Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 2

Topic gezien door 119097 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, ma 26 dec 2016 - 00:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gilleeesss

Citaat van: winter op di 27 dec 2016 - 17:27
Cruciale verschil tussen de GFS 12h run en UKMO 12 h run op 144h.
Bij UKMO stijgt de druk op Groenland waardoor de Benelux voor een langere tijd koude lucht krijgt vanuit het hoge Noorden.
Waarbij we in NL te maken hebben met een NW/N stroming.
Bij GFS verschuift het hoog naar Europa met een kans op een Eurohoog en dus saaier weer. Even kijken wat de GFS nog laat zien.

Erna komt er ook  hogedruk boven groenland, maar dan heb je wel dat laagje daar nog bij ook, wat UKMO niet heeft

gilleeesss

Weet niet wat ik moet denken van de gfs 12z (leden inclusief)

winter67

Citaat van: gilleeesss op di 27 dec 2016 - 18:44
Weet niet wat ik moet denken van de gfs 12z (leden inclusief)
Ik wel, altijd dat overdreven scenario's terwijl het toch NOOIT winter word

Svanos

Dat ziet er inderdaad niet echt best uit.  :o
Laagste gemeten temperatuur winter 2017 : -7.1°C
Davis Vantage Pro 2 plus

ron12

Luchtdruk waarden 1046 Hpa gemeten, kijken of die nog verder stijgt ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Invicta

Citaat van: winter op di 27 dec 2016 - 15:54
kort artikel waarbij alles globaal netjes wordt uitgelegd. Voor de leken net als mij :P
Voorspelling van meteogroup:
Daarna lijkt het toch echt een zacht en wisselvallig verhaal te worden. Hoe jammer deze winterliefhebber dat uiteindelijk ook vindt.


Ik vrees toch dat ze gelijk gaan krijgen. Het kwartje valt steeds de verkeerde kant op.

sneeuw040

Citaat van: Invicta op di 27 dec 2016 - 19:27
Ik vrees toch dat ze gelijk gaan krijgen. Het kwartje valt steeds de verkeerde kant op.

Het kwartje valt vast nog wel een keertje goed, de vraag is alleen wanneer. Lange termijn van 1 week is nog niet eens te voorspellen. En toch gaat meteogroup al praten over na half januari zo frustrerend vind ik dat  :(

ron12

Donderdag mogelijk een ijsdagje Duits/Nederland grensgebied als het mistig blijft, nu komt het vanaf 4 Januari mogelijkheid van een winterinval. Voor eerst sinds tijden dat ik dat gehoord hoort heb op die zender Wdr3,ZO JUIST!!!!!!
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jelle

Citaat van: winter67 op di 27 dec 2016 - 18:53
Ik wel, altijd dat overdreven scenario's terwijl het toch NOOIT winter word

Dit lijkt mij ook vrij duidelijk. Al vind ik dat we de pluim van het EC moeten hebben want die van het GFS zit er te vaak echt naast op het moment zelf.

Joep


Jelle

Citaat van: Joep op di 27 dec 2016 - 20:05
Prullenbakrun EC

Is dat zo? Het is de beste run van de drie belangrijke modellen (GFS en GEM).
We kunnen eerder vaststellen dat er gewoon nauwelijks nog mooie runs zijn. Dat is het probleem. We willen te graag en de modellen zien het vaak net niet goed. Het is een combinatie van.

Jelle

Zolang de pluim van het ECMWF niet overtuigend is ben ik dat ook niet. Als het 50/50 is draait het altijd de zachte kant op (kijk maar naar de afgelopen 5 jaar). Pas als het 70/30 wordt (in winters voordeel) krijgen wij dikke winterkansen.

Joep

Citaat van: Jelle op di 27 dec 2016 - 20:07
Is dat zo? Het is de beste run van de drie belangrijke modellen (GFS en GEM).
We kunnen eerder vaststellen dat er gewoon nauwelijks nog mooie runs zijn. Dat is het probleem. We willen te graag en de modellen zien het vaak net niet goed. Het is een combinatie van.
De beste van de slechtste  ;D

gilleeesss

EC is toch zo heeeeeeeeeeel slecht niet?  :-\

Donnydekoning


Armand

Zo heel slecht is het allemaal niet. Er heeft immers nog niet duidelijk in de kaarten gestaan dat we echt winters weer krijgen, daar bleven de pluimen veel te onzeker voor. Komende maandag misschien wat sneeuw, daarna redelijk onzeker. Ik zal dadelijk een berichtje erover schrijven ;)

gilleeesss

EC 12z 27dec. Sneeuwkansen zijn miniem. Oud op nieuwjaar wat warmer, daarna nieuwe kansjes

winter67

Citaat van: Armand op di 27 dec 2016 - 21:43
Zo heel slecht is het allemaal niet. Er heeft immers nog niet duidelijk in de kaarten gestaan dat we echt winters weer krijgen, daar bleven de pluimen veel te onzeker voor. Komende maandag misschien wat sneeuw, daarna redelijk onzeker. Ik zal dadelijk een berichtje erover schrijven ;)

Je bedoeld het was onzeker nu zijn alle winterkansen weg word gewoon temps rond normaal geen winter voorlopig. Sneeuw komt er niet hoogstens natte sneeuw

Bacci

Nog steeds die grote onzekerheid, tuurlijk op lange termijn kouder, maarja uitstel uitstel uitstel....
Komt vast nog wel winter hoor! maarja hoe verder hoe minder lang nog overblijft, tenzij de seizoenen steeds iets opschuiven.

Februari winter(tje) vol ik gewoon aankomen.

Armand

Jaarwisseling

December loopt inmiddels al rap ten einde en we naderen komend weekend de jaarwisseling. Voor de vuurwerkliefhebbers is het natuurlijk een groot aandachtspunt wat het weer dan gaat worden. We zien dat we tijdens de jaarwisseling nog te maken hebben met het hogedrukgebied boven Centraal Europa. Het polaire front met daarachter koudere lucht is goed te zien door ''de knik'' in de isobaren die vanuit Ierland richting Scandinavië loopt.


Dit betekent concreet dat we in elk geval geen last gaan krijgen van harde wind of veel regen, het wordt eerder redelijk rustig weer. De zwakke westelijke tot zuidwestelijk stroming zorgt voor wat vochtigere lucht. Er is dus grote kans dat de jaarwisseling bewolkt gaat verlopen, met verspreid over het land misschien wat motregen of nevel. Op de meeste plaatsen lijkt het echter gewoon droog te blijven tijdens de overgang naar 2017. De temperatuur blijft dankzij de vele bewolking/nevel overal boven 0 in Nederland.
Voor de vuurwerkliefhebbers dus goed nieuws, geen harde wind, geen mist en overwegend droog weer.

Eerste vlokken op maandag?
We zien dat later op zondag 1 januari het polaire front vanuit het noordwesten binnenloopt. Dankzij de redelijk warme Noordzee zullen de temperaturen overal boven 0 gaan liggen bij aanvang van het polaire front. Ik verwacht dan ook dat vrijwel overal in Nederland de eerste neerslag als regen gaat vallen.

In de nacht naar maandag 2 januari trekt het polaire front verder over het land en komen we in koudere lucht terecht. De temperaturen op 850hPa (ongeveer 1.5 km hoogte) dalen hierbij ook tot onder de -5 graden


Helaas lijkt het erop dat voor een groot deel van Nederland de temperaturen op 2m hoogte niet voldoende dalen voor de transformatie naar sneeuw. De temperatuur lijkt terug te gaan naar enkele graden boven het vriespunt. Misschien dat er bij voldoende intensiteit toch wat natte sneeuw mogelijk is, maar veel zal het niet echt gaan voorstellen. Momenteel ligt de sneeuwkans voor Midden Nederland zelfs onder de 10% op maandag:


Voor Zuidoost ziet het er anders uit. Hier arriveert het front in de loop van de nacht en kan de lucht nog verder afkoelen. Tegen de ochtend is de kans hier wel aannemelijk dat de regen transformeert in (natte) sneeuw. Als het hard genoeg blijft sneeuwen en de temperatuur daalt tot richting het vriespunt kan er (zeker in de Heuvels) een tijdelijk sneeuwdekje ontstaan. De sneeuwkans voor Zuidoost ligt dan ook beduidend hoger op maandag 2 januari:


Kleine veranderingen in de timing van het front kunnen er natuurlijk voor zorgen dat er op meer plekken kans is op (natte) sneeuw, maar voorlopig lijkt het voor een groot deel van Nederland op hooguit wat natte flatsen uit te lopen. Alleen in de hogere delen van Limburg is er een kans op een tijdelijk sneeuwdekje, dat overigens door de positieve temperaturen maandag overdag weer weg zal smelten.

En verder?
U zag wellicht al aan de eerder geposte sneeuwkansen in dit bericht dat de kans op winterse neerslag na maandag landelijk wat toeneemt van 30% in Midden Nederland tot richting de 45% in Zuidoost Nederland. Echter is de spreiding in de pluim te groot om hier concrete uitspraken over te doen.

Na maandag dus grote onzekerheid, het lijkt (licht) wisselvallig te worden met kans op soms wat winterse neerslag, zeker landinwaarts. De meeste leden gaan voor temperaturen rond of net wat onder normaal. Richting het einde van de pluim nemen overigens de kansen op ijsdagen toe, in Zuidoost zelfs tot over de 20%


Powered by EzPortal