Winterdiscussietopic 2016/2017 Deel 1

Topic gezien door 151581 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 26 okt 2016 - 17:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

gilleeesss

Citaat van: Armand op di 20 dec 2016 - 18:28
Op langere termijn toch weer grote kans op hogedrukopbouw boven Groenland. Dat kan een basis zijn voor het opnieuw blokkeren van de straalstroom. Hopelijk komt deze keer alles dan wel goed te liggen, maar er is in elk geval weer wat om naar uit te kijken ;)

Idd, mss is het eens goed dat we nu eventjes een bezem erdoor gooien om daarna een betere plaats voor dat hogedrukgebied te vinden, want pal op ons is ook saai weer :P Alvast weer iets om te volgen, ookal is het 50% kans dat het weer volgen wordt om uiteindelijk toch niks te krijgen, maar dat is soms het leuke ook aan het weer.

Bacci

Citaat van: Armand op di 20 dec 2016 - 18:28
Op langere termijn toch weer grote kans op hogedrukopbouw boven Groenland. Dat kan een basis zijn voor het opnieuw blokkeren van de straalstroom. Hopelijk komt deze keer alles dan wel goed te liggen, maar er is in elk geval weer wat om naar uit te kijken ;)

Ik waardeer je doorzettingsvermogen!

ron12

Kou VS zorgt voor record hoge temperaturen noord Europa, en stormen de komende tijd, bron verschillende Scandinaviese media  :o
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

pietjelol

Ben benieuwd of de enkhuizen almanak gelijk gaat krijgen. Die heeft het over de eerste twee weken in februari vorst!.

ron12

Citaat van: pietjelol op di 20 dec 2016 - 22:12
Ben benieuwd of de enkhuizen almanak gelijk gaat krijgen. Die heeft het over de eerste twee weken in februari vorst!.
Ja leuk 2 weken -0.2 graden ;D
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

zwoof

Toch mogen we morgen hier en daar weer wat hellmannetjes bijschrijven zo te zien.

Arend

Van woensdag op donderdag gaat er weer eens wat neerslag vallen, dat lijkt onderhand ook al iets bijzonders te worden. De pluim is voor de rest van deze maand / dit jaar vrij droog.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

ron12

Citaat van: zwoof op di 20 dec 2016 - 22:30
Toch mogen we morgen hier en daar weer wat hellmannetjes bijschrijven zo te zien.
Zelfs De Bilt, temperatuur in Nijmegen op dit moment net een jojo van -3.2 naar -0,1 nu weer dalend naar -1.4 graden ;) laatste anderhalf uur  :)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Bacci

Haha als je kijkt naar de hoogst gemeten maximum rond deze periode, zie steeds 2015 voorbij komen  ;D
Man toen was het pas echt hel.
Trouwens volgende korte koude periode is weer op komst, zo blijven we omhoog en omlaag gaan.

Lucifer

De komende dagen zien we toch steeds meer en meer depressies die vanuit het westen onze kant proberen uit te komen en dat lijkt ook te lukken. We krijgen in de loop van de dag al een eerste lading regen te verwerken. Op het eerste kaartje hieronder zien we dat rond Kerstmis een volgend 'kreng' ons probeert lastig te vallen. Afhankelijk van de exacte koers van de depressie zorgt dit voor respectievelijk stormweer of gewoon onstuimig weer.

De isobaren komen korter tegen elkaar te liggen en de wind trekt aan. Zoals de modellen het nu berekenen, krijgt vooral het noord-westen van NL de zwaarste windstoten te verwerken. Toch krijgt ook de rest van NL en BE z'n deel te verwerken. (zie kaart2) Al houden we dus nog een slag om de arm betreffende de exacte koers van de depressie. 

Verder Berekenen na Kerstmis, zowel EC als GFS een nieuwe ontwikkeling van hogedruk boven ons hoofd. Als we het 3de kaartje bekijken, zien we dat opnieuw een groot deel van europa in de greep ligt van een krachtig hogedruk bastion. Gfs laat de druk zelfs oplopen tot 1040 HPA. Dit betekent dat we tijdelijk terugkeren naar de situatie van nu. Storingen worden in een grote boog om ons heen geleid. We krijgen rustig en droog weer met temperaturen die met deze setting natuurlijk weer wat achteruit moeten. 's Nachts dalen de temperaturen opnieuw richting vriespunt.

Pas na de nacht van oud op nieuw zien we mogelijk een doorbreking van dit patroon....

Geduld is een schone deugd. 

TMCThomas

Citaat van: Lucifer op wo 21 dec 2016 - 07:04
Geduld is een schone deugd. 
Na 3 jaar raakt dat geduld op :P

Armand


sneeuwstorm

Citaat van: ron12 op di 20 dec 2016 - 22:39
Zelfs De Bilt, temperatuur in Nijmegen op dit moment net een jojo van -3.2 naar -0,1 nu weer dalend naar -1.4 graden ;) laatste anderhalf uur  :)

Je moet ook niet naar binnen lopen met je temperatuurmeter of het af te lezen, ;)

Marcellang

Citaat van: gilleeesss op ma 19 dec 2016 - 18:32
Ik blijf kleine lichtpuntjes zien (maar wss zijn het nog na-dromen) . Ik ga ze niet eens posten, want t wordt wss toch gewoon overspoelt door die depressies ;(
Hahaha gewoon doen joh !
Even de bezem door de atmosfeer heen en na maandag moeten we maar weer verder kieken.
Als ik heel eerlijk ben zie ik niet snel iets veranderen maar laat me graag verassen ;-)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Tam

En de winter is begonnen!

ron12

Citaat van: Tam op wo 21 dec 2016 - 11:44
En de winter is begonnen!
Je was 3 seconden te vroeg ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Tam

Citaat van: ron12 op wo 21 dec 2016 - 11:46
Je was 3 seconden te vroeg ;)

volgend jaar weer een kans :P

Global warming

Citaat van: Tam op wo 21 dec 2016 - 11:44
En de winter is begonnen!


.......en de zon komt weer terug, kan het lentetopic open?  ;D

Ijsbloem

 ;D Ha ha G.W.
Zitten we in, alleen met de naam 'Wintertopic,.
Ben nu overigens de laatste pek en veren die mij ten doel waren voor mijn ogen
weg te wrijven en wat zie ik:;  Zat er toch niet ver naast met mijn anti winterse beschouwingen.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

TaL

Citaat van: Global warming op wo 21 dec 2016 - 13:30

.......en de zon komt weer terug, kan het lentetopic open?  ;D

Kijk ik begrijp dat je de winter haat. Ik haat ze ook (als er geen echte winter komt), maar ga dan iets anders doen dan continu de winterliefhebbers te treiteren. Aub  ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Powered by EzPortal