Winterdiscussietopic 2016/2017 Deel 1

Topic gezien door 151537 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 26 okt 2016 - 17:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

gilleeesss

Ahaha net wat ik al dagen zeg, de vorst blijft zich maar uitstellen, is het nu serieus van de 18de naar de 21ste gegaan? Okee, raar

We gaan gewoon een WC krijgen denkik voor kerstmis, heeft ook iets, niet?...


Arend

Citaat van: gilleeesss op wo 14 dec 2016 - 18:01
Ahaha net wat ik al dagen zeg, de vorst blijft zich maar uitstellen, is het nu serieus van de 18de naar de 21ste gegaan? Okee, raar

We gaan gewoon een WC krijgen denkik voor kerstmis, heeft ook iets, niet?...

WC = White Christmas? Ja geweldig!  ;D ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Bacci


gilleeesss

Citaat van: Bacci op wo 14 dec 2016 - 19:04
Niks geen WC!!!

Er zijn nog andere mogelijkheden ja, maar een WC behoort er nu ook toe

TaL

Citaat van: gilleeesss op wo 14 dec 2016 - 19:18
Er zijn nog andere mogelijkheden ja, maar een WC behoort er nu ook toe

Ach ja, mss best, zo'n vastgeroeg verkeerd geplaatst hoog heeft toch vrijwel geen kans om te evolueren naar winterweer. Even de bezem erdoor dan maar ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

pascal

Ja EC doet dat bezem er door. voor december gooi ik de handoek in de ring. Geen winterweer


Energizer85

Pluim zegt mij vooral, even op en neer. Daarna veel spreiding. Even kijken wat die L-gebieden gaan doen vlak voor kerst. Ik trek nog niet te snel conclusies... (maybe is t de hoop op (licht) winters weer)

Bacci

Ik zie geen WC op nieuwe pluim...(althans hele kleine kans, en dan nog te ver weg).

Bacci


gilleeesss

De pluimen zijn weer beetje hoe ze waren errgister, enkel wel niet vanaf dit weekend wat kouder weer maar vanaf dinsdag. Woensdag de koudste. Benieuwd naar de kaarten vanavond. Want kan ze nu niet zien :)

Danny

Het KNMI interpreteert de kaarten voorlopig als volgt:

Modelbeoordeling en onzekerheden:

In de EPS cluster scenario kaartjes zien we t/m +144 een volledige dominantie van een Europese hoogterug (rode blocking scenario) Gezien het bovengeschetste scenario van de operationele run is dit niet verwonderlijk. Tot en met halverwege volgende week levert dit tamelijk rustig weer op met in de nachten kans op vorst. Na +144 zien we geleidelijk dat het stromingspatroon met pos. NAO gaat domineren. De zonale stroming wordt dus door de meeste leden ondersteund. Het een en ander komt ook duidelijk tot uiting in de diverse puntuitvoer. We zien vanaf halverwege volgende week de neerslagkansen significant toenemen.

Danny

De pluim........ Op korte & midden lange termijn wordt het koeler met enkele nachten kans op wat vorst en dan opnieuw terugkerend zachter weer. Opnieuw lijkt dat het maximale te gaan worden net als de twee voorgaande periodes.

ron12

Winter dit jaar, vergeet het maar  >:( En onder tussen daalt het water in de rivieren rustig verder laagte record in zicht ? http://www.waterpeilen.nl/ En dat voor December   ???
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Bacci

We praten nu wel weer over 10+ dagen,  ik ben al blij met deze iets koudere periode, geeft al aan dat er (veel) potentie is dit jaar. Nu maar hopen dat het niet te lang gaat duren voordat alles een keer goed valt.

winter67

Citaat van: ron12 op do 15 dec 2016 - 11:32
Winter dit jaar, vergeet het maar  >:( En onder tussen daalt het water in de rivieren rustig verder laagte record in zicht ? http://www.waterpeilen.nl/ En dat voor December   ???
Op basis van een NAO die elke dag veranderd. En het jaar duurt geen 5 dagen maar 16 dagen. Kans op winter is zeker mogelijk dit jaar...

ron12

Is dit eigenlijk normaal die hogedruk die hele noordelijke halfrond beslaat, en de kou is verbannen van de noordpool lijkt het wel  :-\
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

sneeuwstorm

De winter afschrijven is een groot woord.
Maar hoe het er nu voor staat zeker tot half jan. geen spoor van winter te bekennen.
Een hoog ten noorden van ons kan kennelijk alleen nog in de zomer.

Armand

In de nieuwe GFS run blijft de Oper maar zitten rotzooien met dat Hoog. Zie hier een kaart op 23 dec:


Tot en met nieuwjaar veranderd er helemaal niks en blijft het hoog stug vasthouden. Deze kaart van 31 dec lijkt zelfs heel veel op die van 23 dec:



Dadelijk eens kijken waarmee de ENS komt

gilleeesss

Citaat van: Armand op do 15 dec 2016 - 18:39
In de nieuwe GFS run blijft de Oper maar zitten rotzooien met dat Hoog. Zie hier een kaart op 23 dec:


Tot en met nieuwjaar veranderd er helemaal niks en blijft het hoog stug vasthouden. Deze kaart van 31 dec lijkt zelfs heel veel op die van 23 dec:



Dadelijk eens kijken waarmee de ENS komt

naja de ENS, momenteel niet echt iets wauw, jammer genoeg

Powered by EzPortal