Winterdiscussietopic 2016/2017 Deel 1

Topic gezien door 151557 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 26 okt 2016 - 17:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

gilleeesss

Citaat van: Lucifer op di 06 dec 2016 - 19:00
Voor het eerst in een tijdje ben ik persoonlijk redelijk positief over de ontwikkelingen. Menig weeramateur heeft al een tijd in het snuitje dat er iets op til is. Dat dit uiteraard geen 50cm sneeuw en -20°C zal inhouden weten we allemaal wel, maar een winters intermezzo met de feestdagen zou leuk zijn.

Net nog is de GFS-pluimen voor geheel Duitsland bekeken. Ook deze zijn redelijk resoluut vwb. koude, met weinig spreiding op LT. Toch wel uitzonderlijk te noemen. Ik verwacht dat EC de komende runs ook kouder zal worden nu blijkt dat de warmere oplossingen er steeds verder uitgeslepen worden.

Helaas is de weerkunde geen exacte wetenschap en kan het nog altijd mislopen natuurlijk. Maar dit scenario heeft zoveel potentieel dat het er nu toch eindelijk wel eens MOET van gaan komen.  ;)

Naar mijn gevoel is het: als het nu niet lukt, dan kan het nooit meer. Of dan moet men nooit , never...meer naar LT kijken om eender welke ontwikkeling op de voet te volgen in de winter ;) Weer blijft weer ;) maar in de winter lijkt 't wel vaker dat ze ons gewoon in de maling willen nemen lol :P Ik heb alvast genoten van de laatste koude ochtend deze week (laat ons hopen geen maand xd)

Armand

Inderdaad opnieuw weinig onzekerheid in de pluimen van GFS. De luchtdruksituaties zien er bij veel leden goed tot prachtig uit. De verwachte temperatuur is natuurlijk slechts een indicatie en het zou mij niet verbazen als deze kaarten echt uit zouden komen, dat de daadwerkelijke temperatuur ook (veel) lager ligt dan de pluim nu aangeeft.

Maarja dat is weer een zorg voor later, eerst maar eens zien of deze kaarten met winterse settingen zich ook echt gaan voordoen in de donkere dagen voor Kerst ;)

ron12

Onder tussen in Canada
  ;D
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

gilleeesss

Trouwens, GFS 12z voor Brussel, BE

gilleeesss

Nja, de EC. Niks bijzonders aan :P

Jelle

Citaat van: gilleeesss op di 06 dec 2016 - 19:59
Nja, de EC. Niks bijzonders aan :P

Maar ook niet gek slecht. Ik ben zeker geen optimist over het winterweer maar oogt hetzelfde als deze week en dat is ansich niet verkeerd toch? Aan het eind een koppeling met het Azorenhoog dus het is te verbeteren. Ik vind het persoonlijk zelfs een iets betere run dan die van vanochtend. Even los van het feit of ik nu in een winterperiode geloof of niet. Ik vind hem licht verbeterd. Laten we straks kijken naar de pluim!

Global warming

Ik zie op de betrouwbare korte en midden termijn zacht tot zeer zacht weer en op de onbetrouwbare lange termijn normale temperaturen.
Ik begrijp de opwinding dan ook niet zo.


Jelle

Citaat van: Global warming op di 06 dec 2016 - 20:14
Ik zie op de betrouwbare korte en midden termijn zacht tot zeer zacht weer en op de onbetrouwbare lange termijn normale temperaturen.
Ik begrijp de opwinding dan ook niet zo.

Het is een periode waarin veel kan gebeuren. Daarvanuit komt (terecht) de opwinding, al langere tijd komen modellen met een interessante periode rond of net iets voor kerst, zoals MeteoGroupe al een maand geleden schreef. 'Er is iets'. Los daarvan ben ik het met je eens dat we rustig moeten blijven want dat op hol slaan vind ik ook niet toepasselijk :P


Armand

Citaat van: Global warming op di 06 dec 2016 - 20:14
Ik zie op de betrouwbare korte en midden termijn zacht tot zeer zacht weer en op de onbetrouwbare lange termijn normale temperaturen.
Ik begrijp de opwinding dan ook niet zo.

Nou, zeer zacht wordt het nou ook weer niet. Veel hoger dan 10 à 11 graden gaan we niet uitkomen.
Inderdaad is de LT altijd onbetrouwbaar, maar GFS geeft wel mooie kansen en daar kunnen we dan ook mooi over discussiëren ;)

EC is ook niet heel slecht en komt met een Eurohoog, waardoor je weer met de stralingskou te maken krijgt. 'Echte' transportkou zit er voorlopig niet echt in, al zijn er bij sommige leden van GFS wel aanwijzingen voor.

Jelle

Citaat van: Armand op di 06 dec 2016 - 20:28
Nou, zeer zacht wordt het nou ook weer niet. Veel hoger dan 10 à 11 graden gaan we niet uitkomen.
Inderdaad is de LT altijd onbetrouwbaar, maar GFS geeft wel mooie kansen en daar kunnen we dan ook mooi over discussiëren ;)

EC is ook niet heel slecht en komt met een Eurohoog, waardoor je weer met de stralingskou te maken krijgt. 'Echte' transportkou zit er voorlopig niet echt in, al zijn er bij sommige leden van GFS wel aanwijzingen voor.

Inderdaad. Er is potentie. Zo komt het ECMWF nu met iets lagere temperaturen en vooral ook weer 1 dag eerder. Nu op volgende week dinsdag de eerste vorst. Die dag 3 graden overdag, -3 's nachts. (run hiervoor zat hier ruim 4 tot 7 graden boven).

Woensdag 1 graad overdag, -3 's nachts. (zeker 3 graden verschil).
Donderdag 2graden overdag, -4 's nachts en daar loopt de run gelijk met de eerste. 

zwoof


TMCThomas

Oude ECMWF:

Nieuwe ECMWF:

EDIT: Niet erg veel veranderd volgens mij. Ook niet echt verbeterd helaas.

TMCThomas


zwoof

Citaat van: TMCThomas op di 06 dec 2016 - 21:55
Die is nog van vanochtend  ;)

Zag het, had de verkeerde in de copy paste  ;)

zwoof

Citaat van: Lucifer op di 06 dec 2016 - 19:00
Voor het eerst in een tijdje ben ik persoonlijk redelijk positief over de ontwikkelingen. Menig weeramateur heeft al een tijd in het snuitje dat er iets op til is. Dat dit uiteraard geen 50cm sneeuw en -20°C zal inhouden weten we allemaal wel, maar een winters intermezzo met de feestdagen zou leuk zijn.

Net nog is de GFS-pluimen voor geheel Duitsland bekeken. Ook deze zijn redelijk resoluut vwb. koude, met weinig spreiding op LT. Toch wel uitzonderlijk te noemen. Ik verwacht dat EC de komende runs ook kouder zal worden nu blijkt dat de warmere oplossingen er steeds verder uitgeslepen worden.

Helaas is de weerkunde geen exacte wetenschap en kan het nog altijd mislopen natuurlijk. Maar dit scenario heeft zoveel potentieel dat het er nu toch eindelijk wel eens MOET van gaan komen.  ;)

Als het op de Noordpool 20 graden warmer kan zijn dan normaal en in delen van Azië 20 graden kouder dan normaal, moeten we eigenlijk nergens gek van op kijken.  ;)

winter67

Hoe betrouwbaar is GEM? Ziet er toch mooi uit bij essen Nederland ook niet slecht

Bacci

4 daagjes zachter en dan alweer kouder... :) En al 2 koude periodes gehad  ;D

Marcellang

Citaat van: zwoof op di 06 dec 2016 - 22:09
Als het op de Noordpool 20 graden warmer kan zijn dan normaal en in delen van Azië 20 graden kouder dan normaal, moeten we eigenlijk nergens gek van op kijken.  ;)
Daarom.....en een goede morgen Zwoof :-)
Vanaf halverwege volgende week haal ik de blazers weer tevoorschijn!!!
Zo is het Bacci ;-)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

zwoof

Citaat van: albalinda op wo 07 dec 2016 - 08:52
Daarom.....en een goede morgen Zwoof :-)
Vanaf halverwege volgende week haal ik de blazers weer tevoorschijn!!!
Zo is het Bacci ;-)

Hehe! Lekker mijmeren over de tocht der tochten.    ;D

Reutel

Staat de Mummelman al koud? ^^  ::)

Powered by EzPortal