Winterdiscussietopic 2016/2017 Deel 1

Topic gezien door 151637 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 26 okt 2016 - 17:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vossejongk

Matig pluimpje, 4 dagen winter. Hopen dat ie nog meer zakt ;)

GFS is goed, zeker 1e werek in het nieuwe jaar.
ECMWF 12u run komt op datzelfde tijdstip met een diep laag dat vanuit zuid scandinavië ri Engeland trekt o_O

Ook CFS, GEM, Navgem, NCMRWF en FIM komen met vrijwel dezelfde setting.

Kortom het ziet er goed uit voor de winter :)!

DSDLimburg

Citaat van: vossejongk op zo 25 dec 2016 - 00:58
Matig pluimpje, 4 dagen winter. Hopen dat ie nog meer zakt ;)

Matig is die zeker, maar al veel beter als afgelopen dagen.  8)
seizoen 2018/2019

DSDLimburg

Als ik even naar mijn regio kijk dan ziet de pluim er op dit moment niet slecht uit, kan altijd beter maar niet slecht 8)
seizoen 2018/2019

gilleeesss

Allemaal goed en wel, maar ik baar me beetje zorgen bij de gfs 18z leden op termijn..

Merry xmas trouwens

winter67

Zeer mooie run gfs komt met winterkou

john haarsteeg n-bra

Ik voorzie eind dec begin jan een onvervalste winterinval gfs is er flink mee aan het sleutelen,,, :o
verder wens ik jullie fijne kerstdag en een voorspoedig 2017!

GeneralDuke

Inderdaad mooie kerstcadeaus van GFS de laatste dagen, hopen dat het weet door te zetten. Gaat EC al een beetje mee?

Zalig Kerstmis allemaal  :D
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

gilleeesss

Citaat van: GeneralDuke op zo 25 dec 2016 - 09:34
Inderdaad mooie kerstvadeaus van GFS de laatste dagen, hopen dat het weet door te zetten. Gaat EC al een beetje mee?

Zalig Kerstmis allemaal  :D

Ik denk het wel ja. Maar denk nog altijd dat het van details zal afhangen. Hopelijk gaat het hoog zivh niet teveel naar het oosten zodat we de laagjes  over ons krijgen.

Joep

KNMI Guidance

Modelbeoordeling en onzekerheden:

De clusters zijn voor de komende week eenduidig. Allen tonen de blokkerende rug boven de Britse Eilanden die oostwaarts trekt en boven centraal Europa komt te liggen en vervolgens de hoogtetrog in het nieuwe jaar. Vervolgens tonen alle clusters ook de rug ten zuidwesten van ons land, waarbij de positie in de verschillende clusters wel wat verschilt. Overeenkomst is wel de hoge druk ten zuidwest/westen van ons, lage druk ten noordoosten/oosten van ons. In de EPS-pluim zien we dit terug als een droge periode tot en met de jaarwisseling, met temperaturen overdag enkele graden boven nul, in de nacht temperaturen onder nul Dit is wel afhankelijk van de mate van bewolking en eventuele mist. Op de langere termijn neemt de kans op wisselvallig weer toe en neemt de spreiding in temperatuur toe.

winter67

Gfs nog steeds met winterkou begin 2017

Jelle

Voor geïnteresseerden mijn beschouwing (als teamlid van team Art of Thunders) .

Goedemiddag!

In de weerwereld wordt alweer druk gespeculeerd en eindelijk dienen echte winterse mogelijkheden zich aan. Mogelijkheden die ook mij aanzetten tot het nader bekijken van de weerkaarten. Er moet natuurlijk nog flink gesleuteld worden maar de aanzet lijkt er te komen. Dat na een december die te hoge temperaturen gaf maar zeker niet zo zacht als de vorige december en dit keer ook met een flink aantal nachten nachtvorst. Landelijk meestal 5 tot 10 keer deze maand, en daar komen nog enkele dagen bij.

Wat zien we? De komende drie dagen beweegt een hogedrukgebied met de kern van ruim 1040 hPa over ons kleine landje en dat brengt naast hoofdpijn van dit opzich wel bijzonder hoge hogedrukgebied (voor Nederlandse begrippen) ook nachtvorst. In de nacht, vooral tijdens heldere momenten kan het makkelijk -1 tot -5 worden en afhankelijk van de mist in de ochtend en middag wordt het overdag in deze periode +1 tot +5 graden. Een aantal redelijk mooie en vooral ook weer droge dagen lijken voor ons in het verschiet te liggen.

In de dagen rond oud en nieuw lijkt dit hoog alweer af te zakken en de winterliefhebber zou de moed verliezen als het Azorenhoog niet ineens omhoog schiet! De vorst raken we tijdelijk kwijt maar dit is een niet alledaagse situatie want meestal houdt dit niet meer dan 1 tot 3 dagen stand. Ditmaal betreft het een enorm krachtig gebied die wat langer standhoudt. Volgens het ECMWF kan Nederland dan lang rekenen op een ijskoude bovenlucht en met name een NW/N'en wind. Dit met veel (natte) sneeuwbuien. Het GFS laat het Azorenhoog snel uitbreiden richting Scandinavië waardoor we te maken krijgen met een reeks ijsdagen vanaf (4 januari) en nachten met vaak matige vorst.

In beide situaties hebben we het over koning winter en dat maakt het natuurlijk wel aanlokkelijk. Voor ons is dit een mooi begin na een aantal (zeer) zachte winters. Of het uitkomt? Dat gaan we zien. Ik zal binnenkort komen met een nieuwe beoordeling.
Wat ik denk? Ik voorzie zeker een koudere periode maar er zijn veel onzekerheden. Houdt het Azorenhoog van het ECMWF wel echt stand? Zakt het hoog van het GFS op termijn al niet snel weer af zoals we de laatste dagen vaker hebben gezien? Wat vast staat is dat het voorlopig in ieder geval niet te vaak aan de zachte kant is. Misschien is dit wel de laatste dag dat de temperatuur echt boven de 10 graden komt.

Kortom, we gaan het zien! Ik wens u hele prettige kerstdagen namens alle teamleden van Art of Thunders.
Jelle




PS:
Als bijlagen de nieuwe run v/h GFS, de oude run v/h GFS (zie hoeveel ze overlappen!) en de run v/h ECMWF.

vossejongk


TMCThomas

Trouwens, Fijne feestdagen! ;)

Jelle

Citaat van: vossejongk op zo 25 dec 2016 - 13:10
Grappig dat dit op de 19e al in de kaarten stond :)

Dat is wel grappig ja! Nu is het moois overigens uit de kaarten.

Gelieve niet de afbeelding mee posten in je reply

gilleeesss

Vindt de GFS 12z niet echt zo wauw eerlijk:( zowel oper als leden

Edit: de pluim lijkt wel even goed gebleven te zijn, maar ik vind de settings vooral veeeeeel te verschillend allemaal, er zit geen patroon meer in na 180uur

TMCThomas


Nao heeft er in iedergeval wel zin in. met een groot deel van de leden tussen de 0 en -1 in januari

ron12

Nu al windstoten tot 160 kilometer westen Noorwegen, ergste moet nog komen daar
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

glenn

De weerpluimen voor Zuid Nederland persoonlijk vind ik deze zeker niet slecht. GFSziet zelfs op termijn de gemiddelde temperatuur naar temperaturen rond de 0*c.
Afwachten de komende 2 a 3 dagen zullen ons meer duidelijkheid brengen.
Weerpluim: weerplaza

vossejongk

Citaat van: ron12 op zo 25 dec 2016 - 21:12
Nu al windstoten tot 160 kilometer westen Noorwegen, ergste moet nog komen daar

Op de Faeröer eilanden boven schotland is een windstoot gemeten van 266 km/h!

Citaat van: gilleeesss op zo 25 dec 2016 - 18:29
Vindt de GFS 12z niet echt zo wauw eerlijk:( zowel oper als leden

Edit: de pluim lijkt wel even goed gebleven te zijn, maar ik vind de settings vooral veeeeeel te verschillend allemaal, er zit geen patroon meer in na 180uur

Ik vind de kaarten prima, de drukverdeling wordt steeds beter, veel sneeuw ook ! GFS parallel gaat bv voor een mooie blokkade ter hoogte van UK verbindend met een groenland en noord-scandihoog. Zuid scandinavië heeft een afzakkend laag ri europa en brengt bakken met sneeuw :)

Ook CFS komt met zeer aparte drukverdelingen, bijvoorbeeld:

winter67

Echt winter word het niet kou word verschoven maar zacht ook niet flut winter

Powered by EzPortal