Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 4

Topic gezien door 83476 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 04 feb 2017 - 12:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

yookin

Zo! Die pluim lijkt een stuk beter, of niet dan?
Stavoren

Danny

Citaat van: yookin op do 09 feb 2017 - 11:15
Zo! Die pluim lijkt een stuk beter, of niet dan?

De pluim is op midden lange termijn koeler geworden. Het hoog kantelt en gaat meer boven ons land liggen volgens EC i.p.v. dat het een Eurohoog wordt met voor ons een zuidelijke, warme stroming. De vraag is alleen wat we er mee opschieten. Het grootste voordeel is dat de zon terugkeert en dat het eerder lente achtig als winters gaat aanvoelen met overdag dikke + getallen van 5 of 6 graden en in de nacht lichte (stralings)vorst. Het wordt dus krabben in de ochtend en overdag werken aan de voorraad vitamine D.

Marcellang

Citaat van: yookin op do 09 feb 2017 - 11:15
Zo! Die pluim lijkt een stuk beter, of niet dan?
Yep, en Iig fff van die 15 graden geneuzel af  :D
Hier is het nu nog net zo koud als het minimum van vanacht -2,9C
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

works915

Volgens weerplaza valt er nu sneeuw op de Veluwe

Gerard1995

Citaat van: Edwin op do 09 feb 2017 - 10:02
Ziet er wel ok uit


Zowhee, flinke verbetering zeg! Dubbele cijfers zijn nagenoeg weggelaten 8) 8)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

yookin

Citaat van: Danny op do 09 feb 2017 - 11:35
De pluim is op midden lange termijn koeler geworden. Het hoog kantelt en gaat meer boven ons land liggen volgens EC i.p.v. dat het een Eurohoog wordt met voor ons een zuidelijke, warme stroming. De vraag is alleen wat we er mee opschieten. Het grootste voordeel is dat de zon terugkeert en dat het eerder lente achtig als winters gaat aanvoelen met overdag dikke + getallen van 5 of 6 graden en in de nacht lichte (stralings)vorst. Het wordt dus krabben in de ochtend en overdag werken aan de voorraad vitamine D.

Ik geloof dat ik me voortaan maar richt  op de korte en middellange termijn.. lange termijn klopte in zowel positief als negatief opzicht nauwelijks of niet...
Stavoren

Gerard1995

Citaat van: yookin op do 09 feb 2017 - 12:11
Ik geloof dat ik me voortaan maar richt  op de korte en middellange termijn.. lange termijn klopte in zowel positief als negatief opzicht nauwelijks of niet...

haha, en zelfs zeer korte termijn gebeuren de gekste dingen zoals die sneeuwbuitjes op de veluwe vandaag :o
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

zwoof

Citaat van: Marcellang op do 09 feb 2017 - 11:42
Yep, en Iig fff van die 15 graden geneuzel af  :D
Hier is het nu nog net zo koud als het minimum van vannacht -2,9C

Was te verwachten.  De modellen vliegen zoals altijd alle kanten op.  :D

Hier de sneeuwkaart van vanmorgen 08:00 uur





Erik V

Zat net ff op het Duitse weer te kijken. Ga nml over 3 weken naar het Sauerland... Niet echt opbeurend. Maar kan nog veel veranderen. Nog ff een bakkie sneeuw nodig daar.

Edwin

Sauerland ligt nog sneeuw zat. Dat is niet maar zo weg en daarnaast kunnen ze de komende week nog volop spuiten
Never Stop Exploring

Erik V

Citaat van: Edwin op do 09 feb 2017 - 13:28
Sauerland ligt nog sneeuw zat. Dat is niet maar zo weg en daarnaast kunnen ze de komende week nog volop spuiten
Mits de temps niet te ver omhoog gaan. Moet zowieso in de nacht blijven vriezen willen ze de kanonnen kunnen gebruiken.

Armand

Je zou eigenlijk toch zeggen dat het met een oostelijke wind ook hier gewoon moet vriezen? In de aanvoerrichting boven Duitsland gebeurt dit zeer zeker, maar het komt niet dichterbij. Er zit echt zo'n 'hap' warme lucht boven België en Zuid-Nederland.

De kou mag ons echt niet volgens mij ;)

Joep

Citaat van: Armand op do 09 feb 2017 - 14:00
Je zou eigenlijk toch zeggen dat het met een oostelijke wind ook hier gewoon moet vriezen? In de aanvoerrichting boven Duitsland gebeurt dit zeer zeker, maar het komt niet dichterbij. Er zit echt zo'n 'hap' warme lucht boven België en Zuid-Nederland.

De kou mag ons echt niet volgens mij ;)


Komt volgens mij ook omdat daar de zon schijnt

http://www.wetteronline.de/wetterradar?wrx=51.85,6.24&wrh=true&wrm=3&wrextent=europe&wro=false&wrp=periodCurrent&wry=51.85,6.24&wra=true&wrf=false

Armand

Citaat van: Joep op do 09 feb 2017 - 14:34
Komt volgens mij ook omdat daar de zon schijnt

http://www.wetteronline.de/wetterradar?wrx=51.85,6.24&wrh=true&wrm=3&wrextent=europe&wro=false&wrp=periodCurrent&wry=51.85,6.24&wra=true&wrf=false

Ik weet het niet, zou kunnen. Is op andere plekken in Duitsland wel ook het geval. Denk dat er toch een soort scheiding is nog op de een of andere manier.

Maxim

Hoe zit het met de sneeuw voor morgen of zaterdag wat betreft België en Nederland, iemand hier een idee van?

Armand

Citaat van: Maxim op do 09 feb 2017 - 15:41
Hoe zit het met de sneeuw voor morgen of zaterdag wat betreft België en Nederland, iemand hier een idee van?

Dat valt nog moeilijk te zeggen. Er lijken wat kleine gebieden met lichte sneeuwval van zuid naar noord te trekken. Of er daadwerkelijk (weer) een sneeuwdekje komt, valt natuurlijk lastig te zeggen. KNMI Guidance spreekt er wel over, maar dan is ook alles gezegd; ;)

Vrijdagavond zien we wel wat neerslagbanden (lichte sneeuw) in de modellen noordwaarts over het land trekken. Een voorkeurslocatie valt nu nog niet te geven.
Bron: KNMI.

zwoof

Landelijke ijsdag
In de Bilt bleef het vandaag de hele dag onder het vriespunt. De maximum temperatuur was daar min 1.  Dit betekent dat vandaag de vierde landelijke ijsdag van deze winter bijna een feit is. De vorstgrens lag vandaag iets ten noorden van de zuidelijke provincies.  Op de stations in Zeeland, Brabant en Limburg wordt vandaag dan ook geen ijsdag gehaald.  Alle stations boven de genoemde grens scoren vandaag naar verwachting een ijsdag.  Zo kan Twente vandaag alweer nummer zeven bijschrijven, het getal wat overeenkomt met wat je mag verwachten in een normale winter in NL.

Jelle

Citaat van: zwoof op do 09 feb 2017 - 16:59
Landelijke ijsdag
In de Bilt bleef het vandaag de hele dag onder het vriespunt. De maximum temperatuur was daar min 1.  Dit betekent dat vandaag de vierde landelijke ijsdag van deze winter bijna een feit is. De vorstgrens lag vandaag iets ten noorden van de zuidelijke provincies.  Op de stations in Zeeland, Brabant en Limburg wordt vandaag dan ook geen ijsdag gehaald.  Alle stations boven de genoemde grens scoren vandaag naar verwachting een ijsdag.  Zo kan Twente vandaag alweer nummer zeven bijschrijven, wat overeenkomt met wat je mag verwachten in een normale winter.

Dat laatste is volgens mij niet helemaal waar. Het gemiddelde aantal ijsdagen hoort in Twenthe, volgens de atlas van 2015 althans, 12 te zijn.

zwoof

Citaat van: Jelle op do 09 feb 2017 - 17:04
Dat laatste is volgens mij niet helemaal waar. Het gemiddelde aantal ijsdagen hoort in Twenthe, volgens de atlas van 2015 althans, 12 te zijn.

Klopt, ik bedoelde landelijk.   Tekst iets aangepast.  ;)

lans

En ondertussen krijgt New York alweer een sneeuwstorm.
achterhoek

Powered by EzPortal