Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 4

Topic gezien door 83432 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 04 feb 2017 - 12:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Gerard1995

wat een dodelijke stilte hier... Stilte voor de storm of zijn we in winterslaap gegaan?????? hoop op een mega verrassing wat sneeuw betreft zodat er wat meer kou kan blijven plakken voor na vrijdag..... ::)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Serge

WRF geeft sneeuw toch meer midden-zuid aan.. grappig al die verschillen
Waar is mijn cape

Danny

Citaat van: Serge op ma 06 feb 2017 - 16:02
WRF geeft sneeuw toch meer midden-zuid aan.. grappig al die verschillen

WRF is veel te snel met het laten intreden van de koude lucht. Vandaag op 18z zou het in het noorden en delen van oost en zuidoost Nederland al moeten vriezen. De koude lucht komt zeker wel dichterbij maar dat gaan we niet halen. Andere modellen lijken mij realistischer op het moment.

Harmonie berekend een klein laagje sneeuw in een groot deel van Noord-Holland en kansen voor wat sneeuwdekjes in Flevoland, Drenthe, Overijssel en Gelderland. Als de grens van de neerslag iets opschuift kan het zuiden van Friesland en Groningen hier ook nog aan worden toegevoegd. Maar veel meer als lokaal en centimeter sneeuw komt dit model niet.
GFS berekend nergens een sneeuwdekje in ons land en dat zelfde geldt voor Hirlam maar bij Hirlam komt het omdat het model in de huidige run niet verder vooruit kijken als 12z op woensdag. De volgende run zal ook de avond erbij pakken en dan weten we ook hoe Hirlam er over denkt.

Armand

Ik persoonlijk verwacht eigenlijk niet veel. Even die geschetste situatie samengevat zoals het er nu naar uit ziet:

Vannacht overheerst de bewolking door de nadering van de storing. Dankzij de bewolking blijft de temperatuur op de meeste plekken enkele graden boven het vriespunt. Alleen in het uiterste noordoosten van het land en tijdens een enkele opklaring kan het kwik richting of net onder het vriespunt zakken. In de loop van morgenochtend kan de eerste neerslag het uiterste zuidwesten bereiken. Pas in de loop van de middag lijkt dit front wat verder het land op te trekken. De neerslagintensiteit zal niet heel veel voorstellen en de neerslag valt in eerste instantie als regen.

Als later in de middag en avond het front nog wat verder opschuift kan aan de noord- en oostflank van dit front de neerslag als (natte) sneeuw gaan vallen. Waar dit precies gebeurt valt moeilijk te zeggen, dat heeft te maken met hoeveel het front het land opschuift. Tevens zal het front stagneren en uiteindelijk zuid of zuidoostwaarts weer weg trekken met nog steeds kans op sneeuw aan de noord- en oostflank van het front. Wel is het zo dat de activiteit (die al niet hoog was) er nog meer uitgaat en dat het geheel uiteindelijk zelfs uit elkaar lijkt te gaan vallen.

Waar nou precies sneeuw gaat vallen is afhankelijk van hoever het front ons land binnenkruipt. Alleen aan de noord- en oostflank ervan is (natte) sneeuw mogelijk. Momenteel leg ik de grootste kans voor een gebied lopend van Noord-Holland, over midden Nederland richting Gelderland/Overijssel. Exacte locatie kan dus nog noordoostelijker of zelfs ook wat zuidwestelijker verplaatst worden. Alles ligt eraan waar het front stagneert. Bij het terugtrekken van het front is er mogelijk ook in het zuiden nog wat lichte (natte) sneeuw mogelijk.

Maarrrr.....
Ik denk niet dat het echt tot een mooi gesloten sneeuwdek komt. Als de sneeuw valt is de wegdektemperatuur nog boven 0. De intensiteit is laag, dus het zal lang duren voordat de sneeuwval ervoor zorgt dat de wegdektemperatuur rond of onder 0 komt. Stel dat het front tot Groningen reikt, dan gaat het daar wat makkelijker aangezien het daar ook kouder is.
Het hoogst haalbare lijkt mij een (gebroken) dekje van 0,5 tot heel misschien 2 cm. Niet zo heel geweldig dus, maar we zullen het zien ;)

gilleeesss

Tsjah, voor het NO wordt het leuk met ijsdagen. De rest verbetert niet, wat ik al vreesde. Achja :P

TMCThomas

Citaat van: gilleeesss op ma 06 feb 2017 - 18:27
Tsjah, voor het NO wordt het leuk met ijsdagen. De rest verbetert niet, wat ik al vreesde. Achja :P
GEM houd nog steeds stug vol!

gilleeesss

Citaat van: TMCThomas op ma 06 feb 2017 - 18:29
GEM houd nog steeds stug vol!


Ja die wel, maar die staat alleen.
Ik kom wel iets leuk tegen bij de ensembles van gfs (geen waarde aan hechten aan de kaart, is 1 lid)
En ik vind dat het op KT nogal verschillend is al die ensembles van gfs, zoveel verschil bij sommige, ze weten het echt nog niet precies. Maar lijkt zo'n setting te zijn dat de kou niet ver genoeg geraakt (of te weinig kou voorraad is om ons echt kou te gevne) en weer enkel NO in 100% winter is en de rest benelux lichte vorst en overdag tussen 0 en 5 graden. (zoals wel vaker het geval is)

vossejongk

Dat lagedrukgebied op de middelandse zee is veel te groot, met te ver uitlopers vanuit Afrika. Pompt bakken met warme lucht omhoog waardoor je hier in west europa geen koude maar lauwe soep krijgt :(

pietjelol

Zie het nog wel goed komen de nao index is laag en lijkt nog wat lager te gaan en ook de ao index gaat naar beneden.

TMCThomas

Kijk zelf eigenlijk meer uit naar aankomend weekend. enkele modellen berkenen dan wat neerslag waaronder GFS:


Maar morgen word natuurlijk ook aardig spannend! (Dat word tot laat opblijven!)

Joep


Serge

Citaat van: Joep
GFS sneeuwkaartjes

Wrf toch niet zo alleenstaand
Waar is mijn cape

Edwin

Wat zou dat zijn? 40 of 60 vlokken? :P

Zaterdag staat er wel ineens sneeuw op de kaart. Maar goed, dat zal wel weer verdwijnen
Never Stop Exploring

Joep


Joep

Morgen eerst regen later sneeuw en invallende vorst.

Vandaag was een meest droge dag maar wel met overheersende bewolking en nevel/mist.
Alleen het zuiden had langdurige zonnige perioden, vooral 1e deel van de dag, met maxima die lagen tussen de 3 C in
Groningen tot 8 C in het zuiden.
Komende 24-36 uur vindt er boven onze hoofden een strijd plaats tussen koude lucht die vanuit het noorden van
Duitsland komt ingestroomd en de zachte lucht die vanuit het zuidwesten komt.
Hoofdrolspelers van deze stijd zijn een enorm laag ten westen en krachtige hogedruk ten noordoosten.
De hogedruk gaat winnen, lagedruk trekt noordwaarts richting Ijsland en als gevolg hiervan snoert zich een kleiner
laag af dat ten zuidwesten van ons land verder zuidwaarts zal koersen.
Komende avond en nacht wolkenvelden en opklaringen met minima tussen +3 C in Zeeland en -3 C in Groningen.
Morgenochtend dan vanuit het zuidwesten perioden met lichte regen.
Waarschijnlijk bereikt de regen de noordoostelijke gebieden niet, mede door een daar verder toenemende oosten wind
waarmee steeds drogere lucht wordt aangevoerd.
De maxima komen in Groningen daarom niet of nauwelijks meer boven het vriespunt.
Elders tot de middag 2-6 C, tot het moment dat de koude lucht gaat winnen en de regenzone weer zuidwaarts terug
gedrongen wordt. Halverwege de middag gaat daarom in het noorden en later midden van het land de regen over in
sneeuw en dalen de waarden naar rond het vriespunt. Modellen verwachten op zich geen grote hoeveelheden maar in
dit soort situaties, waarbij verschillende luchtsoorten met elkaar in botsing komen, kunnen er wel verrassingen optreden.
In de avond en nacht trekt deze zone verder zuidwaarts en zal uiteindelijk halverwege woensdagochtend ten zuiden van
ons land zijn aangekomen. Op dat moment zijn er in het noorden en midden al uitgebreide opklaringen en minima tot minus 5 C.
Woensdag, donderdag en vrijdag dan verder prachtig winterweer, met veel zon en minima tussen -5/-9 C en overdag +2/-2 C,
maar droge lucht en -zeer- lagedauwpuntwaarden dus ongestoorde en krachtige ijsgroei.
Trend voor komend weekend: het patroon met hogedruk boven Scandinavie en lagedruk ten zuiden verandert niet wezenlijk.
Aanhoudend droog en koud winterweer dus met weinig verandering in temperatuur.

Mvg, Ronald de Wildt

AFTH14

Krijg toch elke keer de kriebels van een eventuele kou-inval, heerlijk dit!

RicardoDimm


pietjelol

Citaat van: RicardoDimm op ma 06 feb 2017 - 22:36
Nieuwe pluimen al online?
Ja en zoals het nu voor staat is er een twee deling noorden winters en het zuiden (veel) warmer.

Remy

Door de bewolking is de dagelijkse gang hier echt niets.Vanaf vanmorgen tot nu amper twee graden geweest hier en momenteel hikt het tegen de nul graden aan.Met die wind erbij echt water koud.Het moet nu echt doorzetten of hier ook zeven graden worden.Want dit weer is momenteel waardeloos grijs grauw nevelig en vervelend.Het mag van mij vriezen of dooien maar niet daar tussenin ;)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Lucifer

1. HIRLAM



2. ARPEGE



3. WRF



4. GFS



Eerlijk gezegd denk ik dat het allemaal weinig zal voorstellen. Er zullen zeker vlokken vallen, maar de eerste neerslag blijft sowieso niet liggen vanwege de te hoge bodemtemperatuur en een te lage intensiteit. Tegen dat de bodem wel koud genoeg wordt (avond/nacht), gaat de intensiteit van de neerslag er meer en meer uit.

Ik verwacht voornamelijk natte sneeuw, met later in de avond en nacht kans op (een heel klein beetje) accumulatie voor midden en/of noord. Gezien er sowieso al weinig neerslag berekend wordt, zal dit max 1 tot 2 cm genereren en zelfs dat zal al erg moeilijk en weinig waarschijnlijk zijn.

Verder even opmerken dat gedurende de avondperiode de toptemperaturen van de wolken flink stijgen. If so, moet er ook lokaal rekening gehouden worden met een overgang naar lichte regen.

Kortom, weinig kans op slagen vrees ik.

Powered by EzPortal