Winterdiscussietopic 2016/2017 Deel 1

Topic gezien door 151553 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 26 okt 2016 - 17:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

TMCThomas

De nieuwe NAO is alweer een heel stuk beter, tegen het einde is zelfs zo'n 75% van de leden negatief!


gilleeesss

Ik vind de leden toch wel beter geworden, lijkt dat er bij Groenland meer en meer hogedruk wil gaan vestigen. Ben benieuwd naar komende week hoe de kaarten gaan evolueren (goed of slecht)

edit: wat ik bedoel ;) is natuurlijk maar een lid, maar ik zie er een paar die wel hogedruk berekenen daar in de buurt ;) Blijft wel LT maar 2de helft december blijft wel iets interesant om te volgen

Pluim GFS blijft wel niet echt super, maar dat kan nog veranderen als de kaarten zo evolueren. (prikpunt Brussel, BE)

Markos

Pluim GFS klopt de laatste tijd niets van. Geeft geen enkele keer nachtvorst aan terwijl dit er wel echt is. Zelfs met de -8,5 van een paar dagen terug zei GFS dat het niet ging vriezen. :-\ Raar. :o

winter67

Op lt weer kans op winter

TMCThomas


Pluim is op lange lange lange termijn volgens mij weer wat beter geworden.
EDIT: Oh net 10 seconden te laat :P

ron12

Een ding is zeker, het is nu winter. Op paar uitzonderingen na dan  :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

pascal

Nieuwe pluim tja zeg het maar, zie hier zelf geen winterse aspiraties in

Ries



Nou, daar klopt niks van; zit hier nog steeds potdicht.

Ries

Citaat van: pascal op zo 04 dec 2016 - 11:51
Nieuwe pluim tja zeg het maar, zie hier zelf geen winterse aspiraties in
Ik zie een dalende lijn met vanaf 15e heel veel leden naar de kou toe...hoopvol.

Remy

Citaat van: Ries op zo 04 dec 2016 - 11:53


Nou, daar klopt niks van; zit hier nog steeds potdicht.
Hier ook,het stopt vlakbij de officiële meetpunten,ligt al de hele ochtend vast als een huis. :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

gilleeesss

Citaat van: pascal op zo 04 dec 2016 - 11:51
Nieuwe pluim tja zeg het maar, zie hier zelf geen winterse aspiraties in

Gewoon de weerkaarten volgen, pluimen zeggen vaak niet veel als de kaarten op LT hele tijd van links naar rechts gaan en niet weten wat te doen. Als je kijkt naar GFS 06z van vandaag, de ene gaat voor scandihoog, de andere voor een indrukwekkend azorenhoog, de ander gewoon voor een WC. (op LT)

Jelle

Citaat van: Ries op zo 04 dec 2016 - 11:54
Ik zie een dalende lijn met vanaf 15e heel veel leden naar de kou toe...hoopvol.

Tja een dalende lijn naar het langjarig gemiddelde (= normale afwijking van de pluim). Ik ben het met Ries eens. Als je al info uit de pluim wil halen op die termijn zie ik ook geen winter. Procentueel omgerekend gaat 15% op de 15e, 16e en 17e december voor temperaturen net onder nul. Op de 18e is dit 40%. Ik vind dit op deze termijn echter geen ruk voorstellen.

Jelle

Maar laten we genieten van de vorstdagen nu! Het is heerlijk weer, echt winterweer met dauwpuntstemperaturen onder nul en daarbij ligt er wat ijs op de sloten. Wandel, fiets en geniet.

Armand

Valt me op dat veel leden van de ENS op LT (naar inschatting ongeveer 75%) voor een vorm van een geblokt patroon gaat. Dat wil nog niet zo direct zeggen dat het ook winters wordt, daar komen de details van de precieze ligging en vorming van de drukgebieden om de hoek kijken.

Wel positief dus dat een groot gedeelte voor een vorm van een blokkade gaat. Er zijn slechts enkele die echt gaan voor de traditionele zachte-winter setting: Lage druk boven IJsland/Oceaan en hoge druk rond of ten zuidoosten van de Alpen/Centraal Europa.

winter67

In Berlijn neemt de kans op winterkou toe, daarnaast is de NL pluim ook lager gemiddelde komt rond 5 op lt

ron12

Komende dagen kans op parelmoer wolken te zien in Nederland, Temperatuur rond de -75 graden boven ons land, bron weerplaza
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Ries

De hele dag geen zon gezien hier, maar met voordeel dat we nu een witberijpte wereld hebben. Kan mooi worden als morgen de zon er wel doorkomt...áls...want deze wintermist kan hardnekkig zijn.

Bacci

Weer een echt koude nacht straks, morgen weer een mooie winterdag. Nog even lekker genieten.

Pluim stelt opeens weer de kou uit, kouder gaat het uiteindelijk wel worden, de vraag is wanneer. Kerstdepressie kan natuurlijk ook altijd, maar de kans daarop is in ieder geval veel kleiner dan vorig jaar. Vooral omdat nu al veel kou aanwezig is, heb het gevoel dat dit een voorproefje is van wat nog komen gaat.

gilleeesss

Citaat van: Bacci op zo 04 dec 2016 - 16:21
Weer een echt koude nacht straks, morgen weer een mooie winterdag. Nog even lekker genieten.

Pluim stelt opeens weer de kou uit, kouder gaat het uiteindelijk wel worden, de vraag is wanneer. Kerstdepressie kan natuurlijk ook altijd, maar de kans daarop is in ieder geval veel kleiner dan vorig jaar. Vooral omdat nu al veel kou aanwezig is, heb het gevoel dat dit een voorproefje is van wat nog komen gaat.

75% van de leden gaat wel voor een soort van blokkade, dus pluim kijken is beetje nuteloos op LT meteen, vind vooral de ontwikkeling interesant voor 2de helft december, zeggen er veel iets anders maar er gebeurt wat ;)

TaL

Citaat van: Zomerliefde op za 03 dec 2016 - 16:55
?

Ik bedoel daarmee dat als het momenteel koud is , er alweer gekeken wordt naar het einde en de onvermijdelijke opwarming , zonder te genieten van het nu :)

En als het momenteel warm is, al direct de handdoek in de ring te gooien voor de rest van de winter :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Powered by EzPortal