Winterdiscussietopic 2016/2017 Deel 1

Topic gezien door 151536 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 26 okt 2016 - 17:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

gilleeesss

Citaat van: Bacci op ma 12 dec 2016 - 13:09
Alles beter dan het weer van nu  ;)

Idd, zelf een saai hogedruk gebied pal op ons neus waar we inversiekou krijgen, vind ik ook al goe, Beter dan die dubbele cijfers in de plus. Verschrikkelijk :P Maar rond de 20ste is toch nog altijd spannend of er iets gebeurd of niet (vast niet)

Armand

GFS en GFS(P) (GFS Parallel, ja hoor hij is er weer ;) ) komen beiden met een leuk Scandihoog van flinke waarde. Het is wel LT, maar in elk geval weer wat moois op de kaarten:

GFS:


GFS(P), die er nog wat mooier uitziet zelfs:

Armand

GFS pluim geeft toch redelijk koud weer aan, met zeer weinig neerslag in de berekeningen:


EC is toch wat onzekerder, apart!

gilleeesss

Citaat van: Armand op ma 12 dec 2016 - 18:58
GFS pluim geeft toch redelijk koud weer aan, met zeer weinig neerslag in de berekeningen:


EC is toch wat onzekerder, apart!

Eventjes wel je prikpunt neerzetten (locatie) want er is SOMS een groot verschil tussen het oosten en westen van de benelux. Alhoewel het deze keer niet echt grote verschillen zijn tussen west-oost Benelux. Maar als je een gevecht van scandihoog en WC hebt, zijn de verschillen soms immens groot :P

Over de pluim: ziet er niet slecht uit inderdaad ;) Hopelijk blijft hij nog iets verbeteren en nie weer net voor het weekend een ommedraai :P

Armand

Citaat van: gilleeesss op ma 12 dec 2016 - 19:04
Eventjes wel je prikpunt neerzetten (locatie) want er is SOMS een groot verschil tussen het oosten en westen van de benelux. Alhoewel het deze keer niet echt grote verschillen zijn tussen west-oost Benelux. Maar als je een gevecht van scandihoog en WC hebt, zijn de verschillen soms immens groot :P

Over de pluim: ziet er niet slecht uit inderdaad ;) Hopelijk blijft hij nog iets verbeteren en nie weer net voor het weekend een ommedraai :P

Sorry, helemaal vergeten ;)

Het is Zuid-Limburg

Bacci


Borislav

Pluim koelt elke dag flink af !
Borislav Lekic

ron12

Ja maar noord Europa wordt 10 a 15 graden boven normaal de komende tijd, meeste kou trekt zuidoost Europa in  :'(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Bacci

Citaat van: ron12 op ma 12 dec 2016 - 21:59
Ja maar noord Europa wordt 10 a 15 graden boven normaal de komende tijd, meeste kou trekt zuidoost Europa in  :'(

Damn das best veel  ;D

ron12

Citaat van: Bacci op ma 12 dec 2016 - 22:03
Damn das best veel  ;D
Daar zuidoost Europa, Turkey mogelijk een koude golf op til, tot ver in het midden oosten de komende weken ;) kijk dit hadden wij moeten hebben  ;) temperatuur Ankara
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Bacci

Oh shit, is echt zoveel warmer, dacht dat je typfoutje maakte  :o

TMCThomas

Neerslagkans en daarmee natuurlijk ook de sneeuwkans is op lange termijn aardig toegenomen. Waar een paar uur geleden nog 2% kans op 1 dag stond staan nu meerdere dagen waaronder 15% Nog steeds weinig en ver weg maar het geeft wel aan dat er iets veranderd.

Energizer85

Ik zie hooguit wat stralingsvorst... en veel spreiding... ik zie nog niet heel veel veranderingen waar ik echt blij van word... of ligt dat aan mij?

Danny

Er blijft, zelfs op korte termijn behoorlijke onzekerheid in de pluim. Vanaf vrijdag, wat toch redelijk korte termijn is blijven er nog steeds verschillende opties uit de diverse berekeningen van ECMWF komen.

Laten we voorlopig maar gewoon het gemiddelde in de pluim aanhouden. Dat houdt niet over qua winters weer. Het gemiddelde in de pluim gaat langzaam terug naar normale temperaturen voor de tijd van het jaar en op de middellange termijn iets te koel voor de tijd van het jaar maar absoluut geen overtuigend en winters weer. De controle laat wel een mooie uitschieter naar beneden zien incl. (een sneeuwsignaal) vlak voor de kerst....... *droommodus*

Lucifer

Citaat van: Energizer85 op ma 12 dec 2016 - 23:29
Ik zie hooguit wat stralingsvorst... en veel spreiding... ik zie nog niet heel veel veranderingen waar ik echt blij van word... of ligt dat aan mij?

Hangt er van af waar je al dan niet blij van wordt :) Als dat alleen bij echt vriesweer met sneeuw en alles erop en eraan is, dan hoef je inderdaad de komende tijd niet euforisch te worden.

Als je met iets minder tevreden bent, dan ziet het er op zich nog niet zo heel slecht uit. Het gemiddelde van bvb. de gfs-pluim daalt richting - soms zelfs onder - de 5 graden grens. Daarbij zien we ook dat er enkele leden gaan voor extreem hoge temperaturen van meer dan 10 graden. Er van uitgaande dat deze leden het niet bij het rechte eind hebben, zouden die de komende dagen weggepoetst moeten worden, waardoor het gemiddelde nog een beetje kan zakken. (zie plaatje) Dit op voorwaarde dat het de warme opties zijn die worden weggepoetst en niet de koude opties natuurlijk  ;) Wat dat betreft staat of valt alles met de positie van het reeds zo vaak vermelde Hoog.

Verder is het vooralsnog een erg droge berekening van beide modellen, met een iets vergrotende kans op neerslag richting de feestdagen, al lijkt ook dat alles behalve een zekerheid, vanwege de termijn.

Maar voor wie houdt van droog weer met 's nachts lichte vorst en overdag wat frissere temperaturen rond of net onder de 5 graden, lijkt het de komende tijd wel goed te zitten. De echt vorst- en sneeuwliefhebbers, zullen vrijwel zeker tot na Kerstmis op de tanden moeten bijten. 

Armand

Jammer dat alles weer net niet goed valt. Dat hoog hoeft maar wat noordelijker te liggen en dan kan de koude lucht zo tot hier stromen. Helaas lijkt dit nog niet te gebeuren. Na Kerst zit er zelfs een lichte stijging in zowel EC als GFS pluimen.... Dat is natuurlijk LT, maar mag niet verwaarloosd worden.

lans

achterhoek

Danny

Citaat van: lans op di 13 dec 2016 - 15:52
GFS weer iets kouder:

Opvallend in mijn ogen is en blijft de klein amplitude per dag in de pluim. Dit wijst op nog steeds overwegend grijs weer. Dat past dan weer, in mijn ogen niet volledig in het verhaal dat we met straling kou te maken gaan krijgen. De lucht moet toch ook wel duidelijk af gaan koelen willen we met half tot zwaar bewolkt weer vorst krijgen?
Of zit GFS er wederom naast met de minimum temperaturen en kunnen deze misschien nog wel eens een stuk lager gaan uitvallen?

JerryL

De kansen voor een Witte Kerst worden met de dag kleiner. Jammer. Een koude Kerst lijkt wel steeds meer tot de mogelijkheden te behoren. Nou ja, liever iets dan niets. Een Kerst zoals de afgelopen twee jaren, die kouder is dan Pasen, is ook zielig.

gilleeesss

Net GFS (P) 6z en GFS oper 12z gekeken. Ik ga huilen, nergens een blokkade, niets, enkel paar daagjes inversiekou wss :D

En ik vind het weer grappig dat de kou telkens een halve dag of dag achteruit wordt geschoven in de pluim (telkens graadje minder koud imo).. Typisch

GFS ensembles zitten er dan wel weer leukedingen bij, maar het meeste leuke zijn de kaarten na 192+ uur en dat zag ik 2 weken ook al eens ;)

Powered by EzPortal