Winterdiscussietopic 2016/2017 Deel 1

Topic gezien door 151730 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 26 okt 2016 - 17:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Armand

Citaat van: Vigo op ma 05 dec 2016 - 16:00
Een beetje raar maar naast dat ik van het weer houd, ben ik ook groot vuurwerk fan. Weet iemand al wat voor weer het wordt tijdens de jaarwisseling. Ik weet duurt nog wel ff. Maar de eerste voorspellingen :D

Het is inderdaad nog beetje erg ver. De meeste modellen komen niet eens zo ver. CFS wel, en die maakt er direct ook een mooie, winterse situatie van. Ook in eerdere CFS runs zijn er met de periode Kerst, Oud/Nieuw mooie, winterse settingen voorgekomen.
Zou leuk zijn als dat dus een keer uit gaat komen. Hier de kaart trouwens, voor wat het waard is ;) :


Niet te veel waarde aan hechten dus!!

ht-events

Hier ook een vuurwerk freak. Ergens op een forum zag ik een voorzichtige voorspelling dat het nog wel eens erg koud kon worden. Wat betreft neerslag kun je nog niks zinnigs zeggen natuurlijk.   ;)

sneeuwstorm

Citaat van: Mrkos op ma 05 dec 2016 - 11:03
Haha die GFS zag het vannacht niet eens onder nul worden, is toch erg ? Hoe kan dit? Hier is het wel -8 geworden...

Is vaak zo in de winter periode de voorspellers zullen wel uit Vlissingen te komen.
Hier in Twente is het zo vaak veel kouder dan wordt aan gegeven.
Soms wel een graad of 8.

Remy

Ik heb vanmiddag hier in Stadskanaal rondgereden met mijn auto op en neer naar Stadskanaal vanuit kopstukken. En de rijp is gewoon op mijn dak blijven zitten,boven nul bij 80Km per uur zou de rijwind daar korte metten mee maken.Bovendien moest ik vanmiddag bij vertrek gewoon al mijn ruiten krabben omdat ook die heel de dag bevroren zijn gebleven.Volgens mij is rijwind een goede indicatie dat het vriest als rijp ongeschonden kilometers op een verwarmde auto blijft zitten.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

GeneralDuke

Heeft iemand trouwens parelmoerwolken gespot vanavond? Ik heb een paar keer uit het raam gekeken maar zag alleen mooie rode cirrostratus.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Ries

Citaat van: GeneralDuke op ma 05 dec 2016 - 14:24
Eh? Daar staat gewoon +3,7 als max hoor.
Net zoals het hier gister helder was volgens diezelfde kaartjes terwijl het potdicht zat. Is hier echt geen 3.7gr geweest, alles is nog zo wit als vanochtend.

Remy

Citaat van: GeneralDuke op ma 05 dec 2016 - 17:31
Heeft iemand trouwens parelmoerwolken gespot vanavond? Ik heb een paar keer uit het raam gekeken maar zag alleen mooie rode cirrostratus.
Wel toffe vliegtuig strepen gezien :) Best druk verkeer :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Armand

GFS12z oper is opnieuw redelijk aan de warmere kant met geen winterweer op LT. Kijken wat de ENS hiervan zegt. Bij de ENS zitten namelijk wel steeds enkele leden met mooie kaartjes dus geheel kansloos kunnen we het niet noemen ;)

zwoof

Citaat van: Ries op ma 05 dec 2016 - 17:38
Net zoals het hier gister helder was volgens diezelfde kaartjes terwijl het potdicht zat. Is hier echt geen 3.7gr geweest, alles is nog zo wit als vanochtend.

Hier hetzelfde, alles nog gewoon wit en toch een max van dikke 5 graden plus. Er is nergens geen ijsdag gehaald in Nederland.





Akito

Citaat van: GeneralDuke op ma 05 dec 2016 - 14:24
Eh? Daar staat gewoon +3,7 als max hoor.

Dat kan maar mijn weerstationnetje én mijn auto zitten beide onder 0. Zal er vast 1 de waarheid spreken  ;D

gilleeesss

Ik heb echt geen idee wat ik moet vinden van de GFS 12z.. Zitten mooie situaties tussen, maar ook meerendeels gewoon baggere situaties ;;.. Tijd zal 't uitwijzen zeker?

Marsel

Citaat van: Vigo op ma 05 dec 2016 - 16:00
Een beetje raar maar naast dat ik van het weer houd, ben ik ook groot vuurwerk fan. Weet iemand al wat voor weer het wordt tijdens de jaarwisseling. Ik weet duurt nog wel ff. Maar de eerste voorspellingen :D

Ik open normaal gesproken rond deze tijd een vuurwerktopic aangezien ook ik een liefhebber in hart en nieren ben. Topic zal morgen volgen zodat we met gelijkgestemden lekker over het weer op de mooiste avond van het jaar kunnnen keuvelen ;).

Armand

GFS pluim wel wat verbeterd. De Oper zit redelijk bovenaan. De dubbele cijfers lijken we op LT toch steeds meer weg te kunnen strepen. De kans op nog een Kerst met 15 graden lijkt mij op het moment even groot als de kans op een witte Kerst. Redelijk klein dus ;) Tevens ook weer niet te vroeg juichen natuurlijk ;) We worden wel vaker voor de gek gehouden


Vigo

Citaat van: Marsel op ma 05 dec 2016 - 18:43
Ik open normaal gesproken rond deze tijd een vuurwerktopic aangezien ook ik een liefhebber in hart en nieren ben. Topic zal morgen volgen zodat we met gelijkgestemden lekker over het weer op de mooiste avond van het jaar kunnnen keuvelen ;).

Top :)

Jelle

Citaat van: Akito op ma 05 dec 2016 - 18:15
Dat kan maar mijn weerstationnetje én mijn auto zitten beide onder 0. Zal er vast 1 de waarheid spreken  ;D

Dat zal vast, maar je hebt niet gemeten op het warmste moment van de dag op op een onjuiste meetplek. Ik heb drie temperatuursensoren rond mijn huis. 2 op normale meetplekken, 1 op een plek waar de zon nooit komt, op ongeveer 80 centimeter hoogte. Die is niet boven het vriespunt gekomen. De andere wel, met zeker 2 graden (te Zwolle). Het is overal boven nul gekomen op officiële meetplekken. Echter, het dauwpunt bleef onder nul waardoor het op schaduwrijke plekken ook bevroren bleef.

Akito

Citaat van: Jelle op ma 05 dec 2016 - 20:00
Dat zal vast, maar je hebt niet gemeten op het warmste moment van de dag op op een onjuiste meetplek. Ik heb drie temperatuursensoren rond mijn huis. 2 op normale meetplekken, 1 op een plek waar de zon nooit komt, op ongeveer 80 centimeter hoogte. Die is niet boven het vriespunt gekomen. De andere wel, met zeker 2 graden (te Zwolle). Het is overal boven nul gekomen op officiële meetplekken. Echter, het dauwpunt bleef onder nul waardoor het op schaduwrijke plekken ook bevroren bleef.

Hoe weet jij zo zeker dat mijn weerstation op een onjuiste meetplek meet?

Jelle

Citaat van: Akito op ma 05 dec 2016 - 20:12
Hoe weet jij zo zeker dat mijn weerstation op een onjuiste meetplek meet?

Omdat het zeer typisch is dat alle meetstations in heel Nederland tussen de pak hem beet 2 en de 7 graden lagen. Ik heb ook twee op de juiste hoogte en die zaten dus op 2,5C en die andere die verkeerd hangt (maar voor mij op een goede plek voor het meten van de dauwpunttemperatuur en de temperatuur dichter bij de grond op een plek waar nooit zon komt) bleef op -0,7C. Dat kan natuurlijk niet de juiste plek zijn.

winter

Citaat van: Armand op ma 05 dec 2016 - 18:59
GFS pluim wel wat verbeterd. De Oper zit redelijk bovenaan. De dubbele cijfers lijken we op LT toch steeds meer weg te kunnen strepen. De kans op nog een Kerst met 15 graden lijkt mij op het moment even groot als de kans op een witte Kerst. Redelijk klein dus ;) Tevens ook weer niet te vroeg juichen natuurlijk ;) We worden wel vaker voor de gek gehouden

GFS zo raar al dagen lang geen vorst in de pluimen. En ook voor afgelopen nacht en a.s. nacht geen vorst in de pluimen terwijl het toch tussen de -2 en -8 wordt in een groot deel van t land.

TaL

Citaat van: winter op ma 05 dec 2016 - 20:30
GFS zo raar al dagen lang geen vorst in de pluimen. En ook voor afgelopen nacht en a.s. nacht geen vorst in de pluimen terwijl het toch tussen de -2 en -8 wordt in een groot deel van t land.

Mss eens de uitleg lezen die Marsel hier een pagina voor heeft gepost hoe dit komt :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

dondertje127

Citaat van: Akito op ma 05 dec 2016 - 18:15
Dat kan maar mijn weerstationnetje én mijn auto zitten beide onder 0. Zal er vast 1 de waarheid spreken  ;D

Dit geldt denk ik alleen in de schaduw waar geen zon bij kan, dat de vorst daar blijft hangen, zoals stukjes gras en langs stoepranden en tuinen waarvan de zon er 's winters totaal niet bij kan. Maar officieel is het gewoon overal + geweest, en dus geen ijsdag. Daar zullen we helaas op moeten wachten.

Jammer dat de winter nog niet doorzet. Ik vind die vorst heerlijk.

Overigens is het momenteel kouder hier dan de minimum temperatuur van afgeloppen nacht. Toen -4.4 en nu -4.9 graden.

Powered by EzPortal