Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 4

Topic gezien door 83444 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 04 feb 2017 - 12:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

zwoof

Citaat van: Joep op wo 08 feb 2017 - 20:30
De symboliek van een binnenkomst....

Onderstaand de actuele temperaturen, met nog steeds geen vorst in het zuiden.
Teken dat de neerslagzone die de scheiding tussen kou en zachter vormt beduidend trager zuidwaarts trekt dan eerst verwacht werd. Hierdoor komt de kou er zeer traag in en kan er in het midden en zuiden tot diep in de nacht nog wat winterse neerslag vallen. Ik zag vandaag berichten van sneeuwval onder meer vanuit Drente, Flevopolder, Overijssel en omgeving Amsterdam, regionaal een sneeuwdek dus.
Omdat de zone zo traag verplaatste zijn er op dit moment ook nog nauwelijks opklaringen, hierdoor komende slechts lichte vorst met uiteindelijk rond het vriespunt in het zuiden tot -5 C in het noordoosten, wellicht als het tegen de ochtend daar opklaart er nog iets lagere minima mogelijk zijn.
Overdag dan vanuit het oosten overal langzaam opklarend en maxima meest iets onder 0, alleen in het zuiden iets er boven.
De nacht naar vrijdag door opklaringen wél meest matige vorst met minima -5/-9 C.
Vrijdag vrij zonnig en maxima rond het vriespunt gemiddeld.
De binnenkomst van Koning Winter gebeurt dus, zoals meermaals deze winter, zonder opzienbarende weergebeurtenissen als uitgebreide sneeuwval of hevig invallende vorst.
En zoals de entree is lijkt ook het verblijf te worden. Komend weekend passeert er een koudeput/hoogtelaag waardoor er meer bewolking zal zijn en er kans is op winterse neerslag. Hierdoor ook tempering van de nachtelijke vorst met 0/-5 C, overdag enkele graden boven het vriespunt maar door de stevige oostenwind zal het flink koud aanvoelen.
Volgende week lijkt het dan weer geleidelijk gedaan met de kou. Het hogedrukgebied zakt zuidoostwaarts weg en de stroming wordt bij ons begin volgende week eerst zuidoostelijk en later zelfs zuidelijk.
Duidelijk lijkt dat het aanhoudend meest droog en rustig weer zal blijven. Onzekerheid is er wel relatief in de temperatuurontwikkeling. Een klein deel handhaaft het redelijk koude weer met aanhoudende nachtelijke vorst en maxima hooguit 5 C. Een flink deel laat het echter vanaf volgende week dinsdag puur lenteachtig worden met maxima die in het zuiden tot -ruim- boven de 10 C kunnen uitkomen.
Andere onzekerheid zijn de ontwikkelingen tegen eind volgende week. Flink deel laat ons weer blijvend bepaald worden door hogedruk ten zuiden/oosten, dan vrij zacht tot zacht weer. Een klein deel laat dan echter Groenlandhogedruk ontstaan met bij ons hierdoor een inzettende koude noordstroming.
Onzekerheid genoeg dus, op alle termijnen
, tot het volgende bericht,

mvg Ronaldde Wildt


Tja, blijven hopen. Die hoge drukopbouw bij Groenland laat Oper EC ook zien. Na een lenteflits weer nieuwe kansen op winters weer? Het is nog niet helemaal verkeken op LT. Laat er op termijn maar een lekkere Noord stroming inkomen, liefst met veel sneeuw.    ::)

Harmonie in 12Z voor morgenvroeg:



lans

Dat weten wij nu wel Edwin!  Vind je het nodig om dat elke dag een paar keer te melden?

Dit is een Discussie topic over de winter met zoveel mogelijk inhoudelijke reacties.
achterhoek

Edwin

Citaat van: lans op wo 08 feb 2017 - 21:05
Dat weten wij nu wel Edwin!  Vind je het nodig om dat elke dag een paar keer te melden?

Dit is een Discussie topic over de winter met zoveel mogelijk inhoudelijke reacties.

Ok....wist ik al. Daarom hoeft natuurlijk niet elk bericht maar over de inhoud van het weer te gaan of discussie voer te zijn. Mijn bericht ging wel degelijk over het weer. Niet zo zakelijk...en daarnaast heb ik dat pas 1 keer gemeld. Ik had namelijk nog geen kaarten bekeken, dus ook nog geen euro hoog gezien of daarover gelezen....
Never Stop Exploring

Armand

Eerlijk gezegd zie ik geen grote kans meer op een (nieuwe) flinke winterinval. Op termijn zie ik nauwelijks tot helemaal geen significante signalen voor vorstinval met sneeuw.  Beetje kwakkelweer met (winterse) buien kan er misschien nog inzitten op termijn, maar de warmere opties nemen toch best toe de laatste dagen.

Alles kan nog veranderen, maar voor nu durf ik bijna met volle zekerheid te zeggen dat we volgende week, zeker in het zuiden, richting en waarschijnlijk zelfs (ruim) over de 10 graden komen. We houden het in de gaten. Tot en met het weekend nog koud.

Momenteel trouwens hier iets dalende temperatuur, maar nog ruim 3 graden boven 0.

zwoof

Citaat van: Armand op wo 08 feb 2017 - 21:23
Eerlijk gezegd zie ik geen grote kans meer op een (nieuwe) flinke winterinval. Op termijn zie ik nauwelijks tot helemaal geen significante signalen voor vorstinval met sneeuw.  Beetje kwakkelweer met (winterse) buien kan er misschien nog inzitten op termijn, maar de warmere opties nemen toch best toe de laatste dagen.

Alles kan nog veranderen, maar voor nu durf ik bijna met volle zekerheid te zeggen dat we volgende week, zeker in het zuiden, richting en waarschijnlijk zelfs (ruim) over de 10 graden komen. We houden het in de gaten. Tot en met het weekend nog koud.

Momenteel trouwens hier iets dalende temperatuur, maar nog ruim 3 graden boven 0.

Voor het zuiden weet ik het niet, maar voor de Bilt laat Oper EC de dubbele cijfers achterwege in de nieuwe pluim.



Edwin

Never Stop Exploring

lans

achterhoek

pietjelol

Zie trouwens dat maandag en dinsdag ook al weer wat kouder zijn geworden overdag beetje kwakkel zeg maar. Toch vreemd zowel de nao als de ao index gaan nog steeds naar beneden volgende week zelfs richting de -4

zwoof


Marsel

Citaat van: zwoof op wo 08 feb 2017 - 21:04

Tja, blijven hopen. Die hoge drukopbouw bij Groenland laat Oper EC ook zien. Na een lenteflits weer nieuwe kansen op winters weer? Het is nog niet helemaal verkeken op LT. Laat er op termijn maar een lekkere Noord stroming inkomen, liefst met veel sneeuw.    ::)

Harmonie in 12Z voor morgenvroeg:

Harmonie36, de door jou getoonde versie dus, heeft op dit moment de Sc velden in onze aanvoer niet goed te pakken. De output komt in dit geval tot stand onder heldere omstandigheden. Maarja....het zit dus dicht voorlopig. Die matige vorst, en zeker -8 tot -9 kunnen we dus wel vergeten.

Danny

Citaat van: pietjelol op wo 08 feb 2017 - 21:50
Zie trouwens dat maandag en dinsdag ook al weer wat kouder zijn geworden overdag beetje kwakkel zeg maar. Toch vreemd zowel de nao als de ao index gaan nog steeds naar beneden volgende week zelfs richting de -4

nao en ao index zeggen vooral iets over de activiteit van de straalstroom etc. De west --> oost circulatie over de Atlantische Oceaan even kort gezegd. Die circulatie is er zo goed als niet dus logisch dat deze grafieken negatieve waardes aangeven. Negatieve waardes betekend niet automatisch winter in Nederland helaas. Het betekend dat de west circulatie vaak stopt en overgaat in hoge druk (Scandi hoog, Euro hoog etc.) met o.a. kans op een oostelijke, winterse stroming. Deze keer ook een prachtig gebied met zeer hoge druk boven noord Europa maar de vorm en uitzakking van het gebied over oost Europa maakt dat de winter moeilijk tot bijna niet in ons land weet te komen.

De nao en ao index zijn dus meer een indicatie voor de west circulatie en daarmee wel 1 van de vele factoren die als indicatie gebruikt kunnen worden. Maar naast deze indexen moeten er nog veel meer details kloppen. Zelfs met weinig tot geen west circulatie deze winter weet er ook geen krachtige en goede winterse oost stroom op gang te komen die echt winter brengt helaas.

gilleeesss

Oper een koudere variant. Het kan nog. Maar ik heb de hoop al opgegeven. Maar even genieten van 3 koudere dagen hier in west belgie. Want erna gaan we richting de lente volgens de laatse 20 runs van ec en gfs. Jammer

zwoof

Citaat van: Marsel op wo 08 feb 2017 - 22:15
Harmonie36, de door jou getoonde versie dus, heeft op dit moment de Sc velden in onze aanvoer niet goed te pakken. De output komt in dit geval tot stand onder heldere omstandigheden. Maarja....het zit dus dicht voorlopig. Die matige vorst, en zeker -8 tot -9 kunnen we dus wel vergeten.

Kaartje is van 9 uur morgenvroeg.  De bewolking zou in de loop van de nacht steeds verder oplossen toch..   Andere modellen zijn idd wat gematigder.


Edit: Er stond opeens een andere kaart. (komt door het deeplinken naar het adres van de kaart).   Ik heb ff die van 9 uur vervangen door die van 8 uur, zonder deeplinking naar dat adres deze keer ;)

Joep

EC vrijdag sneeuwkansen voor heel het land

Marcellang

Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Lucas

Totaal geen luchtdruk activiteit boven het continent en de oceaan. Hogedruk pal boven ons na het weekend. Ook bijna nergens echt lagedruk te vinden in de laatste EC kaarten. Al twee keerlijkt er aan het eind iets van een Noordstroming te willen ontstaan. We zien het wel. Morgen mogelijke kleine verrassing (1-3cm) voor bijna heel het land...(uiterste zuiden moet dan niet teveel opgewarmd zijn)
Aanhoudende sneeuwval

zwoof

Zoals Marcel gisteren al terecht aangaf zijn de temperaturen vannacht flink achtergebleven door de bewolking.
In Ell en Westdorpe is het zelfs niet eens tot vorst gekomen. 




Dit is de gemiddelde temperatuur van gisteren. We zien dat de Bilt helaas net geen punten heeft gescoord.
De Bilt heeft op deze manier nog een lange weg te gaan om de benodigde 8,4 punten te halen voor de classificatie 'normale winter'.




Gerard1995

Mijn gebeden tot moeder natuur zijn verhoord, er is ook hier een poederlaagje sneeuw gevallen! 8)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Død Snø

Hier ook was er redelijk wat sneeuw gevallen. Ik had het totaal niet verwacht ;D

Edwin

Never Stop Exploring

Powered by EzPortal