Winterdiscussietopic 2016/2017 Deel 1

Topic gezien door 151591 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 26 okt 2016 - 17:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

ron12

Oeps daar gaan we weer, koudegolf overspoelt de VS de komende week http://wetterkanal.kachelmannwetter.com/kaltluft-flutet-usa-was-bedeutet-das-fuer-uns/ Het had daar beter warm kunnen blijven. ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Armand

Er blijven een paar hele leuke opties in de ENS zitten op LT bij GFS 12z.

gilleeesss

Citaat van: Armand op zo 04 dec 2016 - 19:07
Er blijven een paar hele leuke opties in de ENS zitten op LT bij GFS 12z.

Maar ook slechte, maar idd wel paar leuke ook :P Ben benieuwd ... Pluimen zijn alvast slecht.

Arend

Citaat van: pascal op zo 04 dec 2016 - 11:51
Nieuwe pluim tja zeg het maar, zie hier zelf geen winterse aspiraties in

Ik ook niet, maar dat komt misschien ook omdat ik tot een generatie behoor die nog "echte" winters heeft meegemaakt. Een winterse pluim is in mijn ogen een pluim die op een termijn van een dag of drie onder nul verdwijnt en daarna alleen maar verder duikelt zover de berekening reikt. Alles wat daar niet aan voldoet is prut. Dus onderstaande pluim van GFS heeft niets, maar dan ook helemaal niets met winterweer te maken.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Joep

Dubbele cijfers zijn verdwenen in nieuwe run ECMWF

Armand

Best leuk detail dat het nu op de hogere plekken juist minder hard gaat vriezen. In de Ardennen komt het misschien niet eens tot vorst.

ron12

Citaat van: Armand op zo 04 dec 2016 - 21:38
Best leuk detail dat het nu op de hogere plekken juist minder hard gaat vriezen. In de Ardennen komt het misschien niet eens tot vorst.
Inversie laag http://www.weer.nl/nieuws/detail/2016-12-02-tweede-flitswintertje-op-komst/  ;) ook dat nog
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Bacci

Nieuwe pluim weer war beter op lange termijn, ook midden termijn minder zacht en belangrijk weinig regen.

TMCThomas


Pluim is op lange termijn weer wat verbeterd, nog steeds niet echt winter maar het kan er mee door. op korte-midden termijn zijn de temperaturen inderdaad weer iets omlaag met overdag zo rond de 8 graden en minima's van 0-5 graden.
EDIT: Ben weer net iets te laat :P

TMCThomas

de oper van de GFS pluim in nederland gaat nu hetzelfde achterna als in berlijn?

Ries

Hwt is een prachtig witte winterse wereld hier dankzij die mist van gister en vorst van vannacht. Dat wrdt even 2 dagen genieten met het zonnetje erbij!

winter67

Citaat van: TMCThomas op ma 05 dec 2016 - 07:26
de oper van de GFS pluim in nederland gaat nu hetzelfde achterna als in berlijn?
Nee hoor Berlijn is kouder. Maar bij Nederlandse pluim komen ook meer koudere oplossingen

pascal

Alleen de oper ziet het nog een beetje zitten de rest van de leden niet ongeveer 75%, hoop natuurlijk dat de oper gelijk krijgt.

Mrkos

Haha die GFS zag het vannacht niet eens onder nul worden, is toch erg ? Hoe kan dit? Hier is het wel -8 geworden...

Armand

GFS heeft volgens mij flinke moeite met het voorspellen van inversie. Dan kunnen dit soort nachten onder de as van hogedruk inderdaad enkele graden kouder uitpakken dan de pluim weergeeft. EC ziet dit overigens beter.

De pluim van EC 00 valt me een beetje tegen, gisteravond leken er meer leden voor kou te gaan op LT. We zullen zien waar GFS 06 dadelijk mee binnen loopt.


Marsel

Citaat van: Mrkos op ma 05 dec 2016 - 11:03
Haha die GFS zag het vannacht niet eens onder nul worden, is toch erg ? Hoe kan dit? Hier is het wel -8 geworden...

Vrijwel alle modellen hebben in meer of mindere mate een bias als het gaat om T2m tijdens stralingsnachten. Grootste afwijking bij GFS vindt veelal plaats tussen 0 en -10C. EC doet het in die range beter.

Oorzaak ligt deels in niet toereikende verticale en horizontale resolutie en (nog) niet genoeg geavanceerde turbulentie- en stralingsschema's. Uiteraard zijn deze factoren allen met elkaar verbonden. In de werkelijke atmosfeer zijn het juist bijvoorbeeld kleine wervels en/of zwaartekrachtgolven in een sterk afgekoelde dunne stabiele grenslaag, alsmede de minimale nachtelijke energiefluxen aan het aardoppervlak, die de geobserveerde T2m sterk beïnvloeden. Dat zijn nu net gebieden waar onze modellen niet helemaal toereikend zijn.

Ontkoppeling van de grenslaag is en blijft dan ook een hekel punt. Vaak zie je dat turbulentie niet helemaal wegvalt (oftewel ontkoppeling treedt niet perfect op) waardoor T2m in het model te hoog blijft. Anderzijds, is in situaties waarin de ontkoppeling wel netjes wordt gemodelleerd de relatieve importantie van door straling beïnvloede warmtefluxen aan het aardoppervlak juist erg groot. En ook dat is lastig compleet te vatten in een model (zie hieronder).

Verder moet je je ook bedenken dat met de huidige resolutie van vrijwel alle modellen (behalve mesomodellen als Harmonie en Arome bijvoorbeeld) je gridboxen van grofweg 5 tot 15km groot hebt (l&b). Als één waarde de totale gridbox moet vertegenwoordigen zal er dus gemiddeld moeten worden waardoor extremen wegvallen. Bovendien zal het onderliggende landschap in een dergelijk model nooit helemaal goed ingebracht kunnen zijn omdat de resolutie bijvoorbeeld die snel afkoelende zandplaat niet 'toelaat'. Er wordt voor een bepaalde gridbox namelijk een gemiddelde ruwheid/begroeiing etc bepaald. En laat dat landschap in windarme stralingssituaties nu van grote invloed zijn op de daadwerkelijke Tn....

Als je je verdiept in numerieke modellen zul je zien dat er nog tientallen van dit soort valkuilen in de zogenaamd 'heilige' rekenbreinen zitten. Soms verbaas ik me erover hoe relatief goed ze het doen ondanks de onvolkomenheden :D.

Akito

Ik ben weer uit mijn zomerslaap ontwaakt en kom toch weer even buurten op dit forum. Altijd leuk in de winter.

Hier toch wel een ijsdagje er van gemaakt. Is niet boven de -1 gekomen. Mooi begin toch :)

GeneralDuke

Citaat van: Akito op ma 05 dec 2016 - 13:51
Ik ben weer uit mijn zomerslaap ontwaakt en kom toch weer even buurten op dit forum. Altijd leuk in de winter.

Hier toch wel een ijsdagje er van gemaakt. Is niet boven de -1 gekomen. Mooi begin toch :)

Eh? Daar staat gewoon +3,7 als max hoor.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Vigo

Een beetje raar maar naast dat ik van het weer houd, ben ik ook groot vuurwerk fan. Weet iemand al wat voor weer het wordt tijdens de jaarwisseling. Ik weet duurt nog wel ff. Maar de eerste voorspellingen :D

lans

Citaat van: Vigo op ma 05 dec 2016 - 16:00
Een beetje raar maar naast dat ik van het weer houd, ben ik ook groot vuurwerk fan. Weet iemand al wat voor weer het wordt tijdens de jaarwisseling. Ik weet duurt nog wel ff. Maar de eerste voorspellingen :D

Hier nog een vuurwerk liefhebber! Je moet echt nog even geduld hebben. Hier kan je nog niks zinnigs over zeggen. Denk dat we het vanaf de 20 voorzichtig in de gaten kunnen houden en dat is nog vroeg.
achterhoek

Powered by EzPortal