Zomer discussietopic 2018 Deel 1

Topic gezien door 80796 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, vr 01 jun 2018 - 02:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

htoutenh

Citaat van: Marsel op wo 11 jul 2018 - 15:53
Hmm, dat is apart. Gisteren bewust nog even voor jouw omgeving gekeken. Ik kwam, als je uitging van de neerslag die gisteren moest vallen, uit op 1 tot 3mm op basis van Hirlam en EC. Die 5mm, hoewel ook overschat, werd alleen berekend op basis van de neerslag die vanaf het begin van de run zou vallen. We hebben het dan dus over de neerslagsom over 24 tot 36u. Toch is er gisteren op verschillende plekken 1 tot 2,  geïsoleerd zelfs 3-4mm gevallen (ook deels uit de middag buitjes). Dus indicaties vanuit de modellen waren imo prima.

Als je uitgaat van een zone met deels verbrokkelde lichte coalescentieneerslag en daarna een paar losse buien snap je waarschijnlijk dat het lang niet overal tot significante neerslag komt. Zelfs bij echt homogeen actieve winterfronten zien we regelmatig redelijke lokale variaties tov de modeluitvoer. Neemt niet weg dat je nog steeds te weinig ontvangen hebt ;).

Bedankt Marsel. Ik heb nog eens bij mijn collega in Borculo (ca 10 km van hier) gekeken, maar die komt ook niet verder dan 2 x 0.5 mm. En zo op de radar kijkend nu, komt er ook niet veel meer bij. En dat is echt veel minder dan de meeste modellen cumulatief (10 tot 20 mm) voor deze twee dagen hadden berekend. En zoals gezegd, alleen ICON had het met 0 tot 2 mm bij het rechte eind. Hoe dan ook, het is dus nogal een tegenvaller en met de vooruitzichten voor de komende twee weken worden we er niet vrolijker op!

Marsel

Citaat van: htoutenh op wo 11 jul 2018 - 18:07
Bedankt Marsel. Ik heb nog eens bij mijn collega in Borculo (ca 10 km van hier) gekeken, maar die komt ook niet verder dan 2 x 0.5 mm. En zo op de radar kijkend nu, komt er ook niet veel meer bij. En dat is echt veel minder dan de meeste modellen cumulatief (10 tot 20 mm) voor deze twee dagen hadden berekend. En zoals gezegd, alleen ICON had het met 0 tot 2 mm bij het rechte eind. Hoe dan ook, het is dus nogal een tegenvaller en met de vooruitzichten voor de komende twee weken worden we er niet vrolijker op!

Daar heb je gelijk Hans. Bovendien snap ik de problematiek. Neem aan dat je agrariër bent? Ik hoop dat de buienkansen in de loop van volgende week bij jou in de omgeving in ieder geval wel wat significantere neerslag opleveren.

htoutenh

Citaat van: Marsel op wo 11 jul 2018 - 18:26
Daar heb je gelijk Hans. Bovendien snap ik de problematiek. Neem aan dat je agrariër bent? Ik hoop dat de buienkansen in de loop van volgende week bij jou in de omgeving in ieder geval wel wat significantere neerslag opleveren.

Ikzelf alleen nog als hobby, maar mijn directe buren allemaal wel. Dus het is hier een dagelijks onderwerp van gesprek!

jornonweer

Citaat van: Marsel op wo 11 jul 2018 - 18:26
Daar heb je gelijk Hans. Bovendien snap ik de problematiek. Neem aan dat je agrariër bent? Ik hoop dat de buienkansen in de loop van volgende week bij jou in de omgeving in ieder geval wel wat significantere neerslag opleveren.
vanaf maandag toenemende onweerskansen? hier is gisteren zo goed als niks gevallen.. alles is kapot aan het gaan hier, ook de berken gaan kapot door hun minderdiepe wortels. ik woon in het noordoosten van belgisch limburg bij dat donker-rode. ik hoop dat er volgende week genoeg neerslag valt maar ik vrees er voor dat het weer vooral lokaal zal plenzen en dat onweersbuien niet heel veel gaan afdoen wegens teveel water op korte tijd.  :(
Danger is real, fear is a choice.

Jenkie

Hier is gisteren wel aardig wat gevallen voor mijn gevoel en ook net nog een lekkere plensbui. Ik heb alleen helaas geen cijfers. Gezien de droogte hier weet ik niet of het echt heeft geholpen. De plantjes in mijn tuin waren in ieder geval blij! Het gras is nog steeds bruin.....

JerryL

Citaat van: dennis089 op wo 11 jul 2018 - 15:57
Johann heeft gewoon zijn eigen site hoor.

Dank je Dennis

Marsel

Goedemorgen. Naar aanleiding van de update van gisteren zijn er in de 00z uitvoer weinig nieuwe ontwikkelingen te melden. De West-Europese rug breekt waarschijnlijk dinsdag definitief en de inmiddels al vaak besproken Atlantische hoogtetrog, tegen die tijd negatief gekanteld, komt uiteindelijk tweede helft van volgende week tergend langzaam vanuit het zuidwesten door. De aan de voorzijde aanwezige zwakke WA blaast daarbij 'onze' rug nog eenmaal nieuw leven in en zorgt daarbij aan de grond voor hernieuwde hogedrukwerking boven de Noordzee tijdens het komende weekend. Dit terwijl de luchtdruk boven FR onder invloed van de oprukkende hoogtetrog iets daalt. Dat betekent, hoewel de drukverdeling ansich erg vlak zal zijn, dat we op zondag en maandag een wat grotere aflandige component in de wind mogen verwachten ten opzichte van de komende paar dagen. Daarmee warmt het tot het breekpunt op dinsdag nog even goed op en kunnen we wellicht op zondag/maandag weer een paar nipte 30'ers binnen onze landsgrenzen verwelkomen.

EC00 en GFS00 zijn in bovenstaand scenario behoorlijk eenduidig. Met het naderen van de hoogtetrog, bijbehorend KF en prefrontaal sfc laag zal dinsdag waarschijnlijk de dag zijn waarop we voor het eerst sinds lange tijd wat significantere buienkansen boven ons land mogen verwachten. Maandag overdag blijft de meeste buienactiviteit beperkt tot Z-BE en N-FR, in de avond en nacht naar dinsdag waarschijnlijk langzaam in snel afzwakkende vorm uitbreidend tot aan de Nederlandse grens. Dinsdag overdag dan vanuit het zuiden verspreid over het zuiden en midden toenemende kans op enkele (onweers)buien. Afhankelijk van de exacte timing en track van het sfc laag zal de wind in de loop van de dag naar richtingen tussen zuidwest en noordwest ruimen, het eerst in het zuiden. Naast de toenemende bewolking zal de timing van de windruiming de temperatuur op dinsdag in grote mate bepalen. Die details zijn nog niet te geven maar wellicht knopen we dinsdag in delen van het land vast aan de warmte van maandag. Grootste kans hierop richting het noordoosten alwaar de storingsinvloeden het langst op zich laten wachten.

De dagen erna trekt de hoogtetrog en de bijbehorende weersystemen maar zeer traag noord(oost)waarts waardoor de immer vlakke drukverdeling waarschijnlijk nog enige tijd zal blijven bestaan. Details zijn voor de periode na dinsdag nu nog niet te geven omdat het meest dominante druksysteem nog niet vaststaat en de snelheid waarmee de warmste lucht via het oosten de deur wordt gewezen nog enigszins onduidelijk is. Kleine nuanceverschillen kunnen dan een volledig andere windrichting en dus temperatuurverwachting opleveren. Een typisch meteorologisch niemandsland. Dat verklaart de spreiding in zowel neerslaghoeveelheid (grotendeels door convectie gemoduleerd) en temperatuur voor die periode (GFS00 oper gelukkig onderin het ens ::)).

Ik vermoed dat we uiteindelijk woensdag en de dagen erna uitkomen op een scenario waarbij een vrij zwak (noord)westelijk georiënteerd stromingspatroon in de achterkamer van de de hoogtetrog dominant zal zijn. De doorstroming aan de achterzijde ervan is ook op hoogte niet schokkend te noemen waarbij T850 met waarden tussen 7 en 10C prima op niveau blijft. Dan dus Tx grofweg 20-25C met kans op een enkele bui. In eerste instantie richting het oosten mogelijk nog wat warmer (warme lucht is dan nog dichtbij). Maar goed dat is eigenlijk al teveel en te ver. Voorlopig lijkt het dus dinsdag de 17e te zijn waarop het patroon dat we inmiddels zo goed kennen doorbroken wordt waarna we langzaam afzakken naar normaler en bovendien wisselvalliger zomerweer.

EDIT: Hieronder EC00 temperatuur en neerslag. Zoals hierboven beschreven: opwarmend t/m maandag (lokaal tropisch). Daarna trendbreuk en langzaam stapsgewijs afkoelend naar grofweg 20-25C met af en toe een paar (onweers)buien.

dennis089

dat lid met die 42mm neerslag  ;D stel je voor dat komt uit... dan stroomt Nederland weg  :D :D :D

htoutenh

Citaat van: Marsel op do 12 jul 2018 - 09:53
Ik vermoed dat we uiteindelijk woensdag en de dagen erna uitkomen op een scenario waarbij een vrij zwak (noord)westelijk georiënteerd stromingspatroon in de achterkamer van de de hoogtetrog dominant zal zijn. De doorstroming aan de achterzijde ervan is ook op hoogte niet schokkend te noemen waarbij T850 met waarden tussen 7 en 10C prima op niveau blijft. Dan dus Tx grofweg 20-25C met kans op een enkele bui. In eerste instantie richting het oosten mogelijk nog wat warmer (warme lucht is dan nog dichtbij). Maar goed dat is eigenlijk al teveel en te ver. Voorlopig lijkt het dus dinsdag de 17e te zijn waarop het patroon dat we inmiddels zo goed kennen doorbroken wordt waarna we langzaam afzakken naar normaler en bovendien wisselvalliger zomerweer.

EDIT: Hieronder EC00 temperatuur en neerslag. Zoals hierboven beschreven: opwarmend t/m maandag (lokaal tropisch). Daarna trendbreuk en langzaam stapsgewijs afkoelend naar grofweg 20-25C met af en toe een paar (onweers)buien.

Bedankt weer voor deze toelichting, Marsel! Geweldig dat je dit steeds wilt blijven doen!

Hoewel het een bescheiden omslag lijkt te gaan worden vanaf 17 juli, is deze toch zeer welkom! De temperatuur blijft op een prima niveau, alleen de neerslag zou wat intenser kunnen, maar wie weet! Wellicht hebben we hier in de noord-oost Achterhoek (met de meeste neerslag achterstand in Nederland) dan ook een keer geluk!

Hans.

Marsel

Citaat van: htoutenh op do 12 jul 2018 - 17:19
Bedankt weer voor deze toelichting, Marsel! Geweldig dat je dit steeds wilt blijven doen!

Hoewel het een bescheiden omslag lijkt te gaan worden vanaf 17 juli, is deze toch zeer welkom! De temperatuur blijft op een prima niveau, alleen de neerslag zou wat intenser kunnen, maar wie weet! Wellicht hebben we hier in de noord-oost Achterhoek (met de meeste neerslag achterstand in Nederland) dan ook een keer geluk!

Hans.

Nou....ik ben geneigd om te zeggen dat het een significantere omslag wordt dan velen nu voor ogen hebben. Ok, de moesson zal niet meteen starten vanaf dinsdag maar ik krijg toch steeds meer het vermoeden dat we stapsgewijs af gaan zakken naar wisselvallig zomerweer in de laatste decade van juli. Zitten soms best buiige oplossingen tussen in een later stadium. Het zijn scenario's waar ik altijd voor waarschuw. Ben je in Nederland eenmaal het mooie weer kwijt kan het zomaar zijn dat je lang moet wachten alvorens het weer terug te krijgen. Hoewel dat in dit geval natuurlijk speculatief is moeten we weldegelijk een vinger aan de pols houden (klassiekertje zo aan het begin van de zomervakantie :) ). Ivm tijdgebrek geen tijd voor een update nu. Morgenochtend maar weer even kijken hoe de kaarten er dan bij liggen.

TaL

Citaat van: Marsel op do 12 jul 2018 - 22:29
Nou....ik ben geneigd om te zeggen dat het een significantere omslag wordt dan velen nu voor ogen hebben. Ok, de moesson zal niet meteen starten vanaf dinsdag maar ik krijg toch steeds meer het vermoeden dat we stapsgewijs af gaan zakken naar wisselvallig zomerweer in de laatste decade van juli. Zitten soms best buiige oplossingen tussen in een later stadium. Het zijn scenario's waar ik altijd voor waarschuw. Ben je in Nederland eenmaal het mooie weer kwijt kan het zomaar zijn dat je lang moet wachten alvorens het weer terug te krijgen. Hoewel dat in dit geval natuurlijk speculatief is moeten we weldegelijk een vinger aan de pols houden (klassiekertje zo aan het begin van de zomervakantie :) ). Ivm tijdgebrek geen tijd voor een update nu. Morgenochtend maar weer even kijken hoe de kaarten er dan bij liggen.

Dan neemt de kans op kortstondige spaanse pluimen ook eens toe en dat is alleen maar positief voor onweerskansen, want wat is dit seizoen heel slecht zeg wat dynamisch onweer betreft. Ok het zomerweer is leuk en ik ga niet klagen, maar ik ben in principe meer onweersliefhebber dan zomerliefhebber waar er niets gebeurt  8) Gelukkig woon ik dan aan zee :p
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

MeesterJ

tsja zomer is tegenwoordig telkens van eind mei tot begin juli met erna bagger in het kwadraat, dus hier niks nieuws onder de zon. Wellicht de zomervakanties naar voren halen vanaf volgend jaar?

Neochamp

Citaat van: MeesterJ op do 12 jul 2018 - 22:55
tsja zomer is tegenwoordig telkens van eind mei tot begin juli met erna bagger in het kwadraat, dus hier niks nieuws onder de zon. Wellicht de zomervakanties naar voren halen vanaf volgend jaar?

Niet zo negatief. De zomer is nog jong. Alles is nog mogenlijk. En deze zomer. Ik heb t gevoel dat we er nog lang niet mee klaar zijn.

daan197611

Zat gister ff weerbericht van Meteogroup te kijken op youtube en die komen volgende week met buienkansen en onweer.  Zou het dan einderlijk weer een keer na 5/6 weken.  Alles is hier aardig aan het verkleuren en gras is al een tijdje niet meer groen en veelal geel. Ook de bomen laten al flink blad los hier.

Als ik op WXcharts (div. modellen) kijkt zijn er wat capewaardes en neerslag kansen na het weekend.

Dus zou mooi zijn als dit nu blijft en niet weer opschuift wat er elke keer gebeurt!  Denk dat iedereen wel blij is met een buitje en vooral wat onweer ;D

JerryL

Citaat van: MeesterJ op do 12 jul 2018 - 22:55
tsja zomer is tegenwoordig telkens van eind mei tot begin juli met erna bagger in het kwadraat, dus hier niks nieuws onder de zon. Wellicht de zomervakanties naar voren halen vanaf volgend jaar?

Ik ben al jaren voor het volledig afschaffen van vaste vakantieperiodes. Al is het alleen maar door de reinste onzin die ''hoogseizoen'' genoemd wordt. Niets meer dan kartelvorming met als zwak excuus dat er nu eenmaal meer vraag is. Als ik een winkel heb en ik vraag van maandag t/m donderdag € 9,99 voor een krat bier, maar vervolgens van vrijdag t/m zondag voor dat zelfde krat € 20,00 dan verklaard iedereen mij voor gek. Maar dit is precies wat er gebeurd met vakanties.

Bubba

Citaat van: daan197611 op vr 13 jul 2018 - 07:32

Denk dat iedereen wel blij is met een buitje en vooral wat onweer ;D

Nee ik niet, :o als het bij een buitje blijft vind ik het prima, maar zoals Marcel al aangaf, en zoals de afgelopen zomers telkens weer blijkt, als we het mooie weer eenmaal kwijt zijn komt het niet meer terug ???

X-treme

GFS komt aan het einde van de run gewoon weer met temperaturen van 28 graden!
Dus ik denk dat het allemaal wel goed komt met de zomer ;)
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Neochamp

Citaat van: X-treme op vr 13 jul 2018 - 12:19
GFS komt aan het einde van de run gewoon weer met temperaturen van 28 graden!
Dus ik denk dat het allemaal wel goed komt met de zomer ;)

Heb ook de indruk dat Nederland nog lang niet af is van de warmte en droogte. Oké.. de verandering is wel duidelijk momenteel. Die komt gewoon. "Even" een spanish Plume eroverheen.. En daarna terug in het droge warme weer wat we hebben gehad.
Ik weet niet waarom. Maar denk dat het jaar net zo bijzonder eindig, als dat ie al vanaf eind januari aan het doen is.
Puur gevoel wat ik uitspreek. En misschien enige hoop. Zie het wel zitten zoals de zomers van '75 en '76.
Die zijn om lang niet te vergeten geweest. Lange droogte. Ook in de winter die ertussen zat. Tenminste zo dacht ik.dat her verliep.

flyineddy

Volgens mij zitten we sinds eind februari, met die barre kou, de hele tijd in dezelfde soort set-ups, met hoge druk en noordoostelijke stromingen. De veranderingen die we in de tussentijd hebben gehad waren telkens maar tijdelijk en van relatief korte duur. Volgens mij hebben we in die hele periode ook vrijwel geen depressies in de buurt gehad, maar ik kan mij vergissen. Iemand die weet hoe dit zit? (Marsel?)

Ik hoop in ieder geval niet dat het weer (vanaf) over 2 weken ineens slecht wordt (lees: koud, bewolkt, regenfronten). Van mij mogen de eerste 4 weken van Augustus zomers tot tropisch zijn, met Spaanse pluimen of andere situaties die gunstig zijn voor dynamisch onweer. :)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Neochamp

Citaat van: flyineddy op vr 13 jul 2018 - 13:13
Volgens mij zitten we sinds eind februari, met die barre kou, de hele tijd in dezelfde soort set-ups, met hoge druk en noordoostelijke stromingen. De veranderingen die we in de tussentijd hebben gehad waren telkens maar tijdelijk en van relatief korte duur. Volgens mij hebben we in die hele periode ook vrijwel geen depressies in de buurt gehad, maar ik kan mij vergissen. Iemand die weet hoe dit zit? (Marsel?)

Ik hoop in ieder geval niet dat het weer (vanaf) over 2 weken ineens slecht wordt (lees: koud, bewolkt, regenfronten). Van mij mogen de eerste 4 weken van Augustus zomers tot tropisch zijn, met Spaanse pluimen of andere situaties die gunstig zijn voor dynamisch onweer. :)

Eddy.

Zie daarvoor net (wel op de LT) een paar prachtige kaarten bij GFS ...Die zien er toch weer uit om te smullen.

Powered by EzPortal