Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 4

Topic gezien door 81604 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 04 feb 2017 - 12:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Europees weermodel standvastig met nu woensdag al eerste ijsdag!



De modellen lopen heus wel wat uiteen hoor! Zo is het Amerikaanse model op de sneeuwrijke tour vanochtend. Sneeuw in de Lage Landen en veel sneeuw in de Alpen. Maar weer minder gunstig voor de liefhebbers van natuurijs. Het Europese model heeft er juist weer extra zin in! Hierboven de eerste ijsdag: en dat is woensdag 8 februari al! Hieronder de cliffhanger van het Europese model om te benadrukken dat die run all the way koud is. Kijk maar...



Let vooral op de dauwpunten! Daarmee kun je theoretisch al op 15 februari een elfstedentocht hebben! De ensembleleden reiken tot -25ºC. En zelfs tot en met 18 februari komen ze nauwelijks meer boven nul. We kijken even naar de oorzaak van het verschil tussen Amerikaanse en Europees model. Dit is het moment waarop het in het Amerikaanse model weer gaat dooien. Ook met die run trouwens kunnen we komend weekeinde misschien al schaatsen. Eigenlijk zijn de modellen precies gelijk behalve dan iets meer uitstulping van het hoog over Scandinavië.





En dat hangt weer samen met de temperatuur op 1500m. Er zit gewoon een extra koudebel in het Europese model. Die leiden een eigen leven en duw je niet zo maar aan de kant. Sowieso zien we een Russische beer met al zijn klauwen over West-Europa heen vallen. Is klauwen eigenlijk wel het goede woord? Als je hierboven kijkt zie je eigenlijk achtereenvolgens 3 mega koude atoombommen paddestoelvormig naar het westen en zuidwesten ontploffen. Dat zou je eigenlijk mooi thermodynamisch moeten kunnen simuleren in een speciaal Siberisch weermodel. Het leven is soms echt een sof op deze planeet maar dit is toch echt gewoon mooi werk van moeder aarde. En wij maken het mee!

Thnx Wintersportweerman
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

ron12

Bewegende beelden, nu maar hopen dat het uitkomt ,inderdaad 3 koude ploffers

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

cekstuffertz

Citaat van: ron12 op za 04 feb 2017 - 12:18
Bewegende beelden, nu maar hopen dat het uitkomt ,inderdaad 3 koude ploffers

Helaas was dat de run van donderdag. De GFS runs van gisteren en vandaag vallen vies tegen... Oper zat in de 0z wel helemaal boven in, dus benieuwd naar de GEFS ensembles van de 6z run...

zwoof

Ah daar is deel 4.  Mooi Zo! :)
GFS is inderdaad zwak de laatste runs. Maar EC en ook andere modellen als GEM en JMA laten gewoon winter zien op de (midden) LT.  Ik ben zeer benieuwd hoe de maand zich verder ontwikkeld.

gilleeesss

EC is idd verbetert, jammer dat de sneeuw niet Belgie bereikt. Maar kou is al iets meer opgeschoven in DEZE run. Mag nog iets meer naar ZW gaan maar goed, ik ben al tevreden met deze run. Zou leuk zijn, een elfstedentocht in NL. Wie zou dat gedacht hebben? (maar denk persoonlijk niet dat het zo extreem zal uitvallen)

matroesjka-world

Zoals ik schreef in m'n laatste bericht in deel 3, wordt ik van onderstaande link niet zo hele blij  :(

Zijn jullie het eens met dit verhaal? Staat het er echt zo slecht voor?

http://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/flitswinter-of-schaatsen/2962/
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

pietjelol

Citaat van: matroesjka-world op za 04 feb 2017 - 14:36
Zoals ik schreef in m'n laatste bericht in deel 3, wordt ik van onderstaande link niet zo hele blij  :(

Zijn jullie het eens met dit verhaal? Staat het er echt zo slecht voor?

http://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/flitswinter-of-schaatsen/2962/
Nee vindt dat persoonlijk te negatief gezien de huidige kaarten.

Danny

Citaat van: matroesjka-world op za 04 feb 2017 - 14:36
Zoals ik schreef in m'n laatste bericht in deel 3, wordt ik van onderstaande link niet zo hele blij  :(

Zijn jullie het eens met dit verhaal? Staat het er echt zo slecht voor?

http://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/flitswinter-of-schaatsen/2962/

Het gaat op details aankomen. De grote lijnen zijn op zich helemaal niet zo verkeerd maar de details gaan bepalen of het dik winter wordt, of we een flitswinter krijgen of misschien wel een tweedeling in het land of een grote zeperd.

De details komen de komende dagen. De eerste focus zal de neerslag van dinsdag / woensdag worden. (natte) sneeuw?, regen? dat kan al een heel groot verschil gaan maken voor de daarop volgende dagen. Kort gezegd in mijn ogen komt de winter dichtbij en ook het land binnen maar hoeveel plezier we er aan gaan beleven zal van de details gaan afhangen.

Caps

Dit word gewoon en flitswinter, denk dat het een weekje hooguit anderhalve week duurt, dan verdrijft het weer.

Danny

Citaat van: Caps op za 04 feb 2017 - 15:08
Dit word gewoon en flitswinter, denk dat het een weekje hooguit anderhalve week duurt, dan verdrijft het weer.

Flitswinter van een week anderhalve week  ???...... We leven in Nederland dat is gewoon winter hier. Het is hier, op enkele uitzonderlijke jaren na nooit veel langer winter achter elkaar.

Caps

Citaat van: Danny op za 04 feb 2017 - 15:10
Flitswinter van een week anderhalve week  ???...... We leven in Nederland dat is gewoon winter hier. Het is hier, op enkele uitzonderlijke jaren na nooit veel langer winter achter elkaar.

Aangezien mensen het al "winter" noemen als het in 2 provincies een klein laagje sneeuw valt en 2 dagen op dun ijs kunnen schaatsen, is indd anderhalve week lang ja.

Danny

Citaat van: Caps op za 04 feb 2017 - 15:13
Aangezien mensen het al "winter" noemen als het in 2 provincies een klein laagje sneeuw valt en 2 dagen op dun ijs kunnen schaatsen, is indd anderhalve week lang ja.

Altijd lastig wat nou echt winter is. Daar is geen omschrijving van met temperatuur etc. dus het is vrij persoonlijk. Maar ik denk dat we in Nederland wel reëel moeten blijven. We wonen niet in Scandinavië, Siberië of waar dan ook. Als we hier een week of twee weken vorst hebben in de nachten en een aantal ijs dagen of soms een laagje sneeuw van enkele centimeters is dat voor Nederland gewoon winter. Meer dan dat wordt het, op zeer uitzonderlijke jaren na, nooit in dit land.
En gezien de Hellmann punten halen we op heel veel plaatsen dit jaar gewoon een normale Nederlandse winter. Dat is het enige meetpunt voor de term winter in mijn ogen omdat de rest op gevoel gebaseerd is.

zwoof

Citaat van: Caps op za 04 feb 2017 - 15:08
Dit word gewoon en flitswinter, denk dat het een weekje hooguit anderhalve week duurt, dan verdrijft het weer.

Flitswinter van een weekje tot anderhalve week. Waar kan ik tekenen. Haha!   ;D

Citaat van: Danny op za 04 feb 2017 - 15:20
Altijd lastig wat nou echt winter is. Daar is geen omschrijving van met temperatuur etc. dus het is vrij persoonlijk. Maar ik denk dat we in Nederland wel reëel moeten blijven. We wonen niet in Scandinavië, Siberië of waar dan ook. Als we hier een week of twee weken vorst hebben in de nachten en een aantal ijs dagen of soms een laagje sneeuw van enkele centimeters is dat voor Nederland gewoon winter. Meer dan dat wordt het, op zeer uitzonderlijke jaren na, nooit in dit land.
En gezien de Hellmann punten halen we op heel veel plaatsen dit jaar gewoon een normale Nederlandse winter. Dat is het enige meetpunt voor de term winter in mijn ogen omdat de rest op gevoel gebaseerd is.

Je hebt helemaal gelijk Danny. Extreme winters zoals bv in 1963 of 1979 (bakken sneeuw) zijn uiterst zeldzaam in NL. Zelfs strenge vorstperiodes die Elfstedentochten hebben opgeleverd zijn zeer zeldzaam. 

Een vorstperiode van een week tot anderhalve week  in Januari en-of Februari hoort gewoon bij een normale Nederlandse winter. Ook de z.g.  flitswinters horen daarbij. Ze worden al sinds mensenheugenis onderbroken met warmere periodes en flitslentes.  Het leuke eraan is dat er geen enkele zekerheid is over hoe, wat, of wanneer er een eventuele winterperiode komt, of hoelang die gaat duren. Bovendien kunnen extremen altijd voorkomen en wie wil dat nou niet missen.  Dat maakt dat we met zn allen met bovengemiddelde belangstelling de weermodellen volgen, onze enige houvast in deze. Ook een Elfstentocht behoort elke winter tot de mogelijkheden,  maar gezien de zeldzaamheid zou het wel een unicum zijn als dat er echt van gaat komen. Het zou toch wat zijn of niet dan :D

Armand

Hebben we eens een neerslaggebied met een strake oostelijke aanvoer, valt er geen sneeuw uit de lucht. Dat was ook niet verwacht overigens, maar het is toch zonde dat Duitsland nu niet gevuld was met koude lucht, dan hadden we nu al sneeuw gehad.

Extremissimorum

Ik haal weer even de archiefkast open.

Ik heb de pluim van van vanochtend (1e plaatje) naast (of beter, boven) die van 2012 (2e plaatje) gezet, uiteraard met dezelfde termijn tot intrede winter.

Zeg het maar: welke is overtuigender? Ik zeg: 2017 is gemiddeld kouder, maar 2012 duurt langer.
En trouwens: zie ook de sneeuwkansen voor 2012, we weten hoe dat is afgelopen! Toen kwamen de temperaturen veel lager uit dan ingepland.

Danny

Citaat van: Extremissimorum op za 04 feb 2017 - 16:04
Ik haal weer even de archiefkast open.

Ik heb de pluim van van vanochtend (1e plaatje) naast (of beter, boven) die van 2012 (2e plaatje) gezet, uiteraard met dezelfde termijn tot intrede winter.

Zeg het maar: welke is overtuigender? Ik zeg: 2017 is gemiddeld kouder, maar 2012 duurt langer.
En trouwens: zie ook de sneeuwkansen voor 2012, we weten hoe dat is afgelopen! Toen kwamen de temperaturen veel lager uit dan ingepland.

We weten ook allemaal hoe de vorige winterse periode afliep. De pluim moest toen ook op behoorlijk korte termijn bakzeil halen. Dus zelfs de 50 oplossingen in de pluim kunnen ons op midden en lange termijn niet altijd van een betrouwbare trend voorzien. Laat het eerst maar winter worden daarna gaan we wel zien of het lang winter wil blijven. De spanning loopt in ieder geval weer flink op.

Remy

Ik ben het er helemaal mee eens dat winters hier doorgaans weinig voorstellen,alle mooie filmpjes zijn dan ook van echt extreme winters.Maar zoals ik eerder in het vorige deel opmerkte.. De kans op een flinke emmer noordpool lucht is zeker niet uitgesloten.Ik lach me rot als straks blijkt dat we de koudste februari van deze eeuw gaan beleven.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

zwoof

Citaat van: Remy op za 04 feb 2017 - 16:19
Ik ben het er helemaal mee eens dat winters hier doorgaans weinig voorstellen,alle mooie filmpjes zijn dan ook van echt extreme winters.Maar zoals ik eerder in het vorige deel opmerkte.. De kans op een flinke emmer noordpool lucht is zeker niet uitgesloten.Ik lach me rot als straks blijkt dat we de koudste februari van deze eeuw gaan beleven.


Of niet dan.  Haha!  ;D  En het is niet eens onmogelijk dat het daar op uit loopt.  Tot nu toe was dat februari 2012 of niet? 

Edit: ff opzocht,  2012 inderdaad met een gemiddelde van 0.8 graden. Gevolgd door 2010 met 1,6 graden.

gilleeesss

Met een week lang 5+ graden zal het moeilijk worden hoor jongens, keep dreaming

TMCThomas

Sneeuwkansen zijn inderdaad toegenomen  :)

Powered by EzPortal