Winterdiscussietopic 2016/2017 Deel 1

Topic gezien door 151721 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 26 okt 2016 - 17:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

gilleeesss

Ik zie in die pluim op 17dec een groep leden op elkazr weer rond 8 grade. Zo waw vind ik 'm niet. Nope nog niet overtuigd door dat eurohoog

Bacci

Citaat van: gilleeesss op wo 07 dec 2016 - 22:35
Ik zie in die pluim op 17dec een groep leden op elkazr weer rond 8 grade. Zo waw vind ik 'm niet. Nope nog niet overtuigd door dat eurohoog

Yep, 2 clusters, daartussenin (normale temps.) kleine kans. Dus het wordt of iets te warm of redelijk koud. Maar ik denk (als ik kijk naar het verloop), dat het eerst kouder wordt (net als afgelopen dagen) daarna terug naar normale temperaturen om vervolgens weer naar beneden te duiken. Eigenlijk beetje net als we de afgelopen weken hebben gehad. Daarbij ook weer nauwelijks neerslag.

zwoof

Citaat van: Reutel op wo 07 dec 2016 - 10:59
Staat de Mummelman al koud? ^^  ::)

Haha! Nee nog niet... Moet het nog halen, maar aan de pluim te zien kan dat ook nog wel een weekje wachten.  ;)


Hector Pascal

Ik leg de focus nu maar op de kerst. Voorlopig nog geen winter, hooguit wat gemier in de marge. Maar in de twee weken tijd kan er veel veranderen...
Nul bestaat niet.

sneeuwstorm

Wel een beetje raar dat niemand reageert op de kouder wordende knmi pluim.
Ik weet wel dat die met de dag wordt bijgesteld maar toch.

Jelle

Citaat van: sneeuwstorm op do 08 dec 2016 - 10:03
Wel een beetje raar dat niemand reageert op de kouder wordende knmi pluim.
Ik weet wel dat die met de dag wordt bijgesteld maar toch.

Jongens jongens... het gemiddelde van de nieuwe pluim ligt op 4 graden in de nacht en 6 overdag. Slechts 20 procent van de leden ziet vorstkansen in de nacht en slechts 2 procent ziet ijsdagen. Daarbij is het zoeken naar echt mooie kaarten. Laten we elkaar niet gek maken. De nieuwe pluim lijkt me duidelijk.


winter

Citaat van: Jelle op do 08 dec 2016 - 10:06
Jongens jongens... het gemiddelde van de nieuwe pluim ligt op 4 graden in de nacht en 6 overdag. Slechts 20 procent van de leden ziet vorstkansen in de nacht en slechts 2 procent ziet ijsdagen. Daarbij is het zoeken naar echt mooie kaarten. Laten we elkaar niet gek maken. De nieuwe pluim lijkt me duidelijk.

Het gemiddelde geeft een vertekend beeld. Dat komt door een enorme spreiding in de pluim. Dus het kan echt alle kanten op. Vanaf maandag nacht is de kans op vorst weer behoorlijk groot.

TMCThomas

word toch niet echt vrolijk van de ECMWF pluim, zeker niet als we de oper en control mogen geloven.

winter67

Citaat van: TMCThomas op do 08 dec 2016 - 10:31
word toch niet echt vrolijk van de ECMWF pluim, zeker niet als we de oper en control mogen geloven.
Zegt niks oper stond ook vaak lager dus kan zo veranderen. Zelf denk ik dat de kou niet doorgaat of uitgesteld word

Hector Pascal

Hierbij de kaarten zoals deze op 29 november is verwacht door ECMWF voor vrijdag 9 december. Wat me opvalt is dat ECMWF het aardig in de smiezen heeft gehad op zo'n termijn.
Nul bestaat niet.

Marcellang

Citaat van: winter67 op do 08 dec 2016 - 10:34
Zegt niks oper stond ook vaak lager dus kan zo veranderen. Zelf denk ik dat de kou niet doorgaat of uitgesteld word
Ik mag het hopen,op dit moment is het aantal warmere oplossingen weer wat opgelopen !
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

TMCThomas

Citaat van: winter67 op do 08 dec 2016 - 10:34
Zegt niks oper stond ook vaak lager dus kan zo veranderen. Zelf denk ik dat de kou niet doorgaat of uitgesteld word
Bedoelde niet alleen de oper hoor  ;) Vind het er over het algemeen niet zo goed uit zien. Het word wel kouder maar naar het gemiddelde kijkend valt het vind ik best tegen. Had op een wat meer winterse setting gehoopt. maar goed de spreiding is groot wie weet.

Mrkos

Zal me niks verbazen als de ''winterinval'' rond kerst gaat plaatsvinden. Wetter.com hierboven besteedde er al aandacht aan en zoals nu lijkt, komt er ook uitstel... Dus wie weet rond kerst. :)

Hector Pascal

Nul bestaat niet.

Bacci

Het kan nog steeds beide kanten op, zoals ik al zei, of iets te warm, of kouder zoals de afgelopen dagen. Echt koud of herfstweer wordt het niet.

Hector Pascal

Citaat van: Bacci op do 08 dec 2016 - 12:11
Het kan nog steeds beide kanten op, zoals ik al zei, of iets te warm, of kouder zoals de afgelopen dagen. Echt koud of herfstweer wordt het niet.
Waarom wel iets warmer of kouder, maar geen compleet winterweer of juist zeer zacht of stormweer? Volgens mij kan het op zo'n termijn echte alle kanten op...
Nul bestaat niet.

Armand

Citaat van: Hector Pascal op do 08 dec 2016 - 12:22
Waarom wel iets warmer of kouder, maar geen compleet winterweer of juist zeer zacht of stormweer? Volgens mij kan het op zo'n termijn echte alle kanten op...

Kan inderdaad alle kanten op, maar je moet wel realistisch blijven. Daarvoor kun je het beste de pluimen pakken. Ik weet, ze geven geen zekerheid, maar zeer waarschijnlijk komt de temperatuur ergens uit tussen het warmste en koudste lid ;)

We kijken dan even naar de pluimen van zowel EC als GFS (voor zuidoost Nederland)

EC:


We zien grofweg de meeste leden tussen de 0 en 10 graden zitten, redelijk normaal tot iets te warm dus. Er zijn enkele leden (minder dan eerst) die iets kouder zitten en dan in de nachten ook onder 0 (stralingskou). Slechts 1 of 2 leden gaan voor ijsdagen op het einde van de termijn. Er zijn ook slechts enkele leden die voor zacht weer gaan met temperaturen boven 10 graden.

De onzekerheid is groot, maar we kunnen door het bekijken van de leden vaststellen dat de kans op zacht weer en de kans op echt winters weer niet groot zijn en dan we daar niet direct veel rekening mee moeten gaan houden.

GFS:


GFS ziet er wat beter uit voor de winterliefhebber. De meeste leden gaan voor temperaturen tussen 0 en 6 graden ongeveer. Enkele leden gaan ook hier voor de stralingskou. Wat opvalt is dat ook enkele leden voor (een periode van) echt winterweer gaan, dit in tegenstelling tot bij EC. Bovendien is er slechts 1 lid dat even over de 10 wipt en slecht enkele leden die op LT net onder de 10 graden blijven hangen.

Hier is dus de onzekerheid groot. Opnieuw kunnen we zeggen dat de kans op warm heel klein is. Het valt wel op dat GFS wél met enkele winterse oplossingen komt, die kunnen we niet geheel negeren, maar deze zijn natuurlijk (nog) flink in de minderheid.

Samenvattend uit de twee weermodellen kunnen we dus stellen dat de temperaturen redelijk rond normaal (of ietsjes warmer) gaan uitkomen óf iets onder normaal. Dit alles heeft te maken met de as van het hogedrukgebied, zoals eerder gezegd.
Er is een kleine kans op een winteruitbraak en een hele kleine kans op zacht weer.

Nu zit het er dus zo bij, maar dit kan morgen of vanavond al helemaal anders zijn. Dat kan men niet voorspellen, dat maakt het ook leuk om te volgen. ;)

Hector Pascal

@ Armand

Ik snap je pleidooi, alleen wat Bacci zegt is kort door de bocht. Dat was mijn punt. Het kan zeker wel herfstweer worden of toch te koud. De pluim is zeker niet bindend. De -9 stond ook niet in de pluim.
Nul bestaat niet.

Armand

We zullen het zien inderdaad, het blijft nog steeds leuk om allemaal te volgen. Hoop dat we daar eens voor beloond worden ;)

Powered by EzPortal