Winterdiscussietopic 2016/2017 Deel 1

Topic gezien door 151548 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 26 okt 2016 - 17:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Armand

Citaat van: gilleeesss op do 15 dec 2016 - 19:27
naja de ENS, momenteel niet echt iets wauw, jammer genoeg

Pluim is niet heel erg, Oper redelijk bovenin. Echt winterweer geeft de pluim inderdaad niet aan, wel kleine 'kansjes'

gilleeesss

Citaat van: Armand op do 15 dec 2016 - 19:32
Pluim is niet heel erg, Oper redelijk bovenin. Echt winterweer geeft de pluim inderdaad niet aan, wel kleine 'kansjes'

Gewone temps vooor de tijd van het jaar gaan we naartoe.

TMCThomas

Wel leuk om te zien dat de sneeuwkansen wel weer wat gestegen zijn. Zo'n 25% kans voor volgenden week om deze tijd.

Bacci

Uhm, ben ik nu gek, of is de nieuwe pluim helemaal niet zo slecht...
Vooral die sneeuwkansjes, die hebben we ook zo lang niet meer gezien.
Tuurlijk geen echt winterweer en allemaal niet noemenswaardig maarja wel potentie.

Armand

Pluim van EC valt inderdaad reuze mee. Oper en Control komen zelfs met sneeuwkansen vlak voor kerst. GFS 18z komt ook rond diezelfde periode met sneeuwkansen.

Toch even in de gaten houden

Lucifer

Citaat van: Armand op vr 16 dec 2016 - 03:54
Pluim van EC valt inderdaad reuze mee. Oper en Control komen zelfs met sneeuwkansen vlak voor kerst. GFS 18z komt ook rond diezelfde periode met sneeuwkansen.

Toch even in de gaten houden

Ik vind het ook allemaal niet zo dramatisch als wordt voorgesteld. Akkoord, we gaan niet meteen de diepvries induiken of een langdurige winterse periode meemaken hoogstwaarschijnlijk, maar er zit toch wat potentieel naar afkoeling en evt mits goeie timing wat winterse neerslag. Vorig jaar was het alleszins een pak erger. Heb hieronder nog eens de grafiek voor Belgie van Accuweather voor december 2015 geplaatst. Toen haalden we op 17 december 17 graden overdag. Op 26 december werd het ook 15 graden... dat was dramatisch.

Verder blijft het gissen wat er met dat hoog gaat gebeuren. Eergisteren leek het er even op dat het rond kerst verdreven zou worden en dat de depressietrein op gang zou komen. Ondertussen toch al weer enkele runs op rij die het hoog gewoon stevig in het zadel houdt tot voorbij de feestdagen.

Benieuwd of de pluim nog iets kan afkoelen in de volgende runs.

TMCThomas


maxzz

CiteerVerhoogd naar zo'n 32%

Zou het dan toch...? Het is vaak lastig om sneeuw te voorspellen. Soms gaat het een dag voor die tijd nog mis.
We blijven gewoon naar buiten kijken en zien wel wat er gaat komen. Voor mij is de winter nu toch al veel beter dan die van vorig jaar.  :)
Groeten,
Richard

GeneralDuke

Leuk, sneeuwstaafjes die opkomen. Ben benieuwd!
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

JerryL

Wellicht wordt het toch nog wat. Ik had op een reactie van Jan van Ooijen gehoopt......

4seasons

Voor wat betreft de kou boven Alaska is het misschien leuk om dit blog eens te volgen  ??

Arctic-Wide Warmth
http://ak-wx.blogspot.nl/2016/11/arctic-warmth.html


Thursday, December 15, 2016
Deep Cold: Interior and Northern Alaska Weather & Climate
Cold Spell Ends

After nearly two weeks of significantly colder than normal temperatures in Fairbanks, clouds finally rolled in this morning and produced warming at the surface.  The temperature rose from -21°F at midnight to +9°F at 3pm as infrared radiation from the clouds above warmed the air at the surface and thereby weakened the surface-based inversion.
http://ak-wx.blogspot.nl/2016_12_01_archive.html



Citaat van: ron12 op do 15 dec 2016 - 17:42
Is dit eigenlijk normaal die hogedruk die hele noordelijke halfrond beslaat, en de kou is verbannen van de noordpool lijkt het wel  :-\
Ondertussen heeft het oosten van de VS wel enorme kou maar wordt dit weekend gevolgd door een sneeuwstorm die het komend weekend overgaat in stormachtige regenbuien.
Cold blast in Northeast followed by a snow-to-rain storm Saturday

Zie ook de video onderaan in het artikel:
http://www.accuweather.com/en/weather-blogs/abrams/cold-blast-in-northeast-followed-by-a-snow-to-rain-storm-saturday/70000288




Bacci

Misschien toch nog een winterprikje en daarna tijdelijk weer zachter, vervolgens toch echt grotere kansen op echt winterweer? of blijven we zo op een neer gaan? In het Rusland blijft het toch echt koud, hopelijk maken we nog een keer transportkou mee.

Joep

Leuk kaartje rond kerst :) maar euh nog allemaal ver weg en onzeker


gilleeesss

Ik ben nog steeds niet overtuigd. Sorry. Zijn aantal leuke opties op LT, maar ook super veel saaie opties

Bacci

Een keer moet het toch gewoon meezitten!!! WHHAAAAAAAAAA IK WORDT GEEEEEEEEK!!!!!!!!!!

gilleeesss

Citaat van: Bacci op vr 16 dec 2016 - 15:09
Een keer moet het toch gewoon meezitten!!! WHHAAAAAAAAAA IK WORDT GEEEEEEEEK!!!!!!!!!!

Als het dit jaar niet is, zal het volgend jaar wel zijn, of het jaar daarop zeker? Tegenwoordig moeten we al jaren wachten om eens wit goud uit de lucht te zien vallen. Pls, dear weathergod, laat de kaarten eens positief evolueren naarmate we dichterbij gaan, 1 april duurt maar 1 dag en geen jaren, thanks! :D:D

JerryL

Citaat van: Joep op vr 16 dec 2016 - 15:00
Leuk kaartje rond kerst :) maar euh nog allemaal ver weg en onzeker

Ik teken voor deze, maar ach..... het zal wel weer niet...... nou ja.... weetje ......1 voordeel: lage gasrekening. Al heb ik er wat pegels voor over om toch een Witte Kerst te krijgen.

JerryL

Citaat van: Bacci op vr 16 dec 2016 - 15:09
Een keer moet het toch gewoon meezitten!!! WHHAAAAAAAAAA IK WORDT GEEEEEEEEK!!!!!!!!!!

Same here..... tsja.... het kan soms wel 30 jaar duren voor een er weer een Witte Kerst is.... dus tot 2040 wachten. Dan ben ik 50!!!

gilleeesss

Citaat van: JerryL op vr 16 dec 2016 - 16:18
Same here..... tsja.... het kan soms wel 30 jaar duren voor een er weer een Witte Kerst is.... dus tot 2040 wachten. Dan ben ik 50!!!

Mij boeit die witte kerst nu niet zo hard, is altijd wel leuk, het moet gewoon eens een keertje sneeuwen, i dont care wanneer in deze winter, als het maar eens sneeuwt (en niet een paar mm)

GeneralDuke

Stukje uit de guidance meerdaagse:

We zien vanaf halverwege volgende week de neerslagkansen significant toenemen. Daarbij ontwikkelt zich een sterke straalstroom van ca 200 kn. Aan de rechteringang ontwikkelt zich mogelijk een actieve randstoring tegen de kerstdagen. Dit is zeker een aandachtspunt gezien de uitdieping.

Nu maar hopen dat dat laagje goed trekt ;D
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Powered by EzPortal