Herfst discussietopic 2017

Topic gezien door 34654 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, vr 01 sep 2017 - 08:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

X-treme

Windkracht 10 in IJmuiden en vlieland
11 op de noordzee

Maximale windstoot IJmuiden 126 km/h!
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

JerryL

Op wat omgewaaide bomen na, denk ik dat Nederland deze storm prima heeft doorstaan. Inmiddels wordt het rustiger.

zwoof

Citaat van: JerryL op wo 13 sep 2017 - 13:55
Op wat omgewaaide bomen na, denk ik dat Nederland deze storm prima heeft doorstaan. Inmiddels wordt het rustiger.

Typische storm in glas water, Hoewel... blijft nog even oppassen met vallende takken. 

AFTH14

Nog een heerlijke bui met onweer in Alkmaar!

Tyshane

Hier viel het ook allemaal erg mee. Op een gegeven moment kwam het zonnetje zelfs door en verdwenen de toch al niet heftige buitjes. Het was zelfs lekker weer. Ik was ietwat teleurgesteld want had wel zin in wat heftigheid. Ik denk dat vele weerfreaks hier die wel van wat extremiteiten houden zitten te popelen om wat actie. ;)

4seasons

Matig tot af en toe vrij veel wind.

Bakken regen, met soms zware buien.
Nog geen onweer.

Echt herfstweer dus  :(


Wghstrfg

Geen weer om over naar huis te schrijven, maar we noteren wel een dagrecord voor De Bilt vandaag, dat eruit springt. En nog wel een kouderecord, tegenwoordig een curiositeit.



http://www.weergegevens.nl/default.aspx

dennis089

Het bewijs van een goede winter ????????

Remy

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een bui zo lang hier blijft hangen als vandaag.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

GeneralDuke

In de loop van de week lijkt er wat verbetering aan te komen. Droge oostenwind met 18-20 graden. Een welkome afwisseling.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

AFTH14

Vanaf komende donderdag ziet het er wel wat aangenamer uit, lekker.

Energizer85

Vandaag wederom een prachtige dag voor geweldige buienwolken en plensbuien met onweer en hagel....

Nu op naar t nazomer weer...

dennis089

eindelijk weer eens wat zon. ik zag dat het zomertopic afgesloten is. het is koud en de zonnestand is alweer gedaald tot niveau maart ofzo... Marsel mijn dank voor de uiteenzettingen weer dit seizoen. Hopelijk loopt de weg naar het lentetopic voorspoedig en snel. Sterkte iedereen met de aankomende duisternis  :-[

JerryL

Duisternis..... dat klinkt erg depri. Je kunt ook proberen te genieten van de feestdagen en bovenal ; het is in de winter relatief vaak helder weer. Lees zonnig!

Niets boven een dag waarin het overdag vriest,  met sneeuw van de voorgaande nacht en het zonnetje erbij. Daar hoef je toch niet per definitief winterliefhebber voor te zijn?


Armand

Citaat van: JerryL op di 19 sep 2017 - 16:41
Duisternis..... dat klinkt erg depri. Je kunt ook proberen te genieten van de feestdagen en bovenal ; het is in de winter relatief vaak helder weer. Lees zonnig!

Niets boven een dag waarin het overdag vriest,  met sneeuw van de voorgaande nacht en het zonnetje erbij. Daar hoef je toch niet per definitief winterliefhebber voor te zijn?



Helemaal mee eens! Wat ziet alles er toch mooi uit na een flinke, verse sneeuwlaag onder een strakblauwe hemel. Helaas afgelopen jaren niet vaak tot niet meegemaakt hier in eigen land. En als je dan afreist naar de Ardennen, dan kom je terecht in een mierennest voor Nederlanders en Belgen die wanhopig de sneeuw opzoeken  ;)

Danny

De komende tijd krijgen we heerlijk, rustig nazomer weer. Regelmatig zon maar, omdat het najaar is ook verhoogde kansen op mist en grijsheid. Tegen het einde van de maand gaat GFS nu ook voor een tijdelijke afkoeling van de bovenlucht. Wie weet kunnen we zowaar hier en daar een eerste graadje vorst aan de grond meepakken in die periode bij rustig en helder weer.....

dennis089

Citaat van: JerryL op di 19 sep 2017 - 16:41
Duisternis..... dat klinkt erg depri. Je kunt ook proberen te genieten van de feestdagen en bovenal ; het is in de winter relatief vaak helder weer. Lees zonnig!

je hebt helemaal gelijk. en die post klonk inderdaad erg depri haha. ik denk dat ik mezelf al aan het voorbereiden ben op de seizoensverandering. de klok gaat bijna terug. zie het allemaal maar zoals het verharen van de zomervacht van de kat. zo gaat dat bij mij ook  :P ::)

dat gezegd hebbende, komende zondag in het zuiden misschien wel een graadje of 22-23. Zowel EC als GFS geven nu dit beeld. Dus dat wordt nog zowieso een dagje lekker genieten. Nog één keer lekker opwarmen voor die lange winterslaap (hoewel ik swinters ook wel actief ben maar minder in beeld :) )

Marsel

Citaat van: JerryL op di 19 sep 2017 - 16:41
Duisternis..... dat klinkt erg depri. Je kunt ook proberen te genieten van de feestdagen en bovenal ; het is in de winter relatief vaak helder weer. Lees zonnig!

Niets boven een dag waarin het overdag vriest,  met sneeuw van de voorgaande nacht en het zonnetje erbij. Daar hoef je toch niet per definitief winterliefhebber voor te zijn?

I agree, daar kan ik als 'winterhater' zelfs van genieten. Maar......dergelijke dagen komen tijdens onze Nederlandse winters maar in kleine getale voor. Als dat betekent dat je voor de overige laten we zeggen 80% van de tijd met somber, kil en nat weer te maken hebt is dat slagingspercentage wat mij betreft véél maar dan ook véél te laag.  En daarmee heb ik de winter gebombardeerd tot het, voor mij althans, meest rottige seizoen wat we kennen. Die paar sneeuwdagen, een weekje vorst of misschien een middagje schaatsen daargelaten.

Tot de feestdagen is het inderdaad allmeaal wel uit te houden maar daarna...man wat duurt dat in het donker wachten op maart dan lang, zeker als de winter voor de 10e keer op rij nietszeggend is. Vergeet daarbij niet dat we van winterweer enorm veel last kunnen hebben (monsterfiles, ongelukken etc). Bovendien, ik ben een fanatiek visser dus als de boel bevroren is wordt dat toch erg lastig ;). Dus nee, die winter mag wat mij betreft zacht verlopen.

Ik bekijk het altijd zo. Als bijvoorbeeld -10C en een pak sneeuw het summum van de Nederlandse winter is, dan is het zomerequivalent daarvan stabiel weer met pak 'm beet 25 tot 30 graden en af en toe een onweersbui. Daar zit nu precies de crux van het verhaal. Als de zomer niet presteert en het is 20-25C dan levert dat nog steeds zeer prettig weer op. Als de winter niet presteert door bijvoorbeeld een WC dan is het buiten al snel vijandig, donker en waterkoud. Die paar verdwaalde winterdagen waarop we de door jou omschreven omstandigheden te pakken hebben wegen daar in mijn optiek totaal niet tegen op. Dat is precies waarom die zomer me zo aanspreekt. Licht, warmte en die prachtige natuur zijn gegarandeerd!

@Dennis

Graag gedaan! Ook ik zit al in de voorbereidende fase en proef de bittere smaak van het afkalven van de daglengte en het langzaam verdwijnen van het buitenleven al enige tijd. Maar laten we niet vergeten dat we de komende tijd vertrokken zijn voor een lange periode met stabiel en toch behoorlijk aangenaam weer met meer dan voldoende zonnenschijn! In dat opzicht prima vooruitzichten!


Wghstrfg

Citaat van: Marsel op wo 20 sep 2017 - 16:54
*knip*

Vissen gaan kun je zeker 80% van de winterdagen ;). Voor het overige: de afgelopen 10 jaar waren de winters niet allemaal even waardeloos, ook al werden de 100 hellmannpunten niet gehaald. 33 sneeuwdekdagen van 2010 was de vierde plek sinds 1950. De -18,9 graad van 2012 was de koudste nacht sinds 1956. December 2010 was de koudste december sinds 1969, slechts drie maal was het kouder die maand, sinds 1901. Overigens heb je niet meteen schaatsijs nodig of een pak sneeuw om van winterweer te kunnen genieten. Afgelopen winter bracht een aantal prachtige rijpsituaties, ijzel kan ook heel bijzondere belevingswaarde hebben, zoals in het noorden een aantal jaren geleden.

Vanwege de zwart-wit contrasten vind ik zelf in ieder geval het winterseizoen visueel veel aantrekkelijker, dan de zomer. Weerfoto's in ieder geval maak ik 90% in de winter en niet in de zomer. Wanneer heb je nou een mooie onweerssituatie, zonder ervoor te moeten gaan chasen? Hoogstens een of twee keer per jaar, met een beetje geluk, hier in het midden van het land. En zomerse ongemakken zijn er ook: hete plaknachten die je alleen kunt verzachten door 's avonds een koude douche te nemen. Feestvierders tot midden in de nacht, al dan niet met muziek en dan de muggen. Puur op ongemakken zijn de overgangsseizoenen misschien wel het meest aangenaam, gedachtig de griepgolven in de winter, overigens ben ik zelf nu ook grieperig :(.

Maar comfort vind ik persoonlijk eigenlijk niet het allerbelangrijkste bij de weerhobby. Het gaat mij vooral om de fascinatie voor de meteorologie. De winterverwachtingen bijvoorbeeld, met al zijn pro's en contra's, de ontwikkelingen van de stratosfeer, de vorderingen van de kou boven het continent, eventueel de winterstormen. En dan al die fijne details van ijsvorming of niet, inclusief de snelheid van aangroei van het schaatsijs of de al dan niet vorming van een sneeuwdek. De vlokken, eerst nat, daarna hopelijk droger, ze zien smelten op de tegels, de eerste vorming van een wit waasje op het grasveld, de takjes die wit worden, daarna de grenzen tussen de tegels en klinkers. Je ziet precies waar het kouder of warmer is, de hogere plekken op de weg. Soms zelfs de grens van de instraling van de zon van de dagen ervoor. Ik kan er niet genoeg van krijgen.

Als het eenmaal einde februari gaat en de winter zijn kracht verliest, voelt het als een vriend die op reis gaat, om lange tijd niet meer terug te komen. De vlakte van de zomer is het alternatief, buiten zitten in de tuin, zonder handschoen en jas over straat lopen, prima. Je kunt je enthousiasme voor het mooie weer delen met je vrienden of bekenden, bent geen buitenstaander meer, voor een half jaar of zo. Daarna wordt het weer veinzen, ach wat is het weer koud vandaag. Wat het natuurlijk niet echt is, in 80% van de winterdagen.

Zie dit als een puur persoonlijk verhaal, Marsel ;), van hoe ik de mijn weerhobby beleef. Binnenkort hoop ik hier een topic te beginnen over de winterverwachtingen :).

Marsel

Citaat van: Wghstrfg op do 21 sep 2017 - 14:08
*Knip*
Zie dit als een puur persoonlijk verhaal, Marsel ;), van hoe ik de mijn weerhobby beleef. Binnenkort hoop ik hier een topic te beginnen over de winterverwachtingen :).

Mooi geschreven. Ik vatte het niet op als aanval op mij persoonlijk hoor. Maar het moge duidelijk zijn; eenieder heeft zo zijn of haar voorkeuren, en dat hebben we van elkaar te accepteren. Zo liefdevol als jij de winter ervaart, zo heb ik dat met de zomer. Diversiteit is het sleutelwoord en de andere inzichten die hiermee samenhangen kunnen soms tot aangename leermomenten leiden. 

Het is ook wel enigszins dubbel hoor in mijn geval. Vele jaren terug kon ik met volle teugen genieten van alle seizoenen en de extremen die daarbij kwamen kijken. Als in de winter de temperatuur boven nul kwam na een vorstperiode kon ik daar behoorlijk chagerijnig van zijn. Een dolenthausiaste weeramateur, zomer of winter het maakte niet uit.. Maar als je dan vervolgens van je hobby je beroep maakt veranderen er verschillende zaken. Men zegt wel eens als je van je hobby je beroep maakt, verlies je de hobby. In mijn geval is dat deels waar gebleken.

Ik ben door de jaren heen de fascinatie voor bepaalde fenomenen en seizoenen verloren. Wat resteert is een vanuit jeugdsentiment gevoedde liefde voor convectie en zomerse warmte. Maar verder is het meerendeel wel weggezakt. Sterker nog, de hang naar mooi, warm en rustig weer is juist sterker geworden. Eigenlijk ga ik op mijn voorliefde voor onweersbuien na volledig op in de menigte. De meute die altijd hoopt op mooi en zonnig weer  :P ;D.

Overigens fijn om te horen dat je straks de wintertopics etc zal gaan vullen. Ik had al zoiets vernomen achter de schermen. Ik zal je af en toe aanvullen waar nodig :).

Powered by EzPortal