Winterdiscussietopic 2016/2017 Deel 1

Topic gezien door 151596 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 26 okt 2016 - 17:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Armand

GFS Oper zit zelf redelijk hoog in de pluim.
Lid nummer 2 van GFS komt LT met wel een heel leuk hogedrukgebied boven Rusland dat een gigantische bel koude lucht deze kant op stuurt.


Helaas is het maar een simpel lid op LT, maar ik wilde het toch even laten zien

gilleeesss

Alshet maar geen gevecht wordt tussen koude en warme lucht boven de Benelux, want dan is het westen weer de pineut xD We zien wel na de 20ste zeker?..

Edit: EC laat ook weer het hogedrukgebied te zuid vallen, precies of alles te plat gaat worden, of wordt ingedrukt door de laagjes in het noorden en ze OP ons terecht komen of zelf nog zuidelijker.  >:(

marco-groningen

Citaat van: ron12 op ma 12 dec 2016 - 21:59
Ja maar noord Europa wordt 10 a 15 graden boven normaal de komende tijd, meeste kou trekt zuidoost Europa in  :'(

Mwah BBQ met de kerst is weer eens iets anders  ;D
Alles beter dan dit vieze saaie grijze koude donkere weer. Dan maar saai donker weer met temperaturen van 15-20 graden.

sneeuwstorm

Bagger wintertje zoals al die voorgaande jaren geen spoor van kou te bekennen.
Lekker bbq'en met de kerst dan maar.

Armand

Toch weer een groot verschil tussen de GFS en de EC pluim, raar dat dit al runs erin blijft, maar EC geeft het vaker wat beter weer dan GFS.

Lichtpuntje is wel dat de oper van EC wel koud is.

Energizer85


Jelle

Citaat van: Armand op di 13 dec 2016 - 22:03
Toch weer een groot verschil tussen de GFS en de EC pluim, raar dat dit al runs erin blijft, maar EC geeft het vaker wat beter weer dan GFS.

Lichtpuntje is wel dat de oper van EC wel koud is.

Ik zie weinig lichtpuntjes. Alles valt net aan verkeerd tot nu toe. Voor de komende anderhalve week geen echt winterweer. Daarna zien we wel weer :P

hesselsjoerd

Ik word ook alles behalve vrolijk van 18z en 00z run van gfs.

gilleeesss

En ja hoor. De eerste vorst is weer opgeschoven. Dinsdag op woensdag. Benieuwd hoeveel het nog opgeschoven wordt de komende week.

Marcellang

Citaat van: gilleeesss op wo 14 dec 2016 - 07:26
En ja hoor. De eerste vorst is weer opgeschoven. Dinsdag op woensdag. Benieuwd hoeveel het nog opgeschoven wordt de komende week.
Idd, je zou er droevig van worden,,,,,,,,,
De koude oplossingen worden steeds minder !
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Danny

Tja....... De pluim.........

Het is een zooitje qua berekeningen. De spreiding is fors zelfs nog op redelijk korte termijn zijn er leden die behoorlijk van het gemiddelde afwijken. Het lijkt een wisseling te gaan worden tussen zacht, normaal en soms eens een dag iets frisser weer met vanaf midden volgende week oplopende neerslagkansen (heel soms misschien iets winters van karakter in de avond of nacht). Een echte winter optie zit er helaas niet tussen voor de komende tijd.

Tam

Nog een weekje en dan begint de winter over 10164 minuten om precies te zijn

vossejongk

Ik zie anders een behoorlijk kluster dat de diepte in duikt volgende week

Hector Pascal

Citaat van: vossejongk op wo 14 dec 2016 - 11:06
Ik zie anders een behoorlijk kluster dat de diepte in duikt volgende week
Voor een of twee dagen. Heel indrukwekkend...
Nul bestaat niet.

hesselsjoerd


Bacci

Yeeuuuh, alles is weer bagger, het zit weer niet mee, oh neee wat moeten we ermee.
Gewoon rustig afwachten, nog altijd beter dan vorig jaar en het kan allemaal nog veel erger.
Drink wat warme choco, thee of koffie en geniet van het leven  ;D

JerryL

Citaat van: gilleeesss op wo 14 dec 2016 - 07:26
En ja hoor. De eerste vorst is weer opgeschoven. Dinsdag op woensdag. Benieuwd hoeveel het nog opgeschoven wordt de komende week.

Er is toch wat vreemds. En dat lijkt elke keer weer zo te zijn; namelijk dat aangekondigde ''warmte'' er vaker ook echt aankomt dan aangekondigde ''afkoeling''. Afkoeling wordt vaak steeds verder uitgesteld, warmte niet. De verklaring zal wellicht gezocht moeten worden in een fout in de berekeningen???

Bacci

Citaat van: JerryL op wo 14 dec 2016 - 12:57
Er is toch wat vreemds. En dat lijkt elke keer weer zo te zijn; namelijk dat aangekondigde ''warmte'' er vaker ook echt aankomt dan aangekondigde ''afkoeling''. Afkoeling wordt vaak steeds verder uitgesteld, warmte niet. De verklaring zal wellicht gezocht moeten worden in een fout in de berekeningen???

Dat is toch gewoon omdat de kans op zachter weer in ons land groter is?
Soms moet je ook niet teveel op de pluim afgaan of computerberekeningen in het algemeen  ;D
Het weer zal denk ik nooit goed te voorspellen zijn ook niet met de nieuwste gekste technologieen.

Armand

Pluimen van EC en GFS zijn duidelijk, geen winter voorlopig, op een beetje vorst na volgende week.
Er is zich (wederom) een vast patroon op LT aan het vormen van diepe lagedrukgebieden boven de Oceaan en IJsland, waardoor we vrijwel zeker met westelijke winden te maken krijgen. Oftewel, de straalstroom lijkt steeds meer op gang te komen...

Er lijkt ook helemaal geen verbindingspunt voor het hoog boven Europa te komen. De hoge druk boven Groenland en boven Scandinavië zit er namelijk niet meer in. Dan kun je transportkou wel vergeten, tenzij het hoog boven Europa zelf tot Scandinavië weet uit te breiden, dan is er misschien nog mogelijk ;) Vanzelfsprekend zit dit er ook niet echt in.

Het is misschien niet zo leuk om te zeggen, maar ik durf te zeggen dat de kans op winter zo tot en met de jaarwisseling gewoon erg klein is. Dit baseer ik op het steeds terugkerende patroon van lagedruk boven de Oceaan/IJsland/Groenland en het uitstellen/relativeren van de kou in de pluimen.

Afschrijven doe ik niet aan ;) , maar ik denk dat het niet veel gaat worden in december helaas!

Jelle

Citaat van: Armand op wo 14 dec 2016 - 13:45
Pluimen van EC en GFS zijn duidelijk, geen winter voorlopig, op een beetje vorst na volgende week.
Er is zich (wederom) een vast patroon op LT aan het vormen van diepe lagedrukgebieden boven de Oceaan en IJsland, waardoor we vrijwel zeker met westelijke winden te maken krijgen. Oftewel, de straalstroom lijkt steeds meer op gang te komen...

Er lijkt ook helemaal geen verbindingspunt voor het hoog boven Europa te komen. De hoge druk boven Groenland en boven Scandinavië zit er namelijk niet meer in. Dan kun je transportkou wel vergeten, tenzij het hoog boven Europa zelf tot Scandinavië weet uit te breiden, dan is er misschien nog mogelijk ;) Vanzelfsprekend zit dit er ook niet echt in.

Het is misschien niet zo leuk om te zeggen, maar ik durf te zeggen dat de kans op winter zo tot en met de jaarwisseling gewoon erg klein is. Dit baseer ik op het steeds terugkerende patroon van lagedruk boven de Oceaan/IJsland/Groenland en het uitstellen/relativeren van de kou in de pluimen.

Afschrijven doe ik niet aan ;) , maar ik denk dat het niet veel gaat worden in december helaas!

Precies mijn gedachten! En echt winterweer heeft de pluim ook nooit consistent laten zien. Hooguit wat lichte nachtvorst. De kans op ijsdagen is in de berekeningen geen 1 keer hoger geweest dan 6% van de pluim. Ofterwijl, 3 leden.

Powered by EzPortal