Winterdiscussietopic 2016/2017 Deel 1

Topic gezien door 151767 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 26 okt 2016 - 17:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Hector Pascal

Citaat van: Armand op do 08 dec 2016 - 14:23
We zullen het zien inderdaad, het blijft nog steeds leuk om allemaal te volgen. Hoop dat we daar eens voor beloond worden ;)
Wordt hoog tijd! ;D
Nul bestaat niet.

Bacci

Citaat van: Hector Pascal op do 08 dec 2016 - 14:01
@ Armand

Ik snap je pleidooi, alleen wat Bacci zegt is kort door de bocht. Dat was mijn punt. Het kan zeker wel herfstweer worden of toch te koud. De pluim is zeker niet bindend. De -9 stond ook niet in de pluim.

Excuses, ben het woordje waarschijnlijk vergeten  ;D

dondertje127

Getverdemme wat een slechte pluim op het moment. Ik haat vieze winters en waar geen moer aan te beleven valt. Hopelijk veranderd het weer heel snel, want ik wil minimaal 5 cm sneeuw en vorst in alle winters.

ron12

Lange koude periode noord westen van de VS op til tot mogelijk -40 of lager, daar wel  :(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

gilleeesss

Uitstel en uitstel en uitstel, en hoe dichter we komen telkens weer warmer ;) ken ik jammer genoeg goed genoeg van voorbije winters :/

Maar even serieus, hoezo gaat er in 1 pluim zoveel verschil lol?:D kijk naar 13-14dec

Eerste is de 0z pluim van GFS (prikpunt brussel) en de 2de is 6z pluim van GFS (prikpunt brussel)

gilleeesss

haha dat verschil in de Oper EC run van 0z en 12z:D HAHAHH :D echt lachwekkend hoe slecht die runs altijd zijn met berekeningen in de winter

Bacci

Citaat van: gilleeesss op do 08 dec 2016 - 19:58
haha dat verschil in de Oper EC run van 0z en 12z:D HAHAHH :D echt lachwekkend hoe slecht die runs altijd zijn met berekeningen in de winter

Nouja ik neem gewoon overal genoegen mee, hoef ik me niet steeds zorgen te maken.

Energizer85

Pluim..........

Niet zo blij mee ????

TMCThomas

Is er inderdaad niet beter op geworden, was er al bang voor :/

GFS daarintegen lijkt op lange termijn wel weer beter hopelijk gaat de EC die achterna.


NAO is trouwens nog steeds goed te noemen dus wie weet.

vossejongk

Zolang er nog steeds geen sterke WC heerst komt de winter vanzelf wel, itt tot de afgelopen 3 jaar. We hebben nu alleen de pech dat hoge/lagedruk verkeerd valt met een eurohoog en de lagedrukgebieden ver boven ons langs.

Voordeel: het blijft zonnig en droog weer met weinig wind.
Nadeel: niet al te koud, geen sneeuw

Ries

Pfff, drama. Hoe kan het dat die modellen in de winter en minder in de zomer moeite hebben, de kou aldoor wordt uitgesteld en fan verdwijnt? Bepaalde factoren zoals straling/zeetemps e.d. die op lange rermijn niet ingecalculeerd kunnen worden en oas op latere termijn in de rekeningen zich laten gelden?

TMCThomas

Geen idee wat de oper van GFS doet, Maar hier teken ik voor!

Bacci

Citaat van: TMCThomas op vr 09 dec 2016 - 10:56
Geen idee wat de oper van GFS doet, Maar hier teken ik voor!

Haha! let's go!

maxzz

Het enige wat we nu echt uit de pluimen op kunnen maken is dat de komende periode nog heel onzeker is. Leuk om iedere keer weer te zien hoe alles kan veranderen. Voor mij is alleen daarom al, deze winter tot nu toe leuker dan voorgaande jaren
Groeten,
Richard

Global warming

Citaat van: maxzz op vr 09 dec 2016 - 11:12
Het enige wat we nu echt uit de pluimen op kunnen maken is dat de komende periode nog heel onzeker is. Leuk om iedere keer weer te zien hoe alles kan veranderen. Voor mij is alleen daarom al, deze winter tot nu toe leuker dan voorgaande jaren

Alle pluimen zijn ook op LT warmer geworden dan de afgelopen dagen behalve één (control) lijntje van de GFS. Zo onzeker is de LT dus niet. Als dan ook nog ergens in deze winter de WC opgang komt wordt dit de zoveelste zachte winter op rij.

Armand

Spannende momenten op LT tussen GFS en EC. Er zit namelijk nog steeds een verschil in de ENS van GFS en EC, de ENS van GFS is toch wel wat kouder. Dat komt door de onzekerheid over het hoog. EC berekent het hoog diep in Europa, waardoor een groot deel van Europa een zuidwestelijke wind krijgt en dus zachtere lucht:


GFS laat de zuidwestelijke winden een flink aantal kilometer noordelijk uitkomen, over GB en Scandinavië.


Dit betekent dat de temperaturen boven Europa flink onderuit kunnen gaan:

Okee, wij zitten dan weliswaar niet in de kou, maar dit is een gemiddelde en er zijn toch wat leden die ook bij ons nachtvorst berekenen. In elk geval zit de kou volgens GFS dan niet ver weg.

Nu kijken wie gelijk gaat krijgen, GFS of EC ;)

Nopie

Het ziet er allemaal weer hopeloos uit. Maar ach we hebben al meer vorst gehad dan de hele winter van 2015. Met kerst weer BBQ? We zullen het zien..

gilleeesss

Citaat van: Nopie op vr 09 dec 2016 - 15:46
Het ziet er allemaal weer hopeloos uit. Maar ach we hebben al meer vorst gehad dan de hele winter van 2015. Met kerst weer BBQ? We zullen het zien..

Waar gaan we hem organiseren ;) ..Wachtend op de GFS, blijft hij slechter, of wordt hij beter :D (heb het welliswaar op KT/MT) niet rond de kerstperiode, want daar zijn nog altijd kansjes

lans

Ik ga sowieso BBQEN met kerst, maar liever in de sneeuw.
achterhoek

pascal

GFS word slechter en EC beter kijk straks
maar.!!!!!!

Powered by EzPortal