Winterdiscussietopic 2016/2017 Deel 1

Topic gezien door 151576 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 26 okt 2016 - 17:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

sneeuwstorm

Dat wordt BBQ`en met de kerst.
De winter heeft geen schijn van kans blijkbaar.
Al die kaartjes van straal-stromen,Noorpool-wervels en zonnevlekken ten spijt.
Op Groenland is het volgens de laatste berichten lente.
De plaatselijke eskimo krant plaatste onlangs advertenties van airco`s te koop.
Er schijnt een subsidie op te zitten voor het behoud van hun iglo`s.
En lieve mensen van Greenpeace zijn daar bezig een kudde ijsberen te scheren.
I find it hard to tell you, I find it hard to take
When people run in circles it's a very very
Mad world ;)


TMCThomas


4seasons

Citaat van: TMCThomas op za 17 dec 2016 - 15:18
Je doet je naam geen eer aan.
;D


Ondertussen aan de kant van Canada en de VS  8)

Arctic air headed for Arkansas
Temperature dives, sharp winds, chance of snow in forecast
"People will be amazed," Lewis said. "Little Rock may go from 72 degrees in the afternoon to 25 degrees overnight."
The temperature plunge is the result of a strong dip in the Arctic jet stream that will bring the frosty air farther south. Temperatures already have dropped 20 to 30 degrees below normal in the Midwest and eastern U.S.

Zie verder:
http://www.arkansasonline.com/news/2016/dec/17/arctic-air-headed-for-arkansas-20161217-1/


Extreme cold weather warning for Saskatoon, Sask. for -43 wind chill
http://globalnews.ca/news/3131773/saskatoon-weather-outlook-extreme-40-wind-chills-on-saturday/


Deze kou vind ik wel te gortig  :-X
Op dit moment:
Cold spot in Canada: -40.6 °C Wekweeti Airport, NT
https://weather.gc.ca/canada_e.html

gilleeesss

Citaat van: 4seasons op za 17 dec 2016 - 15:46
  ;D


Ondertussen aan de kant van Canada en de VS  8)

Arctic air headed for Arkansas
Temperature dives, sharp winds, chance of snow in forecast
"People will be amazed," Lewis said. "Little Rock may go from 72 degrees in the afternoon to 25 degrees overnight."
The temperature plunge is the result of a strong dip in the Arctic jet stream that will bring the frosty air farther south. Temperatures already have dropped 20 to 30 degrees below normal in the Midwest and eastern U.S.

Zie verder:
http://www.arkansasonline.com/news/2016/dec/17/arctic-air-headed-for-arkansas-20161217-1/


Extreme cold weather warning for Saskatoon, Sask. for -43 wind chill
http://globalnews.ca/news/3131773/saskatoon-weather-outlook-extreme-40-wind-chills-on-saturday/


Deze kou vind ik wel te gortig  :-X
Op dit moment:
Cold spot in Canada: -40.6 °C Wekweeti Airport, NT
https://weather.gc.ca/canada_e.html

Als we daar nu al eens 1/10de van krijgen..

4seasons

LIVE-beelden streaming kou in Canada:

Hamilton Ontario Weather videos live Saturday. 17 December 2016 Another significant snowfall



Video gestreamd op 16 dec. Arctic sea smoke Higgins Beach, Maine 

4seasons

Voor wie mee wilt kijken c.q. rijden  ;D


live-chasers op sneeuwjacht in de VS:
http://www.severestudios.com/livechase/

Markos

Citaat van: sneeuwstorm op za 17 dec 2016 - 14:53
Dat wordt BBQ`en met de kerst.
De winter heeft geen schijn van kans blijkbaar.
Al die kaartjes van straal-stromen,Noorpool-wervels en zonnevlekken ten spijt.
Op Groenland is het volgens de laatste berichten lente.
De plaatselijke eskimo krant plaatste onlangs advertenties van airco`s te koop.
Er schijnt een subsidie op te zitten voor het behoud van hun iglo`s.
En lieve mensen van Greenpeace zijn daar bezig een kudde ijsberen te scheren.
I find it hard to tell you, I find it hard to take
When people run in circles it's a very very
Mad world ;)

Nou, ik weet niet waar je het vandaan hebt. Maar het is nog steeds (ver) onder nul in Groenland de komende tijd. Geen flauw idee wat jij als lente telt, maar blijkbaar is -10 lente. Zou ik ook een airco voor nodig hebben, zo warm!

En dan begin ik maar niet over de geschoren ijsberen. Waar haal je dat in godsnaam vandaan?
Misschien is dit artikeltje iets voor je. ;)

Ik vind het prima als je voelt dat deze winter niks wordt, jouw mening. Maar ga alsjeblieft geen onzinverhaal neerzetten over geschoren ijsberen en airco's in Groenland. Ga zulke onzin op een forum van De Speld zetten ofzo. (Is ook een nepnieuws website, iets voor jou? :) )

Vindead


Toch komende dagen wel wat kansjes. Zeker zaterdag  ::)

4seasons

Citaat van: Markos op za 17 dec 2016 - 16:30
Nou, ik weet niet waar je het vandaan hebt. Maar het is nog steeds (ver) onder nul in Groenland de komende tijd. Geen flauw idee wat jij als lente telt, maar blijkbaar is -10 lente. Zou ik ook een airco voor nodig hebben, zo warm!

En dan begin ik maar niet over de geschoren ijsberen. Waar haal je dat in godsnaam vandaan?
Misschien is dit artikeltje iets voor je. ;)

Ik vind het prima als je voelt dat deze winter niks wordt, jouw mening. Maar ga alsjeblieft geen onzinverhaal neerzetten over geschoren ijsberen en airco's in Groenland. Ga zulke onzin op een forum van De Speld zetten ofzo. (Is ook een nepnieuws website, iets voor jou? :) )
Er zitten m.i. onzinpraat tussen, maar helemaal ongelijk heeft hij niet.

NASA Studies Details of a Greening Arctic


Arctic Report Card 2016



Arctic and Antarctic sea ice reach record lows
'There are some really crazy things going on.'
http://www.cbc.ca/news/technology/arctic-sea-ice-record-low-november-1.3885015

Record number of clashes between polar bears, people blamed on late ice
http://www.cbc.ca/news/canada/manitoba/polar-bears-hudson-bay-ice-clashes-manitoba-1.3898088



On topic
Maar..... is dit nog van belang ?
A Look at the U.S. Cold Snap from NASA Infrared Imagery
An arctic air mass will produce wind chills of minus 20 degrees Fahrenheit or colder across the northern Plains over the next few days. This arctic air will move down the Plains and into the Ohio and Tennessee Valleys into the mid-Atlantic and northeast by the end of the week."





gilleeesss

Pfff

Prikpunt brussel

Maar genieten van komende week zeker? Erna ziet het er allesinds niet goed uit

TaL

Even actueel. Momenteel is de luchtdruk zeer hoog in België. Overal bij de waarnemingen van het KMI zitten we >1040 hPa

Profiteren doen we er echter niet van want de komende 24 uur staat hier in het teken van lage bewolking, nevel, mist en motregen.
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Unknown-user1778

Ben al een week de pluim voor zuid Oost aan het volgen maar je wordt er niet vrolijk van kan ik je zeggen. Steeds weer die uitstel en zelfs afstel. Alle vriesnachten zijn er zo'n beetje uitgepolished. En ook van de sneeuwlijntjes in de pluim is niks meer over. Ik heb er een hard hoofd in deze winter. Lijkt teveel op afgelopen jaren waarbij het overal in de wereld koud wordt behalve in de noord europese landen. Ik zei t al maar december aka mnd 1 van de 3 is afgeschreven.

Armand

Citaat van: dennis089 op za 17 dec 2016 - 23:12
Ben al een week de pluim voor zuid Oost aan het volgen maar je wordt er niet vrolijk van kan ik je zeggen. Steeds weer die uitstel en zelfs afstel. Alle vriesnachten zijn er zo'n beetje uitgepolished. En ook van de sneeuwlijntjes in de pluim is niks meer over. Ik heb er een hard hoofd in deze winter. Lijkt teveel op afgelopen jaren waarbij het overal in de wereld koud wordt behalve in de noord europese landen. Ik zei t al maar december aka mnd 1 van de 3 is afgeschreven.

Het is inderdaad zeer triest. Waar zou het toch aan liggen? Waarom valt in de zomer alles wel goed, maar in de winter niet? Zelfs op LT is er (op één lid van GFS na) niet eens een winterse situatie te vinden. Het is dan ook vrijwel zeker dat december 2016 gewoon redelijk normaal gaat verlopen. Het wordt niet extreem warm zoals vorig jaar, maar de winter is ook ver te zoeken.

Hopen dat er richting januari eindelijk eens wat gaat gebeuren. Daarvoor moet eerst dat stront Hoog boven Azoren en centraal Europa een wegtrekken. Dan heb ik nog liever de straalstroom over ons heen. Dynamischer weer, waarbij er altijd wel ook iets onverwachts kan gebeuren. Met zo'n Hoog is het namelijk redelijk voorspelbaar, deze keer in negatieve zin voor ons helaas ;)

ron12

Citaat van: Armand op za 17 dec 2016 - 23:29
Het is inderdaad zeer triest. Waar zou het toch aan liggen? Waarom valt in de zomer alles wel goed, maar in de winter niet? Zelfs op LT is er (op één lid van GFS na) niet eens een winterse situatie te vinden. Het is dan ook vrijwel zeker dat december 2016 gewoon redelijk normaal gaat verlopen. Het wordt niet extreem warm zoals vorig jaar, maar de winter is ook ver te zoeken.

Hopen dat er richting januari eindelijk eens wat gaat gebeuren. Daarvoor moet eerst dat stront Hoog boven Azoren en centraal Europa een wegtrekken. Dan heb ik nog liever de straalstroom over ons heen. Dynamischer weer, waarbij er altijd wel ook iets onverwachts kan gebeuren. Met zo'n Hoog is het namelijk redelijk voorspelbaar, deze keer in negatieve zin voor ons helaas ;)
Waar het aan ligt is simpel, we hebben een zeeklimaat :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Armand

Citaat van: ron12 op zo 18 dec 2016 - 09:28
Waar het aan ligt is simpel, we hebben een zeeklimaat :P

Dat is natuurlijk helemaal waar. Wat mij opvalt is dat de temperatuur in zomer wel vaak veel hoger uitvalt (kenmerk landklimaat), maar in de winter de laatste jaren juist nauwelijks veel lager uitvalt (ook kenmerk landklimaat).

Achja, we kunnen het in elk geval niet dusdanig veranderen ;)
Enig positief puntje aan de nieuwe, verlaatte EC pluim is dat de sneeuwkans op LT bijna 20% wordt. Maarja, waar praten we dan over......;)

Unknown-user1778

het vervelende is ook dat het zelfs met die hoog vrijwel elke dag grijs is. je zou toch meer zon verwachten

TaL

Citaat van: dennis089 op zo 18 dec 2016 - 12:06
het vervelende is ook dat het zelfs met die hoog vrijwel elke dag grijs is. je zou toch meer zon verwachten

Als de kern in de buurt ligt of pal boven ons is er nauwelijks circulatie, de lucht is vochtig en dat vocht blijft gevangen zitten. De zon heeft in dit jaar getijde ook de kracht niet om het weg te branden die grijze soep.
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

vossejongk

Citaat van: ron12 op zo 18 dec 2016 - 09:28
Waar het aan ligt is simpel, we hebben een zeeklimaat :P

Zuidwest noorwegen een poolklimaat?

4seasons

Citaat van: vossejongk op zo 18 dec 2016 - 13:25
Zuidwest noorwegen een poolklimaat?
;D
En Spanje dan ?


Zeeeer weinig zon te bemerken aan het zuid-oosten van Spanje op dit moment:
http://www.skylinewebcams.com/en/webcam/espana/comunidad-valenciana/alicante/alicante-playa-albir.html



TMCThomas


Het doet toch wel een beetje pijn als winterliefhebber. :/

Powered by EzPortal