkoelend in het zonnetje, s'nachts lekker om het huis door te laten waaien.
Nu met die oostenwind is het gelijk 3-4 graden warmer voor het gevoel en dat zie je dus ook terug in de nacht helaas.
22-23 graden binnen was nog lekker slapen, nu met de warmte zal het wel snel richting de 25+ gaan.


Bedankt voor de update @Marsel !

Ben zelf niet zo van de warmte, mag van mij wel onder de 30 blijven. Maar mocht het uitkomen dan is het wel uniek om mee te maken al die warmte al weken lang.

Powered by EzPortal