Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 4

Topic gezien door 82639 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 04 feb 2017 - 12:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zwoof


Arend

Citaat van: vossejongk op zo 05 feb 2017 - 21:39
Lijkt mij alsof we weer een vette worst zijn voorgehouden  :P

Neerslag stelt ook geen ene moer voor. Droog, droger en droogst. Snel doorspoelen deze onzin en op het naar het voorjaar.  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

TMCThomas

Citaat van: zwoof op zo 05 feb 2017 - 22:03
15 daagse EC de Bilt:

Das gek de oper op weerplaza ligt vijf graden hoger op dinsdag de 14e dan bij de pluim van het KNMI. Ik dacht dat ze beide van ECWMF waren?

Armand

Citaat van: Arend op zo 05 feb 2017 - 22:10
Neerslag stelt ook geen ene moer voor. Droog, droger en droogst. Snel doorspoelen deze onzin en op het naar het voorjaar.  :)

Voor zuidoost ziet het er best lente-achtig uit. Overdag op MT zelfs al richting 5 tot 10 graden overdag en in de nacht wat vorst. Bovendien droog en redelijk zonnig. We zullen zien hoe het ontwikkeld.

TMCThomas

Citaat van: Armand op zo 05 feb 2017 - 22:14
Voor zuidoost ziet het er best lente-achtig uit. Overdag op MT zelfs al richting 5 tot 10 graden overdag en in de nacht wat vorst. Bovendien droog en redelijk zonnig. We zullen zien hoe het ontwikkeld.
Nog niet zo snel  :P GFS is weer richting het meer winters scenario gegaan, gesteund door onder andere GEM, JMA, GEOS, FIM en CPTEC (wat dat ook mag zijn)

zwoof

Citaat van: TMCThomas op zo 05 feb 2017 - 22:14
Das gek de oper op weerplaza ligt vijf graden hoger op dinsdag de 14e dan bij de pluim van het KNMI. Ik dacht dat ze beide van ECWMF waren?


Dat zijn ze ook. Alleen die van het KNMI is specifiek van de Bilt of een ander hoofdstation naar keuze.  Die van weerplaza is een gemiddelde van de regio's  in NL.  :)

Armand

Citaat van: TMCThomas op zo 05 feb 2017 - 22:14
Das gek de oper op weerplaza ligt vijf graden hoger op dinsdag de 14e dan bij de pluim van het KNMI. Ik dacht dat ze beide van ECWMF waren?

Krijg ook vaker het idee dat weerplaza de maximum en minimum temperatuur in de pluim verwerkt, zie ook steeds die 2 toppen in de temperatuur overdag. Die ontbreken bij de KNMI pluim. Aangezien de temperatuur vaak wat hoger (of in de nachten lager) kan uitvallen dan pluimen aangeven, zou ik de weerplaza versie aanhouden.

Ofja 2 toppen, er is eerder steeds 1 'soort top' en dan loopt de gemiddelde grafieklijn nog een beetje (maar veel minder steil) naar boven richting de 'echte top' om vervolgens weer steil omlaag te duiken. Heb geen idee of er een bepaalde wiskundige benaming voor deze grafiekloop is ;D

zwoof

Dat zal het zijn.  KNMI Pluim heeft op de top de verwachting van 13:00 uur staan  om vervolgens meteen naar de volgende verwachting van 19:00 uur te springen in de grafiek.   

Lucifer

Tja, als het dan toch niet met bakken wil sneeuwen, dan vind ik de komende periode misschien nog wel het beste alternatief. Beetje nachtvorst en overdag boven 0 met ruimte voor vrij veel zon. Echt klagen mogen we dan toch niet :)

Lucas

GFS is en blijft op en top winters; hoog boven scandinavie blijft rotsvast liggen en zorgt voor een strakke OZOtstroming. Ook EC is deze morgen alweer anders dan gisteravond, al blijft de laatste kaart wel een aandachtspunt met een kantelend hoog boven Europa...
Aanhoudende sneeuwval

zwoof

Hier de 12Z runs van GFS en Arpege betreft de verwachte neerslag/ sneeuw van morgen:

Arpege laat toch wat centimeters zien en legt de sneeuwgrens steeds verder naar het midden.


GFS laat de neerslag lager komen, maar berekent nog steeds slechts 1 cm sneeuw.





Totaal woensdag Arpege;


Totaal woensdag GFS:

pietjelol

Kou komt er aan zit nu net voorbij Berlijn. Ondertussen is Rusland zeer goed afgekoeld Moskou min 25

zwoof

Citaat van: pietjelol op ma 06 feb 2017 - 09:45
Kou komt er aan zit nu net voorbij Berlijn. Ondertussen is Rusland zeer goed afgekoeld Moskou min 25

Ik las vanmorgen min 40 in noord Rusland, maar in de pluim EC iets te minimaal terug te zien :)

Hier de 10-daagse van EC:


Marsel

Citaat van: zwoof op ma 06 feb 2017 - 09:58
Ik las vanmorgen min 40 in noord Rusland  :)

Hier de 10-daagse van EC

Ijzig koud gedurende een paar dagen vanaf woensdag. Zeker voor het gevoel met die zeer lage Td's. Ik ben geen liefhebber maar dit zijn voor winterfanaten toch gewoon top pluimen? Lijkt wel of iedereen een beetje beduusd is. Lijkt me nergens voor nodig als ik naar deze pluim kijk. Gewoon koud hoor!

Danny

Citaat van: Marsel op ma 06 feb 2017 - 10:02
Ijzig koud gedurende een paar dagen vanaf woensdag. Zeker voor het gevoel met die zeer lage Td's. Ik ben geen liefhebber maar dit zijn voor winterfanaten toch gewoon top pluimen? Lijkt wel of iedereen een beetje beduusd is. Lijkt me nergens voor nodig als ik naar deze pluim kijk. Gewoon koud hoor!

Dat lijkt mij toch ook. Eerst maar eens twee of drie ijs dagen incasseren en daarna zien we wel verder. De vorige winterperiode duurde ook veel langer dan op voorhand werd voorzien door de modellen.

zwoof

Citaat van: Marsel op ma 06 feb 2017 - 10:02
Ijzig koud gedurende een paar dagen vanaf woensdag. Zeker voor het gevoel met die zeer lage Td's. Ik ben geen liefhebber maar dit zijn voor winterfanaten toch gewoon top pluimen? Lijkt wel of iedereen een beetje beduusd is. Lijkt me nergens voor nodig als ik naar deze pluim kijk. Gewoon koud hoor!

Ja, maar mensen willen vaak meer he?  Op zich vind ik het zelf allang mooi deze kou. Ik hoop wel dat er nog een beetje wit bij komt voor het totaalbeeld. Maar zoals gezegd verder best aardig. We hebben wel eens andere winters meegemaakt.  ;)

Marcellang

Citaat van: zwoof op ma 06 feb 2017 - 10:06
Ja, maar mensen willen vaak meer he?  Op zich vind ik het zelf allang mooi deze kou. Ik hoop wel dat er nog een beetje wit bij komt voor het totaalbeeld. Maar zoals gezegd verder best aardig. We hebben wel eens andere winters meegemaakt.  ;)
Super goed van je om zo te relativeren  ;)
Ik heb er op dit moment iets meer moeite mee  ;D
Maar de eerste 3 dagen zijn binnen ....... :)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

zwoof

Citaat van: Marcellang op ma 06 feb 2017 - 10:09
Super goed van je om zo te relativeren  ;)
Ik heb er op dit moment iets meer moeite mee  ;D
Maar de eerste 3 dagen zijn binnen ....... :)

Relativeren van het weer en verwachtingen is belangrijk voor mij.  Anders wordt ik nog een teleurgestelde of boze burger. Haha!  Buitenom het feit dat de zaak er niets door zal veranderen, zit daar niemand op te wachten denk ik. ;D

En inderdaad, nu maar genieten de paar mooie winterdagen die komen gaan. Daarbij, het vervolg van de maand is nog lang niet een uitgemaakte zaak.   ;)

Edwin

Wel jammer dat het hier nooit eens normaal kan sneeuwen en dat het blijft liggen als het een beetje winter wordt. Zo'n cosmetisch laagje stelt ook niks voor. Maar hier is het 1 of het ander. Inval van kou gaat hier moeilijk gepaard met neerslag. Gelukkig worden het nu wel redelijk zonnige dagen :) en een beetje winter dan. Eigenlijk net niet
Never Stop Exploring

Energizer85

Ben toch wel nieuwschierig morgen. De guidiance van het KNMI spreekt over een slepend kantelend front. Waarbij vooral aan de noordkant de neerslag over kan gaan in sneeuw. Het systeem zou in de middag zo halverwege het land moeten liggen van west naar oost. Zie hieronder:


Modelbeoordeling:

Belangrijkste aandachtspunten liggen in de grenslaag. Hirlam overschat de wolkenbasis behoorlijk, de beide Harmonie-runs geven een beteren indicatie, maar zijn slechts als leidraad voor mogelijke trends te gebruiken. Bij en noord van de vore ST en ook mist, zuid van de vore in opklaringen mogelijk mist vannacht. De timing van de occlusie is enigszins onzeker, hoewel de modellen deze run dichter bij elkaar liggen. Daarnaast is de neerslagsoort eeen belangrijk aandachtspunt. De neerslag komt als regen binnen, maar doordat aan de voorzijde van het front geleidelijk koudere lucht aangevoerd wordt en doorvallende regen de luchtkolom ook doet afkoelen kan de neerslag met name in het noorden en oosten overgaan in sneeuw. De sneeuwfracties in het ECEPS leggen de nadruk op Noord-Holland, Flevoland en Friesland. De activiteit van het front neemt in de modellen echter wel af, maar de vraag is nog of opglijding in werkelijkheid voor meer en langdurigere neerslag zorgt dan nu voorzien.

Powered by EzPortal