Winterdiscussietopic 2016/2017 Deel 1

Topic gezien door 151568 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 26 okt 2016 - 17:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

SniperEye

Astronomisch gezien is de winter ook pas net begonnen en hebben we nog 3 maand voor de boeg  :)

Global warming

Citaat van: SniperEye op vr 23 dec 2016 - 20:14
Astronomisch gezien is de winter ook pas net begonnen en hebben we nog 3 maand voor de boeg  :)

Meteorologisch is de winter 23 dagen oud en hebben wij er nog 67 te gaan.(dit is statistisch toch echt reëler dan jouw 3 maanden)

Een echt winterse periode staat nog niet op de kaarten.
Is het ergens in Noord of Oost Europa wel echt winter?  Ik zie eigenlijk overal te hoge temperaturen die op LT ( rond 5 januari) meer naar normaal gaan neigen.
Dus na de kerst wordt het iig kouder maar echt winters staat voor later of nooit.

Maxim

Citaat van: Global warming op vr 23 dec 2016 - 21:13
Meteorologisch is de winter 23 dagen oud en hebben wij er nog 67 te gaan.(dit is statistisch toch echt reëler dan jouw 3 maanden)

Een echt winterse periode staat nog niet op de kaarten.
Is het ergens in Noord of Oost Europa wel echt winter?  Ik zie eigenlijk overal te hoge temperaturen die op LT ( rond 5 januari) meer naar normaal gaan neigen.
Dus na de kerst wordt het iig kouder maar echt winters staat voor later of nooit.

Paar dagen terug -38 in Turkije... niet alleen dingen zien die je wil zien

Armand

EC pluim 12z zit vol met onzekerheid op LT. Veel leden blijven toch bij het kwakkelwintertje of stralingswintertje.

SniperEye

Citaat van: Global warming op vr 23 dec 2016 - 21:13
Meteorologisch is de winter 23 dagen oud en hebben wij er nog 67 te gaan.(dit is statistisch toch echt reëler dan jouw 3 maanden)

Een echt winterse periode staat nog niet op de kaarten.
Is het ergens in Noord of Oost Europa wel echt winter?  Ik zie eigenlijk overal te hoge temperaturen die op LT ( rond 5 januari) meer naar normaal gaan neigen.
Dus na de kerst wordt het iig kouder maar echt winters staat voor later of nooit.

Het is maar hoe je het bekijkt. Er zijn voorbeelden van een witte pasen dus winters weer beperkt zich niet tot de maand december of januari.

Marcellang

Citaat van: Bacci op vr 23 dec 2016 - 16:20
Doe mij maar een December 2010 (of was het 9? of allebei?), is toch een kleine kans op? met noord(westelijke) stroming.
Dat was dec. 2010  8)
Super weer, we woonden toen net 1 dag in N/W DL   ::)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Global warming

Citaat van: SniperEye op vr 23 dec 2016 - 22:07
Het is maar hoe je het bekijkt. Er zijn voorbeelden van een witte pasen dus winters weer beperkt zich niet tot de maand december of januari.

1.Ik schreef "statistisch gezien" en dan zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen. Sneeuw met pasen kan altijd.
2.Bij de meteorologische winter behoort ook de maand februari. De winter beperkt zich in ons landje vaak tot deze 3 maanden. De meteorogische winter is dus een betere afbakening dan de astronomische winter.
3. Nogmaals ik ben geen winterhater maar kijk wel met een stukje nuchterheid naar het weer. Ik lees graag jullie aannames op LT maar die zorgen ook voor bijna evenveel teleurstellingen.

Klimatologisch is er echt iets aan de hand en dat zal voorlopig het weer sterk beïnvloeden. De situatie op de noordpool is zo sterk anders dan 10 jaar geleden dat alle modellen van toen de prullebak in kunnen.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat een stevige vorstperiode niet meer zou kunnen. De kans hierop is echter wel vele malen kleiner.

Arend

Citaat van: ron12 op do 22 dec 2016 - 22:03
IK heb nu al koppijn omdat het geen winter wil worden, en dit ding ook nog over mij heen ;D

Volgens de laatste berekeningen wordt het nog moeilijk om een nieuw record te vestigen, het blijft zo'n beetje tegen de 1045 hPa hangen. De schaalverdeling bij meteociel is inmiddels aangepast zodat een en ander nu duidelijk af te lezen is. De 06z oper van vandaag heeftt wel een erg grote dynamiek voor de komende tijd.  :D
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

winter67

Gfs ENS toch om vrolijk van te worden op lt veel koude oplossingen als we kijken naar Berlijn die gaan waarschijnlijk een paar ijsdagen krijgen mocht het doorgaan. Essen ongeveer hetzelfde.

TMCThomas


GFS inderdaad niks mis mee op lange termijn steeds meer leden gaan daar de kou in!

Zynex

Pluim ziet er goed uit!

Jasneker

Hmmm, 2 weken verder, erg lange termijn dus.
Er moet eerst wat meer veranderen daarboven, anders zie ik het ( voorlopig) nog niet gebeuren.
Een paar nachtjes (stralings) vorst en overdag boven 0 is in mijn optiek geen winter.

Armand

Citaat van: Jasneker op za 24 dec 2016 - 18:01
Hmmm, 2 weken verder, erg lange termijn dus.
Er moet eerst wat meer veranderen daarboven, anders zie ik het ( voorlopig) nog niet gebeuren.
Een paar nachtjes (stralings) vorst en overdag boven 0 is in mijn optiek geen winter.

Dat ligt voor iedereen anders ja. Ik heb ook liever temperaturen die een lange tijd onder 0 blijven, ook overdag. Helaas zit je in Nederland dan niet op de juiste plek, want gemiddeld liggen de maximumtemperaturen op een graad of 5/6 dadelijk in januari. Dus ik ben zeker ook tevreden als er dadelijk misschien eens wat (natte) sneeuw valt met temperaturen rondom het vriespunt. We gaan in elk geval waarschijnlijk niet terug naar de 10 graden (muv Kerst ;) )

GFS blijft een beetje hetzelfde als zijn voorgangers, niet heel koud, beetje kwakkelend. Hoop dat de Oper weer mooi bovenin de pluim te vinden is. De ENS loopt de komende minuten binnen ;)

Joep

GFS op lange termijn inderdaad winters te noemen


Armand

GFS pluim is nog best goed te noemen. De 2m temperatuur ligt nog wel boven 0, maar als we kijken naar de temperatuur op 850hPa dan zien we dat het gemiddelde richting -5 gaat. De sneeuwkansen nemen hiermee ook toe en goed nieuws is dat deze sneeuwkansen niet steeds opschuiven. Deze beginnen namelijk al enkele dagen vanaf 1 januari.

Joep

ECMWF projecteert een massief blok in NAO gebied!
De deur zou open kunnen voor winter in Europa

bron MetRyanJ/Europe

Zomerliefde

EC240 vind ik het mooist. PV naar Siberië en een splitsing

Benieuwd of de pluim weer kouder is geworden!

Joep

Sneeuwkansje met oud en nieuw NO en O


winter

GFS pluim toch matig naar mijn mening. En pas op extreem lange termijn winterse trekjes.
Vind ECMWF stukken beter. Het is wachten wat UKMO doet en welke van de andere 2 modellen gaat breken.
Hopen op NW stroming met veel sneeuw :).
Ideaal een pak sneeuw in t hele land en daarna de wind uit het NO/Oosten.

Joep


Powered by EzPortal